![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Hej
Læste med interesse dette debatindlæg: http://www.hangar.no/files.php?force..._124895496.pdf Uden at gå ind i en debat om indholdet af det, så undrer jeg mig over deres liste over interkontinentale ruter. Den virker mangelfuld. Bruger man en gængs version af definitionen på Europa, så burde ruter til Marokko, Tyrkiet (minus den europæiske del), Syrien, Irak og principielt set også Grønland vel tages med? Måske endda de canariske øer og Cypern, selvom de er en del af EU. Med undtagelse af Grønland, er de så ikke "fine nok" ruter? Grønland kan måske regnes som indenrigsruter. Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
|
![]()
Island må også på listen, da Keflavik og Reykjavik ligger på amerikansk sokkel, mens mesteparten av Island ligger på europeisk sokkel.
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Sånn sett trenger du vel ikke fly lengre enn CIA-AMM (litt over en time) eller BCN-ALG (også rett over en time). DPS-DRW er rett nok massive 2:40, men og interkont, strengt tatt.
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Fra britisk mockumentary på sitt beste:
Reporter til flyger: "So where does short haul flight end, and long haul flights begin?" "Ah, yes, good question... Amsterdam." http://www.youtube.com/watch?v=1SwECTyXaA4
Last edited by Keypoint; 03-03-2011 at 20:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Avhenger litt, hvordan du oppfatter "interkontinentalt"
Dersom du fulger tett den opprinnelig betydning for "inter-continens" utifra Latin, sa kommer du til en oversetting a la mellom sammenhengende jords-omrader. Dette viser at vi bruker "interkontinentalt" som en Semantik, vi mener jo en litt annen ting enn vi egentlig sier. - vannligvis opfatter vi en "Interkontinentalt" flygning a vaere laaaaang - vannligvis ma den ga over en stor hav (Atlanterhav, Indiske Hav, Stille hav) - vi vannligvis ekskluderer ruter som Europa-Cairo fra "interkontinentalt", selv om de er, i streng fulge av oversettning. Samme med ruter til Iran, Irak, Syria etc. Vi oppfatter disse ruter som "litt for kort" for a kunne vaere IC ruter. - vi ikke skiller mellom landomrader og öyer. I UK snakker de ofte om Fastlands-Europa som "Kontinent". Ergo ekskluderer de seg. Men det mener vel ikke at de har ingen IC ruter. Dette er - ligesom noen andre begreper i luftfarten - en ting som er ingen sted klart definert. Jeg vet at en uheldig student i Berlin fikk ca 2 ars siden en oppgave a finne en definisjon for "regional airport". Til slutt ble dette en arbeid pa 150 sider.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Vi får vel kanskje si at det er mye smartere å bruke begrepet Long-haul?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]()
Trådstarter virker litt tvilende til at flyvninger mellom Danmark og Grønland er IC siden det er en innenriksrute. AFs flyvninger til destinasjoner som Martinique er også en slags innenriks rute. Likeså var flyturer mellom LHR-HKG en slags innenriksrute fram til kinesisk overtagelse i 1997. De fleste ser/så vel på disse som fullgode IC-ruter på tross av at det er innenrikstur?
Men tilbake til definisjonen av IC. Få vil se på en 5 timers tur til Kanarøyene som neon IC-tur. Men flyturer til f.eks DXB eller NYC (6-7-8 timers flytur avhengig av hvor man flyr frai Europa) oppfattes av mange som uhorvelig mye lenger enn en chartertur til Las Palmas. Last edited by LN-BLO; 04-03-2011 at 00:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Dette er i utgangspunktet en håpløs diskusjon, likevel slenger jeg meg på
![]() Husk på at kontinent og verdensdel ikke er det samme. En flytur fra Oso til Beijing vil strengt tatt ikke være interkontinental. Den går mellom verdensdeler, men ikke kontinenter. En flytur fra Spania til Marokko vil derimot være mellom to kontinenter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]() Quote:
![]() Men som du sier, en håpløs diskusjon... Last edited by LN-BLO; 04-03-2011 at 00:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Håpløst, håpløst. Men alikevel litt morsomt:
For den jevne passasjer tror jeg definisjonen i praksis ligger i størrelsen på flyene. Der man "pleier å bruke kjempesvære fly" = Interkontinentalt. At noen flyr 737 over dammen endrer ikke på at dette er en interkontinental rute. At SAS en dag setter opp A330 mellom STO og CPH gjør ikke dette til en interkontinental rute.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Ja, det er et uttrykk som har mistet sin betydning i forhold til definisjonen. Som mange andre begrep som benyttes ulikt i ulike sammenhenger. Og noen av disse har også fått ulik verdi, og kan føles mer positiv i tilfeller som i f.eks markedsføring. Oversjøisk, interkontinental, longhaul, langflyvninger, widebodyruter, er blitt synonymer for mange, mens for andre er klart ulike. Ofte har stammer de fra spesifikk bruk, slik som oversjøisk stammer fra amerikansk språkbruk, hvor oversjøisk betyr alt annet enn flyvninger innenfor kontinentet. Dermed også interkontinental.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Variasjon i catering på SAS interkontinental | kristian | Småprat | 7 | 17-04-2017 18:21 |
Gustafsson: Ingen interkontinental ekspansion | jefi99 | Flyforum | 8 | 26-06-2012 21:35 |
SAS interkontinental | Fysikeren | Flyforum | 21 | 22-04-2011 12:47 |
SAS Interkontinental | vadheim | Flyforum | 20 | 07-10-2005 18:54 |
SAS: Interkontinental giver nu overskud! | PP | Flyforum | 22 | 15-11-2004 21:14 |