Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-03-2012, 14:17   #161
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

MOD-note:
Vi har splitta ut diskusjonen ang. Luftfartstilsynet og kven som kan overprøve/overstyre dei i denne tråden:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=101567
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2012, 14:41   #162
Småen
Newcomer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 12
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by LN-GTA View Post
Sorry, sent svar, ikke vært tilgengelig i helgen.
Ikke
For meg virker det åpenbart at SD fra første stund aldri skulle tildelt anbudet til DAT med de mangler som er fremkommet. Det hele virker veldig amatørmessig.
Kvifor skal det vise at WF har ein fot innanfor ein eller annan plass? WF har heilt klart eit fortrinn i anbudskonkurransen sidan dei kjenner rutenettet og vilkåra like godt som si eiga bukselomme. Men å påstå at dei med dette har eit konkurransefortrinn, er å trekke det heile for langt. Ser ikkje kvar denne foten til WF skal vere.
Småen is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2012, 15:00   #163
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Jeg tror, som nevnt tidligere, at det ikke er en fruktbar vei å gå når man begynner å snakke om ting som lukter samrøre mellom SD, LT og WF. Da bør man nok ha relativt klare indikasjoner på at så er tilfellet, og jeg klarer ikke akkurat å se noe som skulle indikere dette.

At WF har et fortrinn gjennom å kjenne regelverket og utfordringene på kortbanenettet er ikke en konkurransevridning. Det hadde derimot vært en konkurransevridning om man påla et krav som kun WF kunne oppfylle. F.eks. er det mye som tyder på at et eksplisitt krav om SCAT-1 ville vært en slik favorisering, og dersom det er slik at det ikke eksisterer materiell hos andre tilbydere enn hos WF som er egnet til oppgaven så vil dette også kunne være en slik konkurransevridning.

Nå er det også slik at verden er slik den er i forhold til fjell, fjorder og korte rullebaner, så det synes ikke være gitt at man kan lette på en rekke av disse kravene (kanskje er det omtrent kun Dash 8-100/200 med de riktige modifikasjonene som er innenfor de krav man setter til sikre operasjoner). Dersom dette er tilfellet så må man vel bare krype til korset og innse at konkurranseutsetting ikke vil føre til noe fornuftig løsning, for anbud med kun en aktuell tilbyder (og alle vet dette) har en tendens til å bli en dyr løsning for oppdragsgiver. Da får man finne andre løsninger.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2012, 16:54   #164
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Godt sagt TOS!
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2012, 17:31   #165
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by TOS View Post

Nå er det også slik at verden er slik den er i forhold til fjell, fjorder og korte rullebaner, så det synes ikke være gitt at man kan lette på en rekke av disse kravene (kanskje er det omtrent kun Dash 8-100/200 med de riktige modifikasjonene som er innenfor de krav man setter til sikre operasjoner). Dersom dette er tilfellet så må man vel bare krype til korset og innse at konkurranseutsetting ikke vil føre til noe fornuftig løsning, for anbud med kun en aktuell tilbyder (og alle vet dette) har en tendens til å bli en dyr løsning for oppdragsgiver. Da får man finne andre løsninger.
Dette er nok kjernen i hele problematikken.

Det er en realitet at det kun er en flytype som passer kortbanenettet,tatt i betraktning kapasitet,trykkabin osv.
Videre er det en realitet at SCAT-1 er en viktig sikkerhetsfaktor for kortbanenettet.
Jeg kan ikke tenke meg at det kravet vil bli satt tilside,dvs. konkurranse blir prioritert før sikkerhet.
Dermed har man to viktige forutsetninger som vil begrense konkurransen de neste årene.
Reell konkurranse får man ikke før kortbanenettet bygges ut og det kan benyttes ulike type fly.
Dette er hardt å svelge for byråkratene i SD ,men slik er realiteten.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2012, 18:18   #166
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Dette er nok kjernen i hele problematikken.

