Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-05-2010, 14:48   #1
Jack
ScanFlyer Blue

Jack's Avatar

Default Norwegian kan kutte ut Kirkenes

"En fjelltopp ved flyplassen i Kirkenes kan sette en stopper for Norwegian sine flygninger til Øst-Finnmark."

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.7108489
Jack is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 15:29   #2
RampSnake
ScanFlyer Blue

Default Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Så da skal de kvitte seg med de fem 300-maskinene de eier også altså. Gjerne litt OT dette, men hadde det ikke vært lurt å beholdt noen få 300, for slike tilfeller, samt på ruter som ikke har så høy kabinfaktor?
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 15:39   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Men altså, husker jeg felt feil her, men er det ikke vedtatt innad i Avinor at de nå skal fjerne deler av den knausen nettopp på grunn av denne problematikken?
Old 04-05-2010, 18:36   #4
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Men altså, husker jeg felt feil her, men er det ikke vedtatt innad i Avinor at de nå skal fjerne deler av den knausen nettopp på grunn av denne problematikken?
Joda, er visstnok det men det mangler visstnok litt penger Måtte vel også inn i Transportplanen til regjeringa for at pengene skulle komme. Mener jeg å måtte huske
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 16:13   #5
ThomAAs
ScanFlyer Molded

ThomAAs's Avatar

Det er vel flere flyplasser som -800 ikke er helt "ideell" på i vårt land, om maskinen er full...
Old 04-05-2010, 19:02   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

....så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil? *dukke*
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 19:07   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
....så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil? *dukke*
Inntrykket jeg sitter med er at dette er uttalelser i forbindelse med en høring som er ute, men jeg kan ta feil.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 20:00   #8
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Hehehe, det var dagens!
Old 04-05-2010, 20:00   #9
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Avinor/OSL er selvfinansierende, bare til info.
Old 04-05-2010, 20:09   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Ja, men de har fremdeles begrensede midlert til rådighet. Og det er vel endel andre pressende saker å investere i enn å legge til rette for at Norwegian også i fremtiden skal kunne fly til Kirkenes
Old 04-05-2010, 20:10   #11
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Nå tar jeg ikke stilling til om hvorvidt Avinor bør bruke disse kronene på KKN eller ikke, men samme hvor selvfinansierende Avinor er så, så må det brukes penger som ellers trengs det utvidelser sårt opptil flere andre steder - som kommer på bakgrunn av at trafikken faktisk er betydelig i størrelse.
Old 04-05-2010, 19:58   #12
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Avinor brukte flere tusen på Karmøy slik at Ryanair skulle komme dit. De krevde rullebane for å ta ned -800 maskiner.
SAS hadde bedt om samme utvidelsen flere år før, med beskjed om at dette ikke var nødvendig.
Så avhengig av hvem som snakker, og krever. Så finnes det alltid penger.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 20:08   #13
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Avinor brukte flere tusen på Karmøy slik at Ryanair skulle komme dit. De krevde rullebane for å ta ned -800 maskiner.
SAS hadde bedt om samme utvidelsen flere år før, med beskjed om at dette ikke var nødvendig.
Så avhengig av hvem som snakker, og krever. Så finnes det alltid penger.
Eventuelt: SAS har bedt om dette i flere år, og da de endelig får det som de vil, benytter Ryanair muligheten til å starte rute.

Jeg kan ikke vise til noen kilde for den påstanden. Det kan ikke du for din heller. Kanskje du bare farer med pjatt og konspirasjonsteorier?
Old 04-05-2010, 20:18   #14
Vr
ScanFlyer Blue

Vr's Avatar

Quote:
...så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil?
Betraktelig bedre å gjøre det, enn å gi milliarder av skattebetalernes penger til sas slik at de kan søle de bort. På denne måten har man ihvertfall noe igjen for det.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 20:21   #15
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Betraktelig bedre å gjøre det, enn å gi milliarder av skattebetalernes penger til sas slik at de kan søle de bort. På denne måten har man ihvertfall noe igjen for det.
Nå har den diskusjonen vært oppe før, men jeg foreslår at du søker opp ordet "Emisjon" på Wikipedia eller noe sånt.
Old 04-05-2010, 21:27   #16
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

SAS Re: Norwegian kan kutte ut Kirkenes

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Eventuelt: SAS har bedt om dette i flere år, og da de endelig får det som de vil, benytter Ryanair muligheten til å starte rute.

