Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2008, 08:20   #1
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
Norwegian Kjos roser SAS

Dagens gla`melding i avisen... I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.

Herlig å lese positive kommentarer mellom konkurrenter...
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 09:02   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
Default Re: Kjos roser SAS

Sterling med andre ord!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 09:25   #3
Shadow
OSL Slave
 
Shadow's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
Default Re: Kjos roser SAS

Vondt brudd he he
__________________

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 09:32   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
Default Re: Kjos roser SAS

Quote:
Originally Posted by EB View Post
I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.

Noe sier meg at "de andre" med de røde flyene sier akurat det samme om Norwegian


Men at det er et skikkelig yield press på OSL-CPH kan undertegnede bekrefte.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 09:38   #5
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: Kjos roser SAS

Vet ikke om jeg synes denne kommentaren fra Kjos var så veldig bra; har det ikke vært Norwegians forretningside da og komme inn og skape yield-press på ruter som konkurrentene tjener gode penger på? Når NB gjør det samme (som var deres eneste valg) og det ikke passer DY like godt, så liker han ikke det så godt. Fullt forståelig, men han møter vel seg selv ganske kraftig i døren her, synes jeg.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 10:22   #6
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,766
Default Re: Kjos roser SAS

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Dagens gla`melding i avisen... I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.

Herlig å lese positive kommentarer mellom konkurrenter...

Antar at du skrev rett -DE - er der andre enn DY/NB/SK som fly OSL-CPH?
Og SK har han jo "frikjent", mener han muligens oxo eget selskap
krølle is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 11:04   #7
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,558
Default Re: Kjos roser SAS

Quote:
Originally Posted by Shadow View Post
Vondt brudd he he
Neida , bare naturlig forretningsutvikling i markedet.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 11:40   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kjos roser SAS

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Vet ikke om jeg synes denne kommentaren fra Kjos var så veldig bra; har det ikke vært Norwegians forretningside da og komme inn og skape yield-press på ruter som konkurrentene tjener gode penger på?
All konkurranse er ikke god konkurranse - spesielt ikke om konkurransen blir for sterk. Poenget er muligens her at konkurrentene ikke tjener spesielt gode penger på denne ruten, og at det ikke er rom for mer enn 2 aktører...? Om det skal være SK og NB eller SK og DY eller DY og NB, vet ikke jeg. SAS flyr vel naturlig nok relativt ofte til CPH pga feed til andre ruter til mindre steder i Europa og IC.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 13:51   #9
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Kjos roser SAS

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Dagens gla`melding i avisen... I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.
Ikke lenge siden DY var akkurat der ja.......

Kommentaren er ikke helt i tråd med LCC-filosofien, mer et resultat av hvordan et marked har modnet, eller overmodnet.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 14:48   #10
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,367
Default Re: Kjos roser SAS

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
All konkurranse er ikke god konkurranse - spesielt ikke om konkurransen blir for sterk. Poenget er muligens her at konkurrentene ikke tjener spesielt gode penger på denne ruten, og at det ikke er rom for mer enn 2 aktører...? Om det skal være SK og NB eller SK og DY eller DY og NB, vet ikke jeg. SAS flyr vel naturlig nok relativt ofte til CPH pga feed til andre ruter til mindre steder i Europa og IC.
OSL-CPH bør vel være stor nok til tre aktører, og NB kunne selvsagt ikke sitte og se at SK og DY "trykker penger" på en rute midt i hjertet av deres markeder. Dette er jo en konkurransesituasjon og det er jo DY som har ivret etter konkurranse (og bra det selvsagt), og poenget er jo selvsagt at DY står fritt til å trekke seg/redusere på OSL-CPH.

Kan ikke se forskjellen på f eks OSL-PRG hvor det heller åpenbart ikke var plass til tre aktører og SK klokelig trakk seg. Hva med Moskva, hvor det åpenbart ikke er plass til mer enn en direkterute? Jo, her går jo DY inn uten forhåpninger til å tjene penger med det første, selv om begge aktører nå taper på denne ruten. Det er jo også en hel rekke, f eks sydendestinasjoner, DY har kommet inn som en tredje aktør, og presset yielden så det holder.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 18:20   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Kjos roser SAS

Greia er vel at SAS ikke har presset prisene ned på denne ruten, til tross for at både Sterling og Norwegian har etablert seg med flere daglige avganger. Og det er jo typisk om SAS hadde gjort nettopp dette - vi har jo mange eksempler på at SAS kjører svært lave billettpriser når de får konkurrenter og dermed konkurrerer dem ut. Derav Kjos' kommentar.

