Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-05-2009, 18:03   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,595
UK Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Er ikke så ivrig på journalistbashing, men han her burde virkelig lese igjennom hva han skrev ... Har en litt kraftig ingress da jeg mistenker at teksten nok etterhvert blir endret...

Quote:
Et British Airways-fly skulle ta av fra flyplassen i Johannseburg søndag, men avgangen gikk ikke helt som planlagt.

Flyet klarte ikke å lette mer enn 30 fot over bakken.

Men takket være en rutinert pilot unngikk man det som kunne ha blitt en katastrofe.

Med en fart på litt over 300 km/t kvittet han seg med nok drivstoff til å få flyet høyere opp i luften, og returnerte deretter til flyplassen.

Det var trolig en teknisk feil som førte til at flyet gikk inn for landing i stedet for å lette.
http://www.nettavisen.no/utenriks/article2637349.ece

originalen:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-rise-off.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 18:11   #2
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Fra pprune:
Quote:
1)The B747 was very heavy and on rotate one of the engines flamed out, and another "rolled" back to idle RPM.....now on 2 engines only.
2)the thrust reverser light for 2 engines came on, and as per the design features of the B747-436, the leading edge devices retracted.....this is an auto response to prevent F.O.D. to the leading edge devices during reverse thrust operations..... thus even more loss of lift at a very critical phase of flight.
3)thru fast actions the captain was able to restore thrust to the engine that had "rolled back to idle".....but only after leveling off...or even descending doen to 35ft...35ft
4)the aircraft slowly accelerated to climb speed with the partially extended leading edge devices and only on 3 engines.
5)fuel dumping took 2hours
6)after landing the crew refused to take the same aircraft out again...and they "paxed" back last night
7)SACAA has impounded the aircraft at ORTIA where the DFDR has been downloaded to annalize the incident
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 18:16   #3
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

høres ut som en skummel sak. Men ja, jeg er enig i at journalisten bør lese litt etter hva han skrev. "teknisk feil gjorde at flyet landet istede for å lette" hehe, den var god.
Men dette virker jo til å være en svært alvorlig hendelse, eller hva?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 20:36   #4
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
OBB 19 Sekunder fra katastrofe

En jumbojet med 256 passasjerer om bord klarte ikke å lette.

Quote:
Et British Airways-fly skulle ta av fra flyplassen i Johannseburg søndag, men avgangen gikk ikke helt som planlagt.
http://www.nettavisen.no/utenriks/article2637349.ece

Last edited by Martin; 31-05-2009 at 20:40.
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 20:38   #5
Aleksander Maaland
ScanFlyer Silver
 
Aleksander Maaland's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
Default Re: Sekunder fra katastrofe

Dette var ikke bra!
Aleksander Maaland is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 20:51   #6
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,422
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Er dette samme ulykke som det var skrevet om i Flight Internatiol for en liten uke siden? Eller er dette nesten-ulykke nr 2 til BA der nede?

I Flight International sto at feil i reverserings systemet fikk "slaten" til å trekke seg tilbake, noe som gjorde at løftet ble betydelig mindre og maskinen nesten stålet....
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 20:52   #7
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Flyet må jo ha hatt en altfor høy TOW, å vært ikke mange kiloene fra MTOW da i såfall! Ikke helt bra det der!

Eller at pilotene har satt for lite trim til angitte CG...
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 22:14   #8
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Dessuten er JNB en hot&hogh airport, og det er flere fly som har hatt trøbbel med take off derifra.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 22:18   #9
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Quote:
Originally Posted by LN-KRF View Post
Flyet må jo ha hatt en altfor høy TOW, å vært ikke mange kiloene fra MTOW da i såfall! Ikke helt bra det der!

Denne skjønte jeg ikke. Hvis flyet har en alt for høy TOW (Take off weight) har den jo overskredet MTOW (max take off weight).
Å ta av med høy TOW er jo ikke noe problem, så lenge man er under max.


IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 22:50   #10
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Tja, etter å ha lest post 2 her så ser det jo mer ut som det er noe annet som er skyld i sakene. En 747 på 2 motorer gjør det ikke veldig bra under takeoff og climb for å si det på den måten. Det som jeg synes er merkelig her er at 1 motor får flameout og en til går til idle, samtidig som TR aktiveres.

Her må det ha skjedd noe mystisk enten i cocpit eller i elektronikken.

Noen spm og kommentarer:
-Hva i systemet er det som får leading edge til å trekke seg tilbake ved TR? Kan det tenkes at et birdstrike gir sekunderskader så sensorene for TR på motoren sier at den er "unlocked", og at derfor leading edge trekkes tilbake? Eller aktiveres denne tilbaketrekkningen av at TR aktiveres fra cocpit?

-Hva kan få den andre motoren til å gå til idle? Multiple birdstrike i begge motorer? Eller forrurenset drivstoff, hvor den ene motoren får en fullstendig blokkering og den andre bare en restricted fuel flow (på samme måte som en viss 777 hadde under landing, men da pga en frosset varmeveksler)

Utifra det som står i post 2 høres dette veldig merkelig ut. Man skulle jo instinktivt tro at en dual engine failure har felles årsak, men her var det 1 som feilet, en annen som gikk til idle, og en (dog ukjent hvilken) som fikk TR aktivert. Dette høres jo mest ut som en feilsekvens man kunne hentet fra Windows ME, ikke fra en 747
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 22:57   #11
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Denne skjønte jeg ikke. Hvis flyet har en alt for høy TOW (Take off weight) har den jo overskredet MTOW (max take off weight).
Å ta av med høy TOW er jo ikke noe problem, så lenge man er under max.


IMM
Såvidt meg bekjent finnes det da andre begrensende faktorer for TOW enn MTOW. Rullebanelengde, temperatur, høyde, friksjon, helling, terreng i utflygingen, for å nevne noe.

Andre vet sikkert mer om dette enn meg, siden denslags kalkulasjoner ikke er en stor del av mikroflypensumet...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2009, 23:06   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Quote:
Originally Posted by Roxman View Post
Er dette samme ulykke som det var skrevet om i Flight Internatiol for en liten uke siden? Eller er dette nesten-ulykke nr 2 til BA der nede?
Tipper det bare er pressen som plutselig fant ut av at det hadde skjedd noe.

Litt mer detaljer:
Quote:
...The NTSB (USA) reported on May 20th, that the #3 thrust reverser unlocked indication illuminated during the takeoff roll at a speed of 124 KIAS, the #2 thrust reverser unlocked indication came on at 163 KIAS. Just prior to rotation the slats retracted. The airplane rotated and climbed at 200fpm, the flight crew dumped fuel and returned to Johannesburg...
http://www.avherald.com/h?article=4198598d&opt=0



Forøvrig noe lignende i 1991, da gikk det galt:
Quote:
Lauda Air Flight 004 was an international passenger flight that crashed due to a thrust reverser deployment of the number 1 engine, in flight.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lauda_Air_Flight_004
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2009, 00:58   #13
oyvind-t
Newcomer
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 24
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

MTOW er max vekt man kan løfte av banen innenfor gitte regler og forrhold. Behøver ikke være den strukturelle MTOW massen flyet er godkjent for. Er det performance som er limmiting, er det fortsatt max vekt på agang som regnes som din MTOW selv om du er under flymaskinens strukturelle MTOW.
oyvind-t is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 00:50   #14
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Den aktuelle MTOM (maximum take-off mass), også kalt RTOM (regulated take-off mass), er den laveste av 4 forskjellige vekter:

-MSTOM (maximum structural take-off mass) som er den strukturelle begrensningen.

-PLTOM (performance limited take-off mass) som er basert på hvilken vekt som er mulig m.h.t. rullebanelengde, hindringer i utflygingssektoren, værforhold o.s.v.

De to siste utregningene har flere variabler da de sjekkes mot den laveste av de to over og ikke direkte er basert på noe som har med avgang å gjøre...

-RLM (regulated lading mass) + trip fuel kan være begrensende ved korte turer som krever lite drivstoff eller destinasjoner med kort rullebane e.l.

-MZFM (maximum zero fuel mass) + take-off fuel kan også være begrensende ved korte turer med lite drivstoff.

Jeg vet ikke mye om JNB annet enn at den ligger høyt, der er varmt og at Virgin "advarte" passasjerene om uvanlig lang take-off run i A340 men vil anta at de var PLTOM begrenset med relativt få passasjerer. PLTOM tar høyde for bortfall av mest kritisk motor på værst tenkelige tidspunkt (V1) og at flyet skal kunne fortsette avgangen og gå klar av hindringer i utflygingssektoren. Denne klaringen er ikke mye å skryte av i beste fall og med flere feil som var tilfellet her spiser de kraftig av på allerede veldig små marginer!!

Dette ble nå ganske teknisk, men det er nå en gang slik i "performance-verden"...

T
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 02:21   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Saa i foelge nettavisen tok flyet av, floey rundt 10 meter over bakken mens de dumpa fuel for saa aa makte aa klatre hoeyere?

Ja, ja.... Bra det ikke var mange McDonaldsskilt i veien
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 02:27   #16
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Tipper det bare er pressen som plutselig fant ut av at det hadde skjedd noe.

Litt mer detaljer:

http://www.avherald.com/h?article=4198598d&opt=0



Forøvrig noe lignende i 1991, da gikk det galt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lauda_Air_Flight_004
Så vidt jeg skjønner det utløste ikke thrust reverserne på BA-maskinen, det var bare elektronikken som tolket det slik. (De fløy jo tross alt videre og klarte etterhvert og klatre.) På Lauda Air-maskinen ble imidlertid den ene reverseren faktsik utløst, med de katastrofale følgene det naturlignok fikk.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2009, 08:53   #17
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Klarte ikke å lette men fløy likevel - i 30 fot

Jooo, men om elektronikke tolker det slik, drar to motorer til idle, og trekker inn leading edge så er det et under at flyet i det hele tatt greide seg.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
EuroBonus: Var ikke så lett likevel! Robbiedeluxe Reiseforum 26 01-05-2013 20:11
Austian Airways Boeing 737-800 skulle lande i Pristina, men måtte lette igjen frebry Småprat 5 20-03-2013 16:31
LCC Longhaul ikke så enkelt likevel? LN-SEK Flyforum 13 21-12-2011 14:52
Widerøe ikke på kysten likevel?? fkrlf Flyforum 37 30-12-2004 00:00
Onur A321 klarte ikke at stoppe på BLL Jan Flyforum 1 27-09-2004 09:08


All times are GMT +2. The time now is 14:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.