Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-09-2009, 19:11   #1
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
SAS SAS får påpakning fra havarikommisjonen

Meget god tråd. Tviler på at Kaffebrenneribryggerne utsettes for slike ting på sitt arbeide:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=594722


-----------------
Moderator anm:
Postingene ble splittet fra "Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?"

Last edited by Discus; 15-09-2009 at 23:56. Reason: Splittet tråder
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 21:36   #2
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

Med forbehold om at jeg ikke har en sikker måte å telle meter ned på er mitt inntrykk av at kabinpersonalet ofte jobber med opprydding i kabinen til mye lavere enn 3000 meter, og ofte setter seg ned rett før vi subber tretoppene.

Edit: Som Tally-Ho påpeker; "cabin crew be seated for landing" kommer ofte ganske tett før landing, men jeg har sett at det kan ta litt tid etter det også. Ville vel i utgangspunktet tro at denne beskjeden fra cockpit, av sikkerhetsgrunner, er å betrakte som en ordre om å sette seg a.s.a.p

Last edited by Isbamse; 15-09-2009 at 22:10.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 21:44   #3
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

Med forbehold at jeg ikke kjenner bestemmelsene i SAS, men at cabincrew skal sitte fastspent f.o.m. 10.000ft (ca 10 min) før landing, er da nonsens.

Intet flyselskap jeg kjenner opererer slik. Tvert i mot, de jobber jo travelt til like før landing. Og så får de en "call" - "cabin crew, take your seat..." et min eller to før landing, eller varsling med seat-belt sign e.l.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 21:45   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,460
Default Re: Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

Veldig høye trær rundt OSL ....

Det stemmer forøvrig godt med mine egne observasjoner ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 22:11   #5
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Med forbehold at jeg ikke kjenner bestemmelsene i SAS, men at cabincrew skal sitte fastspent f.o.m. 10.000ft (ca 10 min) før landing, er da nonsens.

Intet flyselskap jeg kjenner opererer slik. Tvert i mot, de jobber jo travelt til like før landing. Og så får de en "call" - "cabin crew, take your seat..." et min eller to før landing, eller varsling med seat-belt sign e.l.

Tally-Ho
Her er du veldig fjernt fra realitetene. Fastspenning er økt fra 10 000 fot til 15 000 fot i SAS Norge, på grunn av faren for uventet og kraftig turbulens mange steder. Det har i løpet av de siste årene vært armbrudd, beinbrudd og ryggbrudd på grunn av ikke-varslet og ikke-forutsett turbulens. Fra "skiltet kommer på" til kabinen er klar og alle sitter, tar det som oftest veldig kort tid, ettersom cockpit og purser ofte avtaler at det klargjøres så fort som mulig, og gjerne før skiltet kommer på. På noen flighter serveres det ikke i det hele tatt på grunn av reell fare for kraftig turbulens.

"Cabin crew take your seats" forsvant ut da Braathens ble innlemmet i SAS, men det er var et varsel om at man straks landet i tilfelle noen fremdeles stod oppreist. Tviler på at Widerøe-kabinen og SAS Commuter står mer enn høyst nødvendig på de fleste av sine ruter, spesielt om høsten og vinteren, og det er ikke av latskap.

Om noen bruker "Cabin crew take your seats" fremdeles, tipper jeg at det er det selskapet som hadde "Braathens" i footeren på manualverket sitt en god stund etter at Braathens ble lagt ned, og som ikke har "abonnert" på revisjoner.

"Nonsens"-kalling når du tar forbehold om ikke å kjenne prosedyrene, og heller ikke flyr i SAS, er en forresten en ny vri, håper dette var oppklarende.