Det er en realitet at det kun er en flytype som passer kortbanenettet,tatt i betraktning kapasitet,trykkabin osv.
Videre er det en realitet at SCAT-1 er en viktig sikkerhetsfaktor for kortbanenettet.
Jeg kan ikke tenke meg at det kravet vil bli satt tilside,dvs. konkurranse blir prioritert før sikkerhet.
Dermed har man to viktige forutsetninger som vil begrense konkurransen de neste årene.
Reell konkurranse får man ikke før kortbanenettet bygges ut og det kan benyttes ulike type fly.
Dette er hardt å svelge for byråkratene i SD ,men slik er realiteten.
Jeg kan vanskelig se for meg at norske myndigheter ved Avinor bruker vesentlig med lenger på et system det ikke lenger synes å være mulig å få tak i utstyr til. Utstyrproblematikken nevnes vel i LTs rapport.

Hva angår egnet flymateriell så aner ikke jeg hva som er tilgjengelig og hvilke alternativer som eksisterer. Min uttalelse var mer rettet mot å poengtere hva som kan gjøre konkurranse vanskelig. Inntil jeg har det fra sikre kilder at det ikke finnes alternativer (om flyene ikke kan ta 37 passasjerer så får det så være) til Dash 8 så lever jeg i den tro at det gjør det om man kompromisser litt på f.eks. nyttelastkravet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2012, 04:08   #167
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Widerøe har lagt til sin opprinnelige tidtabell for April, som tar høyde for historisk etterspørsel i "stille uke" bl.a ... Også i fjor og årene før dette var det bare en avgang på denne strekningen, med heller sparsomt belegg.

Når man så ser på LT sitt brev til SD er det jo sjelden man ser så kraftig kost ført i pennen av jurister. Dette er som mange andre skriver her en sak mellom DAT og SD, og Widerøe er bedt om å videreførte trafikkprogrammet sitt til det foreligger en endelig avklaring. Dette blir gjort på kort varsel, og det blir en krevende øvelse framover.
I løpet av dagen kommer det inn formiddagsavganger fra Narvik, samt 1 og 8 april. Ruteplanavdelingen har jobbet dag og natt for å få på plass trafikkprogrammet på så kort varsel, og noen ruter kom dessverre ikke med i første "kjøring" . Hele ruteprogrammet som ligger ute de neste uker/måneder er jo bare en videreføring av dagens ruter, og det vil komme endringer ganske snart som ivaretar både frekvens og volum i henhold til anbudskravene de neste 5 årene.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2012, 16:56   #168
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Det høres veldig bra ut! Jeg ser det er lagt inn en del allerede med bl.a. to avganger hver dag i påskeuken som kanskje avhjelper de som opprinnelig skulle reise med DAT disse dagene. Så er det jo gledelig å se at morgenflyet går 20 minutter tidligere selv om det etter min mening skulle gått halvannen time tidligere for å rekke forbindelser i Bodø. Inntil videre får man vel bare vente med å bestille billetter (på nytt) i juni til man helt sikkert vet hvilke avganger som går når
THS is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2012, 23:37   #169
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

an.no har intervjuet Luftfartstilsynet om hva som stopper DAT, og det blir forklart i denne artikkelen: http://www.an.no/nyheter/article5988031.ece

Quote:
Manglene som stopper DAT er:

* En Dash-8 maskin må oppgraderes fra en 102 til en 103-versjon. I praksis en ombygging med sterkere motor. Uten ombygging kan maskinen eksempelvis bare ta med seg seks passasjerer fra Narvik eller 13 til 14 fra Lofoten til Bodø.

* De samme kravene rammer DATs Dash-8 reservemaskin.

* Videre regner Luftfartstilsynet ATR-42-maskinen som uegnet på 800 meters baner fordi den der ikke kan brukes til passasjerer på vinterføre/våte rullebaner.

* Flyene må videre ha nye internasjonale sertifikater for landing på kortbanenettet. I praksis papirer på prosedyrene som skal følges for brattere nedstigning til rullebanen, og særlig landing vinterstid. Sertifiseringen kan koste opp mot en million dollar per maskin og kan bruke ett års tid på veien fra flyprodusent, canadiske luftfartsmyndigheter, via europeiske luftfartsmyndigheter i EASA til endelig godkjenning i Danmark.

