Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-07-2021, 10:07   #1
aom2
Newcomer
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 37
Default Rekkevidden til 737 (FLYR)

Har kommet opp i en krangel med en kollega ang rekkevidden til 737-800.
Det dreier seg om det er mulig, teoretisk, eller om det er praktisk mulig å fly direkte Tromsø - Las Palmas.

Hva sier fagfolkene?
aom2 is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2021, 10:23   #2
tdb
ScanFlyer Silver
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 510
Default Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)

Norwegian har fløyet denne strekningen tidligere, dog med reduksjon i antall passasjerer. TOS-LPA er 2773 nm, mens OSL-DXB er 2776 nm. Så er det andre faktorer som vind og temperatur, men distansen er i teorien innafor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2021, 22:35   #3
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 365
Default Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)

Både SAS og Norwegian har operert denne ruten med -800. Krever av og til mellomlanding for refueling (f.eks. OSL eller SVG nordover, og FAO sørover), mye avhengig av høydevinder.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2021, 11:45   #4
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,606
Default Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)

Tromsø-Las Palmas og Oslo-Dubai kan gjennomføres med finregning på vekt og fuel. Som andre også sier avhenger det av at vind og vær er som varslet og forventet. Det hendte ganske ofte at Norwegians rute fra Dubai til Oslo divertet til Arlanda for å tanke, de fikk jo som regel motvind på turen nordvestover.

Så konklusjonen er at ja, det er praktisk mulig, men det er marginalt av hva som går.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2021, 13:42   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Tromsø-Las Palmas og Oslo-Dubai kan gjennomføres med finregning på vekt og fuel. Som andre også sier avhenger det av at vind og vær er som varslet og forventet. Det hendte ganske ofte at Norwegians rute fra Dubai til Oslo divertet til Arlanda for å tanke, de fikk jo som regel motvind på turen nordvestover.

Så konklusjonen er at ja, det er praktisk mulig, men det er marginalt av hva som går.
DXB-OSL hadde vel en del blokkerte seter, fløy de ikke med rundt 140 bookbare? Husker ikke om det varierte eller om de brukte et fast antall blokkerte.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2021, 13:45   #6
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Tromsø-Las Palmas og Oslo-Dubai kan gjennomføres med finregning på vekt og fuel. Som andre også sier avhenger det av at vind og vær er som varslet og forventet. Det hendte ganske ofte at Norwegians rute fra Dubai til Oslo divertet til Arlanda for å tanke, de fikk jo som regel motvind på turen nordvestover.

Så konklusjonen er at ja, det er praktisk mulig, men det er marginalt av hva som går.
Skaper ikke lengden på TOS litt utfordringer i tillegg? De har jo flydd i totiår fra evenes stort sett uten mellomlanding annen enn ved mye motvind.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2021, 15:34   #7
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Skaper ikke lengden på TOS litt utfordringer i tillegg? De har jo flydd i totiår fra evenes stort sett uten mellomlanding annen enn ved mye motvind.
Absolutt. Glatt bane gir noen begrensninger. Til gjengjeld sparer man litt på at det er charter og ikke rutefly.


-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2021, 16:35   #8
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
Default Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
DXB-OSL hadde vel en del blokkerte seter, fløy de ikke med rundt 140 bookbare? Husker ikke om det varierte eller om de brukte et fast antall blokkerte.
160. Midtseter til og med rad 13 er blokkert.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2021, 10:53   #9
aom2
Newcomer
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 37
Default Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)

Takker for mange informative svar. Nå har jeg litt å argumentere med 😁
aom2 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Statustråd SAS 737 og A32x flåte - Hvilke flyr hvor, etc Star Flyer Flyforum 795 08-04-2025 20:05
Airbus sliter med rekkevidden på NEO LN-MOW Flyforum 3 08-04-2011 16:25
Slik flyr man en 737 Airwolf Flyforum 18 19-08-2005 00:03
Flyr SAS-Braathens noen ruter med 737-400 fra BGO ? G-COLE Flyforum 1 07-02-2005 14:31
SAS og Braathens Boeing 737-700 flyr ikke like fort... LTH Flyforum 7 07-02-2005 10:01


All times are GMT +2. The time now is 18:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.