![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
"En fjelltopp ved flyplassen i Kirkenes kan sette en stopper for Norwegian sine flygninger til Øst-Finnmark."
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.7108489 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så da skal de kvitte seg med de fem 300-maskinene de eier også altså. Gjerne litt OT dette, men hadde det ikke vært lurt å beholdt noen få 300, for slike tilfeller, samt på ruter som ikke har så høy kabinfaktor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Men altså, husker jeg felt feil her, men er det ikke vedtatt innad i Avinor at de nå skal fjerne deler av den knausen nettopp på grunn av denne problematikken?
![]() |
#4 | |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er vel flere flyplasser som -800 ikke er helt "ideell" på i vårt land, om maskinen er full...
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
....så nå mener DY at Avinor skal bruke skattebetalernes penger på at DY skal få lov til å operere med den flytypen de selv vil?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ja, men de har fremdeles begrensede midlert til rådighet. Og det er vel endel andre pressende saker å investere i enn å legge til rette for at Norwegian også i fremtiden skal kunne fly til Kirkenes
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nå tar jeg ikke stilling til om hvorvidt Avinor bør bruke disse kronene på KKN eller ikke, men samme hvor selvfinansierende Avinor er så, så må det brukes penger som ellers trengs det utvidelser sårt opptil flere andre steder - som kommer på bakgrunn av at trafikken faktisk er betydelig i størrelse.
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Avinor brukte flere tusen på Karmøy slik at Ryanair skulle komme dit. De krevde rullebane for å ta ned -800 maskiner.
SAS hadde bedt om samme utvidelsen flere år før, med beskjed om at dette ikke var nødvendig. Så avhengig av hvem som snakker, og krever. Så finnes det alltid penger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Jeg kan ikke vise til noen kilde for den påstanden. Det kan ikke du for din heller. Kanskje du bare farer med pjatt og konspirasjonsteorier? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nå har den diskusjonen vært oppe før, men jeg foreslår at du søker opp ordet "Emisjon" på Wikipedia eller noe sånt.
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men offentlige artikler ( som ligger på nettet ) som bekrefter det jeg sier er det mange av. Å siden jeg selv jobber i SAS var det mye info som man fikk høre i den tiden dette stod på når man var på Karmøy. Linker til 2 av artikklene samt et litet utdrag ligger her Så selv om ikke du kan vise til noe, så kan jeg. Uten konspirasjonstorier. http://www.boarding.no/art_print.asp?id=8477 http://www.haugalandet.net/031130.htm Lenger flystripe på Karmøy har vært ønsket siden flyplassen ble bygget tidlig på 70-tallet. Etterhvert var faktisk flyplassen på Helganes en av de få korte (1600 m) stamflyplassene som var igjen her i landet. Med lavt skydekke, ruskevær og blest medførte dette usikkerhet og redusert regularitet. Men - For 1,5 år siden lå en driftig gjeng haugalendinger i forhandlinger med lavprisselskapet Ryanair. Selskapet tente på ideen om å fly på Haugalandet, men stilte et par ufravikelige krav: Lenger rullebane - og at en del knauser rundt sydenden av stripen måtte ryddes vekk. Så måtte det altså irer til for å få til det som vårt eget, trofaste og skandinaviske SAS har ønsket seg i alle år. Så igjen, er stemmen til de som spør, i dette tilfellet Bjørn Kjos, høy nok. Så blir det nok en ordning. Last edited by SAS-Steward; 04-05-2010 at 21:29. Reason: Skrivefeil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det koker ned til hvorvidt staten ønsker konkurranse på flygninger til/fra Kirkenes.
Hvis de ikke ønsker konkurranse kan de bare unngå denne bevilgningen så kan SAS få beholde en destinasjon til der de kan opprettholde høye billettpriser.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Selskapene velger selv hvilke flytyper de ønsker å opperere. I denne saken så er jeg ganske sikker på at forlengelse av banen kommer. Pengene finnes der. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
En del syntes at det var interessant at kommunene rundt Karmøy var de "økonomiske tilretteleggerne" gjennom Haugaland Kraft, som de eier.
SAS ønsket rullebanen forlenget av sikkerhetshensyn. Ryanair "tilbød" seg å åpne ruter til det store utlandet. Da ble det lengre rullebane. SAS er fornøyd med at banen er blitt bedre og sikrere. Ryanair er fornøyd, for de tjener penger på nok en rute. Men hva har kommunen tjent? Fører Ryanair til en strøm av turister og forretningsfolk til Karmøy (annet enn de som jobber på verft, men de ville nok ha måtte komme uansett), eller fører rullebanen til at flere haugalendinger reiser utenlands på shoppingturer og bruker pengene sine internasjonalt istedetfor mer lokalt, på hytter og slikt? Skulle vært interessant å lese en uavhengig analyse av de økonomiske konsekvensene Ryanair har hatt for flyplassen, arbeidsplasser, handlingagenter, taxfreesalg og ikke minst for næringslivet og kommunen. Ikke fordi jeg håper at det er negativt, men fordi jeg er nyskjerring (-: Fra http://www.haugaland-kraft.no/: OM HAUGALAND KRAFT Haugaland Kraft ble etablert i 1998 ved at Haugesund Energi og Karmsund Kraftlag fusjonerte. Selskapet skal ivareta kraftutbygging og distribusjon på Haugalandet. Haugaland Kraft eies av kommunene Karmøy, Haugesund, Tysvær, Vindafjord, Bokn, Sveio og Utsira, har 235 ansatte, 56.090 kunder og omsetter for kr 738 mill. på årsbasis. Selskapets kjerneområder er kraftproduksjon, kraftdistribusjon, energiomsetning, bredbåndstjenester samt kommersialisering av nye energiformer.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Askil Holm vurderer å kutte ut Norwegian - og andre stuer-"problemer" | kekker | Småprat | 38 | 25-09-2014 08:18 |
Permanente boardingkort kan kutte flyplasskøene | Concorde | Flyforum | 6 | 29-04-2010 03:39 |
Norwegian vil kutte lønningene | sail4fun | Flyforum | 68 | 11-08-2009 17:51 |
Ryanair kan knuse Norwegian | EB | Flyforum | 23 | 23-08-2005 06:01 |