![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Meget god tråd. Tviler på at Kaffebrenneribryggerne utsettes for slike ting på sitt arbeide:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=594722 ----------------- Moderator anm: Postingene ble splittet fra "Sosial dumping. Fyord innen byggebransjen men OK i flybransjen?" Last edited by Discus; 15-09-2009 at 23:56. Reason: Splittet tråder |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Med forbehold om at jeg ikke har en sikker måte å telle meter ned på er mitt inntrykk av at kabinpersonalet ofte jobber med opprydding i kabinen til mye lavere enn 3000 meter, og ofte setter seg ned rett før vi subber tretoppene.
Edit: Som Tally-Ho påpeker; "cabin crew be seated for landing" kommer ofte ganske tett før landing, men jeg har sett at det kan ta litt tid etter det også. Ville vel i utgangspunktet tro at denne beskjeden fra cockpit, av sikkerhetsgrunner, er å betrakte som en ordre om å sette seg a.s.a.p Last edited by Isbamse; 15-09-2009 at 22:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Med forbehold at jeg ikke kjenner bestemmelsene i SAS, men at cabincrew skal sitte fastspent f.o.m. 10.000ft (ca 10 min) før landing, er da nonsens.
Intet flyselskap jeg kjenner opererer slik. Tvert i mot, de jobber jo travelt til like før landing. Og så får de en "call" - "cabin crew, take your seat..." et min eller to før landing, eller varsling med seat-belt sign e.l. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Veldig høye trær rundt OSL ....
![]() Det stemmer forøvrig godt med mine egne observasjoner .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
"Cabin crew take your seats" forsvant ut da Braathens ble innlemmet i SAS, men det er var et varsel om at man straks landet i tilfelle noen fremdeles stod oppreist. Tviler på at Widerøe-kabinen og SAS Commuter står mer enn høyst nødvendig på de fleste av sine ruter, spesielt om høsten og vinteren, og det er ikke av latskap. Om noen bruker "Cabin crew take your seats" fremdeles, tipper jeg at det er det selskapet som hadde "Braathens" i footeren på manualverket sitt en god stund etter at Braathens ble lagt ned, og som ikke har "abonnert" på revisjoner. "Nonsens"-kalling når du tar forbehold om ikke å kjenne prosedyrene, og heller ikke flyr i SAS, er en forresten en ny vri, håper dette var oppklarende. Last edited by Jumper G5; 15-09-2009 at 22:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
----- Vel, nå er vi langt utenfor trådens opprinnelige innhold, noe jeg selv medvirket til... At SAS har et regelverk på at kabinen skal sitte fastspent fra 15.000 ft (ca 15 min før landing) har da aldri vært praktisert de ganger jeg har flydd med SAS (og det er noen ganger) Hva som står i bøkene er kanskje en annen sak. Unntak for spesielle turbulensturer... Nå er jo ikke SAS det eneste selskapet i verden, og og mine erfaringer med andre selskaper (som pax) illustrerer jo også at de har fullt opp til få min. før landing. Jeg tenkte overhodet ikke på SAS da jeg skrev varslingen "cabin crew - take your seat". Dette brukes av et stort antall selskaper fremdeles, og bl.a. i mitt eget. Der har man også "callet" "cabin crew - 10 minutes to landing" - nettopp for å sikre at klargjøringen fullføres så hurtig som mulig. (Smart - når man skal klargjøre 405 pax!) Cabin clear mottas typisk få min. før landing. Men dette varierer vel fra selskap med stort serviceprogram på en langtur, til de som jumper over fjellet med mindre maskiner, uten større serviceprogram, og som i tillegg kanskje har turbulens. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Free Luigi
|
![]()
http://www.itromso.no/nyheter/article292067.ece
Quote:
