![]() |
|
![]() |
#161 |
at your service!
|
![]()
MOD-note:
Vi har splitta ut diskusjonen ang. Luftfartstilsynet og kven som kan overprøve/overstyre dei i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=101567
![]() |
#162 |
Newcomer
|
![]()
Kvifor skal det vise at WF har ein fot innanfor ein eller annan plass? WF har heilt klart eit fortrinn i anbudskonkurransen sidan dei kjenner rutenettet og vilkåra like godt som si eiga bukselomme. Men å påstå at dei med dette har eit konkurransefortrinn, er å trekke det heile for langt. Ser ikkje kvar denne foten til WF skal vere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg tror, som nevnt tidligere, at det ikke er en fruktbar vei å gå når man begynner å snakke om ting som lukter samrøre mellom SD, LT og WF. Da bør man nok ha relativt klare indikasjoner på at så er tilfellet, og jeg klarer ikke akkurat å se noe som skulle indikere dette.
At WF har et fortrinn gjennom å kjenne regelverket og utfordringene på kortbanenettet er ikke en konkurransevridning. Det hadde derimot vært en konkurransevridning om man påla et krav som kun WF kunne oppfylle. F.eks. er det mye som tyder på at et eksplisitt krav om SCAT-1 ville vært en slik favorisering, og dersom det er slik at det ikke eksisterer materiell hos andre tilbydere enn hos WF som er egnet til oppgaven så vil dette også kunne være en slik konkurransevridning. Nå er det også slik at verden er slik den er i forhold til fjell, fjorder og korte rullebaner, så det synes ikke være gitt at man kan lette på en rekke av disse kravene (kanskje er det omtrent kun Dash 8-100/200 med de riktige modifikasjonene som er innenfor de krav man setter til sikre operasjoner). Dersom dette er tilfellet så må man vel bare krype til korset og innse at konkurranseutsetting ikke vil føre til noe fornuftig løsning, for anbud med kun en aktuell tilbyder (og alle vet dette) har en tendens til å bli en dyr løsning for oppdragsgiver. Da får man finne andre løsninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Godt sagt TOS!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det er en realitet at det kun er en flytype som passer kortbanenettet,tatt i betraktning kapasitet,trykkabin osv. Videre er det en realitet at SCAT-1 er en viktig sikkerhetsfaktor for kortbanenettet. Jeg kan ikke tenke meg at det kravet vil bli satt tilside,dvs. konkurranse blir prioritert før sikkerhet. Dermed har man to viktige forutsetninger som vil begrense konkurransen de neste årene. Reell konkurranse får man ikke før kortbanenettet bygges ut og det kan benyttes ulike type fly. Dette er hardt å svelge for byråkratene i SD ,men slik er realiteten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår egnet flymateriell så aner ikke jeg hva som er tilgjengelig og hvilke alternativer som eksisterer. Min uttalelse var mer rettet mot å poengtere hva som kan gjøre konkurranse vanskelig. Inntil jeg har det fra sikre kilder at det ikke finnes alternativer (om flyene ikke kan ta 37 passasjerer så får det så være) til Dash 8 så lever jeg i den tro at det gjør det om man kompromisser litt på f.eks. nyttelastkravet. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det høres veldig bra ut! Jeg ser det er lagt inn en del allerede med bl.a. to avganger hver dag i påskeuken som kanskje avhjelper de som opprinnelig skulle reise med DAT disse dagene. Så er det jo gledelig å se at morgenflyet går 20 minutter tidligere selv om det etter min mening skulle gått halvannen time tidligere for å rekke forbindelser i Bodø. Inntil videre får man vel bare vente med å bestille billetter (på nytt) i juni til man helt sikkert vet hvilke avganger som går når
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
an.no har intervjuet Luftfartstilsynet om hva som stopper DAT, og det blir forklart i denne artikkelen: http://www.an.no/nyheter/article5988031.ece
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg vil vel tro at det er opp til selskapet å vurdere hva som kan gi lønnsomhet - Staten gir ikke noe mer penger om det viser seg at anbudet var for lavt, og anbudsvinneren kan vel neppe legge ned ruten uten å møte betydelige problemer... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
The old Norwegian Viking
|
![]()
Det stormer her i nord...
Flytilbudet er viktig for Lofoten, ikke minst for reiselivet som den største næringa. Vinglinga og uforutsigbarheta som er skapt, er så alvorlig for Lofoten at vi lar s-en stå for Skandale i stedet for Samferdsel i departementsnavnet. To statsråder ble byttet ut i går. Slik vi ser det burde samferdselsministeren også blitt geleidet ut av Slottet og regjeringa i går. Neste fredag er det en ny mulighet. Slik rammer skandalen http://www.lofotposten.no/lokale_nyh...cle5988221.ece
1 vinge blir lett til 5 fly... Last edited by Theaviator; 28-03-2012 at 00:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#173 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Skulle jo bare mangle at widerøe vet å ta seg betalt. De flyr jo rimelig ad-hoc og gir i alle fall disse plassene et tilbud de ellers ikke ville hatt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#175 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Letet etter rutetider EVE-TOS-EVE som jeg har glemt helt av i all annen diskusjon, men finner bare dagens rutetider og en rute hver vei 1. april. Noen som vet om disse ikke er lagt ut, eventuelt rutetider som blir å gjelde?
![]() |
#176 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det ser ikke ut som Widerøe starter å fly to ganger pr. dag på denne ruta før 10. april så hvis du søker fra da og utover får du opp rutene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Fra deres Facebookside: Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Se der ja, det var svar på tiltale! Flott måte de møter frustrasjonen som har oppstått når folk møter bare fullprisbilletter når de booker.
![]() |
![]() |
#180 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |
Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene? | Trdfly | Småprat | 20 | 02-11-2011 17:06 |