Last edited by Jumper G5; 15-09-2009 at 22:17.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 23:19   #6
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Her er du veldig fjernt fra realitetene. Fastspenning er økt fra 10 000 fot til 15 000 fot i SAS Norge, på grunn av faren for uventet og kraftig turbulens mange steder. Det har i løpet av de siste årene vært armbrudd, beinbrudd og ryggbrudd på grunn av ikke-varslet og ikke-forutsett turbulens. Fra "skiltet kommer på" til kabinen er klar og alle sitter, tar det som oftest veldig kort tid, ettersom cockpit og purser ofte avtaler at det klargjøres så fort som mulig, og gjerne før skiltet kommer på. På noen flighter serveres det ikke i det hele tatt på grunn av reell fare for kraftig turbulens.

"Cabin crew take your seats" forsvant ut da Braathens ble innlemmet i SAS, men det er var et varsel om at man straks landet i tilfelle noen fremdeles stod oppreist. Tviler på at Widerøe-kabinen og SAS Commuter står mer enn høyst nødvendig på de fleste av sine ruter, spesielt om høsten og vinteren, og det er ikke av latskap.

Om noen bruker "Cabin crew take your seats" fremdeles, tipper jeg at det er det selskapet som hadde "Braathens" i footeren på manualverket sitt en god stund etter at Braathens ble lagt ned, og som ikke har "abonnert" på revisjoner.

"Nonsens"-kalling når du tar forbehold om ikke å kjenne prosedyrene, og heller ikke flyr i SAS, er en forresten en ny vri, håper dette var oppklarende.

-----

Vel, nå er vi langt utenfor trådens opprinnelige innhold, noe jeg selv medvirket til...
At SAS har et regelverk på at kabinen skal sitte fastspent fra 15.000 ft (ca 15 min før landing) har da aldri vært praktisert de ganger jeg har flydd med SAS (og det er noen ganger) Hva som står i bøkene er kanskje en annen sak. Unntak for spesielle turbulensturer...

Nå er jo ikke SAS det eneste selskapet i verden, og og mine erfaringer med andre selskaper (som pax) illustrerer jo også at de har fullt opp til få min. før landing.

Jeg tenkte overhodet ikke på SAS da jeg skrev varslingen "cabin crew - take your seat".
Dette brukes av et stort antall selskaper fremdeles, og bl.a. i mitt eget.
Der har man også "callet" "cabin crew - 10 minutes to landing" - nettopp for å sikre at klargjøringen fullføres så hurtig som mulig. (Smart - når man skal klargjøre 405 pax!)
Cabin clear mottas typisk få min. før landing.

Men dette varierer vel fra selskap med stort serviceprogram på en langtur, til de som jumper over fjellet med mindre maskiner, uten større serviceprogram, og som i tillegg kanskje har turbulens.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 23:24   #7
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default SAS får påpakning fra havarikommisjonen

http://www.itromso.no/nyheter/article292067.ece

Quote:
Torsdag 5.februar var SAS rute CNO414 på vei fra Gardermoen til Tromsø lufthavn Langnes. På vei ned ble fest sikkerhetsbeltene tent og de kabinansatte gjorde seg klar for landing. Da flyet hadde nådd 8.000 fot havnet det i et turbulent luftrom. Ristningene på flyet førte til at en av flyvertinnene mistet balansen og brakk ankelen.
Greit nok det... Men hva jeg reagerer på i denne artikkelen er dette;

"Det ble sendt ut turbulensvarsel for det aktuelle området den dagen. Flygebesetningen på SAS CNO414 hadde imidlertid forlatt Gardermoen før varselet kom, og aldri fått det i ettertid."

....dette burde da være alfa omega å få ut? Med all radiokommunikasjon, værmeldinger osv - hvorfor fikk de ikke dette fram? Refererer jeg tilbake til en tråd vi har gående om "har flysikkerheten kommet til et ultimatum" så må dette være et stor smekk i trynet om at NEI - det har den ikke.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2009, 23:29   #8
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
http://www.itromso.no/nyheter/article292067.ece



Greit nok det... Men hva jeg reagerer på i denne artikkelen er dette;

"Det ble sendt ut turbulensvarsel for det aktuelle området den dagen. Flygebesetningen på SAS CNO414 hadde imidlertid forlatt Gardermoen før varselet kom, og aldri fått det i ettertid."