"Det ble sendt ut turbulensvarsel for det aktuelle området den dagen. Flygebesetningen på SAS CNO414 hadde imidlertid forlatt Gardermoen før varselet kom, og aldri fått det i ettertid." ....dette burde da være alfa omega å få ut? Med all radiokommunikasjon, værmeldinger osv - hvorfor fikk de ikke dette fram? Refererer jeg tilbake til en tråd vi har gående om "har flysikkerheten kommet til et ultimatum" så må dette være et stor smekk i trynet om at NEI - det har den ikke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Mitt tips er at ACARS-systemet deres ombord ikke fungerte og/eller at den simpelthen ikke var blitt lest av flight deck. Men turbulens er ingen eksakt vitenskap, og selv med alskens ACARS-info, Significant WX-chart's, radiobeskjeder, WX-radar info etc, så kan sånt skje.. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I SAS OM-A 8.3.15.8.1, står det at når setebelteskiltet skrus på, skal kabinen begynne å gjøre klart kabinen for landing, med en 15 punkters liste over hva som skal gjøres (stow carts, seatbelts fastened, tables upright osv) Videre står det: "CDR must ensure that the cabin is secured before landing. When cabin is clear for landing SCC shall report this to flight crew as specified in OM-B Cabin." Og til slutt: "At landing imminent [normalt ved gear down] a chime will alert the cabin crew. Cabin crew not already seated shall immediately go to their stations." Med andre ord: Det som er interessant her i forhold til hvorvidt prosedyrene er blitt fulgt, er når cockpit slo på setebelteskiltene. Det er fullt mulig å slå på setebelteskiltene i 15000' og fremdeles ha kabinbesetning surrende rundt i kabinen når man kommer ned til 8000' og under uten at dette er noe prosedyrebrudd som sådan. De aller, aller fleste får nok gjort unna alt så kabinen er sikret før man når 10000' om skiltet kommer på i 15, men jeg må også si meg enig med Tally-Ho at det er ofte jeg reagerer på kabinbesetning som går løse rundt i kabinen mye lenger enn det som strengt tatt er nødvendig, etter at setebelteskiltet er skrudd på.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Free Luigi
|
![]()
Hvis ACARS-systemet var nede, får ikke kaptein/styrmann beskjed om dette?
Hvis de får det: Vil det ikke være logisk å da spørre om de på bakken kan gi en manuell ACARS-oppdatering? (Hvis de ikke får det: Vil det ikke være en svakhet å ikke ha varsling om dysfunksjonelle systemer?) Februar er jo høysesong for møkkadrittvær i Tromsø, en grunn til at undertegnede aldri har flydd i tidsrommet Desember-Mars i sitt liv ![]() Last edited by Polaris; 16-09-2009 at 01:10. Reason: Omformulerte meg, til en hyggeligere tone :) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hallaisen Nicker'n (-:
Mest enig med meg selv. Det har vært en veldig forandring i respekt for (uventet) turbulens, og innlegget begrunnes i et inntrykk av at kabinen er mye kjappere enn før i å bli ferdig og å sette seg. Planlegningen for dette begynner lenge før skiltet kommer på, virker det som. (Kabinkollegaer i SK vil nok kunne gi det beste inntrykket herfra, hvis det er noen på forumet). Kollegaer som har vært sykemeldt i månedsvis etter sykehusopphold har gjort inntrykk, og stadige påminnelser fra commanders, kampanjer på crewbasen o.l. har satt stor fokus på dette; spesielt siden Bardufoss-hendelsen. Jeg ville også reagert om CC surrer rundt lenge etter at chime, men da er det på egen risiko; for turbulensfare, fastspenning, fokus osv tilrettelegger for tidlig ferdig (-: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
ATC (lufttrafikktjenesten) spør forøvrig ofte om man har fått "SIGMET"-varsel ditten eller datten, og leser det opp om man ikke har det. Det er en god service, men jeg regner med at den ikke har høyeste prioritet om det er travelt i posisjonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jovisst, men det blir jo egentlig opp til det enkelte kabinbesetningsmedlem (og purser) hvor lang tid det tar fra setebelteskiltet har kommet på til alle faktisk sitter nede med beltet fastspent.
Og litt mer skjerpings har det vel blitt. Jeg får vel legge meg sånn omtrent midt imellom dere jeg da. I skje. c",)
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Jumper,
jeg tviler ikke på hva regelverket tilsier, men jeg har da vitterlig observert at CA's kommer gjennom kabinen ved passering Tryvann inbound OSL både titt ofte på mine ukentlige flyginger med SK.Da er man langt under FL100 vil jeg tro? Faktisk har jeg observert og hørt over PA ;cabin crew take your.... osv. fra tid til annen også. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Nå er det ikke mere enn 2-3 måneder siden en SAS flight hvor siste medlem av crew satte seg etter at flyet var over rullebanen, og ca 2 sek før landing. Vedkommende var ikke fastspent, for å si det på den måten.