Problemet for Norwegian og Sterling er jo at SAS bruker denne ruten til å feede og at de to konkurrentene ikke på langt nær har samme frekvenstilbud som SAS. Sterling reklamerer f.eks. i dagens DN med "inntil fire daglige avganger" - som jo ikke akkurat er spesielt imponerende på en rute som denne.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 18:29   #12
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Kjos roser SAS

Syns det er fantastisk at Bjørn Kjos kommer med bare positive uttalelser om sine konkurenter. Har til gode (tror eg) å høre han komme med noe negativt om sine konkurenter ! Er ikke alle som er likedan nei...
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2008, 18:32   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kjos roser SAS

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
OSL-CPH bør vel være stor nok til tre aktører, og NB kunne selvsagt ikke sitte og se at SK og DY "trykker penger" på en rute midt i hjertet av deres markeder. Dette er jo en konkurransesituasjon og det er jo DY som har ivret etter konkurranse (og bra det selvsagt), og poenget er jo selvsagt at DY står fritt til å trekke seg/redusere på OSL-CPH.

Kan ikke se forskjellen på f eks OSL-PRG hvor det heller åpenbart ikke var plass til tre aktører og SK klokelig trakk seg. Hva med Moskva, hvor det åpenbart ikke er plass til mer enn en direkterute? Jo, her går jo DY inn uten forhåpninger til å tjene penger med det første, selv om begge aktører nå taper på denne ruten. Det er jo også en hel rekke, f eks sydendestinasjoner, DY har kommet inn som en tredje aktør, og presset yielden så det holder.
Er OSL-CPH en så veldig stor rute om man ser bort fra alle transferpax? Jeg bare spør, og jeg vet ikke svaret. Jeg har litt problemer med å skjønne at CPH skulle være en spesielt mye mer attraktiv destinasjon enn f.eks. HEL eller ARN/STO, men det er mulig at det er mer som skjer i CPH (både for forretningsreisende og fritidsreisende?). Det er selvsagt riktig at hver av aktørene står fritt til å disponere sine ressurser som de vil - inkl. å trekke seg fra ulike destinasjoner hvor de ikke ser ut til å kunne tjene penger på litt sikt.

Poenget mitt var at det kan bli for mye konkurranse, og at dette kan være et problem på litt sikt. Det er altså et spørsmål om hvor stor fortjeneste de aktuelle aktørene har på en gitt destinasjon, hva som er responsen til de eksisterende aktørene når en ny kommer til, hvorvidt den nye bidrar med noe annet enn å stjele kunder fra de eksisterende (dvs. om de skaper merverdi), og om det er mulig for bedriftene å overleve etter etablering.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2008, 12:02   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
Default Re: Kjos roser SAS

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Er OSL-CPH en så veldig stor rute om man ser bort fra alle transferpax? Jeg bare spør, og jeg vet ikke svaret. Jeg har litt problemer med å skjønne at CPH skulle være en spesielt mye mer attraktiv destinasjon enn f.eks. HEL eller ARN/STO, men det er mulig at det er mer som skjer i CPH (både for forretningsreisende og fritidsreisende?).
Antallet reisende mellom Oslo og København er stort. Nå tipper jeg Stockholm tiltrekker jeg ser forretningstrafikk fra OSL enn CPH, men det er for det tette bånd mellom norsk og dansk næringsliv. Når det kommer til fritidsreisende så trekker nok CPH flere pax enn ARN. Itillegg så bor det flere tusen nordmenn i København. Nå synser jeg litt, men på mine turer OSL-CPH med SAS vil jeg anslå an jeg ser igjen rundt 20% ved baggasjebåndet etterpå, og da kommer de som kun reiser med håndbaggasje itillegg. Et annet aspekt er også miksen mellom economy extra og economy på OSL-CPH (og hovedstadstriangelet generelt) på ukedagene er det normale at mellom 50 og 70% av flyet består at passasjerer i economy extra, hvilket gjør at SAS har en helt annen yield på ruten enn de andre.