....dette burde da være alfa omega å få ut? Med all radiokommunikasjon, værmeldinger osv - hvorfor fikk de ikke dette fram? Refererer jeg tilbake til en tråd vi har gående om "har flysikkerheten kommet til et ultimatum" så må dette være et stor smekk i trynet om at NEI - det har den ikke.
---

Mitt tips er at ACARS-systemet deres ombord ikke fungerte og/eller at den simpelthen ikke var blitt lest av flight deck.
Men turbulens er ingen eksakt vitenskap, og selv med alskens ACARS-info, Significant WX-chart's, radiobeskjeder, WX-radar info etc, så kan sånt skje..

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2009, 00:06   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,460
Default Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post

Greit nok det... Men hva jeg reagerer på i denne artikkelen er dette;

"Det ble sendt ut turbulensvarsel for det aktuelle området den dagen. Flygebesetningen på SAS CNO414 hadde imidlertid forlatt Gardermoen før varselet kom, og aldri fått det i ettertid."

....dette burde da være alfa omega å få ut? Med all radiokommunikasjon, værmeldinger osv - hvorfor fikk de ikke dette fram?
Som det også står i artikkelen:

Quote:
I tillegg var det såkalte ACARS-systemet, flyets datalink som vanligvis formidler informasjon om turbulens, slått ut av feil. Dette førte til at et varsel om sterk turbulens under 8.000 fot i det aktuelle området ikke hadde nådd flygerne.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2009, 00:44   #10
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Her er du veldig fjernt fra realitetene. Fastspenning er økt fra 10 000 fot til 15 000 fot i SAS Norge, på grunn av faren for uventet og kraftig turbulens mange steder. Det har i løpet av de siste årene vært armbrudd, beinbrudd og ryggbrudd på grunn av ikke-varslet og ikke-forutsett turbulens. Fra "skiltet kommer på" til kabinen er klar og alle sitter, tar det som oftest veldig kort tid, ettersom cockpit og purser ofte avtaler at det klargjøres så fort som mulig, og gjerne før skiltet kommer på. På noen flighter serveres det ikke i det hele tatt på grunn av reell fare for kraftig turbulens.

"Cabin crew take your seats" forsvant ut da Braathens ble innlemmet i SAS, men det er var et varsel om at man straks landet i tilfelle noen fremdeles stod oppreist. Tviler på at Widerøe-kabinen og SAS Commuter står mer enn høyst nødvendig på de fleste av sine ruter, spesielt om høsten og vinteren, og det er ikke av latskap.

Om noen bruker "Cabin crew take your seats" fremdeles, tipper jeg at det er det selskapet som hadde "Braathens" i footeren på manualverket sitt en god stund etter at Braathens ble lagt ned, og som ikke har "abonnert" på revisjoner.

"Nonsens"-kalling når du tar forbehold om ikke å kjenne prosedyrene, og heller ikke flyr i SAS, er en forresten en ny vri, håper dette var oppklarende.
Nå er det vel ikke Tally-Ho så veldig langt fra realitetene her, Jumper'n...?

I SAS OM-A 8.3.15.8.1, står det at når setebelteskiltet skrus på, skal kabinen begynne å gjøre klart kabinen for landing, med en 15 punkters liste over hva som skal gjøres (stow carts, seatbelts fastened, tables upright osv)

Videre står det: "CDR must ensure that the cabin is secured before landing. When cabin is clear for landing SCC shall report this to flight crew as specified in OM-B Cabin."

Og til slutt: "At landing imminent [normalt ved gear down] a chime will alert the cabin crew. Cabin crew not already seated shall immediately go to their stations."