* Dash 102-maskinen og ATR-42 flyet må ha nye kompassystemer. Etter en alvorlig hendelse med misvisning på kompass tilbake i 2000, har Luftfartstilsynet satt som krav at det er systemet betegnet som Aspirs som skal brukes i Nord-Norge. Systemet tar hensyn til flyging på høye breddegrader.

Utskiftingen av kompassystem regnes som en omfattende modifikasjon.

– Trenger man dette kompassystemet?

– Vi ville sagt nei til flyginger i nord uten Aspirs, sier Erikstad.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2012, 23:39   #170
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Er det ikke også slik at alle selskaper må dokumentere at tilbudet er realistisk, og at WF i denne saken i så fall må ha lagt frem et budsjett som viser at et 0-anbud vil være økonomisk forsvarlig? I så fall kommer vel ikke FrP langt med sin klage skulle man tro...
Jeg regner med at noe av tanken bak en slik anklage vil kunne være at det ikke er rimelig å forvente noen konkurrenter om anbud på to av disse rutene og at man kun forventet konkurranse på Florø (?), og at man derfor valgte å sette en veldig lav kompensasjon (0 i dette tilfellet) på den strekningen man forventet det ville bli konkurranse om og satte et høyere kompensasjonskrav på andre strekninger. Jeg vet ikke om det ligger spesifikke krav på de to andre destinasjonene som gjør det mindre sannsynlig at f.eks. DAT eller andre ville legge inn bud der (men det var kanskje rimelig å forvente et anbud fra DAT på en rute de i dag opererer)?

Jeg vil vel tro at det er opp til selskapet å vurdere hva som kan gi lønnsomhet - Staten gir ikke noe mer penger om det viser seg at anbudet var for lavt, og anbudsvinneren kan vel neppe legge ned ruten uten å møte betydelige problemer...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2012, 23:40   #171
Theaviator
The old Norwegian Viking
 
Theaviator's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Det stormer her i nord...
Flytilbudet er viktig for Lofoten, ikke minst for reiselivet som den største næringa. Vinglinga og uforutsigbarheta som er skapt, er så alvorlig for Lofoten at vi lar s-en stå for Skandale i stedet for Samferdsel i departementsnavnet. To statsråder ble byttet ut i går. Slik vi ser det burde samferdselsministeren også blitt geleidet ut av Slottet og regjeringa i går. Neste fredag er det en ny mulighet.


Slik rammer skandalen
http://www.lofotposten.no/lokale_nyh...cle5988221.ece
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly...

Last edited by Theaviator; 28-03-2012 at 00:21.
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2012, 23:50   #172
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Theaviator View Post
Ut fra de kommentarene virker det som Widerøe skor seg godt på situasjonen. På de som velger å reise vel å merke.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 00:01   #173
TL
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 81
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Skulle jo bare mangle at widerøe vet å ta seg betalt. De flyr jo rimelig ad-hoc og gir i alle fall disse plassene et tilbud de ellers ikke ville hatt
TL is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 00:06   #174
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by TL View Post
Skulle jo bare mangle at widerøe vet å ta seg betalt. De flyr jo rimelig ad-hoc og gir i alle fall disse plassene et tilbud de ellers ikke ville hatt
Ja med tanke på at de har slitt med lønnsomheten siste årene så skulle det ellers bare mangle All pr er jo uansett god pr
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 00:15   #175
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Letet etter rutetider EVE-TOS-EVE som jeg har glemt helt av i all annen diskusjon, men finner bare dagens rutetider og en rute hver vei 1. april. Noen som vet om disse ikke er lagt ut, eventuelt rutetider som blir å gjelde?
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 00:24   #176
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Letet etter rutetider EVE-TOS-EVE som jeg har glemt helt av i all annen diskusjon, men finner bare dagens rutetider og en rute hver vei 1. april. Noen som vet om disse ikke er lagt ut, eventuelt rutetider som blir å gjelde?
Det ser ikke ut som Widerøe starter å fly to ganger pr. dag på denne ruta før 10. april så hvis du søker fra da og utover får du opp rutene.
THS is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 12:44   #177
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Ut fra de kommentarene virker det som Widerøe skor seg godt på situasjonen. På de som velger å reise vel å merke.
Jo, men samtidig så virker de som de delvis kompenserer for de passasjerene som er rammet her?

