![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,454
|
![]()
SAS 737-683/783/883 flyr alle med marsjfart på 825 km/t.
Braathens 737-705 flyr med marsjfart på 890 km/t. Dette kan vel ikke stemme? Ser også at SAS A321 har marsjfart på 850 km/t. Trodde at 737 NG flydde raskere enn A32X familien... Braathens 737-405/505 flyr forøvrig med marsjmart på ca. 800 km/t. Kilde: SAS Braathens magasinet og Scanorama feb 2005... ![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Forskjellig CI kanskje?
Tror SAS bruker 36 på NG, men mulig jeg husker feil |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,454
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Cost Index. En verdi som velges ut fra hvilken vekt som legges på tidsforbruk og drivstoff-forbruk.Lavere CI gir lavere fart og drivstoff-forbruk og omvendt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,454
|
![]()
Okidoki. De flyr senere for å spare fuel...
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Ja. Nå når det har blitt BUSK, så bruker nok alle samme index, men de bladene du refererte til henger sikkert litt etter. Dette er det nok en del andre enn meg som vet mye mer om enn meg..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
|
![]()
Scanorama og de andre bladene er ikke så representative for hva man egentlig flyr i. Tallene refererer ofte til max hastighet, og kan være regnet om på gefühlen med en lommekalkulator. Virkelig cruisehastighet varierer med Cost Index, om man er i ferd med å ta inn en forsinkelse, har sakket farten for å nå en "Expect Further Clearance"-tid, hvilken flyhøyde man ligger i m.m. Det samme gjelder andre flytyper; F-16 har for eksempel Mach 2.05 eller 800 knots oppgitt mange stedet, inkludert i flyhåndboken. Men med vanlige oppheng under vingene reduseres maks hastighet mye, og som regel ligger man godt under denne farten også siden medfører mye høyere fuelforbruk, som igjen gir mindre tid tilgjengelig til å løse oppdraget i luften.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Men vi kan vel forvente at selskapet snart blir enig om hvilken beregning av hastighet som ligger til grunn for tallene og at de smakjøres. Tar nok ikek så lang tid, hadde trodd man med lansering av det nye norske inflightbladet hadde revidert informasjonen, men det tar ofte litt tid slike ting.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
PacMin SAS Braathens 737-700 1:100 | CK | Samlerhjørnet | 1 | 10-02-2019 19:25 |
Braathens 737-700 på tradera | Savipix | Samlerhjørnet | 0 | 20-12-2008 10:51 |
SAS Braathens med 2 nye 737-700... | EB | Flyforum | 92 | 18-06-2007 23:14 |
Flyr SAS-Braathens noen ruter med 737-400 fra BGO ? | G-COLE | Flyforum | 1 | 07-02-2005 14:31 |
Sas/Braathens Boeing 737-400 | Jan H | Flyforum | 3 | 29-12-2004 12:49 |