![]() |
|
![]() |
#1 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Her i Rygge hører jeg stadig fra "vanlige folk" at de merker stor forskjell etter at Ryanair kom, for "Ryanair bråkær mye mer enn Norwegian, se". ("Se" er lokalt for "serru", og kan sammenlignes med det trønderske "sjø" eller "saintja".) Det er lyden under avgang de snakker om.
For meg virker denne påstanden (som mange synes å være enige om) ganske absurd, for jeg trodde motorene i -800 støyet mindre enn -300 (som Norwegian så å si konsekvent bruker på RYG). Og ja, jeg vet at opplevelsen av støy er subjektiv, så det kan hende at det er en litt annerledes, men lavere lyd som ryggeværingene og mossingane oppfatter som mer ubehagelig. Eller at Ryanair har flere og tidligere morgenavganger enn Norwegian, så når de synes det bråker fært om morran, så er det alltid et Ryanairfly de får øye på. Hva er riktig? Hvordan er forskjellen i støy mellom classics og NG, ulike motortyper osv.? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Du skal faktisk ikke se bort i fra at det kan stemme, designen på fanbladene er forskjellig, og 737NG såvel som A320-familien (ihvertfall de med CFM-motorer) har en nokså krakteristisk "motorsaglyd" under avgang. Du merker denne ganske godt i kabinen på NGene hvis du sitter i nærheten av motoren.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Ja, det kan godt hende det et derfor. Jeg har vært innom tanken. Men er det sterkere støy, eller oppleves den bare som sterkere? Og det er vel noen støykrav ute og går her. Noen som vet noe om det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,260
|
![]()
Sånn litt på bakgrunn av hva "core scanair" angår, kvier jeg meg litt for å uttale meg, men jeg kan gjerne referere til en del tråder hvor jeg har fått gode svar om noe liknende
![]() http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=54668 På spørsmål om ; 2: Hvorfor bråker flyene mer noen ganger ved take-off? Et litt bredt spørsmål, men jeg tenker i retningen variasjon av thrust ved take-off, samtidig som vind og værforhold "fører" lyden med seg? Bruker man mer kraft i dårlig vær, eller er økningen i lyd kun forsterkning fra vinden? 3) (Hvorfor) bråker "sydenflyene" mer enn de vanlige? Vi har mer eller mindre daglige besøk av Boeing 737-800 gjennom hele året pga Svalbardruta (noen ganger flydd av -700), men jeg opplever de fleste B738 fra f.eks SunExpress og de airbusene som er innom mer bråkete enn det gjennomsnittlige "Svalbardflyet". Er det fordi sydenflyene er "stappfulle" av turister? Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Tusen takk for innspillet, Polaris! I mine øyne er du en essensiell del av core scanair - til tross for at du ikke har flyfaglig bakgrunn
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
|
![]()
300'ene gir mer skarp drønning etter passering på utklatring enn en 800'ene til Ryanair, som "rumler" mer. Noe annet jeg har lagt merke til er at DY klatrer noe vanvittig ut av RYG når de skal over fjellet til eksempelvis SVG eller BGO. Artig å se hvor langt oppe de er på samme sted kontra den mer ordinære utklatringen til FR. Vekter osv. spiller vel inn som vanlig.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair eller Norwegian | svgspotter | Flyforum | 9 | 01-12-2009 16:47 |
'Knapper og Glansbilder' - splittet fra 'Ryanair eller Norwegian' | Kua | Flyforum | 7 | 01-12-2009 16:16 |
Hvem er dyrest, SK eller DY? | LCH | Flyforum | 22 | 03-11-2009 23:26 |
Hvem er neste i Ch. 11? DL eller AA? | CK | Flyforum | 4 | 22-09-2004 20:15 |