Fra deres Facebookside:
Quote:
Widerøes kunder i Lofoten skal så fremt det er mulig, ikke tape økonomisk på at Widerøe fortsetter å fly til Lofoten etter 1. april.

1. Kunder som har fått kansellert sin opprinnelige booking (primært april da alle bookingene var kansellert, samt noen bookinger videre utover), får selvsagt reise til opprinnelig pris, og de får også reise på opprinnelig ønsket avgang så lenge den ikke er utsolgt. Hvis opprinnelig avgang i mellomtiden er blitt utsolgt, kan de selvsagt velge hvilken som helst annen avgang de måtte ønske.
2. Kunder som reiser i mai og utover, der bookingene ikke ble kansellert, beholder selvsagt sin opprinnelige reise (den har da ikke vært slettet/refundert).
3. Kunder som omgjorde opprinnelig bestilling med SAS/Widerøe via Bodø til å fly med SAS til/fra Evenes, får kostnadsfritt booke tilbake til opprinnelig reise SAS/Widerøe via Bodø.
4. Kunder som eventuelt har kommet i situasjon der de til tross for at opprinnelig booking med WF ikke ble kansellert/refundert, har bestilt med DAT og så igjen bestilt med WF samme dag (en form for utilsiktet dobbelbooking) beholder opprinnelig booking/pris
Kunder må selv booke nye reiser på wideroe.no

Kunder som har fått en utilsiktet dobbeltbooking må kontakte det stedet der de har bestilt billetten for å få kansellert dobbeltbookingen og refundert dette.

Hvis kunder som tidligere har hatt enkeltreiser med Widerøe mellom Bodø-Røst/Svolvær/Leknes/Narvik må booke en dyrere WIDERØE reise, må de sende inn dokumentert krav på MAIL til kundeservice@wideroe.no, med kopi av gammel billett og ny billett, samt kontonummer hvor differanse bes utbetalt.

Vi oppfordrer alle våre kunder til å følge med på vår hjemmeside wideroe.no samt på facebook for oppdatert informasjon OL
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 12:57   #178
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jo, men samtidig så virker de som de delvis kompenserer for de passasjerene som er rammet her?

Fra deres Facebookside:
Jeg synes faktisk dette ser ut til å være meget bra av Widerøe! Man kan vel muligens ikke vente at de gjør dette, men det er veldig positivt at de gjør det.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 13:16   #179
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: FOT-rutene fra 2012, endelig resultat

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jo, men samtidig så virker de som de delvis kompenserer for de passasjerene som er rammet her?

Fra deres Facebookside:

Se der ja, det var svar på tiltale! Flott måte de møter frustrasjonen som har oppstått når folk møter bare fullprisbilletter når de booker.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 22:05   #180
LN-GTA
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 120
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by Småen View Post
Kvifor skal det vise at WF har ein fot innanfor ein eller annan plass? WF har heilt klart eit fortrinn i anbudskonkurransen sidan dei kjenner rutenettet og vilkåra like godt som si eiga bukselomme. Men å påstå at dei med dette har eit konkurransefortrinn, er å trekke det heile for langt. Ser ikkje kvar denne foten til WF skal vere.
WF kjenner sin egen bukselomme, det er det ingen tvil om. Tror vi må legge den "foten" død nå. Som jeg har prøvd å forklare tidligere, så har jeg aldri påstått at dette er tilfelle.
LN-GTA is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Anbud på FOT-rutene 2016 KjetilK Flyforum 6 15-09-2014 10:29
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") jaas Flyforum 74 28-03-2012 09:39
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") Earlybird. Flyforum 461 04-03-2012 19:20
Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene? Trdfly Småprat 20 02-11-2011 17:06


All times are GMT +2. The time now is 22:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.