Avgiften, som vil utgjøre 330 Euro pr. 1000 liter drivstoff, vil føre til et prishopp på flybilletter på ca. 10 %, og en nedgang i antallet flyreiser på anslagsvis 11 %. Dette melder Financial Times i en artikkel som Nettavisen refererer til i dag:
Quote:
Ifølge rapporten vil en slik skatt gi en reduksjon på 11 prosent i flysektorens utslipp av karbondioksyd, men minimal virkning på sysselsetting og bruttonasjonalprodukt i EU-landene.
Det er på høy tid med en slik skatt, synes Bill Hemmings, leder for luftfartseksjonen av den europeiske interesseorganisasjonen Transport & Environment i Brussel.
- Det er for tiden mye snakk om hvordan skattelegging kan bremse klimaendringene. Å la den mest karbon-intensive av alle transportformer være gratispassasjer, er urettferdig overfor andre skattebetalere og de mange som ikke flyr. Men først og fremst er det rent ut idiotisk, sier Hemmings til nettstedet transportenvironment.org.
|
https://www.nettavisen.no/okonomi/eu...423684075.html
"Med minimal virkning på sysselsetting..."
Vel, det gjenstår vel å se.