Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-10-2010, 10:43   #1
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

SAS Undersøkelse: SAS billigere enn DY

Quote:
I markedsføringen frir SAS til de som reiser i jobbsammenheng. Men det er på fritidsreiser SAS hevder seg best, viser vår pristest. På avgangene vi sjekket, var SAS én prosent billigere i gjennomsnitt enn «lavprisselskapet» Norwegian, skriver Adresseavisen.

På jobbreiser er situasjonen motsatt: Gjennomsnittsbilletten koster 32 prosent mer hos SAS enn hos Norwegian.
http://www.aftenposten.no/pengenedin...cle3864283.ece

"Ulik gebyrpolitikk på blant annet bagasje og kredittkort kan viske ut prisforskjellen mellom de to selskapene."

I tillegg snakker DY om at de kommer igang med internett ombord i noen fly fra desember.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 10:55   #2
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Default Re: Undersøkelse: SAS billigere enn DY

Diskutert opp og ned og mente......gammelt nytt....agurker...etc

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 11:53   #3
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

..og det er jo egentlig helt urelevant hva slike undersøkelser sier.

Man tager hva man haver når man bestiller, og legger på en hundrelapp hver vei på NAX sine priser, sånn at man får med seg et kolli bagasje og får betale med det kortet man vil.

Reisedagene er som regel allerede klare, og da de fleste stort sett bare tenker pris, så bestiller det som blir billigst akkurat da.

Blant annet ser jeg nå at min tur hjem til Trøndelag og tilbake til Jæren i november kommer seg på 1608,- hos NAX, og den kommer seg på 1713,- med SAS.

Da er det i utgangspunktet urelevant hva slike undersøkelser sier, i all den grad vi bare har 2 flyselskaper her på Berget, da er det jo forholdsvis lett å sammenligne priser selv.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 12:31   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Du kan jo velge WF, da. Det gir et tredje alternativ.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 15:16   #5
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Knekkende likegyldig for min del også. Produktene er for min del identiske og da er det pris det går på.

Den som på billigste vis klarer å få meg fra A-Å innenfor rimelighetens grenser med tanke på tid vinner, norwegian.no og wideroe.no er de to nettsidene jeg benytter.
Både til jobb og fritid.
Old 20-10-2010, 20:55   #6
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Dog er det interessant at det kommer slike presseoppslag som dette.
Norwegian har de siste årene vært utrolig dyktige til å vinne "Folkets" tro på at de alltid er billigst, og vi ser stadig vekk at mange ikke en gang har sjekket pris på andre, da Norwegian er det billigste i deres hode.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 21:02   #7
adressa
ScanFlyer Silver

adressa's Avatar

Jeg sjekker alltid pris hos SK og DY før jeg reiser. Veldig ofte er det DY som er billigst inkl. bagasje. Jeg reiser med det selskapet som er billigst om det er SK den ene vegen og DY tilbake.
adressa is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 21:06   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Norwegian har de siste årene vært utrolig dyktige til å vinne "Folkets" tro på at de alltid er billigst, og vi ser stadig vekk at mange ikke en gang har sjekket pris på andre, da Norwegian er det billigste i deres hode.
Hvordan ser dere dette?

Hører stadig påstander om det, men er det dokumentert? Finner det rart at folk som er prisbevisste ikke sjekker begge når de flyr innenriks i Norge.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 21:09   #9
Lydmann
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Det står jo også at DY kommer ut fordelaktig på pris i forhold til forretningsreisende på flex-billetter. Dermed skulle man jo tro at DY vant store markedsandeler i forretningssegmentet...

SK forsøker vel å ha et business-orientert image?!

Ellers må jeg også si at det virker som om mange av mine pris-orienterte venner tror at DY er billigst uansett, siden de har vært flinke på å markedsføre seg som det.

Men for min del ser jeg at en av mine hyppigste oppdragsgivere ofte foretrekker å booke med SK framfor DY, og det tror jeg stort sett kommer av at SK er rimeligst, når man legger på alskens gebyrer.
Lydmann is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 22:08   #10
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Hvordan ser dere dette?

