Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-05-2010, 14:48   #1
Jack
ScanFlyer Blue
 
Jack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 333
Default Norwegian kan kutte ut Kirkenes

"En fjelltopp ved flyplassen i Kirkenes kan sette en stopper for Norwegian sine flygninger til Øst-Finnmark."

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.7108489
Jack is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 15:29   #2
RampSnake
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Så da skal de kvitte seg med de fem 300-maskinene de eier også altså. Gjerne litt OT dette, men hadde det ikke vært lurt å beholdt noen få 300, for slike tilfeller, samt på ruter som ikke har så høy kabinfaktor?
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 15:39   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Men altså, husker jeg felt feil her, men er det ikke vedtatt innad i Avinor at de nå skal fjerne deler av den knausen nettopp på grunn av denne problematikken?
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 18:36   #4
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Men altså, husker jeg felt feil her, men er det ikke vedtatt innad i Avinor at de nå skal fjerne deler av den knausen nettopp på grunn av denne problematikken?
Joda, er visstnok det men det mangler visstnok litt penger Måtte vel også inn i Transportplanen til regjeringa for at pengene skulle komme. Mener jeg å måtte huske
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 16:13   #5
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Det er vel flere flyplasser som -800 ikke er helt "ideell" på i vårt land, om maskinen er full...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 19:02   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

....så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil? *dukke*
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 19:07   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
....så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil? *dukke*
Inntrykket jeg sitter med er at dette er uttalelser i forbindelse med en høring som er ute, men jeg kan ta feil.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 20:00   #8
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
....så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil? *dukke*
Hehehe, det var dagens!
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 20:00   #9
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
....så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil? *dukke*
Avinor/OSL er selvfinansierende, bare til info.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 20:09   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Avinor/OSL er selvfinansierende, bare til info.
Ja, men de har fremdeles begrensede midlert til rådighet. Og det er vel endel andre pressende saker å investere i enn å legge til rette for at Norwegian også i fremtiden skal kunne fly til Kirkenes
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 20:10   #11
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Avinor/OSL er selvfinansierende, bare til info.
Nå tar jeg ikke stilling til om hvorvidt Avinor bør bruke disse kronene på KKN eller ikke, men samme hvor selvfinansierende Avinor er så, så må det brukes penger som ellers trengs det utvidelser sårt opptil flere andre steder - som kommer på bakgrunn av at trafikken faktisk er betydelig i størrelse.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 19:58   #12
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Avinor brukte flere tusen på Karmøy slik at Ryanair skulle komme dit. De krevde rullebane for å ta ned -800 maskiner.
SAS hadde bedt om samme utvidelsen flere år før, med beskjed om at dette ikke var nødvendig.
Så avhengig av hvem som snakker, og krever. Så finnes det alltid penger.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 20:08   #13
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Avinor brukte flere tusen på Karmøy slik at Ryanair skulle komme dit. De krevde rullebane for å ta ned -800 maskiner.
SAS hadde bedt om samme utvidelsen flere år før, med beskjed om at dette ikke var nødvendig.
Så avhengig av hvem som snakker, og krever. Så finnes det alltid penger.
Eventuelt: SAS har bedt om dette i flere år, og da de endelig får det som de vil, benytter Ryanair muligheten til å starte rute.

Jeg kan ikke vise til noen kilde for den påstanden. Det kan ikke du for din heller. Kanskje du bare farer med pjatt og konspirasjonsteorier?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 20:18   #14
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
...så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil?
Betraktelig bedre å gjøre det, enn å gi milliarder av skattebetalernes penger til sas slik at de kan søle de bort. På denne måten har man ihvertfall noe igjen for det.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 20:21   #15
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Betraktelig bedre å gjøre det, enn å gi milliarder av skattebetalernes penger til sas slik at de kan søle de bort. På denne måten har man ihvertfall noe igjen for det.
Nå har den diskusjonen vært oppe før, men jeg foreslår at du søker opp ordet "Emisjon" på Wikipedia eller noe sånt.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 21:27   #16
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
SAS Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Eventuelt: SAS har bedt om dette i flere år, og da de endelig får det som de vil, benytter Ryanair muligheten til å starte rute.