Har særlig inntrykk av at det på ARN-TRD flightene er meget knapt med tid, her skal det selges mat, kaffe, og taxfree, og taxfreesalget starter da ofte så mye som 50 min uti flyturen, skulle det da være en flight hvor folk setter pris på dårlig whisky eller cognac så tar salget sin tid. Kombinert med gunstige vindforhold så blir det litt vel i overkant mye å gjøre i kabinen. Last edited by O_K_; 16-09-2009 at 09:06. Reason: skrivefeil.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
At det hender fra tid til annen at noen setter seg senere av forskjellige grunner kan jeg selvfølgelig ikke benekte, og det kan det være mange forskjellige gode eller mindre gode grunner til, men hovedpoenget er vel kommet tydelig frem, og når man ikke sitter er man beviselig statistisk mer utsatt for skader enn hvis man sitter (fastspent). Happy?
![]() ARN-TRD visste jeg ikke at vi fløy lengre, men i såfall er det jo hyggelig. Det gjøres alltid forsøk på salg, det er det vi lever av, og det er riktig at det kan begynne sent, men 50 minutter på en så kort flyvning vil nok si at det bare er noen som får tilbudet. TRD er forøvrig en versting, ikke bare på mekanisk turbulens nær bakken hvis det blåser litt (forøvrig den første jeg har divertet fra nettopp på grunn av voldsom turbulens), men også i 10-15 000 fot på grunn av plutselig og uventet kraftig turbulens, tilogmed i klart vær og med "0" på vindindikatoren. Som en kuriøsitet kan det virke som at styrken på turbulensen er omvendt proporsjonal med hvor dramatisk den forhåndsvarsles fra cockpit, og at setebeltebryteren ironisk kalles for "turbulence off"-bryteren, for du kan da dag f... på at når du synes det begynner å riste så mye på cruise at det er på tide å be alle, inkludert kabinbesetningen, om å sette seg en stund, så slutter ristingen i det du slår på skiltet... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Som det er nevnt, så er ikke turbulens en eksakt vitenskap. Et turbulensvarsel sier ikke mer enn at man kan være lokalt middels til kraftig turbulens i et større område, f.eks. fra Bodø til Tromsø. Selv med slike varsler kan man oppleve å fly en hel dag uten å ha nevneverdig mer urolig luft enn på en normal godværsdag. Samtidig kan man oppleve kraftig turbulens på dager hvor det ikke er gitt ut turbulensvarsel. Da hjelper det lite om ACARS fungerer eller hvor tidlig kabinen har tjoret seg fast.
Uansett om det er utgitt turbulensvarsel eller ikke, så vil bussjåførene i nesa alltid være litt mer på vakt på en dag med kraftige høydevinder/vinder på bakken da det logisk sett som regel vil medføre større sjanse for turbulens. Ellers er kunnskap om lokale forhold under inn/utflyging viktig. På flyplasser man flyr jevnlig kjenner man som regel også til lokale forhold om hvilke vindretning og vindstyrke som vil medføre turbulens. Flere selskaper har i tillegg egne kart/beskrivelser av lokale forhold på flyplassene de opererer på, slik at crew på forhånd kan danne seg et mentalt bilde av forventede forhold. Noen spesielt turbulensutsatte flyplasser har fått egne lokale vind/turbulenskart, her TRD... Horisontalt: https://www.ippc.no/ippc/turbulencem...ype=if&time=06 Vertikalt: https://www.ippc.no/ippc/turbulencem...ype=vc&time=06 Last edited by TCAS; 16-09-2009 at 11:31. Reason: Linker |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
nok en artikkel fra VG`s vel bereiste journalister som kun går ut på å ødelegge for SAS. Norge og Skandinavia blir nemlig så fint når DY og FR kan overta all flytrafikk.
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Vi er mange, som heller ikke jobber i SAS, som synes at dette er i "overkant" av pressen. Noen vil nok litt skadefro kunne påstå at SAS gjennom mange år har bygd opp "ry" som arrogante, eneveldige og et monopolselskap uten "bakkekontakt" - og at hovmod står for fall. Den tiden mener jeg er over, og jeg ønsker ikke å miste SAS. SAS har vært en garantist for skikkelige arbeidsforhold i "industrien". Men sånn er media og journalister - de jakter i flokk. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva får jeg får SAS-poengene? | Fry | Reiseforum | 5 | 06-08-2014 20:14 |
Havarikommisjonen med rapport om norske rullebaner vinterstid | sukram | Flyforum | 18 | 08-05-2011 20:02 |
SAS får ikke mer penger fra den svenske staten | TCAS | Flyforum | 0 | 14-12-2009 15:30 |
Havarikommisjonen ber Luftforsvaret lære jagerflygere flyskikk | BU595 | Flyforum | 11 | 30-10-2004 17:50 |
Havarikommisjonen : Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko | BU595 | Flyforum | 1 | 17-10-2004 14:50 |