Jeg kan ikke vise til noen kilde for den påstanden. Det kan ikke du for din heller. Kanskje du bare farer med pjatt og konspirasjonsteorier?
Vet ikke hvem som farer med pjatt som du så delikat kaller det her.
Men offentlige artikler ( som ligger på nettet ) som bekrefter det jeg sier er det mange av. Å siden jeg selv jobber i SAS var det mye info som man fikk høre i den tiden dette stod på når man var på Karmøy.
Linker til 2 av artikklene samt et litet utdrag ligger her
Så selv om ikke du kan vise til noe, så kan jeg.
Uten konspirasjonstorier.

http://www.boarding.no/art_print.asp?id=8477

http://www.haugalandet.net/031130.htm
Lenger flystripe på Karmøy har vært ønsket siden flyplassen ble bygget tidlig på 70-tallet. Etterhvert var faktisk flyplassen på Helganes en av de få korte (1600 m) stamflyplassene som var igjen her i landet. Med lavt skydekke, ruskevær og blest medførte dette usikkerhet og redusert regularitet. Men - For 1,5 år siden lå en driftig gjeng haugalendinger i forhandlinger med lavprisselskapet Ryanair. Selskapet tente på ideen om å fly på Haugalandet, men stilte et par ufravikelige krav: Lenger rullebane - og at en del knauser rundt sydenden av stripen måtte ryddes vekk. Så måtte det altså irer til for å få til det som vårt eget, trofaste og skandinaviske SAS har ønsket seg i alle år.

Så igjen, er stemmen til de som spør, i dette tilfellet Bjørn Kjos, høy nok. Så blir det nok en ordning.

Last edited by SAS-Steward; 04-05-2010 at 21:29. Reason: Skrivefeil.
Old 04-05-2010, 21:47   #17
tiemand
ScanFlyer Blue

Det koker ned til hvorvidt staten ønsker konkurranse på flygninger til/fra Kirkenes.

Hvis de ikke ønsker konkurranse kan de bare unngå denne bevilgningen så kan SAS få beholde en destinasjon til der de kan opprettholde høye billettpriser..
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2010, 21:52   #18
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Det koker ned til hvorvidt staten ønsker konkurranse på flygninger til/fra Kirkenes.

Hvis de ikke ønsker konkurranse kan de bare unngå denne bevilgningen så kan SAS få beholde en destinasjon til der de kan opprettholde høye billettpriser..
Hvem som helst kan fly hva som helst i Norge.
Selskapene velger selv hvilke flytyper de ønsker å opperere.

I denne saken så er jeg ganske sikker på at forlengelse av banen kommer. Pengene finnes der.
Old 04-05-2010, 22:01   #19
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post

Jaaaa ... det er tydeligvis fortsatt Kjoos-Aid i fritt salg, ser jeg ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2010, 12:57   #20
Jumper G5
ScanFlyer Gold

En del syntes at det var interessant at kommunene rundt Karmøy var de "økonomiske tilretteleggerne" gjennom Haugaland Kraft, som de eier.

SAS ønsket rullebanen forlenget av sikkerhetshensyn.

Ryanair "tilbød" seg å åpne ruter til det store utlandet. Da ble det lengre rullebane.

SAS er fornøyd med at banen er blitt bedre og sikrere. Ryanair er fornøyd, for de tjener penger på nok en rute. Men hva har kommunen tjent? Fører Ryanair til en strøm av turister og forretningsfolk til Karmøy (annet enn de som jobber på verft, men de ville nok ha måtte komme uansett), eller fører rullebanen til at flere haugalendinger reiser utenlands på shoppingturer og bruker pengene sine internasjonalt istedetfor mer lokalt, på hytter og slikt?

Skulle vært interessant å lese en uavhengig analyse av de økonomiske konsekvensene Ryanair har hatt for flyplassen, arbeidsplasser, handlingagenter, taxfreesalg og ikke minst for næringslivet og kommunen. Ikke fordi jeg håper at det er negativt, men fordi jeg er nyskjerring (-:

Fra http://www.haugaland-kraft.no/:

OM HAUGALAND KRAFT
Haugaland Kraft ble etablert i 1998 ved at Haugesund Energi og Karmsund Kraftlag fusjonerte. Selskapet skal ivareta kraftutbygging og distribusjon på Haugalandet.
Haugaland Kraft eies av kommunene Karmøy, Haugesund, Tysvær, Vindafjord, Bokn, Sveio og Utsira, har 235 ansatte, 56.090 kunder og omsetter for kr 738 mill. på årsbasis.

Selskapets kjerneområder er kraftproduksjon, kraftdistribusjon, energiomsetning, bredbåndstjenester samt kommersialisering av nye energiformer.
Reply

Posting Rules