Jeg kan ikke vise til noen kilde for den påstanden. Det kan ikke du for din heller. Kanskje du bare farer med pjatt og konspirasjonsteorier?
Vet ikke hvem som farer med pjatt som du så delikat kaller det her.
Men offentlige artikler ( som ligger på nettet ) som bekrefter det jeg sier er det mange av. Å siden jeg selv jobber i SAS var det mye info som man fikk høre i den tiden dette stod på når man var på Karmøy.
Linker til 2 av artikklene samt et litet utdrag ligger her
Så selv om ikke du kan vise til noe, så kan jeg.
Uten konspirasjonstorier.

http://www.boarding.no/art_print.asp?id=8477

http://www.haugalandet.net/031130.htm
Lenger flystripe på Karmøy har vært ønsket siden flyplassen ble bygget tidlig på 70-tallet. Etterhvert var faktisk flyplassen på Helganes en av de få korte (1600 m) stamflyplassene som var igjen her i landet. Med lavt skydekke, ruskevær og blest medførte dette usikkerhet og redusert regularitet. Men - For 1,5 år siden lå en driftig gjeng haugalendinger i forhandlinger med lavprisselskapet Ryanair. Selskapet tente på ideen om å fly på Haugalandet, men stilte et par ufravikelige krav: Lenger rullebane - og at en del knauser rundt sydenden av stripen måtte ryddes vekk. Så måtte det altså irer til for å få til det som vårt eget, trofaste og skandinaviske SAS har ønsket seg i alle år.

Så igjen, er stemmen til de som spør, i dette tilfellet Bjørn Kjos, høy nok. Så blir det nok en ordning.

Last edited by SAS-Steward; 04-05-2010 at 21:29. Reason: Skrivefeil.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 21:47   #17
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Det koker ned til hvorvidt staten ønsker konkurranse på flygninger til/fra Kirkenes.

Hvis de ikke ønsker konkurranse kan de bare unngå denne bevilgningen så kan SAS få beholde en destinasjon til der de kan opprettholde høye billettpriser..
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 21:52   #18
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Det koker ned til hvorvidt staten ønsker konkurranse på flygninger til/fra Kirkenes.

Hvis de ikke ønsker konkurranse kan de bare unngå denne bevilgningen så kan SAS få beholde en destinasjon til der de kan opprettholde høye billettpriser..
Hvem som helst kan fly hva som helst i Norge.
Selskapene velger selv hvilke flytyper de ønsker å opperere.

I denne saken så er jeg ganske sikker på at forlengelse av banen kommer. Pengene finnes der.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 22:01   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Det koker ned til hvorvidt staten ønsker konkurranse på flygninger til/fra Kirkenes.

Hvis de ikke ønsker konkurranse kan de bare unngå denne bevilgningen så kan SAS få beholde en destinasjon til der de kan opprettholde høye billettpriser..
Jaaaa ... det er tydeligvis fortsatt Kjoos-Aid i fritt salg, ser jeg ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2010, 12:57   #20
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

En del syntes at det var interessant at kommunene rundt Karmøy var de "økonomiske tilretteleggerne" gjennom Haugaland Kraft, som de eier.

SAS ønsket rullebanen forlenget av sikkerhetshensyn.

Ryanair "tilbød" seg å åpne ruter til det store utlandet. Da ble det lengre rullebane.

SAS er fornøyd med at banen er blitt bedre og sikrere. Ryanair er fornøyd, for de tjener penger på nok en rute. Men hva har kommunen tjent? Fører Ryanair til en strøm av turister og forretningsfolk til Karmøy (annet enn de som jobber på verft, men de ville nok ha måtte komme uansett), eller fører rullebanen til at flere haugalendinger reiser utenlands på shoppingturer og bruker pengene sine internasjonalt istedetfor mer lokalt, på hytter og slikt?

Skulle vært interessant å lese en uavhengig analyse av de økonomiske konsekvensene Ryanair har hatt for flyplassen, arbeidsplasser, handlingagenter, taxfreesalg og ikke minst for næringslivet og kommunen. Ikke fordi jeg håper at det er negativt, men fordi jeg er nyskjerring (-:


Fra http://www.haugaland-kraft.no/:

OM HAUGALAND KRAFT
Haugaland Kraft ble etablert i 1998 ved at Haugesund Energi og Karmsund Kraftlag fusjonerte. Selskapet skal ivareta kraftutbygging og distribusjon på Haugalandet.
Haugaland Kraft eies av kommunene Karmøy, Haugesund, Tysvær, Vindafjord, Bokn, Sveio og Utsira, har 235 ansatte, 56.090 kunder og omsetter for kr 738 mill. på årsbasis.

Selskapets kjerneområder er kraftproduksjon, kraftdistribusjon, energiomsetning, bredbåndstjenester samt kommersialisering av nye energiformer.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Askil Holm vurderer å kutte ut Norwegian - og andre stuer-"problemer" kekker Småprat 38 25-09-2014 08:18
Permanente boardingkort kan kutte flyplasskøene Concorde Flyforum 6 29-04-2010 03:39
Norwegian vil kutte lønningene sail4fun Flyforum 68 11-08-2009 17:51
Ryanair kan knuse Norwegian EB Flyforum 23 23-08-2005 06:01


All times are GMT +2. The time now is 22:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.