![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Ser ut som Air Asia X må revurdere litt:
http://www.btimes.com.my/Current_New...cle/index_html Får dette noe å si for DYs planer mon tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
|
![]()
De burde ihvertfall merke seg det ... For å tjene penger på lave priser er det i første rekke kun en ting som gjelder, og det er volum. Nye fly = høye finanskostnader og det er svært vanskelig å tjene penger på en langrute uten at noen sittter i suiten foran og betaler høy pris. Det var derfor Richard Branson klarte å tjene penger på Virgin, men svært mange som gikk i hans fotspor ser ut til å ha oversett denne lille detaljen ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Det ska bli spännande att se om Kjos lyckas med interkont LCC.
Om Air Asia med sina låga kostnader har svårt med lönsamheten på interkont så är det en indikation på att det är svårt. Jag undrar vad som kommer hända med Air Asia ordern på fler A330 & A350. Skulle inte bli förvånad de konverteras till ännu fler A32XNEO. När Air Asia trafiken till Europa läggs ner blir väl bolagets A340-300 utan några schemalagda flygningar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,917
|
![]()
Kjosebygrenda har vel fortsatt en liten stund å fundere på, og flyene han venter på må vel også kunne brukes til Syden charter om de ombestemmer seg? De er kanskje vel så lønnsomme der.
Man skulle tro at dette var en seriøs tankevekker. Air AsiaX har vel vært omtalt som ledestjernen inn longhaul LCC...
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]()
Nå drives vel dette ganske greit av Thomas Condor og vennene hans, nye destinasjoner dukker stadig opp og selv Seattle byen vår, der SAS måtte kaste inn håndkleet øker Thomas 767 og vennene hans....så noen får det til når de vil....kanskje de ikke bruker opp alle pengene sine på markedsføring ;-)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
|
![]()
Du må ha en svært høy utnyttelsesgrad for at det skal lønne seg med en slik kjerre. Kjos har sikkert fått en bra pris og har et realistisk regnestykke, men jeg tror neppe han har mye å gå på ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,062
|
![]()
En fordel for Dy vil jo være at de skal fra (eller til?) Norge med foreløpig lite konkurranse, og generelt høye priser. Til London får en jo billige billetter fra hvor som helst i verden.
I verste fall er vel ikke 787 de vanskeligste flyene å kvitte seg med dersom plan A ikke var så god allikevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg er skeptisk om DY er god nok forberedet for longhaul ops.
Man selger med langt lengre lead-times, og egentlig skullle disse flygninger ga til salg ganske snart dersom man virkelig vil starte opp i var 2013. Den annen ting er den administrative side. Det er en ting a fly point-to-point og tilbyr connections pa disse innen Europa med ruter som viser höy volum. Men a bygge og longhaul betyr automatisk at du trenger en sterk hub, at du har mate-fly inn og ut og at du har dine IT-Systemer og din salgsapperat tilrette. Og jeg har mine tviler at NAX er virkelig helt i mal med disse kritisk-viktige ting.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Feed är oerhört viktigt för interkont & även interline avtal. Just nu har DY inga interline avtal & begränsad transfer.
London har en enorm marknad för asien resande, inte minst etniskt resande både till och från London. Air Asia är inga amatörer. De har ett starkt varumärke, flyger till många länder i asien med befolkningar som är måndubbelt större än Sverige, Norge & Danmarks tillsammans. Om inte de kan lyckas få lönsamhet så är det en tuff uppgift att generera bra $$$ från LCC interkont. Vem vet... Kjos kanske planerar en egen charterverksamhet på interkont med 788 & ta upp kampen mot Startour/BLX, Ving/Thomas Cook & Apollo/Novair. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
A Flying Paramedic
Join Date: Oct 2008
Location: Råholt/OSL
Posts: 172
|
![]()
Fikk i dag greie på at 787'n vil bruke 11 tonn mindre fuel en det A330'n bruker på strekningen BKK-OSL... Den vil også ha en range på 15000 km, dette er da med Max TOW... En imponerende forskjell kan en si
![]() DYA |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,376
|
![]()
-200 eller -300? -200 er jo nærmest i størrelse og har maks rekkevidde 13,430 km - det er jo ikke så voldsomt til forskjell.. OSL-BKK er jo også bare 8700km .. så man med mindre man satser ultralonghaul er ikke dette så veldig viktig .. OSL-HNL kanskje? 11000 km ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Vilka versioner av Airbus A330 och Boeing 787 jämför du?
Det vore ju en skandal om Boeing 787 "Lateliner" inte var märkbart bränslesnålare än den nästan 20 år äldre Airbus A330. Range siffror ska man ta med en nya salt. Vill man ta med mycket passagerare, bagage containers, tunga cargo palletter så minskar range fort. Flyger du dessutom från en High & hot flygplats minskar range ytterliggare. På intra europa och intra norden har främst SK varit DYs största konkurrent. När DY ska börja flyga interkont blir konkurrens situationen en helt annan. Många av konkurrenterna i Europa har omfattande matartrafik till sina Hubbar från flera norska städer. Air Asia har fått kämpa hårt mot inte minst de kraftigt finansiellt starka och expanderande flygbolagen Qatar Airways, Ethiad & Emirates på sina linjer till Europa. Det kommer även DY få göra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 372
|
![]()
Jeg ville ikke forunder meg om Tony Fernandes aksje kjøp i Malaysia Airlines kan være en medvirkende faktor. Malaysia Airlines kutter også mange ruter nå om dagene. Rutene samordnes der MH og AK flyr parallelt. Firefly er på hold når det gjelder flere B737 og konsentrerer seg om ATR flyging. Jeg tror vi vil se store omveltninger i Malaysia Airlines, Air Asia, Air Asia-X, Firefly og MAS Wings i tiden fremover. Det er også et nytt selskap på gang, uten at jeg har fått alle detaljene
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Level - IAG's LCC Longhaul (status om oppstart) | LN-MOW | Flyforum | 62 | 04-12-2024 09:11 |
Sveitsisk selskap forsøker LCC longhaul fra Basel | Someone | Flyforum | 1 | 05-06-2021 21:13 |
Ikke SÅ enkelt... | putzmeister | Bilder & foto | 12 | 10-04-2011 19:51 |
Hvilken flytype er best egnet for LongHaul LCC? | storg | Flyforum | 12 | 21-03-2006 16:30 |
Widerøe ikke på kysten likevel?? | fkrlf | Flyforum | 37 | 30-12-2004 00:00 |