![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ser stadig at flybransjen sier de bare står for 2-3 prosent av utslippene av CO2, men det er ikke så rart at folk bommer. Sjekker jeg mitt eget forbruk, så utgjør faktisk CO2-utslippene fra flyreiser godt over 50 prosent av mitt totale CO2-utslipp. Og jeg reiser ikke spesielt mye. Men det betyr vel at nordmenn som reiser en 10 turer i året, har klart mest på å redusere antall flyturer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det er ikke flybransjen som sier dette, men anerkjente klimainstitutter. Forøvrig er andelen 1,7%, så diskusjonen går jo på hvorvidt CO2-utslippene fra luftfarten er de verste. Trolig er det ikke det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Med fare for å dra det ut på viddene ... Krigsoverskrift på VGNett;
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Oversikt over CO2-utslipp i Norge. Kilde: http://www.avinor.no/avinor/miljo
Med sivil luftfart menes kun innenrikstrafikk. Dersom man tar med trafikk fra Norge og til første destinasjon i utlandet er tallet omlag 3-4%. Siden nordmenn også reiser mye i utlandet, vil klimagassutslippet fra nordmenns flyreiser være enda litt høyere. Strandlinja i Ekebergåsen skyldes vel at landet var presset ned pga. istiden? Last edited by Desk pilot; 14-12-2009 at 20:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er sikkert mange parametre som avgjør hvor miljøbevisste man er. En ting er moderne fly med ny teknologi. En annen er høyt setebelegg, som gjør at forbruket pr. passasjer blir mindre jo bedre man utnytter flyene.
Charterselskapene overgår ruteflyselskapene så til de grader på det sistnevnte. De fleste som flyr charter fra Norge har jo tilnærmet 100% belegg.
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Mange her på nettet synes selvfølgelig det er kjekt å sitte i "superroyal-classen", med tre meter frem til naboen, og et par "singaporegirls" springende rundt en. Særlig hvis arbeidsgiver betaler. Skjønner det godt selv. Men særlig miljøvennlig er jo denne form for transport ikke - om det er noen her som i virkeligheten vil kombinere ord og handling. Det er en fri verden, og mange er i stand til å betale for ekstra komfort, og den ekstra glede en slik tur gir. For noen er det sågar ikke et alternativ å sitte trangt. MEN - skal man tenke miljø, så er det en kjensgjerning at ingen er i nærheten av charteroperatørenes klimatiske alibi, på utnyttelse av flyene, og dertil fuel/CO2-utslipp pr. pax. Jeg kan kun snakke for min egen "syke mor" (som jeg kjenner best). Thomas Cook Airline Scandinavia (TCAS) har markedets klart høyeste kabinfaktor med rundt 97-98 %. En A330 kjører en pax av sted med et forbruk på under 0,3 liter pr mil, altså omtrent som en moped/knallert, A320 og A321 ligger like i overkant. Man har kjørt såkalte grønne approacher i ti-femten år, altså lenge før det ble "politisk korrekt". Firmaet resirkulerer ALT innsamlet avfall, som går til gjenvinning. Man har gått så langt som å fremstille crewets uniformer "økologisk", der det ikke tillates skadelige farvemidler etc. Noe av dette kan oppfattes som ren "jippo", spør du meg, men at denne form for transport er minst miljøskadelig i markedet, er vel ubestridelig. På minst et område er det dog rom for forbedring. Thomas Cook er verdens største selger av taxfree i luften. Men det å slepe med seg taxfree fra homebase, for så at gjestene hjem igjen skal få det i flysetet sitt, er nonsens (og brannfarlig). Regelverket har hittill satt en stopp for å få det utlevert ved ankomst. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Klimakvoter = vår tids avlatsbrev?
