Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-07-2014, 18:45   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

SAS Seteforandringer av SAS etter man har valgt

Opplevde igjen at jeg ble flyttet uten varsel. Nå fra 6F til 7A. Til sete med manglende vindu. De har ikke flyttet plus bakover og personen på 6F er eneste på den seteraden. Hva er det som skjer her?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2014, 07:42   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: SAS med seteblokkering for EBG/EBD?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hva er det som skjer her?
Antagelig har skillet mellom Plus/Go vært flyttet, men så er det flyttet tilbake.
Old 11-07-2014, 12:36   #3
hanswest
SAS Customer

De gangene man har valgt seg sete, og SAS bytter flytype og gir deg et nytt sete (som du kanskje ikke vil ha), for så å bytte tilbake til original flytype, og hvor en annen da tar plassen "min", da blir jeg litt irritert... Det burde kunne gå an å programmere systemene slik at det ble sendt ut en melding ved setebytte, så kan man da velge å gå inn og sjekke nytt setekart, eller la være. Blir litt mindre irritasjon ved en slik løsning vil jeg tro.
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2014, 22:34   #4
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
De gangene man har valgt seg sete, og SAS bytter flytype og gir deg et nytt sete (som du kanskje ikke vil ha), for så å bytte tilbake til original flytype, og hvor en annen da tar plassen "min", da blir jeg litt irritert... Det burde kunne gå an å programmere systemene slik at det ble sendt ut en melding ved setebytte, så kan man da velge å gå inn og sjekke nytt setekart, eller la være. Blir litt mindre irritasjon ved en slik løsning vil jeg tro.
Helt enig. Veldig irriterende at ikke de kan fikse det. Er jo ikke rett gruppe å irritere heller, dvs de mest lojale kundene. Trodde i min naivitet et EB var for å ivareta lojale kunder, men dette er jo det motsatte da sete reserversjon jo er en av perks som de tilbyr.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2014, 23:07   #5
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Default Re: Sete forandringer av SAS etter man har valgt

Veldig irriterende ja.

Et par dager tilbake satt vi tre stykker på rad 5A, 5B og 5C. Flytypen ble byttet fra LN-RRE til en original SAS 737-800. Flyet var 100% fullt, og Plus ble flyttet en rad bakover (første seterad er 2 på dette flyet). Dette skjedde få timer før avgang, da alle hadde valgt sete.

Dermed endte vi opp på 21A, 26E og 30B. "God tur"...

Konklusjon: ALDRI velg første rad i Go.
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2014, 00:53   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Sete forandringer av SAS etter man har valgt

Holder meg unna første rad i GO, men blir likevel stadig flyttet rundt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 12-07-2014, 20:30   #7
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Seteforandringer av SAS etter man har valgt

Og der ble jeg igjen flyttet, fra vindussete til et midtsete selv om det var masse andre vindusseter ledige. Bra jeg oppdaget det i tide.

Det virker nesten som om noen driver på med dette på pur djevelskap.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 12-07-2014, 21:52   #8
ToreD
Flydiot

Du må jo ha erta på deg noen i SAS, siden detta skjer så ofte
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2014, 17:18   #9
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

SAS Endring av sete/flytype etc.

Dette er ikke noe jeg bryr meg veldig mye om, men ettersom det skjer gang på gang på gang kommer jeg med det.

Skal reise med SAS i neste uke til Amsterdam.
Bestilte SAS Plus Full Flex til 6000,- kr. Valgte 1F som sete. (737-700).

I dag byttet dem til en 737-600, hvor DEF begynner på rad 2. Jeg har nå blitt flyttet til 8F. Alle andre vindussete/midtgangsseter er tatt.

På 2DEF sitter det tre stykker. De har sikkert valgt 2DEF fordi det er både langt foran, men ikke første rad. Derfor vil de sikkert bli irritert når de finner ut at dette er første rad (som de ikke har bestilt).

Prøvde å si til SAS over telefon at de må informere alle passasjerer når dette skjer. Dette sa de blankt nei til. Jeg spurte om de kunne flytte alle en rad bakover, slik at alt blir slik som planlagt. Da blir også alle fornøyd. Det sa han også nei til. Er det umulig å fikse?

Jeg vil gjerne ha 2F, fordi jeg bestilte vindu på første rad.

Hvorfor er det slik? Og hvorfor er ikke SAS hjelpsomme med dette?
Jeg er både EB Diamond og har en SAS Plus Full Flex billett. Presiserte dette, men det hjalp ikke.

Det er ikke første gangen dette skjer. Begynner å bli meget lei flybytte (veldig) få dager før avgang.

Noen som har lignende erfaring? Hva kan jeg gjøre for å få mitt opprinnelige sete (eller 2F i dette tilfellet)? Hva gjør man som kunde i en slik situasjon (og som EBD)?

Last edited by Star Flyer; 05-09-2014 at 17:28.
Old 05-09-2014, 18:31   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: Endring av sete/flytype etc.

Dette er ikke unikt for SAS, men gjelder de fleste selskaper. Men det skjer nok oftere hos SAS fordi man har en del ulike flytyper og enda flere seteplaner.

Det er uaktuelt å flytte alle passasjerene en rad bakover, bl.a. fordi det vil omfatte alle passasjerene - og vil være totalt upraktisk å gjøre kort tid før avgang fordi folk allerede er sjekket inn. Folk kommer til å sette seg der de hadde seter før.

Om man skulle innføre varsling hver gang reservasjons-/sjekkinnsystemet endrer seter, så må dette tilpasses dette. Jeg tror det er bedre å få de funksjonene man har allerede bestilt til å fungere først. Nybestillinger må man regne med at vil ta år å få inn, med mindre andre selskaper har fått det inn i Altea.

