![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
..med 48 øre pr. liter
Norwegian sier de sannsynligvis vil øke prisene og kutte inneriks-ruter som følge av dette. Reuters Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
|
![]()
Gjelder dette biofuel også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Green
Join Date: Oct 2013
Posts: 149
|
![]()
Om jeg ikke tar helt feil blir det billigere biodrivstoff. Finner ikke noe om hvor mye det er snakk om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 462
|
![]()
Avgift på 48 øre per liter vil bety ca 385 kr per tonn. En tur som brenner 5 tonn med på 150 billetter vil bety en merkostnad på ca 12,80 kroner per billett - 186 passasjerer ca 10,35.
Dagens biodrivstoff er dyrt å framstille, jeg tror jeg hørte ca tregangen i forhold til fossilt. Da hjelper det ikke mye med avgiftsfritak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Kan jo høres lite ut, men som vi vet har DYs overskudd historisk ligget på rundt 10-20 kr pr passasjer i snitt. Så de må nok gjøre noe hvi de skal fortsette å tjene penger...
W |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Noen som vet bakgrunnen?
Er det miljøbegrunnelse eller rent proveny påslag? Miljømessig er jo dette bomskudd da det fører til at en del flygninger fra utland driver fuel bunkering og tar med ekstra fuel, som jo fører til høyere utslipp :-/ I tillegg til at det er konkurransevridende til fordel for de som i stor grad kan kjøpe fuel utenfor Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2013
Posts: 211
|
![]()
Symbolpolitikk. Venstre ville ha dyrere bensin og diesel, det ville ikke Frp. Kompomiset ble CO2 avgift på fuel, og plastpose-avgift.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,519
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Nå gjelder for "flyentusiaster" å mangdoble inntaket av French Fries.
Slik at produksjonen av Biofuel fra brukt frityrolje kan økes. Og: hvordan er det med CO2-reduksjonen; hvis den energikrevende forvandlingen tas med i regnskapet ?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 462
|
![]()
Biofuel i flyindustrien er en interessant diskusjon, uavhengig av 48-ørene i neste års statsbudsjett. Bare som en bisetning; det å ta med fuel fra land som ikke har denne avgiften, vil jo koste noe i form av ekstra vekt og dermed økt drivstoffbruk, og vinninga går sannsynligvis opp i spinninga.
Biodrivstoff er stor industri i både USA, Sør-Amerika (Mexico), og ikke minst i Europa der drivstoff fremstilles av organisk materiale. Blanding av bio og fossilt i Europa er stort, og konkurrerer prismessig i mange markeder med "rent" fossilt drivstoff. Volum er nøkkelen. Og da snakker vi ikke om bare brukt frityrolje, men om drivstoff fremstilt av skog og planter. Alger som lever i sjøvann, har et fantastisk potensial for drivstoffproduksjon. Flyindustrien er en konservativ bansje sikkerhetsmessig, og skal være det. Men som bl a Dag Johnsen har beskrevet i en kommentar her; biofuelinnblanding har ikke vist slitasje- eller sikkerhetsmessige issues på motorene. I dag koster framstilling og levering av biofuel til flyindustrien ca tre ganger mer enn fossilt. Produksjon i små volum koster, men det skal også være separate distrubusjonskanaler helt fra produsksjon til det går inn i flymaskinen. Men når fremstillingsvolum øker og infrastukturen er på plass - OSL og Avinor sitt samarbeid er et godt eksempel - vil pris komme på et akseptabelt nivå. Last edited by ENBO; 22-11-2014 at 23:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EU vurderer skyhøy CO2-avgift på flyreiser | C130 | Flyforum | 0 | 15-05-2019 21:54 |
EU nekter å droppe Co2 avgift på flyreiser | Il-86 | Flyforum | 82 | 04-04-2014 23:16 |
Statsbudsjettet: Forslår å Øker Co2-avgiften med 50 prosent | mcduck | Småprat | 5 | 14-10-2013 19:33 |
Statsbudsjettet 2012 - redusert avgift på jet fuel | LN-TIB | Småprat | 2 | 07-10-2011 21:31 |
Auka avgift på veteranfly. Kva tenkjer regeringa på? Avgift på frivillig arbeid? | AA-skipper | Flyforum | 10 | 20-04-2010 10:45 |