![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,994
|
![]()
http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=212014&cat=126
Før eller senere vil det bli behov for en tredje rullebane ved Oslo Lufthavn Gardermoen, konkluderer Norconsult AS. Konsulentselskapet har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet gjennomført en uavhengig vurdering av spørsmålet om utvidet banekapasitet. Tidspunktet for når behovet for en tredje rullebane inntreffer, vil først og fremst være avhengig av økonomisk utvikling, konkurransesituasjonen i luftfarten, avgiftspolitikk og i hvilken grad det blir mulig å fordele trafikken over hele døgnet, sier Norconsult. Med en sterk økonomisk utvikling og økt konkurranse mellom flyselskapene, anslår Norconsult at behovet for en tredje bane vil melde seg en gang mellom 2020 og 2030. Svak økonomisk utvikling og mindre konkurranse, betyr at behovet sannsynligvis vil melde seg en gang mellom 2030 og 2040. Norconsult legger vekt på betydningen av at planleggingen starter i tide for å unngå problemer med trafikkavviklingen fordi kapasiteten er for liten. – Ved langsiktig strategisk planlegging som berører utvikling av fremtidig infrastruktur, vil det her være naturlig å forholde seg til et trafikkscenario over middels. Man bør derfor arbeide ut fra et scenario hvor behov for en tredje rullebane antas å komme føre 2030, heter det i rapporten. " Kommentar: Vel kapasiteten ved dagens terminal er vel sprengt innen man får behov for en 3. rullebane |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Terminal 2? Det ryktes at det skal opp til behandling i Avinor styret ".....innen neste år..."
Da gjenstår det vel å se om man bygger den man allerede har tegninger til, eller om det blir en billig hvit boks med minimum pynt........ ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,333
|
![]()
...eller en Ryanair terminal i den gamle hangaren!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,994
|
![]() Quote:
Du mener slik som den arkitektoniske praktbygget som skal bli på RSL? Nei du, OSL har gått til innkjøp av det blå bølgeblikk skuret som var Braathens SAFE piren på FBU og skal montere det ette eller annet egnende sted på OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
|
![]()
Tankene går til Heathrow som får det til å gå rundt med 2 baner - med den trafikken de har, samt Gatwick som har en bane, dog er vel sistnevnte på smertegrensen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() Når det gjelder Heathrow så er også åpningstidene en begrensende faktor! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 179
|
![]()
Jeg har også fundert på hvordan i alle dager de klarer å ta unna all trafikken på Heathrow. Det finnes mange flyplasser med mye mindre trafikk enn Heathrow som har tre baner. Jeg vet at det jobbes iherdig med å få planlagt en ny rullebane på Heathrow, men det er ikke lett å få til. De andre flyplassene i Londonområdet vil gjerne ta veksten og motarbeider planene. Dessuten må det rives masse hus og veier etc. må legges om så det blir jo fryktelig dyrt.
Miljøhensyn gjorde at den nye Polderbanen i Amsterdam ble lagt 20 minutters taxing unna flyplassen. Ser ikke vekk i fra at den nye Heathrow-banen også vil måtte ligge laaaaaangt unna terminalbygningene for å få et politisk spiselig prosjekt. Nå er snøryddingsproblematikken på Gardermoen mer tydelig enn på Heathrow - mulig at det er derfor det er nødvendig med en ny bane her på bjerget?? Hvor er den nye Gardermo-banen planlagt? Blir den liggende paralellt med de to som er der i dag eller blir det en ren avgangsbane som peker ut i en eller annen retning? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,994
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
http://www.heathrowairport.com/asset...MasterPlan.pdf De andre flyplassene motarbeider det nå ikke, de har tross alt samme eier, men de ønsker også utvidelse. Det ser ut som om Stansted får en ny rullebane, kanskje før Heathrow. Gatwick ønsker også en utvidelse, men her må en nok vente lenger. Nå som London har fått OL vil nok åpnes litt mer for invisteringer på byens viktigste flyplass, Heathrow trenger terminalutvidelsene og en ny rullebane. Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Den største forskjellen mellom Heatrow og OSL er at på OSL får selskapene fly når de vil, så lenge terminalen kan ta unna. Det er ikke noen begrensninger på trafikken utover de restriksjoner man har på luftrom. På Heathrow er trafikken regulert mye tettere, og den går med nesten samme intensitet nesten hele dagen. Det gjør den ikke på Gardermoen.
Rullebanene på Gardermoen kan pr i dag støtte 80 bevegelser pr time, men pga diverse ulykkelige disposisjoner i Avinor (man har ikke fått gjennomført SOL/Norsim ennå) har man ikke kapasitet på mer enn 65 i peak og 60 i normaldrift.
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]()
Et annet poeng med Heathrow, som har mer med volumet og ikke så mye med flyfrekvensen å gjøre, er at flyene er jevnt over større. Dette vil også bidra til en større passasjermengde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Rullebanene på Gardermoen ligger vel for tett også, til å kjøre minimal spacing med ankomster på begge banene
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tredje rullebane på Gardermoen (OSL) | kekker | Flyforum | 63 | 13-09-2024 12:19 |
NHO Luftfart: Trenger ny rullebane på Gardermoen | BraathensSafe1985 | Flyforum | 42 | 01-07-2016 05:53 |
rullebane 11 status | svgspotter | Register- og ATC-Forum | 5 | 05-11-2009 10:49 |
Hva skal vi med ny rullebane på Gardermoen? | Klippe | Flyforum | 56 | 17-07-2006 10:58 |
Gardermoen og en tredje rullebane. | Herlov | Flyforum | 9 | 30-05-2005 17:09 |