![]() |
#9 |
Free Luigi
|
![]()
Kanskje litt OT, men jeg har hele mitt liv vært en miljø/natur (-og dyre)verns "freak". Jeg studerer energiutvikling i nordområdene som skal være harmonisk med miljøet (mye fornybar energi etc) - men til tross for dette så er flytrafikk noe av det som bekymrer meg minst. Det finnes så mye annet som forårsaker problemer for miljøet, at flyene får gjennomgå er kun fordi det er en "enkel" motstander som for en normal hvermannsen i gata virker stor og skummel. Å flisespikke med tall og passasjergrunnlag og whatnot blir litt tullete i mine øyne - forurensningen skjer uansett om det er 1 eller 400 passasjerer på det flyet. Det er det som er problemet med klimakonferansene og "kampen mot klimaendringene": det sitter en masse politikere og analytikere som ikke har den fjerneste peiling på hvordan klimasystemet fungerer - hvordan geologi, fysikk, biologi og kjemi virker. Ja, og så må vi ikke glemme media som sitter og hyler ulv ulv til folk ikke gidder mer.
Klimakvoter er I-landenes måte å kunne unnskylde seg for å fortsette våre gode liv. Som India og Kina (og andre u-land) sier - nå har vi endelig fått framgang og økonomisk vekst, skal vi måtte kutte ned i energiutviklingen av den grunn? Hvem vil vel dø, hvis man kan leve litt lengre på bekostning av noe? Det er litt som å pisse i buksa for å holde varmen, det gjør det litt bedre før det blir forjævlig igjen. Mennesker er egoistiske, hvorfor skal vi ofre noe når de andre har det bedre? Hvorfor skal vi ofre noe for ANDRE? Det er nesten synd å si det, men jeg har egentlig gitt opp alle idealistiske tanker om miljøet og noe "redning".... Vi får kose oss mens vi kan, og ikke minst fly med god samvittighet - for det er IKKE det verste man kan gjøre innen "klimakriminalitet" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Free Luigi
|
![]()
Og i mine øyne er det en utopi at omså allverdens penger kan løse noe som helst, hvis alt skal gå gjennom nitidige politiske prosesser som tar flere år. Igjen: klimasystemet på jorda er ikke en statisk prosess som ender om vi stabiliserer utslippene, ei heller om vi minsker utslippene. Jorda har en liten mengde "absorbanter" som trekker til seg co2, sedimenter, alger, havet og så videre - disse kan kun ta en hviss mengde co2 fra atmosfæren, og de blir fort mettet. Badekar-sammenlikningen er fin her; uansett om vi stopper økningen ("akselerasjonen") av vanntilførselen - men heller stabiliserer den eller kanskje minsker den - vil utløpet allikevel være for lite og stadig krympende til at det ikke renner over ved et visst punkt. Man må skru av kranen for å la vannnivået synke.
Utopi er at politikerene i København klarer å bli verdensomspennende enig om drastiske handlinger som får folk til å gi opp sine herlige liv for å ta gi våre etterfølgere en "ok" verden å leve i ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Mitt poeng er ikke at penger løser alle problemer (så naiv er jeg ikke.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Riktignok må det til betydelige kvantesprang, men det har skjedd før, og vil skje igjen. Sentrale "klimaeksperter" har inntatt dette synet, og er derfor i større grad optimister enn mange mer dommedagsorienterte aktører. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Det kommer ikke til å skje noe endring med dette klimatoppmøtet. Det skjer først den dagen vi ikke har mer fossilt brennstoff å bruke, eller når en eller annen Petter Smart finner opp en form for energi som er fornybar og som er billigere i drift enn det vi har idag.
Forøvrig irriterer det meg grenseløst at vi nå skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for å kjøre bil og reise med fly fordi det er så miljøfiendtlig. Spesielt når flybransjen har vært flinkest i å forbedre og effektivisere motorer helt fra Wright brødrene hoppet rundt på Kitty Hawk. Sukk
![]() |
#16 | |||
Free Luigi
|
![]()
Her har dere god-artikkelen sin, kom i postkassa i går - og omhandler akkurat dette vi prater om: "Økonomenes feilslåtte klimakur"
http://www.ntnu.no/gemini/2009-04/30-37.htm Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Noen som vet når havene skal begynne å stige? Det har jo begynt å smelte, men ikke stige... skjønner ikke helt den der. er det sånn at kun is over land som smelter får havene til å stige og ikke den i havet(nordpolen) siden den ligger mest i vannet fra før?