Reseating gjøres automatisk av systemet og prøver så langt som mulig å gi samme type (vindu, midtgang evt nødutgang). Men den endrer ikke de som allerede har sete i samme kabin.

Ellers hvis du er misfornøyd med noe, så skriv en klage til kundeservice - hvis du skriver det her så blir det ikke registrert. Kundeservice registrerer klager, og ting som gjentar seg vil man gjøre noe med, mens ting som ikke nevnes vil det ikke skje noe med.
Old 05-09-2014, 18:36   #11
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Dette er ikke unikt for SAS, men gjelder de fleste selskaper. Men det skjer nok oftere hos SAS fordi man har en del ulike flytyper og enda flere seteplaner.

Det er uaktuelt å flytte alle passasjerene en rad bakover, bl.a. fordi det vil omfatte alle passasjerene - og vil være totalt upraktisk å gjøre kort tid før avgang fordi folk allerede er sjekket inn. Folk kommer til å sette seg der de hadde seter før.

Om man skulle innføre varsling hver gang reservasjons-/sjekkinnsystemet endrer seter, så må dette tilpasses dette. Jeg tror det er bedre å få de funksjonene man har allerede bestilt til å fungere først. Nybestillinger må man regne med at vil ta år å få inn, med mindre andre selskaper har fått det inn i Altea.

Reseating gjøres automatisk av systemet og prøver så langt som mulig å gi samme type (vindu, midtgang evt nødutgang). Men den endrer ikke de som allerede har sete i samme kabin.

Ellers hvis du er misfornøyd med noe, så skriv en klage til kundeservice - hvis du skriver det her så blir det ikke registrert. Kundeservice registrerer klager, og ting som gjentar seg vil man gjøre noe med, mens ting som ikke nevnes vil det ikke skje noe med.
Takk for nøye og detaljert svar, Superhai!

Skjønner at dette skjer. Skal sende inn melding til Customer Care.
Tenkte om det var muligheter for å få det bestilte setet likevel, eller om andre hadde lignende erfaringer.
Old 06-09-2014, 00:56   #12
3cseat
ScanFlyer Silver

Helt enig. Dette skjer alt for ofte, og håndteringen fra SAS side er for dårlig. Folk med status blir i kraft av sin status, fordi de reiser mye, ofte utsatt for dette. Nettopp av denne grunn bør man finne en bedre og mer smidig måte å løse dette på. Det er aldrig smart å erte på seg sine beste kunder. Dette er vel det området jeg mest misfornøyd med hos SAS, og jeg synes det har blitt stadig værre. Jeg irriterer meg i alle fall mye over dette
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2014, 01:52   #13
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Du kommer jo fra A til B som planlagt i samme klasse som bestilt og med vindussete som bestilt, så det burde vel ikke være noe å lage noen stor sak ut av. Det kan jo tenkes at alle som reseates tenker akkurat som deg og da kan ikke alle bli fornøyd. Jeg skjønner jo at man kan synes det er dumt å ikke få det setet man har bestilt, men det er mange hensyn må tas når slikt skjer og dette var vel antageligvis den løsningen som fikk kabalen til å gå opp på en best mulig måte.
At systemet er dynamisk og tilpasser flytype etter behov viser jo at selskapet er opptatt av å benytte flåten på best mulig vis, noe som til syvende og sist kommer kundene til gode.
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2014, 10:24   #14
hanswest
SAS Customer

Vi som reiser ofte er jo klar over at dette ofte skjer, hvilket betyr at det er greit å velge sete på rad 3 og bakover, sånn for "sikkerhets" skyld...
Old 10-09-2014, 00:40   #15
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Og tradisjonen tro har SAS flyttet meg til et sete jeg ikke ønsker for helgens flight og det selv om setet jeg hadde fortsatt er i samme klasse. Kun 5-6 midtseter ledige på en europaflight flere dager frem i tid kan vel ikke stemme. Kan ikke tro at flyet er full av kortfolk som har fått reservere eller folk som har vært villige til å betale for setereservasjon. Enda en ny feil hos SAS?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 10-09-2014, 01:07   #16
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Om sas.no og alle de rare feilene

send meg en pm så skal jeg se på det
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2014, 06:44   #17
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
Vi som reiser ofte er jo klar over at dette ofte skjer, hvilket betyr at det er greit å velge sete på rad 3 og bakover, sånn for "sikkerhets" skyld...
5 og bakover er enda bedre, ettersom da er det større sjanse for ledig midtsete. Er jo nå tilbake til tiden med ledige tresetere på rad 6-8 og stinn brakke på 1-4

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2014, 07:33   #18
roger
Rakettforskar

Murr, melder meg inn i klubben. No har Go blitt flytta fram, så nødutgangssetet mitt er out of reach. Virka som om halve flyet er flytta på no. Sk343 idag. I tillegg er seteputa på ein snurr. Kjem då fram!
Old 12-09-2014, 14:51   #19
FlyCarl
ScanFlyer Blue

Opplevde samme to ganger i går. Ble flyttet til midtsetet begge gangene! På tur opp til Trøndelag fikk en grinebiter F-setet, han smalt igjen luka og la seg til å sove mens flyet tok av
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2014, 06:25   #20
hanswest
SAS Customer

SAS Re: Seteforandringer av SAS etter man har valgt

SK1467 mistet to Plus!-rader i dag, og den unge lovende mistet midtgangsetet til fordel for 3B. Sorgen var litt mindre fem min senere, da var 3A i alle fall ledig.
Da lærte man at man skal holde seg unna de to siste radene i Plus!, til tross for at de noen ganger kan være langt fremme.
Reply

Posting Rules