![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,595
|
![]()
Er ikke så ivrig på journalistbashing, men han her burde virkelig lese igjennom hva han skrev ... Har en litt kraftig ingress da jeg mistenker at teksten nok etterhvert blir endret...
![]() Quote:
originalen: http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-rise-off.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Fra pprune:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
høres ut som en skummel sak. Men ja, jeg er enig i at journalisten bør lese litt etter hva han skrev. "teknisk feil gjorde at flyet landet istede for å lette" hehe, den var god.
Men dette virker jo til å være en svært alvorlig hendelse, eller hva?
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
|
![]()
En jumbojet med 256 passasjerer om bord klarte ikke å lette.
Quote:
Last edited by Martin; 31-05-2009 at 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
|
![]()
Dette var ikke bra!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,422
|
![]()
Er dette samme ulykke som det var skrevet om i Flight Internatiol for en liten uke siden? Eller er dette nesten-ulykke nr 2 til BA der nede?
![]() I Flight International sto at feil i reverserings systemet fikk "slaten" til å trekke seg tilbake, noe som gjorde at løftet ble betydelig mindre og maskinen nesten stålet....
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Flyet må jo ha hatt en altfor høy TOW, å vært ikke mange kiloene fra MTOW da i såfall! Ikke helt bra det der!
Eller at pilotene har satt for lite trim til angitte CG... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
|
![]()
Dessuten er JNB en hot&hogh airport, og det er flere fly som har hatt trøbbel med take off derifra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Denne skjønte jeg ikke. Hvis flyet har en alt for høy TOW (Take off weight) har den jo overskredet MTOW (max take off weight). Å ta av med høy TOW er jo ikke noe problem, så lenge man er under max. IMM
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Tja, etter å ha lest post 2 her så ser det jo mer ut som det er noe annet som er skyld i sakene. En 747 på 2 motorer gjør det ikke veldig bra under takeoff og climb for å si det på den måten. Det som jeg synes er merkelig her er at 1 motor får flameout og en til går til idle, samtidig som TR aktiveres.
Her må det ha skjedd noe mystisk enten i cocpit eller i elektronikken. Noen spm og kommentarer: -Hva i systemet er det som får leading edge til å trekke seg tilbake ved TR? Kan det tenkes at et birdstrike gir sekunderskader så sensorene for TR på motoren sier at den er "unlocked", og at derfor leading edge trekkes tilbake? Eller aktiveres denne tilbaketrekkningen av at TR aktiveres fra cocpit? -Hva kan få den andre motoren til å gå til idle? Multiple birdstrike i begge motorer? Eller forrurenset drivstoff, hvor den ene motoren får en fullstendig blokkering og den andre bare en restricted fuel flow (på samme måte som en viss 777 hadde under landing, men da pga en frosset varmeveksler) Utifra det som står i post 2 høres dette veldig merkelig ut. Man skulle jo instinktivt tro at en dual engine failure har felles årsak, men her var det 1 som feilet, en annen som gikk til idle, og en (dog ukjent hvilken) som fikk TR aktivert. Dette høres jo mest ut som en feilsekvens man kunne hentet fra Windows ME, ikke fra en 747 |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Andre vet sikkert mer om dette enn meg, siden denslags kalkulasjoner ikke er en stor del av mikroflypensumet... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]() Quote:
Litt mer detaljer: Quote:
Forøvrig noe lignende i 1991, da gikk det galt: Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
Join Date: Mar 2006
Posts: 24
|
![]()
MTOW er max vekt man kan løfte av banen innenfor gitte regler og forrhold. Behøver ikke være den strukturelle MTOW massen flyet er godkjent for. Er det performance som er limmiting, er det fortsatt max vekt på agang som regnes som din MTOW selv om du er under flymaskinens strukturelle MTOW.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
|
![]()
Den aktuelle MTOM (maximum take-off mass), også kalt RTOM (regulated take-off mass), er den laveste av 4 forskjellige vekter:
-MSTOM (maximum structural take-off mass) som er den strukturelle begrensningen. -PLTOM (performance limited take-off mass) som er basert på hvilken vekt som er mulig m.h.t. rullebanelengde, hindringer i utflygingssektoren, værforhold o.s.v. De to siste utregningene har flere variabler da de sjekkes mot den laveste av de to over og ikke direkte er basert på noe som har med avgang å gjøre... -RLM (regulated lading mass) + trip fuel kan være begrensende ved korte turer som krever lite drivstoff eller destinasjoner med kort rullebane e.l. -MZFM (maximum zero fuel mass) + take-off fuel kan også være begrensende ved korte turer med lite drivstoff. Jeg vet ikke mye om JNB annet enn at den ligger høyt, der er varmt og at Virgin "advarte" passasjerene om uvanlig lang take-off run i A340 men vil anta at de var PLTOM begrenset med relativt få passasjerer. PLTOM tar høyde for bortfall av mest kritisk motor på værst tenkelige tidspunkt (V1) og at flyet skal kunne fortsette avgangen og gå klar av hindringer i utflygingssektoren. Denne klaringen er ikke mye å skryte av i beste fall og med flere feil som var tilfellet her spiser de kraftig av på allerede veldig små marginer!! Dette ble nå ganske teknisk, men det er nå en gang slik i "performance-verden"... T |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Saa i foelge nettavisen tok flyet av, floey rundt 10 meter over bakken mens de dumpa fuel for saa aa makte aa klatre hoeyere?
Ja, ja.... Bra det ikke var mange McDonaldsskilt i veien |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Jooo, men om elektronikke tolker det slik, drar to motorer til idle, og trekker inn leading edge så er det et under at flyet i det hele tatt greide seg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EuroBonus: Var ikke så lett likevel! | Robbiedeluxe | Reiseforum | 26 | 01-05-2013 20:11 |
Austian Airways Boeing 737-800 skulle lande i Pristina, men måtte lette igjen | frebry | Småprat | 5 | 20-03-2013 16:31 |
LCC Longhaul ikke så enkelt likevel? | LN-SEK | Flyforum | 13 | 21-12-2011 14:52 |
Widerøe ikke på kysten likevel?? | fkrlf | Flyforum | 37 | 30-12-2004 00:00 |
Onur A321 klarte ikke at stoppe på BLL | Jan | Flyforum | 1 | 27-09-2004 09:08 |