En viktig ting mener jeg er å stoppe befolkningsøkningen... mere folk, mere forurensing.. Veldig få som snakker om det av en eller annen grunn. Syns denne sot-illustrasjonen som VG viser er "informativ".. ![]()
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Se f.eks. på følgende uttalelse: "Men over tid oppdaget vi jo at økonomenes blanke, skarpe våpen ikke kutter etter hensikten. Det blir skeivt og skakt, og målene undergraves. Vi fikk en CO2-avgift, men den var full av hull. Vi har fått kvotesystemet, men det undergraves ved at aktørene er mer opptatt av jakten på gratiskvoter enn på virkelige utslippskutt, sier Alfsen" Her indikeres det jo nokså klart at det er helt andre ting som har ødelagt - nemlig gratiskvoter, huller i systemene osv. Dette er deler av systemene som jeg betviler veldig sterkt er argumentert for av økonomer, men er nok heller et resultat av politikernes handlinger. Når systemene som foreslås hulles ut gir dette en uriktig pris, og kan bidra til å ødelegge systemets egenskaper (et godt eksempel er overallokeringen av gratiskvoter i EU ETS som gjorde at prisene på uslippskvioter kollapset våren 2006 da det ble kjent at det var utdelt flere kvoter enn man hadde behov for). Å tro at politikernes innblandinger kun vil gjelde vis a vis markedsbaserte systemer og ikke på teknologiutvikling, er nok ikke riktig. Og som økonomen som er intervjuet sier: "Teknologioptimismen mangler realisme. Historiske erfaringer viser at teknologiske forbedringer sjelden kan bidra med mer enn to–tre prosent årlig ressursbesparelse. Det betyr at den økonomiske veksten spiser opp utslippsreduksjonen og vel så det." Man kan sikkert tro at teknologien forbedres, men å tro at dette løser alle problemer har jeg ingen tro på (men så er jeg økonom, og ikke teknolog - men for en teknologiforsker så er det selvsagt fornuftig å hevde at satsning på teknologi er veldig lurt, for da setter Forskningsrådet mm. av masse forskningspenger som de får tilgang til.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Helt enig med TOS:
Hovedproblemet har vært at avgiftene er fulle av huller, eller er satt lavt, fordi politikerne er for feige til å gjøre noe som faktisk kan ramme industri og velgere. Problemet med klimakvoter er at de blir fryktelig teoretiske og politiske, fordi det er tautrekking om en gitt investering regnes som "addisjonal" når det gjelder klimaeffekt. Derfor er det enkleste å droppe kvoter, øke avgiftene uten huller og heller senke vanlige skatter og avgifter noe for å hjelpe folk over kneika før avgiftenes incentiv til å utvikle klimateknologi virker skikkelig, og for å ta høyde for at det tar tid å etterisolere alle bygningene i landet. Og det sier jeg som er en sånn realist ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Undersøkelse om SAS EuroBonus og ungdomsbilletter | Cecilie | Reiseforum | 2 | 31-03-2017 19:32 |
Undersøkelse om flybilletter | AirbusTrond | Reiseforum | 9 | 31-05-2015 15:21 |
Undersøkelse: SAS billigere enn DY | TCAS | Flyforum | 17 | 25-10-2010 15:45 |
Ambisiøs undersøkelse fra SAS (Braathens) | litt-amatør | Flyforum | 1 | 09-02-2007 16:45 |
Jobbreisende like fornøyd med DY som SK viser undersøkelse | Herlov | Flyforum | 12 | 08-12-2005 09:12 |