Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-03-2012, 22:37   #1
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is

Ifølge våre venner på et svensk forum har SAS besluttet å ikke gå igang med planlagt oppgradering av longhaulflåtens "spisse ende"...... ;

Quote:
Fick idag veta av en i personalen på SAS flyg mellan Stockholm-chicago Sk945 att den planerade uppdateringen av planets businessklass är nedlagt. Så inga flatbeds på ett tag till då hos SAS.

Detta gick ut till personalen idag onsd 14/3.

http://www.businessclass.se/sas-euro...ss-class.html#
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.

Last edited by LN-FHU; 14-03-2012 at 22:47. Reason: La til ingress.....
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 22:45   #2
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Det er dyrt å være fattig...
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2012, 23:17   #3
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Hvor troverdig er så denne kilden? Vi har jo hørt flere ganger at CC og piloter har kommet med "sladder" som ikke stemte flere ganger.
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 05:12   #4
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Det låter mest som ett rykte och rykten har vi alla hört många. 2003 hörde jag från en SK pilot att bolaget skulle köpa 757-200. Sanningen i det visade sig vara 0%.
26/4 bjuder SAS på "Pandion lunch" på Arlanda & SK CEO deltar då. Jag utgår från att frågan om nya C-klass stolar och updaterad IFE kommer tas upp under lunchen.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 06:27   #5
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Det er helt korrekt! Der bliver ingen opgradering på vores long haul flåde i denne omgang. Der var ellers taget tre business class stoletyper ind til test og det var meningen, at både stole i C og M samt IFE skulle være udskiftet. Men bestyrelse og ledelse har valgt at stoppe projektet. Desværre! Ja, desværre!!
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 08:53   #6
LN-BEF
ScanFlyer Blue
 
LN-BEF's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Det er helt korrekt! Der bliver ingen opgradering på vores long haul flåde i denne omgang. Der var ellers taget tre business class stoletyper ind til test og det var meningen, at både stole i C og M samt IFE skulle være udskiftet. Men bestyrelse og ledelse har valgt at stoppe projektet. Desværre! Ja, desværre!!
Sikkert et dumt spørsmål, men hva er galt med den C kabinen som er i dagens long haul flåte?
__________________
Bjørn Espen Fagerheim

Siden 1. januar 2009 har jeg flydd:

Upcoming: Nov/Dec: OSL-LKL SK/WF
Jan: LKL-OSL WF/SK
LN-BEF is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 08:59   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by LN-BEF View Post
Sikkert et dumt spørsmål, men hva er galt med den C kabinen som er i dagens long haul flåte?
Den er etterhvert blitt gammel og utdatert, og ligger en generasjon bak det endel andre nå tilbyr. For dagflyvninger er den grei, men på nattflyvning så bør business seter nå kunne legges helt ned
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 09:05   #8
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Nå skal det sies at jeg aldri har satt meg ned i et slik bizninz sete hverken her eller der, men jeg har for flere år siden fløyet SK A330 metal og jeg irriterte meg i allefall passelig over hvor kjipe IFE var i kveg klassen.
Nå er det forhåpentligvis bedre i de dyrere setene, men en skulle tro at det var på tide med en oppgradering av setene og sikkert IFE til de som betaler mest for billetten sin?! Da går jeg ut fra at setene i eco og lengre fram i maskina har en noen lunde lik alder..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 09:06   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

En slik investering koster mange hundre millioner kroner og dette ville i så fall blitt de tredje stolene (i Business) på SAS' langdistansefly, som er fra syv til elleve år gamle. Problemet var at SAS i utgangspunktet valgte for dårlige seter da flyene ble levert - og at setene dermed måtte erstattes etter kun få år (i 2006). De nye setene var imidlertid heller ikke "bærekraftige" - bedre underholdningssyster, større skjermer med bedre kvalitet og lie flat var allerede da på god vei inn i markedet. Feilvalg har gjort at SAS hele tiden har ligget på etterskudd når det gjelder komfort på sine langdistansefly, selv om det skal sies at SAS også har vært innovative på andre måter (Economy Extra, snackbaren i Business, etc.) og at SAS ikke akkurat er det eneste selskapet som ikke ligger i front på dette området.

Selv om det ikke blir innkjøp av nye seter, regner jeg med at det gjøres noen forbedringer likevel? F.eks. må SAS skifte ut hele underholdningssystemet og skjermene.

