![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Ja, men det er ikke så lett å få sommerføre, vinterstid i dette landet her. Contamination og breaking-action kan til tider endres svært raskt.
Last edited by catocontrol; 08-05-2011 at 00:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Eneste måten å få gjort noe med dette på er vel strengt talt å be om mindre snø…
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Etter rundt 25 år som aktiv luftromsbruker, er det min mening at den "neste" store flyulykken i Norge vil skyldes utforkjøring på en flyplass på glatt føre. Det har jeg ment lenge, på grunn av maksimalutnyttelse av banelengde vs vekt på flyet og bremselengder, på grunn av at de fleste norske flyplasser ligger i kystklimatiske forhold med temperatursvingninger nær null grader, kombinert med nedbør i form av sludd/snø, forskjell på målt lufttemperatur i forhold til temperaturen i underlaget, nødvendig hastighetspåslag på grunn av sterk vind eller turbulent luft i innflygings- og landingsfasen og ikke minst på grunn av relativt unøyaktige målingsmetoder for relevant oppgivelse av friksjonsgraden på rullebanen.
På "flyprat.no" er det nå 2-3 innlegg om dette, som havarikommisjonen mener er viktig. Det er nesten 80 innlegg om hvorvidt det er nødvendig eller unødvendig at flygere bør måtte gjennomføre promillekontroller i cockpit når det ikke foreligger mistanke om misbruk. Riktignok har promillekontroll-saken stått noen dager lengre enn denne tråden, men undertegnede har mistanke om at det følelesmessige rundt tilfeldige promillekontroller - står som en mye mer interessant sak å diskutere for forumsdebattanter flest, enn det havarikommisjonen fremlegger som en konkret systemvid sikkerhetsmessig svakhet i luftfarten i Norge. Jeg håper denne tråden om norske rullebaner skaper det saklige og faglige engasjementet den fortjener.
![]() |
#5 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Avinor ønsker sorte rullebaner vinterstid. På mange flyplasser er dette mulig, mens andre har større utfordringer med denne målsettingen. De nyeste sweeperene har plastskjær, mens de eldre har/hadde stålskjær. Det betyr at brøytefrekvensen må økes, for å holde issålen nede. Noe som igjen fører til større slitasje på utstyret.
Kjemikalier(Aviform) kan selvsagt benyttes, men dette er dyrt! Flere titalls tusen, for hvert utlegg. Problemet med kjemikalier, er at de ikke kan smelte seg gjennom issålen, om den blir for tykk. Resultatet da blir en meget sleip rullebane. I slike tilfeller må man over på Urea, eller Aviform i granulatform. Urea er kun tillatt brukt, på enkelte lufthavner. Fastsand er et annet bra virkemiddel, men er tidkrevende å legge ut, samt at man er avhengig av kaldt vær. Ellers er det god gammel strøsand, som brukes mest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er vanskelig å peke på noen spesiellt da de fleste i Norge er under pari.
Rullebaner som ligger i nærhet til åpent hav er gjerne værst da kombinasjonen av fuktig luft og temperaturer rundt null fører til store utfordringer. Ellers er det å melde at både friksjonsmåleutstyr og flyplassledelse er veldig forskjellig fra plass til plass. Jeg har hatt mine opplevelser i Tromsø, Evenes, Alta og Værnes. I alle disse tilfellene har det vært rapportert uproblematisk BA mens virkeligheten har vært speilblank holke. Det blir man både redd, forbannet og frustrert av. Det er bare en ting som kan holde norske rullebaner sikre og det er nok ressurser kombinert med profesjonalitet blant de som leder jobben på de forskjellige plassene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kanskje et dumt spørsmål. Men har man noen begreper om hvor mye det vil koste å ha elektrisk oppvarming av rullebanen? hvertfall de mest kritiske stedene... er det helt urealistisk dyrt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Ikke dumt spørsmål. Ja, oppvarming av rullebaner blir dyrt, og meget energikrevende. Varmekilden må sansynligvis også ligge relativt dypt, slik at ikke den blir ødelagt av trykket fra flyene, samt at ikke styrken på rullebanen reduseres.
Jeg ser også for meg man kan oppleve RWY fog, når rullebanen er varmere enn lufta over. Kraftig snøfall kan også by på problemer, da tørr snø blir til snøslaps. Om ikke jeg husker feil, er dette utprøvd på enkelte rullebaner ute i verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
EKCH
|
![]()
Jeg kommer umiddelbart til att taenke på denne her
Bambi på Is, den er bare "fantastisk" og vel nok et godt exempel på denne diskusion ![]() http://forum.flyprat.no/showthread.p...ghlight=Bod%F8 Ice on the apron proves just a little tricky for this Scandinavian Airlines Boeing 737, captured sliding around at Norway's Bodø Airport. Full video from VGTV can be seen here. http://www.flightglobal.com/blogs/ai...on-proves.html BAA is exploring ways to capture the heat of summer sun and store it for winter to keep planes moving at Heathrow. The airport operator is exploring the new technology, which combines the principles of Roman central heating with modern-day renewable energy technology. http://www.hvnplus.co.uk/news/heatin...614036.article |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
For å mene noe om alkotester uten forutgående mistanke så er det mye enklere å på prinsipielt grunnlag kunne si at "jo, det bør være en god ide" (evt det motsatte). Dette er noe folk flest har et forhold til gjennom tilsvarende tester for bilførere o.l. Denne debatten føler jeg at jeg har mulighet til å bidra i, fordi den ikke er rent flyfaglig. Last edited by TOS; 08-05-2011 at 14:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann!
Quote:
Jeg kan fortelle deg at her jobbes det iherdig paa flere fronter for bedre varslingssystemer av flyets bremseverdi under sterk oppfordring av FAA og jeg tror vi naermer oss en god og praktisk loesning... ![]() Dag
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! Last edited by Dag Johnsen; 08-05-2011 at 15:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvordan er forskjellen på betong-rullebaner mot asfalt-rullebaner med riller? Antar det også kan være litt scary på downslopes rullebaner, og hvis bremseeffekten er dårlig, hva slags prosedyrer gjelder ved autobrake da?
![]() |
#14 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Betong er glattere. Bodø, som har betongbane, har litt å stri med vinterstid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Dette blir vel til slutt og rest en diskusjon om akseptabel risiko vs. regularitet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Fokuset må kanskje være at bremseverdier som oppgis aldri skal være bedre enn de faktiske forhold.. Det komplekse her er at forholdene på samme rullebane kan variere mye og oppleves ulikt av ulike crew..
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det har jeg ofte lurt på, hva baserer pilotene dette på når de informerer TWR?
Er det bare "vill gjetning" og magefølelse eller det noe som kan kalkuleres utifra bremsestyrke og fartsreduksjon/bremselengde? Tror aldri jeg har hørt to crew rapportere om samme bremsenivå, noe som kan gjøre jobben relativt håpløst for "gutta der ute".
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Et annet alternativ er: NED MED REGULARITETEN. Det burde vi kunne tåle. Altså høyere krav til sikre forhold. Noe av det styggeste vi har hatt de siste årene var My Travel A321 på Torp for noen år siden som stoppet nesten 90 grader på tvers når det var minimum igjen av rwy 18. Går du ut av rwy 18 på Torp, er det meget røfft terreng.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rullebaner ved norske flyplasser | TFC1 | Flyhistorisk forum | 3 | 18-03-2019 22:25 |
Tilstanden på norske rullebaner | kimbo | Småprat | 71 | 28-03-2015 12:12 |
Norske rullebaner | seliasse | Småprat | 25 | 22-02-2013 01:21 |
Glatte norske rullebaner skal granskes | Wig-wag | Flyforum | 0 | 12-03-2010 10:00 |
Rullebaner med senterlinjeavstand 210 m? | Geir | Flyforum | 5 | 21-06-2006 07:58 |