Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-11-2014, 18:21   #1
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Statsbudsjettet - økt CO2 avgift

..med 48 øre pr. liter

Norwegian sier de sannsynligvis vil øke prisene og kutte inneriks-ruter som følge av dette.

Reuters

Quote:
"There is no doubt that this may lead to fewer and more expensive domestic routes," said Norwegian Air spokesperson Anne-Sissel Skaanevik.

"Many of these routes are already very pressed on margins and for us the increased CO2 tax is a push towards cutting the least profitable ones," Skaanevik
W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2014, 18:27   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,387
Default Re: Statsbudsjettet - økt CO2 avgift

Gjelder dette biofuel også?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2014, 20:00   #3
LN-JOH
ScanFlyer Green
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 149
Default Re: Statsbudsjettet - økt CO2 avgift

Om jeg ikke tar helt feil blir det billigere biodrivstoff. Finner ikke noe om hvor mye det er snakk om.
LN-JOH is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2014, 21:13   #4
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 462
Default Re: Statsbudsjettet - økt CO2 avgift

Avgift på 48 øre per liter vil bety ca 385 kr per tonn. En tur som brenner 5 tonn med på 150 billetter vil bety en merkostnad på ca 12,80 kroner per billett - 186 passasjerer ca 10,35.

Dagens biodrivstoff er dyrt å framstille, jeg tror jeg hørte ca tregangen i forhold til fossilt. Da hjelper det ikke mye med avgiftsfritak.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2014, 09:11   #5
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Statsbudsjettet - økt CO2 avgift

Kan jo høres lite ut, men som vi vet har DYs overskudd historisk ligget på rundt 10-20 kr pr passasjer i snitt. Så de må nok gjøre noe hvi de skal fortsette å tjene penger...

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2014, 10:38   #6
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Statsbudsjettet - økt CO2 avgift

Noen som vet bakgrunnen?
Er det miljøbegrunnelse eller rent proveny påslag?
Miljømessig er jo dette bomskudd da det fører til at en del flygninger fra utland driver fuel bunkering og tar med ekstra fuel, som jo fører til høyere utslipp :-/
I tillegg til at det er konkurransevridende til fordel for de som i stor grad kan kjøpe fuel utenfor Norge.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2014, 10:45   #7
LN-WIC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 211
Default Re: Statsbudsjettet - økt CO2 avgift

Symbolpolitikk. Venstre ville ha dyrere bensin og diesel, det ville ikke Frp. Kompomiset ble CO2 avgift på fuel, og plastpose-avgift.
LN-WIC is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2014, 13:53   #8
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,519
Default Re: Statsbudsjettet - økt CO2 avgift

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Gjelder dette biofuel også?
Quote:
Originally Posted by LN-WIC View Post
Symbolpolitikk. Venstre ville ha dyrere bensin og diesel, det ville ikke Frp. Kompomiset ble CO2 avgift på fuel, og plastpose-avgift.
Tror nok ikke FRP sitter å griner akurat for denne avgiften på fly, svært får som tenker over den, så alt som er ¨skjulte¨ intekter for staten er nok FRP glad for...og ikke minst så er nok FRP egentlig glad for at det ikke ble så veldig mange kutt i avgfitene ved dette stadsbudsjettet, fordi de bare kan skylde på at de har blitt presset av Venstre og KRF og delvis Høyre for å få fram en avtale. Bare se på vei vs. bompenger, der har FRP ¨byttet¨ stadpunkt til at det enten blir det mindre bompenger eller så må vi ofre et kutt i bompengene for at det skal være penger til utbygging i vei (og bane), forøvrig så er dette realiteten i dag....
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2014, 18:41   #9
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Statsbudsjettet - økt CO2 avgift

Nå gjelder for "flyentusiaster" å mangdoble inntaket av French Fries.
Slik at produksjonen av Biofuel fra brukt frityrolje kan økes.

Og: hvordan er det med CO2-reduksjonen; hvis den energikrevende forvandlingen tas med i regnskapet ?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2014, 23:08   #10
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 462
Default Re: Statsbudsjettet - økt CO2 avgift

Biofuel i flyindustrien er en interessant diskusjon, uavhengig av 48-ørene i neste års statsbudsjett. Bare som en bisetning; det å ta med fuel fra land som ikke har denne avgiften, vil jo koste noe i form av ekstra vekt og dermed økt drivstoffbruk, og vinninga går sannsynligvis opp i spinninga.

Biodrivstoff er stor industri i både USA, Sør-Amerika (Mexico), og ikke minst i Europa der drivstoff fremstilles av organisk materiale. Blanding av bio og fossilt i Europa er stort, og konkurrerer prismessig i mange markeder med "rent" fossilt drivstoff. Volum er nøkkelen. Og da snakker vi ikke om bare brukt frityrolje, men om drivstoff fremstilt av skog og planter. Alger som lever i sjøvann, har et fantastisk potensial for drivstoffproduksjon.

Flyindustrien er en konservativ bansje sikkerhetsmessig, og skal være det. Men som bl a Dag Johnsen har beskrevet i en kommentar her; biofuelinnblanding har ikke vist slitasje- eller sikkerhetsmessige issues på motorene. I dag koster framstilling og levering av biofuel til flyindustrien ca tre ganger mer enn fossilt. Produksjon i små volum koster, men det skal også være separate distrubusjonskanaler helt fra produsksjon til det går inn i flymaskinen. Men når fremstillingsvolum øker og infrastukturen er på plass - OSL og Avinor sitt samarbeid er et godt eksempel - vil pris komme på et akseptabelt nivå.

Last edited by ENBO; 22-11-2014 at 23:10.
ENBO is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
EU vurderer skyhøy CO2-avgift på flyreiser C130 Flyforum 0 15-05-2019 21:54
EU nekter å droppe Co2 avgift på flyreiser Il-86 Flyforum 82 04-04-2014 23:16
Statsbudsjettet: Forslår å Øker Co2-avgiften med 50 prosent mcduck Småprat 5 14-10-2013 19:33
Statsbudsjettet 2012 - redusert avgift på jet fuel LN-TIB Småprat 2 07-10-2011 21:31
Auka avgift på veteranfly. Kva tenkjer regeringa på? Avgift på frivillig arbeid? AA-skipper Flyforum 10 20-04-2010 10:45


All times are GMT +2. The time now is 03:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.