Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-08-2008, 07:42   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

BU-flagg Strand og Kjos om Norwegian vs SAS

Fra NRK P2s Nyhetsmorgen:

Strand og Kjos om Norwegian og SAS

Sjef i SAS Norge, Ola Strand, mener Norwegian har gapt over for mye, og derfor vil få trøbbel i et tøffere flymarked. Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener SAS heller bør uroe seg over at de driver dobbelt så dyrt så ham.

Strand sier Norwegian har svak balanse og at de har mange fly i bestilling som selskapet må håndtere. Kjos avfeier at selskapet kan havne i en pengeknipe. - Balansen vår er sterk nok til å kjøpe 42 nye fly i hvert fall. Vi har fått fullgarantert emisjon som gjør oss ytterligere sterkere, sier han.

Norwegian måtte i juli be eierne skyte inn 400 mill kr for å holde seg trygt på vingene, men Kjos holder på at nye fly er suksessoppskriften. - Jeg tror de flyeselskapene som fremover ikke har gått til nye bestillinger har nok kommet til helt andre tall enn det vi har gjort. Verdens største flyselskap, American, setter nå alle de gamle flyene sine på bakken og prøver å fremskynde leveringen av nye fly. Noe har kommet til det samme regeresultatet som vi har gjort, påpeker Kjos.

Kjos tror tvert imot det er SAS som kommer til å få det vanskelig framover. - Skal man i fremtiden greie å være sunn og helsefør, så må du ha kostnader står til det. Jeg er glad vi ikke har det dobbelte av kostnadene. Da ville jeg pustet tungt. Vi har halvparten av kostnadene til konkurrentene, og det er dette som vil telle i fremtiden, mener Kjos.

Ifølge Kjos ligger den største kostnadsforskjellen i at Norwegians fly flyr mye mer enn SAS sine. - Hvis du har en drosje og bruker denne fem timer i døgnet, har du omtrent dobbelt så mye utgifter som om du kjører 10 timer i døgnet, sier han.

Norwegian-sjefen mener SAS-toppene også bør se på hvilke signaler om måtehold om sine ansatte. - Ser man rundt på dette hovedkvarteret kan man se at vi har vært ganske nøysomme. Brakkene ble revet, så vi måtte flytte, ler Kjos, og legger til: - Slik du selv er i administrasjonen slik blir alle andre også.

(Og så må ingen bruke dette ordrett utenfor dette forum, takk)
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2008, 08:25   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Re: Strand og Kjos om Norwegian vs SAS

Ja begge har utvilsomt gode poeng, men jeg tror ikke den ene har mindre utfordringer enn den andre. Den siste tiden har jo vist at begge selskaper står ovenfor ulike utfordringer.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2008, 15:19   #3
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Den største fordel som Norwegian har er faktisk at de er så unge. De har ikke en organisasjon som blir for tung å snu på. SAS må jobbe mye mer for å få effekt av tiltakene.
storg is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2008, 21:46   #4
krølle
ScanFlyer Crusty

Ifølge Kjos ligger den største kostnadsforskjellen i at Norwegians fly flyr mye mer enn SAS sine. - Hvis du har en drosje og bruker denne fem timer i døgnet, har du omtrent dobbelt så mye utgifter som om du kjører 10 timer i døgnet, sier han.

Javel, min bil har ikke rare utgiftene når den står parkert
krølle is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2008, 21:51   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post

Men du betaler heller ikke så mye i parkeringsavgift som flyselskapene?

Og hadde bilen vært din inntektskilde, akkurat som flyet er Norwegians, blir det fort dyrt om du ikke kjører... Da klarer du ikke å betale for alle kostnadene du har.
Old 15-08-2008, 22:06   #6
Flyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Kjos tror tvert imot det er SAS som kommer til å få det vanskelig framover. - Skal man i fremtiden greie å være sunn og helsefør, så må du ha kostnader står til det. Jeg er glad vi ikke har det dobbelte av kostnadene. Da ville jeg pustet tungt. Vi har halvparten av kostnadene til konkurrentene, og det er dette som vil telle i fremtiden, mener Kjos.

Ifølge Kjos ligger den største kostnadsforskjellen i at Norwegians fly flyr mye mer enn SAS sine. - Hvis du har en drosje og bruker denne fem timer i døgnet, har du omtrent dobbelt så mye utgifter som om du kjører 10 timer i døgnet, sier han..
Men hvis Kjos sine fly flyr dobbelt så mye som Strand sine, og Kjos har halve kostnadene - hvorfor tapte Kjos over 300 millioner kroner så langt i år, mens Strand tjente 30 millioner?
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2008, 22:27   #7
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Du har med andre ord verken låneavdrag eller leasingkostnader knyttet til bilen? Det er ikke mange flyselskap som er så heldige, og de som er det har stort sett fly som er tørste som en murer.
Old 15-08-2008, 22:39   #8
kops
ScanFlyer Blue

Quote:

Ingen utgifter når den står parkert??????? Virker som du jobber i SAS-ledelsen ettersom du får det regnestykket til å svare seg...................
kops is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2008, 23:01   #9
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by kops View Post
Ingen utgifter når den står parkert??????? Virker som du jobber i SAS-ledelsen ettersom du får det regnestykket til å svare seg...................
Det er ingen faste utgifter når et fly står på bakken, men en bør jo regne inn hvert flys andel av de variable kostnadene, renter forsikring ol. Dette er store beløp, og fly tjener ikke penger på bakken. At NAS sine fly er mer enn SAS sine fly i lufta er et regnestykke jeg ikke helt får til å stemme, og det er jo når paxen går ombord det tjenes penger, ikke i lufta (sannhet med noen modifikasjoner, jeg vet det..) Tror ikke vi har mindre avganger pr. fly pr. dag enn NAS.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2008, 23:03   #10
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Det er ingen faste utgifter når et fly står på bakken
Leasing???
Old 15-08-2008, 23:10   #11
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Leasing???
Blandet vist kortene litt i forrige innlegg. Faste kostnader har du uansett, mens variable kostnader kommer først når du produserer et produkt/tjeneste.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2008, 07:41   #12
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Begg bør vel konsentrere seg om sine egne utfordringer - konkurranse kommer de begge til å ha i bøttevis fra hverandre og andre aktører.
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules