Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-08-2010, 10:06   #1
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Spørsmål Hvem støyer mest - Ryanair eller Norwegian?

Her i Rygge hører jeg stadig fra "vanlige folk" at de merker stor forskjell etter at Ryanair kom, for "Ryanair bråkær mye mer enn Norwegian, se". ("Se" er lokalt for "serru", og kan sammenlignes med det trønderske "sjø" eller "saintja".) Det er lyden under avgang de snakker om.

For meg virker denne påstanden (som mange synes å være enige om) ganske absurd, for jeg trodde motorene i -800 støyet mindre enn -300 (som Norwegian så å si konsekvent bruker på RYG). Og ja, jeg vet at opplevelsen av støy er subjektiv, så det kan hende at det er en litt annerledes, men lavere lyd som ryggeværingene og mossingane oppfatter som mer ubehagelig. Eller at Ryanair har flere og tidligere morgenavganger enn Norwegian, så når de synes det bråker fært om morran, så er det alltid et Ryanairfly de får øye på.

Hva er riktig? Hvordan er forskjellen i støy mellom classics og NG, ulike motortyper osv.?
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2010, 17:28   #2
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Default Re: Hvem støyer mest - Ryanair eller Norwegian?

Du skal faktisk ikke se bort i fra at det kan stemme, designen på fanbladene er forskjellig, og 737NG såvel som A320-familien (ihvertfall de med CFM-motorer) har en nokså krakteristisk "motorsaglyd" under avgang. Du merker denne ganske godt i kabinen på NGene hvis du sitter i nærheten av motoren.
Old 30-08-2010, 22:59   #3
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Ja, det kan godt hende det et derfor. Jeg har vært innom tanken. Men er det sterkere støy, eller oppleves den bare som sterkere? Og det er vel noen støykrav ute og går her. Noen som vet noe om det?
Old 30-08-2010, 23:04   #4
Polaris
Free Luigi

Sånn litt på bakgrunn av hva "core scanair" angår, kvier jeg meg litt for å uttale meg, men jeg kan gjerne referere til en del tråder hvor jeg har fått gode svar om noe liknende

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=54668

På spørsmål om ;
2: Hvorfor bråker flyene mer noen ganger ved take-off? Et litt bredt spørsmål, men jeg tenker i retningen variasjon av thrust ved take-off, samtidig som vind og værforhold "fører" lyden med seg? Bruker man mer kraft i dårlig vær, eller er økningen i lyd kun forsterkning fra vinden?

3) (Hvorfor) bråker "sydenflyene" mer enn de vanlige? Vi har mer eller mindre daglige besøk av Boeing 737-800 gjennom hele året pga Svalbardruta (noen ganger flydd av -700), men jeg opplever de fleste B738 fra f.eks SunExpress og de airbusene som er innom mer bråkete enn det gjennomsnittlige "Svalbardflyet". Er det fordi sydenflyene er "stappfulle" av turister?

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
2. Lyd: Et lett fly kan ta av med inntil 25% mindre motorkraft ifht full avgangskraft. Det bråker mindre da. Dårligere vær, men spesielt dårlig føre, vil nok medføre større behov for skyvekraft. Men vindretningen, temperatur, fuktighet, ekko i fht der du står når du hører flyet, vil påvirke hvor sterk eller svak du oppfatter den. Og så er noen motortyper mer støysvake enn andre - men siden du bor i Tromsø er det nok relativt like flytyper og motortyper du hører. Nevner også at bare på 737 kan du oppleve en maks sertifisert skyvekraft på "samme motortype" på fra 18,5 tonn til 27,3 tonn, og innenfor disse tallene finnes det igjen et utall "derating"-muligheter.

3. "Sydenflyene" er gjerne relativt fulle, er større (-800) og har mye kraftigere motorer enn de mindre 737ene, og i tillegg har de kanskje med seg 10 tonn (som tilsvarer vekten av 100 passasjerer) mer drivstoff enn de pleier for en tur på norsk innenriks eller til Svalbard. Den økte avgangsmassen krever mer skyvekraft - derved mer lyd.
Litt svada-analysering fra meg; 737-300 har en kraftigere motor, men kan jo samtidig være mindre lastet enn Ryanairs flighter? Jeg vet at det iallefall er tendenser til lave passasjerantall til/fra Rygge fra byen min
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2010, 09:39   #5
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Tusen takk for innspillet, Polaris! I mine øyne er du en essensiell del av core scanair - til tross for at du ikke har flyfaglig bakgrunn Du er alltid saklig (nok ), vitebegjærlig, analytisk og lærevillig, og alltid på plass til å hjelpe sånne som meg med informasjon om ting vi lurer på - enten ved å sende lenker eller ved å prøve å forklare. Dessuten synes jeg du pleier å stille gode spørsmål til flyfolka. Jeg har fått greie på mye jeg lurte på ved at du har spurt og de har svart
Old 01-09-2010, 23:48   #6
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

300'ene gir mer skarp drønning etter passering på utklatring enn en 800'ene til Ryanair, som "rumler" mer. Noe annet jeg har lagt merke til er at DY klatrer noe vanvittig ut av RYG når de skal over fjellet til eksempelvis SVG eller BGO. Artig å se hvor langt oppe de er på samme sted kontra den mer ordinære utklatringen til FR. Vekter osv. spiller vel inn som vanlig.
Blubird is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules