Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-10-2004, 12:41   #1
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Havarikommisjonen : Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko

Fra www.vg.no

Uenige om hvem som førte flyet

Havari- kommisjonen: - Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko

Kapteinen og den oppsagte styrmannen var ikke engang enige om hvem av dem som førte flyet.

I flere rapporter har Havarikommisjonen satt søkelys på flygere og flygeledere som ikke har vært mentalt til stede på jobben.

- Noen forhold er det ordnet opp i, andre saker har vi ikke fått tilbakemelding på, sier Kåre Halvorsen, assisterende direktør for Havarikommisjonen for luft- og jernbaneulykker.

Tre rapporter om ukonsentrerte flygeledere og én rapport om ukonsentrerte flygere er tidligere offentliggjort, og aktualiseres av de mange turbulente forholdene i norsk luftfart i disse dager.

Kommisjonen skriver at konsentrasjonsproblemer blant oppsagte piloter er påvist ved flere anledninger.

I en rapport som ennå ikke er publisert, omtales et SAS-flymannskap som valgte å avbryte tjenesten etter en fullstendig «disharmonisk» flyging fra Gardermoen til Sola.

Stresset stemning

Flygingen foregikk med en MD-80-maskin i november 2002 - med en kvinnelig annenpilot som hadde fått sparken i SAS, og en kaptein som på kort tid var innkalt fra standby-vakt.

Stemningen i cockpiten var så stresset at pilotene, ifølge VGs kilde, ikke engang klarte å bli enige om hvem som var flygende pilot på strekningen.

Avgangen fra Gardermoen foregikk med gal innstilling av flaps og slats - som kontrollerer flyets løfteevne, noe som ble korrigert da flygerne ble klar over situasjonen.

Situasjonen i cockpiten var så dårlig at begge pilotene valgte å gå av vakt etter den 40 minutter lange flygingen til Stavanger.

- Det funket rett og slett ikke. Et nytt mannskap ble innkalt, sier fagsjef Grete Myhre i Havarikommisjonen - som er psykolog og ekspert på menneskelige faktorer.

Hun tror at annenpilotens situasjon som oppsagt var en medvirkende årsak til sammenbruddet i samarbeidet i cockpiten.

- Det er mange måter å sparke folk på. Kanskje selskapene bør tenke på det, sier Myhre.

Annenpiloten er nå tatt inn igjen i SAS.

Uten klarering

Nylig publiserte Havarikommisjonen en rapport der en annen oppsagt pilot - denne gang i Widerøe - totalt misforsto situasjonen før avgang på en flyging fra Bodø til Leknes i Lofoten.

Kapteinen spurte annenflygeren, som fløy på oppsigelse, to ganger om de hadde mottatt avgangsklarering.

Styrmannen svarte ved begge anledninger bekreftende.

Kapteinen ønsket ikke å «overkjøre» annenpiloten ved å sjekke ytterligere - og tok av.

Like etter fikk pilotene på Dash-8-flyet beskjed om at de hadde tatt av uten klarering. Tårnet ønsket å holde Widerøe-flyet på bakken til et helikopter nord for flyplassen hadde flyttet seg lenger vekk.



BU595 is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2004, 14:50   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Havarikommisjonen : Oppsagte piloter en sikkerhetsrisiko'

Fly heller med Norwegian - der sier de vel ikke opp så mye folk enda...!

Jan Y
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Havarikommisjonen med rapport om norske rullebaner vinterstid sukram Flyforum 18 08-05-2011 20:02
SAS får påpakning fra havarikommisjonen Tommy777 Flyforum 21 17-09-2009 12:16
Piloter!? Journalist Flyforum 5 24-01-2006 14:28
Havarikommisjonen ber Luftforsvaret lære jagerflygere flyskikk BU595 Flyforum 11 30-10-2004 17:50


All times are GMT +2. The time now is 22:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.