Brussels Airlines har for øvrig akkurat de samme setene som SAS i sine A330, både de første setene uten skjerm og dagens seter. Deres langdistansemaskiner pusses nå opp.
__________________

Last edited by FlightDeck; 15-03-2012 at 10:10.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 09:07   #10
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Hvor stor investering ville det vært å installere nye business-seter i longhaul-flåten?

*edit* Ser at FlightDecks innlegg gir et estimat

Last edited by Fly med oss; 15-03-2012 at 09:10.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 09:24   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,114
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Hvor stor investering ville det vært å installere nye business-seter i longhaul-flåten?

*edit* Ser at FlightDecks innlegg gir et estimat
Et veldig dårlig og unøyaktig estimat er vel at hvert business sete koster 500.000. Det er i hvertfall et tall som har vært nevnt før. Med da 11 fly i flåten og 34/46 businessseter ombord så kommer vel setene i seg selv på rundt 250 millioner. Også skal setene installeres, flyene skal ut av trafikk, alt skal dokumenteres og godkjennes og som ofte ellers i flybransjen skaper det en uhorvelig mengde papirarbeid.

Jeg mener litt fritt etter hukommelsen at SAS selv har nevnt et tall oppunder en halv milliard.

Utfordringen er jo også at selv om SAS strengt tatt trenger å skifte ut sine businesseter, så er mitt inntrykk at de klarer å fylle opp sånn rimelig greit der idag, og man kan spørre seg hvor mye ekstra salg nye seter vil skape? Og for å rettferdiggjøre en investering i flere hundre millioners klassen så bør det skape en betydelig økning i salget skal det lønne seg

Men som Flightdeck er inne på: SAS valgte feil seter da de fikk flyene i sin tid, og da de ble oppgradert rundt 2006(?) valgte de igjen feil, ved å gå for seter som raskt ble gammeldags.

I forbindelse med at Lufthansa nå kommer med ny business class så sier det at det kommer til å koste dem €3 milliarder å implementere det i hele flåten deres
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 15-03-2012 at 14:29.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 09:26   #12
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Problemet er bare, at vores konkurrenter som Swiss, Finnair, BA og flere amerikanske carriers allerede er gået over til full flatbeds og IFE upgrades. Lufthansa, Austrian og Brussels kommer alle med nye business class stole og andre upgrades i 2012- og 13. Dermed falder SAS igen bagud pga dårlige beslutninger fra vores tidligere ledelser. Men som FlightDeck skriver, så ville det være C Class stolemodel nr. tre på samme flyflåde. Det er et økonomisk dilemma for SAS. For har vi råd til at vente på at få råd og flyve videre med et ikke så konkurrencedygtigt hardware produkt? Og en fornyelse af langruteflyene har nok også længere udsigter. Så ja, det er dyrt at være fattig! Til oplysning koster en udskiftning af stole, IFE og andre ombygninger og upgrades mange, mange millioner. Et enkelt business class flatbed modul koster fx i omegnen af 600.000 SEK.
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 09:31   #13
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,970
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Kjipt, men ikke uventet. Nå taper vel ikke SAS mest på meg siden jeg flyr andre selskap på Long Haul, men allikevel.

Det største problemet er vel kanskje slitasje. Sist jeg fløy langt med SAS var for 1,5 år siden og allerede da virket det ganske slitt i business. For eksempel mangler vel svært mange av de små fothvilerne nederst som gjør at man ikke sklir av og ender i en bylt på gulvet.

Dette bør de gjøre noe med uansett. Eller vil de ikke det heller?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 10:03   #14
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Kjipt, men ikke uventet. Nå taper vel ikke SAS mest på meg siden jeg flyr andre selskap på Long Haul, men allikevel.

Det største problemet er vel kanskje slitasje. Sist jeg fløy langt med SAS var for 1,5 år siden og allerede da virket det ganske slitt i business. For eksempel mangler vel svært mange av de små fothvilerne nederst som gjør at man ikke sklir av og ender i en bylt på gulvet.

Dette bør de gjøre noe med uansett. Eller vil de ikke det heller?
Jo, det bliver nok mere i den retning, det kommer til at gå. Modificering af nuværende stole samt bedre servicering af dem samt IFE systemet. Bl.a. har et par af vores 330/340 været på C-check og dermed sket udbedringer hist og her i kabinerne.

Men altså, stod det til mig, så måtte SAS gøre ALT hvad der kunne gøres for at finde penge til påbegyndelse af udskiftning af stole og IFE - selvom det er frygtelig dyrt.
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 10:07   #15
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Jo, det bliver nok mere i den retning, det kommer til at gå. Modificering af nuværende stole samt bedre servicering af dem samt IFE systemet. Bl.a. har et par af vores 330/340 været på C-check og dermed sket udbedringer hist og her i kabinerne.

Men altså, stod det til mig, så måtte SAS gøre ALT hvad der kunne gøres for at finde penge til påbegyndelse af udskiftning af stole og IFE - selvom det er frygtelig dyrt.
Man kan egentlig bare riste med hodet. Sa mange andre aktörer forbedrer denne delen av produkted sitt, men SK har ikke rad til dette?!?

Om kort tid vil selv en AB tilby en langt bedre BIZ produkt til sine kunder enn SK...

Her sparer man noen kroner pa kort sikt, men over lengre tider vil det koste SK veldig dyrt.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 10:22   #16
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Nå er jeg riktignok svært sjelden ute og flyr IC i biz, men sett opp mot den andre tråden her om Thai sin biz-klasse, så vet jeg nå ikke hva jeg vil vektlegge ved en eventuell fremtidig bestilling.

Skal man sitte/ligge i behagelige stoler, men ellers være misfornøyd med servicen?

Eller kan SAS kanskje tilby andre elementer underveis, som service med smil, god mat, godt drikke, behagelige avgangstider og gode priser, så kanskje det kan oppveie at man ikke kan legge seg flatt ut og trekke i pysjen?
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is online now   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 10:40   #17
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Man kan egentlig bare riste med hodet. Sa mange andre aktörer forbedrer denne delen av produkted sitt, men SK har ikke rad til dette?!?

Om kort tid vil selv en AB tilby en langt bedre BIZ produkt til sine kunder enn SK...

Her sparer man noen kroner pa kort sikt, men over lengre tider vil det koste SK veldig dyrt.
Det er rigtigt, at Air Berlin opgraderer deres Business equipment, men det skal dog nævnes, at AB har valgt at installere SWISS´tidligere business class model, der vistnok kun (ligesom hos SAS) kan foldes 170 grader ud. Så en decideret flatbed bliver det vel ikke!?
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 10:48   #18
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Det er rigtigt, at Air Berlin opgraderer deres Business equipment, men det skal dog nævnes, at AB har valgt at installere SWISS´tidligere business class model, der vistnok kun (ligesom hos SAS) kan foldes 170 grader ud. Så en decideret flatbed bliver det vel ikke!?
Wait and see what summer brings. I bet for yet another announcement
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 11:21   #19
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Enig at det er dumt hvis SK kommer på etterskudd, men helt ærlig; hvor avgjørende er egentlig dette for passasjerenes valg av flyselskap? Eller rettere sagt; for hvor mange er det avgjørende? Det er klart at for oss nerdene her inne...

men i den "virkelige" verden: Er det ikke flytid, avgangstider, pris som i virkeligheten er de virkelig avgjørende faktorene?? Sitter man virkelig og vurderer nøye slike ting? Jeg antar at setene er relativt behagelig i dag også...
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 12:28   #20
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Personlig synes jeg setene er veldig behagelige, men nå sover jeg best i "angle" når jeg er ute og flyr AVOD-løsning og skjermer derimot, er jeg ikke så fornøyd med.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nextjet starter VST-HEL SEP16 - Lagt ned OKT16 - Gjenåpnet NOV16 - Lagt ned MAR17 Trdfly Flyforum 6 14-03-2017 03:27
Har SAS lagt inn retursperre på Last Minute ungdomsbilett ? Ståle Reiseforum 10 04-06-2011 22:59
Om SAS og BA sine nattflyginger (splittet fra DY-businessklasse) SAS-Steward Reiseforum 7 09-11-2010 19:55
SAS har New York lagt på hylla TG923 Flyforum 20 30-09-2005 19:43
SAS cabin har lagt ned arbeidet LN-SUB Flyforum 29 12-11-2004 20:04


All times are GMT +2. The time now is 14:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.