Med andre ord: Det som er interessant her i forhold til hvorvidt prosedyrene er blitt fulgt, er når cockpit slo på setebelteskiltene. Det er fullt mulig å slå på setebelteskiltene i 15000' og fremdeles ha kabinbesetning surrende rundt i kabinen når man kommer ned til 8000' og under uten at dette er noe prosedyrebrudd som sådan.

De aller, aller fleste får nok gjort unna alt så kabinen er sikret før man når 10000' om skiltet kommer på i 15, men jeg må også si meg enig med Tally-Ho at det er ofte jeg reagerer på kabinbesetning som går løse rundt i kabinen mye lenger enn det som strengt tatt er nødvendig, etter at setebelteskiltet er skrudd på.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2009, 00:46   #11
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

Hvis ACARS-systemet var nede, får ikke kaptein/styrmann beskjed om dette?
Hvis de får det: Vil det ikke være logisk å da spørre om de på bakken kan gi en manuell ACARS-oppdatering?
(Hvis de ikke får det: Vil det ikke være en svakhet å ikke ha varsling om dysfunksjonelle systemer?)

Februar er jo høysesong for møkkadrittvær i Tromsø, en grunn til at undertegnede aldri har flydd i tidsrommet Desember-Mars i sitt liv

Last edited by Polaris; 16-09-2009 at 01:10. Reason: Omformulerte meg, til en hyggeligere tone :)
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2009, 01:21   #12
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

Hallaisen Nicker'n (-:

Mest enig med meg selv. Det har vært en veldig forandring i respekt for (uventet) turbulens, og innlegget begrunnes i et inntrykk av at kabinen er mye kjappere enn før i å bli ferdig og å sette seg. Planlegningen for dette begynner lenge før skiltet kommer på, virker det som. (Kabinkollegaer i SK vil nok kunne gi det beste inntrykket herfra, hvis det er noen på forumet). Kollegaer som har vært sykemeldt i månedsvis etter sykehusopphold har gjort inntrykk, og stadige påminnelser fra commanders, kampanjer på crewbasen o.l. har satt stor fokus på dette; spesielt siden Bardufoss-hendelsen.

Jeg ville også reagert om CC surrer rundt lenge etter at chime, men da er det på egen risiko; for turbulensfare, fastspenning, fokus osv tilrettelegger for tidlig ferdig (-:
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2009, 01:26   #13
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvis ACARS-systemet var nede, får ikke kaptein/styrmann beskjed om dette?
Hvis de får det: Vil det ikke være logisk å da spørre om de på bakken kan gi en manuell ACARS-oppdatering?
(Hvis de ikke får det: Vil det ikke være en svakhet å ikke ha varsling om dysfunksjonelle systemer?)

Februar er jo høysesong for møkkadrittvær i Tromsø, en grunn til at undertegnede aldri har flydd i tidsrommet Desember-Mars i sitt liv
Det kommer ofte inn turbulensmeldinger for Skottland under 6000 fot, mens man flyr i Nordsjøen i FL410 på vei til eller fra London, så det er ikke alle turbulensvarsler som er relevante. Samtidig er mange varsler generelle for et stort område, mens faktisk turbulens kanskje er lokal. Det beste "varselet" for turbulens kommer fra en kombinasjon av egen erfaring, vindkartene, signifikante værkart, og METAR-rapporter, samt rapporter fra andre fly. Den beste forsikringen mot turbulens er å ha setebeltet på, og løse gjenstander sikret - hele tiden. ACARS-varslene er en bonus i tillegg, men erstatter ikke førstnevnte.

ATC (lufttrafikktjenesten) spør forøvrig ofte om man har fått "SIGMET"-varsel ditten eller datten, og leser det opp om man ikke har det. Det er en god service, men jeg regner med at den ikke har høyeste prioritet om det er travelt i posisjonen.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2009, 01:32   #14
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

Jovisst, men det blir jo egentlig opp til det enkelte kabinbesetningsmedlem (og purser) hvor lang tid det tar fra setebelteskiltet har kommet på til alle faktisk sitter nede med beltet fastspent.

