Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Småprat (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Rekkevidden til 737 (FLYR) (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=153832)

aom2 02-07-2021 10:07

Rekkevidden til 737 (FLYR)
 
Har kommet opp i en krangel med en kollega ang rekkevidden til 737-800.
Det dreier seg om det er mulig, teoretisk, eller om det er praktisk mulig å fly direkte Tromsø - Las Palmas.

Hva sier fagfolkene?

tdb 02-07-2021 10:23

Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)
 
Norwegian har fløyet denne strekningen tidligere, dog med reduksjon i antall passasjerer. TOS-LPA er 2773 nm, mens OSL-DXB er 2776 nm. Så er det andre faktorer som vind og temperatur, men distansen er i teorien innafor.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Field in sight 02-07-2021 22:35

Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)
 
Både SAS og Norwegian har operert denne ruten med -800. Krever av og til mellomlanding for refueling (f.eks. OSL eller SVG nordover, og FAO sørover), mye avhengig av høydevinder.

KnutW 03-07-2021 11:45

Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)
 
Tromsø-Las Palmas og Oslo-Dubai kan gjennomføres med finregning på vekt og fuel. Som andre også sier avhenger det av at vind og vær er som varslet og forventet. Det hendte ganske ofte at Norwegians rute fra Dubai til Oslo divertet til Arlanda for å tanke, de fikk jo som regel motvind på turen nordvestover.

Så konklusjonen er at ja, det er praktisk mulig, men det er marginalt av hva som går.

Dag Viking 03-07-2021 13:42

Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)
 
Quote:

Originally Posted by KnutW (Post 1230863)
Tromsø-Las Palmas og Oslo-Dubai kan gjennomføres med finregning på vekt og fuel. Som andre også sier avhenger det av at vind og vær er som varslet og forventet. Det hendte ganske ofte at Norwegians rute fra Dubai til Oslo divertet til Arlanda for å tanke, de fikk jo som regel motvind på turen nordvestover.

Så konklusjonen er at ja, det er praktisk mulig, men det er marginalt av hva som går.

DXB-OSL hadde vel en del blokkerte seter, fløy de ikke med rundt 140 bookbare? Husker ikke om det varierte eller om de brukte et fast antall blokkerte.

LN-TIB 03-07-2021 13:45

Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)
 
Quote:

Originally Posted by KnutW (Post 1230863)
Tromsø-Las Palmas og Oslo-Dubai kan gjennomføres med finregning på vekt og fuel. Som andre også sier avhenger det av at vind og vær er som varslet og forventet. Det hendte ganske ofte at Norwegians rute fra Dubai til Oslo divertet til Arlanda for å tanke, de fikk jo som regel motvind på turen nordvestover.

Så konklusjonen er at ja, det er praktisk mulig, men det er marginalt av hva som går.

Skaper ikke lengden på TOS litt utfordringer i tillegg? De har jo flydd i totiår fra evenes stort sett uten mellomlanding annen enn ved mye motvind.

eggs 03-07-2021 15:34

Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)
 
Quote:

Originally Posted by LN-TIB (Post 1230871)
Skaper ikke lengden på TOS litt utfordringer i tillegg? De har jo flydd i totiår fra evenes stort sett uten mellomlanding annen enn ved mye motvind.

Absolutt. Glatt bane gir noen begrensninger. Til gjengjeld sparer man litt på at det er charter og ikke rutefly.


-eggs

Michael 03-07-2021 16:35

Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)
 
Quote:

Originally Posted by Dag Viking (Post 1230870)
DXB-OSL hadde vel en del blokkerte seter, fløy de ikke med rundt 140 bookbare? Husker ikke om det varierte eller om de brukte et fast antall blokkerte.

160. Midtseter til og med rad 13 er blokkert.

aom2 09-07-2021 10:53

Re: Rekkevidden til 737 (FLYR)
 
Takker for mange informative svar. Nå har jeg litt å argumentere med 😁


All times are GMT +2. The time now is 19:44.


Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.