Hører stadig påstander om det, men er det dokumentert? Finner det rart at folk som er prisbevisste ikke sjekker begge når de flyr innenriks i Norge.

Eks.

Pax bestiller DY OSL-ALC-OSL. Når broren får se prisen, sjekker han SK, samme dager, samme destinasjon til nesten 1/2 pris. Tar utprint og viser
søstera hvor hun utbryter, dette er noe du har fått juksa til siden du jobber i SK

Tror de prisbevisste sjekker tilbud rundt omkring, mens resten, og de er der mange av, fanges av reklamen.

Reklame er et sterkt medium gitt
krølle is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2010, 22:27   #11
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Hvordan ser dere dette?

Flere titalls daglige kundehenvendelse, spesielt hvor det er flybytte mellom WF og DY. Mange går på en smell og en overraskelse når de får høre at de må ha 3 timer for flytte, samt hente og sjekke inn på nytt. Det er I slike dialoger, når vi spør om hvorfor de ikke booket SAS gjennomgånde, hvor man kun behøver 25 min for flybytte, at det ofte kommer fram at de ikke har sjekket med SAS engang.

For slike som frekventerer forumet, og er genuint opptatt av fly mm, så sjekkes flere alternativ, men for hvermannsen er det ikke slik I mange tilfeller.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2010, 02:33   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Hvordan ser dere dette?

Jeg har opplevd dette en del ganger...naar jeg moeter venner i Norge og samtalen glir inn paa hvordan vi kommer oss til/fra Norge....utrolig mange baade har Norwegian som "default" og sterkt anbefaler oss om aa ku sjekke Norwegian...og naar vi sier at vi ikke valgte Norwegian pga pris...er standard svaret "Men SAS var vel mye dyrere"....noe som ikke alltid stemmer for oss sjekker mere enn DY hjemmesider.....

Siden Virgin Atlantic er saa snille aa frakte oss til London...er vaart reisebehov i utgangspunktet London - Oslo omraadet - og vi har funnet at svaert ofter er DY faktisk nummer #3 i pris....vaar erfaring er at BA er #1 naar det gjelder pris....SAS #2 og DY #3....FR er faktisk nummer 4 fra London....ene og alene pga bagasje...vi starter og ender paa LHR saa BA og SK har en klar fordel...men det er hva vi trenger....saa GBP 50 pr person legges paa for DY og GBP 80 for FR bare i buss kostnader t/r og saa langt har ikke DY eller FR kommet opp...1 November er neste mulighet...vil DY denne gang komme opp ??? foelge med godtfolk...

Last edited by dc-8-63; 21-10-2010 at 02:34. Reason: Stone IPA
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2010, 06:59   #13
apron
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Eks.

Pax bestiller DY OSL-ALC-OSL. Når broren får se prisen, sjekker han SK, samme dager, samme destinasjon til nesten 1/2 pris. Tar utprint og viser
søstera hvor hun utbryter, dette er noe du har fått juksa til siden du jobber i SK
Kjenner samtidig til flere tilfeller der SAS ansatte velger DY for feriereisen med familien. Prisen med DY er marginalt dyrere enn ID reisen m Star i tillegg til garantert plass
apron is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2010, 08:09   #14
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by apron View Post
Kjenner samtidig til flere tilfeller der SAS ansatte velger DY for feriereisen med familien. Prisen med DY er marginalt dyrere enn ID reisen m Star i tillegg til garantert plass
Det kan da i givet fald kun være i ekstremt sjældne tilfælde, hvor det er muligt at få de allerbilligste kampagne billetter. Masser af eksempler på at SAS selv sælger billetter det prismæssigt ligger på niveau med ID.

Seneste eksempel jeg har booket med SAS istedet for ID er 2 voksne og et barn FRA-CPH for 1.200 og 1 voksen og 1 barn CPH-AAL-CPH for 650,-

Flypriserne er presset så langt ned at det ikke altid kan betale sig at flyve ID, men det gælder alle flyselskaber og ikke noget specielt for DY. Som nævnt i masser af eksempler her, så er de ofte ikke billigere end konkurrenterne, men de har været gode til at bilde folk det ind.
Old 21-10-2010, 08:36   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg har opplevd dette en del ganger...naar jeg moeter venner i Norge og samtalen glir inn paa hvordan vi kommer oss til/fra Norge....utrolig mange baade har Norwegian som "default" og sterkt anbefaler oss om aa ku sjekke Norwegian...og naar vi sier at vi ikke valgte Norwegian pga pris...er standard svaret "Men SAS var vel mye dyrere"....noe som ikke alltid stemmer for oss sjekker mere enn DY hjemmesider.....

