![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dagens gla`melding i avisen... I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.
Herlig å lese positive kommentarer mellom konkurrenter... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sterling med andre ord!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
OSL Slave
|
![]()
Vondt brudd he he
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Noe sier meg at "de andre" med de røde flyene sier akurat det samme om Norwegian ![]() Men at det er et skikkelig yield press på OSL-CPH kan undertegnede bekrefte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Vet ikke om jeg synes denne kommentaren fra Kjos var så veldig bra; har det ikke vært Norwegians forretningside da og komme inn og skape yield-press på ruter som konkurrentene tjener gode penger på? Når NB gjør det samme (som var deres eneste valg) og det ikke passer DY like godt, så liker han ikke det så godt. Fullt forståelig, men han møter vel seg selv ganske kraftig i døren her, synes jeg.
![]()
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Antar at du skrev rett -DE - er der andre enn DY/NB/SK som fly OSL-CPH? Og SK har han jo "frikjent", mener han muligens oxo eget selskap ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Kommentaren er ikke helt i tråd med LCC-filosofien, mer et resultat av hvordan et marked har modnet, eller overmodnet. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
![]() Kan ikke se forskjellen på f eks OSL-PRG hvor det heller åpenbart ikke var plass til tre aktører og SK klokelig trakk seg. Hva med Moskva, hvor det åpenbart ikke er plass til mer enn en direkterute? Jo, her går jo DY inn uten forhåpninger til å tjene penger med det første, selv om begge aktører nå taper på denne ruten. Det er jo også en hel rekke, f eks sydendestinasjoner, DY har kommet inn som en tredje aktør, og presset yielden så det holder.
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Greia er vel at SAS ikke har presset prisene ned på denne ruten, til tross for at både Sterling og Norwegian har etablert seg med flere daglige avganger. Og det er jo typisk om SAS hadde gjort nettopp dette - vi har jo mange eksempler på at SAS kjører svært lave billettpriser når de får konkurrenter og dermed konkurrerer dem ut. Derav Kjos' kommentar.
Problemet for Norwegian og Sterling er jo at SAS bruker denne ruten til å feede og at de to konkurrentene ikke på langt nær har samme frekvenstilbud som SAS. Sterling reklamerer f.eks. i dagens DN med "inntil fire daglige avganger" - som jo ikke akkurat er spesielt imponerende på en rute som denne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Syns det er fantastisk at Bjørn Kjos kommer med bare positive uttalelser om sine konkurenter. Har til gode (tror eg) å høre han komme med noe negativt om sine konkurenter ! Er ikke alle som er likedan nei...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Poenget mitt var at det kan bli for mye konkurranse, og at dette kan være et problem på litt sikt. Det er altså et spørsmål om hvor stor fortjeneste de aktuelle aktørene har på en gitt destinasjon, hva som er responsen til de eksisterende aktørene når en ny kommer til, hvorvidt den nye bidrar med noe annet enn å stjele kunder fra de eksisterende (dvs. om de skaper merverdi), og om det er mulig for bedriftene å overleve etter etablering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
HEL derimot er litt mer en destinasjon for "spesielt intereserte" for å sette det litt på spissen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Er ikke OSL største destinasjon fra CPH?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tatt i betraktning de tette avgangene som SK har til OSL fra CPH så er kanskje ikke det så rart. Mitt poeng var at kanskje er mange av disse pax transferpassasjerer, men det er selvsagt bare synsing. Om det stemmer at det er veldig mye transferpax så er kanskje ikke markedet så stort som man i utgangspunktet skulle mene likevel.
Last edited by TOS; 27-04-2008 at 00:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Og da har Norwegian skrudd opp prisene til 398 kr. for billigste billett Oslo-København, og 420 kr. for billigste billett København-Oslo. I juli og begynnelsen av august kan man imidlertid få København-Oslo til 270 kr. Meget begrenset program i sommer med bare tre daglige avganger, for øvrig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Utvilsomt, men alle Nordmenn som bor i København er ikke nødvendig vis fra nedslagsfeltet til Osl. Om man sammenligner dette markedet av studenter og nordmenn som jobber i Danmark, kan man jo også snu det andre veien.
Det er betydelig flere dansker som jobber i Norge enn det er nordmenn som jobber i Danmark. Man skal heller ikke glemme at det i Norge er en helt sinnsykt mengede svensker som jobber, studerer og bor. Disse bidrar også utvilsomt til å fylle seter mellom Stockholm og Oslo. Kanske i større grad enn denne typen reisende mellom Osl og CPH. Når det er sagt, har du nok et poeng Someone i at båndene mellom Norge og Danmark er meget sterke. Nordmenn har Danmark og dansk kultur dypt plantet i sine hjerter. Danmark er for meg et nære og eksotisk sted hvor jeg føler meg meget velkommen og konfortabel som nordmann. Denne sterke possisjonen tror jeg ikke noe annet land er i nærheten av å ha for nordmenn. Men når det gjelder forretningsreisende sitter jeg med et inntrykk av at ARN er en større endestasjon enn CPH, men her kan jeg sikkert ta feil. Det hadde vært moro å visst hvor mange prosent av SAS sine reisende som går av i CPH og ARN og ikke reiser videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Positivt om SAS og negativt om Sterling som er eneste andre operatør på ruten. Han sutrer over lavt yield.. How ironic |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kjos ber en bønn for SAS | ENGM 911 | Flyforum | 23 | 15-01-2011 10:28 |
Kjos: –SAS flyr med søppel! | Robbiedeluxe | Flyforum | 24 | 27-09-2010 11:20 |
Kjos: -SAS flyr med søppel. | F35Landing | Flyforum | 99 | 20-07-2010 09:42 |
Strand og Kjos om Norwegian vs SAS | AirbusTrond | Flyforum | 11 | 16-08-2008 07:41 |
Roser luftfartsdirektør i skyene | DY | Flyforum | 13 | 31-03-2005 23:20 |