Og litt mer skjerpings har det vel blitt.

Jeg får vel legge meg sånn omtrent midt imellom dere jeg da. I skje. c",)
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2009, 09:04   #15
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,572
Default Re: Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?

Jumper,
jeg tviler ikke på hva regelverket tilsier, men jeg har da vitterlig observert at CA's kommer gjennom kabinen ved passering Tryvann inbound OSL både titt ofte på mine ukentlige flyginger med SK.Da er man langt under FL100 vil jeg tro?
Faktisk har jeg observert og hørt over PA ;cabin crew take your.... osv.
fra tid til annen også.

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Her er du veldig fjernt fra realitetene. Fastspenning er økt fra 10 000 fot til 15 000 fot i SAS Norge, på grunn av faren for uventet og kraftig turbulens mange steder. Det har i løpet av de siste årene vært armbrudd, beinbrudd og ryggbrudd på grunn av ikke-varslet og ikke-forutsett turbulens. Fra "skiltet kommer på" til kabinen er klar og alle sitter, tar det som oftest veldig kort tid, ettersom cockpit og purser ofte avtaler at det klargjøres så fort som mulig, og gjerne før skiltet kommer på. På noen flighter serveres det ikke i det hele tatt på grunn av reell fare for kraftig turbulens.

"Cabin crew take your seats" forsvant ut da Braathens ble innlemmet i SAS, men det er var et varsel om at man straks landet i tilfelle noen fremdeles stod oppreist. Tviler på at Widerøe-kabinen og SAS Commuter står mer enn høyst nødvendig på de fleste av sine ruter, spesielt om høsten og vinteren, og det er ikke av latskap.

Om noen bruker "Cabin crew take your seats" fremdeles, tipper jeg at det er det selskapet som hadde "Braathens" i footeren på manualverket sitt en god stund etter at Braathens ble lagt ned, og som ikke har "abonnert" på revisjoner.

"Nonsens"-kalling når du tar forbehold om ikke å kjenne prosedyrene, og heller ikke flyr i SAS, er en forresten en ny vri, håper dette var oppklarende.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2009, 09:05   #16
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

Nå er det ikke mere enn 2-3 måneder siden en SAS flight hvor siste medlem av crew satte seg etter at flyet var over rullebanen, og ca 2 sek før landing. Vedkommende var ikke fastspent, for å si det på den måten.

Har særlig inntrykk av at det på ARN-TRD flightene er meget knapt med tid, her skal det selges mat, kaffe, og taxfree, og taxfreesalget starter da ofte så mye som 50 min uti flyturen, skulle det da være en flight hvor folk setter pris på dårlig whisky eller cognac så tar salget sin tid. Kombinert med gunstige vindforhold så blir det litt vel i overkant mye å gjøre i kabinen.
__________________
siden august 2007

Last edited by O_K_; 16-09-2009 at 09:06. Reason: skrivefeil....
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2009, 09:32   #17
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

At det hender fra tid til annen at noen setter seg senere av forskjellige grunner kan jeg selvfølgelig ikke benekte, og det kan det være mange forskjellige gode eller mindre gode grunner til, men hovedpoenget er vel kommet tydelig frem, og når man ikke sitter er man beviselig statistisk mer utsatt for skader enn hvis man sitter (fastspent). Happy?

ARN-TRD visste jeg ikke at vi fløy lengre, men i såfall er det jo hyggelig. Det gjøres alltid forsøk på salg, det er det vi lever av, og det er riktig at det kan begynne sent, men 50 minutter på en så kort flyvning vil nok si at det bare er noen som får tilbudet.

TRD er forøvrig en versting, ikke bare på mekanisk turbulens nær bakken hvis det blåser litt (forøvrig den første jeg har divertet fra nettopp på grunn av voldsom turbulens), men også i 10-15 000 fot på grunn av plutselig og uventet kraftig turbulens, tilogmed i klart vær og med "0" på vindindikatoren.