Siden Virgin Atlantic er saa snille aa frakte oss til London...er vaart reisebehov i utgangspunktet London - Oslo omraadet - og vi har funnet at svaert ofter er DY faktisk nummer #3 i pris....vaar erfaring er at BA er #1 naar det gjelder pris....SAS #2 og DY #3....FR er faktisk nummer 4 fra London....ene og alene pga bagasje...vi starter og ender paa LHR saa BA og SK har en klar fordel...men det er hva vi trenger....saa GBP 50 pr person legges paa for DY og GBP 80 for FR bare i buss kostnader t/r og saa langt har ikke DY eller FR kommet opp...1 November er neste mulighet...vil DY denne gang komme opp ??? foelge med godtfolk...
Men jeg tror ofte dette henger sammen med når man bestiller. Bestiller man tidlig så er nok sjansene for å få en gunstigere pris med DY enn SK etter min erfaring helt klart oftest tilstede. Det er også helt klart at om man skal inkorporere transport mellom ulike flyplasser så kommer vel selskapet som flyr fra den foretrukne flyplassen godt ut (i deres tilfellet LHR). For folk flest som skal reise til/fra London, hvor DY og/eller FR er et alternativ, så vil vel som oftest London eller omegn være endedestinasjonen og da er ikke transportkostnadene utenom fly så relevante (det koster omtrent det samme å komme ut til LHR som til LGW, om man nå ikke velger å humpe 45m - 1 time på Tube'en).

Men enden på visa er vel at man bør sjekke ulike alternativer.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2010, 11:40   #16
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by apron View Post

Det har du helt rett i, men ikke dermed sagt at de ikke kan være dyrere og..
krølle is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2010, 15:30   #17
Olebno
ScanFlyer Gold

Olebno's Avatar

Det som er viktig når man skal lufte seg, er at man alltid sjekker priser og leser alt som er skrevet med små bokstaver. Hvilket selskap som er billigst kan variere fra gang til gang. Var en tur i Frankrike i sept. Begynte å planlegge turen i mai/april. Endte opp med en pris på kr 636,- en vei OSLNCE. Dette var med SK. Utreise samme dag, ett par timer senere skulle DY ha vel kr. 1300,-. Som WF ansatt kunne jeg tatt sjansen på ID til noen kr mindre. Kjerra ble smekkfull og jeg hadde nok fårr poroblemer med min ID. Moralen er
(og den gjelder for alle). Planlegg i så god tid som mulig, sjekk priser og liten skrift. Og ikke minst legg bort alle fordommer med hensyn til valg av flyselskap, hvis du vil ha lavest mulig pris da.
Old 25-10-2010, 15:45   #18
TobyAllan
PROFIL IKKE AKTIV

Eksempel, sist jeg var i London, fløy jeg med SAS, billetten med utreise fredag og hjemreise søndag, var 136 Nok billigere enn Ryanair, vet jeg kjørte direkte forbi Rygge da jeg bor i Halden, men skulle likevel levere noe i Oslo, så kunne ta det på samme tid, ja man bør sjekke på prisen, på de forskjellige selskaper, en annen ting jeg ser på er den service jeg får på flyet, både ved Ryanair og SAS har jeg bare opplevet elendig service, mens andre selskaper yter noe mer service, ikke altid at den billigste billetten er den beste, avhenger jo av krav fra person til person, personligt betaler jeg gjerne litt ekstra hvis jeg vet at man får god service, en tur til London er så kort, så gidder ikke bry meg om service på disse korte ture, men på lengre reiser, står servicen like så høyt som prisen, ihvertfall for min del, men alle har jo sine meninger
TobyAllan is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules