![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I dagens Nordlys er det en kort artikkel hvor SAS-kaptein PG Stensvaag kritiserer paranoiaen som råder når det gjelder sikkerhetskontroller ved landets flyplasser. Han har bl.a. en referanse til en episode han selv opplevde, hvor han ble nektet å ta sine lengdeløpsskøyter med inn i cockpit.... Jeg vil anta at han som kaptein sikkert kunne finne på mye skummelt med skøytene....
Jeg finner desverre ikke artikkelen i elektronisk format. jy |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heh... når det gjelder Captain Chaos kan man vel forvente at litt av hvert havner i cockpit.
Minner forresten om Northwestkapteinen som ble nektet å ta med negleklipper om bord. Han påpekte at hvis han ville styrte flyet så hadde han nok et par andre metoder i bakhånd - og mistet jobben... PG bør kanskje passe seg! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tenk om flere kunne uttale seg som denne kapteinen!
Hvor lenge skal man stirre seg blind på metodene som ble brukt 11. september og i tiden etterpå.....
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Forleden dag sto en måpende SASBRAATHENS pilot og så en snekker gå igjennom slusen på Gardermoen med en stor tollekniv! Kniven ble sendt igjennom scanneren(?) og snekkern fikk den tilbake på innsiden?? På forespørsel om hvordan dette gikk ann fikk han et like selvfølgelig svar: mannen jobbet jo her??
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
nå må det vel være tillatt for håndverkere som skal gjøre en jobb på ha med seg verktøyet sitt - litt vanskelig å kutte ledninger med plastkniv... Selv måtte jeg gå en runde med Securitas på BGO da jeg i april 2003 skulle pynte gaten i forbindelse med at vi åpnet WFs rute BGO-ABZ. Jeg hadde med meg en stor saks som jeg hadde fått låne av billettkontoret, og som de skulle ha igjen. Det gikk greit (etter at jeg fikk snakke med sjefen deres!!), så det er mulig å være smidige - men, det må tydeligvis sjefer til (de vanlige fotsoldatene til Securitas og Adecco har jeg inntrykk av ikke kan tenke selv...)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Eller har ikke lov?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Well, siden dere sier det saa...
Den 5. Januar, da jeg reiste tilbake hit fra Gardermoen, maatte jeg ta av meg mine M-77/F stoevler, mens han mannen med lange gaastaver faktisk fikk lov til aa ta dem med inn. Han hadde boardingkort ogsaa. Syntes da at det var merksnodig. Staar jo noe om spisse gjenstander... Tyttebaerpolitiet trenger kanskje mer utdannelse? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Hadde det bare vært tyttebærpolitiet så, på Gardermoen er de vel nede i krekling
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sikkerhetskontroll vil aldri være perfekt, og ettersom reglene for objekter i tvilstilfeller er veldig basert på skjønn så vil det jo bli avvik. Uansett det er ingen som trenger neglklipper under flyvning.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvis man ikke skjønner at noe er riv ruskende galt når det er greit at noen tar med seg kniver og alskens utstyr inn i "sterilt" område på en flyplass men tvinger piloter til å ta av seg skoene?? da vet ikke jeg. Verden styres av de mediokre så det er ikke annet å forvente!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vel - noen trenger sitt arbeidsverktoey ... hvis f.eks. ikke flymekanikere kan bruke verktoey, har vi et problem ..
Men skal man gjennom sikkerhetskontrollen, boer alle behandles likt. Det er derfor f.eks. bevaepnet politi ikke gaar gjennom kontrollen naar de reiser her borte, men ledes gjennom en utgang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Faktisk er du inne på noe MOW! Teknikerne våres får ikke gå opp trappen ved gaten for å komme inn i flyet uten eskorte!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
|
![]()
LOL ... det er strengere i Norge enn i USA ???? Her borte sjekker man ansatte i handlingselskaper og serviceselskaper foer de kan komme omborrd i flyet, men er man ansatt i flyselskaper er man 'trygg'.
Saa vaare Swissport cleanere maa 'befoeles' foer de gaar ombord, men mekken fra Delta slipper. Og gjett hvem som gaar med verktoeybelte... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
MOW...
Alle skal ikke behandles likt fordi... Det er forskjell på 120kg Securitas-/Adeccovakt på sparkesykkel i 15km/t og 65 000kg B737 i 800km/t rgds ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg sa at alle skal beiandles likt i sikkerhetskontrollen. Og dette fordi det ikke tar seg ut overfor det reisende publikum at noen bare vinkes igjennom. Hva publikum ikke ser, er en helt annen greie ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er Avinor som bestemmer sikkerhetsopplegget. Det er ikke nødvendig å henge ut vekterene av den grunn.
Personer som skal ha med seg kniver, verktøy inn i avgangshallen for å jobbe burde ikke gå gjennom sikkerhetskontrollen, men en bakvei. Ingen grunn til å uroe pax unødvendig....... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Saken er vel det at det okke som må bli noen tvilstilfeller, med mindre "onkel" skal eskortere alle rundt inne hele tiden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Newcomer
|
![]()
Er det noen som kan oversette (Flight) Safety og Security til to forskjellige norske ord? Jeg regner med at de fleste her vet forskjellen - men hva med det norske folk?
Er safety truet av for stor security? ![]()
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Safety = Sikkerhet Security = Trygghet jy |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair kritiserer SAS og BA | C130 | Flyforum | 64 | 17-07-2010 16:44 |
SAS- kaptein måtte byttes ut | litt-amatør | Flyforum | 10 | 17-02-2009 19:17 |
SAS Braathens kritiserer Avinor | X-BU | Flyforum | 23 | 16-11-2005 11:07 |
SAS kritiserer Delta's Europa ekspansion | PP | Flyforum | 11 | 16-11-2005 07:44 |