Som en kuriøsitet kan det virke som at styrken på turbulensen er omvendt proporsjonal med hvor dramatisk den forhåndsvarsles fra cockpit, og at setebeltebryteren ironisk kalles for "turbulence off"-bryteren, for du kan da dag f... på at når du synes det begynner å riste så mye på cruise at det er på tide å be alle, inkludert kabinbesetningen, om å sette seg en stund, så slutter ristingen i det du slår på skiltet...
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2009, 11:27   #18
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

Som det er nevnt, så er ikke turbulens en eksakt vitenskap. Et turbulensvarsel sier ikke mer enn at man kan være lokalt middels til kraftig turbulens i et større område, f.eks. fra Bodø til Tromsø. Selv med slike varsler kan man oppleve å fly en hel dag uten å ha nevneverdig mer urolig luft enn på en normal godværsdag. Samtidig kan man oppleve kraftig turbulens på dager hvor det ikke er gitt ut turbulensvarsel. Da hjelper det lite om ACARS fungerer eller hvor tidlig kabinen har tjoret seg fast.

Uansett om det er utgitt turbulensvarsel eller ikke, så vil bussjåførene i nesa alltid være litt mer på vakt på en dag med kraftige høydevinder/vinder på bakken da det logisk sett som regel vil medføre større sjanse for turbulens. Ellers er kunnskap om lokale forhold under inn/utflyging viktig. På flyplasser man flyr jevnlig kjenner man som regel også til lokale forhold om hvilke vindretning og vindstyrke som vil medføre turbulens. Flere selskaper har i tillegg egne kart/beskrivelser av lokale forhold på flyplassene de opererer på, slik at crew på forhånd kan danne seg et mentalt bilde av forventede forhold.

Noen spesielt turbulensutsatte flyplasser har fått egne lokale vind/turbulenskart, her TRD...
Horisontalt: https://www.ippc.no/ippc/turbulencem...ype=if&time=06
Vertikalt: https://www.ippc.no/ippc/turbulencem...ype=vc&time=06

Last edited by TCAS; 16-09-2009 at 11:31. Reason: Linker
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2009, 11:35   #19
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

nok en artikkel fra VG`s vel bereiste journalister som kun går ut på å ødelegge for SAS. Norge og Skandinavia blir nemlig så fint når DY og FR kan overta all flytrafikk.
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2009, 11:59   #20
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: SAS får påpakning fra havarikommisjonen

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
nok en artikkel fra VG`s vel bereiste journalister som kun går ut på å ødelegge for SAS. Norge og Skandinavia blir nemlig så fint når DY og FR kan overta all flytrafikk.
-----
Vi er mange, som heller ikke jobber i SAS, som synes at dette er i "overkant" av pressen.

Noen vil nok litt skadefro kunne påstå at SAS gjennom mange år har bygd opp "ry" som arrogante, eneveldige og et monopolselskap uten "bakkekontakt" - og at hovmod står for fall.

Den tiden mener jeg er over, og jeg ønsker ikke å miste SAS. SAS har vært en garantist for skikkelige arbeidsforhold i "industrien".

Men sånn er media og journalister - de jakter i flokk.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva får jeg får SAS-poengene? Fry Reiseforum 5 06-08-2014 20:14
Havarikommisjonen med rapport om norske rullebaner vinterstid sukram Flyforum 18 08-05-2011 20:02
SAS får ikke mer penger fra den svenske staten TCAS Flyforum 0 14-12-2009 15:30
Havarikommisjonen ber Luftforsvaret lære jagerflygere flyskikk BU595 Flyforum 11 30-10-2004 17:50
Havarikommisjonen : Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko BU595 Flyforum 1 17-10-2004 14:50


All times are GMT +2. The time now is 00:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.