![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Fra NRK P2s Nyhetsmorgen:
Strand og Kjos om Norwegian og SAS Sjef i SAS Norge, Ola Strand, mener Norwegian har gapt over for mye, og derfor vil få trøbbel i et tøffere flymarked. Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener SAS heller bør uroe seg over at de driver dobbelt så dyrt så ham. Strand sier Norwegian har svak balanse og at de har mange fly i bestilling som selskapet må håndtere. Kjos avfeier at selskapet kan havne i en pengeknipe. - Balansen vår er sterk nok til å kjøpe 42 nye fly i hvert fall. Vi har fått fullgarantert emisjon som gjør oss ytterligere sterkere, sier han. Norwegian måtte i juli be eierne skyte inn 400 mill kr for å holde seg trygt på vingene, men Kjos holder på at nye fly er suksessoppskriften. - Jeg tror de flyeselskapene som fremover ikke har gått til nye bestillinger har nok kommet til helt andre tall enn det vi har gjort. Verdens største flyselskap, American, setter nå alle de gamle flyene sine på bakken og prøver å fremskynde leveringen av nye fly. Noe har kommet til det samme regeresultatet som vi har gjort, påpeker Kjos. Kjos tror tvert imot det er SAS som kommer til å få det vanskelig framover. - Skal man i fremtiden greie å være sunn og helsefør, så må du ha kostnader står til det. Jeg er glad vi ikke har det dobbelte av kostnadene. Da ville jeg pustet tungt. Vi har halvparten av kostnadene til konkurrentene, og det er dette som vil telle i fremtiden, mener Kjos. Ifølge Kjos ligger den største kostnadsforskjellen i at Norwegians fly flyr mye mer enn SAS sine. - Hvis du har en drosje og bruker denne fem timer i døgnet, har du omtrent dobbelt så mye utgifter som om du kjører 10 timer i døgnet, sier han. Norwegian-sjefen mener SAS-toppene også bør se på hvilke signaler om måtehold om sine ansatte. - Ser man rundt på dette hovedkvarteret kan man se at vi har vært ganske nøysomme. Brakkene ble revet, så vi måtte flytte, ler Kjos, og legger til: - Slik du selv er i administrasjonen slik blir alle andre også. (Og så må ingen bruke dette ordrett utenfor dette forum, takk) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Ja begge har utvilsomt gode poeng, men jeg tror ikke den ene har mindre utfordringer enn den andre. Den siste tiden har jo vist at begge selskaper står ovenfor ulike utfordringer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Den største fordel som Norwegian har er faktisk at de er så unge. De har ikke en organisasjon som blir for tung å snu på. SAS må jobbe mye mer for å få effekt av tiltakene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,793
|
![]()
Ifølge Kjos ligger den største kostnadsforskjellen i at Norwegians fly flyr mye mer enn SAS sine. - Hvis du har en drosje og bruker denne fem timer i døgnet, har du omtrent dobbelt så mye utgifter som om du kjører 10 timer i døgnet, sier han.
Javel, min bil har ikke rare utgiftene når den står parkert ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]() Quote:
![]() Og hadde bilen vært din inntektskilde, akkurat som flyet er Norwegians, blir det fort dyrt om du ikke kjører... Da klarer du ikke å betale for alle kostnadene du har. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]()
Du har med andre ord verken låneavdrag eller leasingkostnader knyttet til bilen? Det er ikke mange flyselskap som er så heldige, og de som er det har stort sett fly som er tørste som en murer.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Posts: 90
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]()
Leasing???
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,414
|
![]()
Begg bør vel konsentrere seg om sine egne utfordringer - konkurranse kommer de begge til å ha i bøttevis fra hverandre og andre aktører.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tore Kjos på vei til å selge seg ut av Norwegian ? | BraathensSafe1985 | Flyforum | 2 | 25-04-2019 16:47 |
Kjos og HBK ønsker øke eierandelen med 2,8% i Norwegian | Someone | Flyforum | 9 | 14-09-2017 10:40 |
Kjos: Norwegian ønsker å være uavhengig | Wahoo | Flyforum | 5 | 20-01-2016 18:16 |
Ola Strand (SAS Norge) stiller til nettmøte | ILS2 | Flyforum | 6 | 04-02-2009 15:38 |
Kjos ser lyst på fremtiden for Norwegian | Desk pilot | Flyforum | 9 | 05-12-2007 14:00 |