HEL derimot er litt mer en destinasjon for "spesielt intereserte" for å sette det litt på spissen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2008, 15:00   #15
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Kjos roser SAS

Er ikke OSL største destinasjon fra CPH?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2008, 00:11   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Kjos roser SAS

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Er ikke OSL største destinasjon fra CPH?
Tatt i betraktning de tette avgangene som SK har til OSL fra CPH så er kanskje ikke det så rart. Mitt poeng var at kanskje er mange av disse pax transferpassasjerer, men det er selvsagt bare synsing. Om det stemmer at det er veldig mye transferpax så er kanskje ikke markedet så stort som man i utgangspunktet skulle mene likevel.

Last edited by TOS; 27-04-2008 at 00:14.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2008, 11:15   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Kjos roser SAS

Og da har Norwegian skrudd opp prisene til 398 kr. for billigste billett Oslo-København, og 420 kr. for billigste billett København-Oslo. I juli og begynnelsen av august kan man imidlertid få København-Oslo til 270 kr. Meget begrenset program i sommer med bare tre daglige avganger, for øvrig.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2008, 11:51   #18
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,908
Default Re: Kjos roser SAS

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Og da har Norwegian skrudd opp prisene til 398 kr. for billigste billett Oslo-København, og 420 kr. for billigste billett København-Oslo. I juli og begynnelsen av august kan man imidlertid få København-Oslo til 270 kr. Meget begrenset program i sommer med bare tre daglige avganger, for øvrig.
Bra!!!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2008, 18:46   #19
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Kjos roser SAS

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Itillegg så bor det flere tusen nordmenn i København.
Utvilsomt, men alle Nordmenn som bor i København er ikke nødvendig vis fra nedslagsfeltet til Osl. Om man sammenligner dette markedet av studenter og nordmenn som jobber i Danmark, kan man jo også snu det andre veien.

Det er betydelig flere dansker som jobber i Norge enn det er nordmenn som jobber i Danmark. Man skal heller ikke glemme at det i Norge er en helt sinnsykt mengede svensker som jobber, studerer og bor. Disse bidrar også utvilsomt til å fylle seter mellom Stockholm og Oslo. Kanske i større grad enn denne typen reisende mellom Osl og CPH.

Når det er sagt, har du nok et poeng Someone i at båndene mellom Norge og Danmark er meget sterke. Nordmenn har Danmark og dansk kultur dypt plantet i sine hjerter. Danmark er for meg et nære og eksotisk sted hvor jeg føler meg meget velkommen og konfortabel som nordmann. Denne sterke possisjonen tror jeg ikke noe annet land er i nærheten av å ha for nordmenn.

Men når det gjelder forretningsreisende sitter jeg med et inntrykk av at ARN er en større endestasjon enn CPH, men her kan jeg sikkert ta feil.

Det hadde vært moro å visst hvor mange prosent av SAS sine reisende som går av i CPH og ARN og ikke reiser videre.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2008, 16:13   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Kjos roser SAS

Quote:
Originally Posted by G-COLE View Post
Syns det er fantastisk at Bjørn Kjos kommer med bare positive uttalelser om sine konkurenter. Har til gode (tror eg) å høre han komme med noe negativt om sine konkurenter ! Er ikke alle som er likedan nei...
- det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København

Positivt om SAS og negativt om Sterling som er eneste andre operatør på ruten. Han sutrer over lavt yield.. How ironic
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kjos ber en bønn for SAS ENGM 911 Flyforum 23 15-01-2011 10:28
Kjos: –SAS flyr med søppel! Robbiedeluxe Flyforum 24 27-09-2010 11:20
Kjos: -SAS flyr med søppel. F35Landing Flyforum 99 20-07-2010 09:42
Strand og Kjos om Norwegian vs SAS AirbusTrond Flyforum 11 16-08-2008 07:41
Roser luftfartsdirektør i skyene DY Flyforum 13 31-03-2005 23:20


All times are GMT +2. The time now is 23:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.