![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Skal ikke være lett å være GA-pilot på Østlandet.
![]() Rygge var jo tidligere et sted man kunne trene landingsrunder, så ble den av-militarisert og småflygere så for seg at det skulle bli enklere å stikke innom på besøk. Men, nei da ![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]()
Hva har denne Tandberg bedrevet tidligere egentlig? Solgt smør elns? Blåruss som hopper fra karriere-tue til karriere-tue? Og nå er han i full gang med å sanke goodwill-poeng?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]()
Spørs det. Jeg hadde en danske som egentlig skulle til OSL som måtte diverte til Rygge grunnet vær. Han fikk vite om regningen i det han etablerte seg på ILS'en, og bestemte seg promte å dra til Torp. Det skulle koste 2300,- for en pit stop på Rygge....
Regner med at de vil ha 21 000 bevegelser med 737 og nærmest 0 med C172 og PA28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]() Quote:
Problemet i denna saken är att, har du inte tllstånd av försvaret att parkera på klubben så måste du in på civil apron och då måste du betala full handling. Så kommer det vara tills vi får ga parkering, om det kommer. Tråkigt men tyvärr är det så det är |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Location: Bergen
Posts: 138
|
![]()
Jeg bor ikke så langt ifra Rygge, og de dagene det er fint vær er det ofte en del GA trafikk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]()
Flyplass vil ikke ha fly!
Sprøtt!! Det er ingen som tør å gå ut offentlig og forsvare at småflyging kan være nyttig også på Østlandet. Snart bare Rakkestad, Jarslberg, Notodden og Starmoen igjen som plasser der småfly er ok...
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
...Notodden henger jo stadig i en tynn tråd.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]() Quote:
Bodø lufthavn, som er en hoved-hub for Widerøe, har i tillegg langt flere jetavganger enn Rygge (SAS, Norwegian, charter og mil-charter), helikopteraktivitet og to travle jagerskvadroner, men allikevel ønskes både lokal og besøkende luftsport i form av både fallskjerm, flyklubbfly og mikroflyklubbfly hjertelig velkommen uten å flå dem. Rygge vet sikkert hvor små GA-fly er, og å male opp et parkeringsområde til 4-5 fly tar ikke spesielt mye plass på apron. Håper å se en forbedring, eller at mennesker med en annen holdning til den delen av luftfart som er med å bidra med ressurser til den som RSL tjener penger på, også får levelige kår. Da vil det være en glede for meg og mange andre å komme til Rygge, legge igjen penger på kafeen, og bidra til at de andre som legger turen innom får noe inspirerende å se på (ikke meg, men flyet...(-: ).
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
Reiser jeg til Rygge, skal det flyges landingsrunder med low approaches only.
![]()
__________________
Med forbehold om trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
|
![]()
Godeste Tandberg har nok blitt litt stormannsgal, han prater jo som om han er sjef for en flyplass på størrelse med Heathrow o.l.
Quote:
Quote:
![]() Og er det en aktuell problemstilling at alle oppstillingsplassen er opptatt? Det bør da være mulig å klare å stable noen småfly i et hjørne, uten at du skal bli fakturert for en hel oppstillingsplass? Nei Tandberg, dette blir for dumt, en flyplass som ikke ønsker besøkende fly er ikke noe å satse på. Hopp videre på karrierestigen din, og la andre slippe til. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Her skrives det utrolig mye tullprat av folk som ikke vet hva de snakker om.
La meg komme med noen fakta: 1. Moss Lufthavn Rygge (MLR) eies og drives av Forsvaret ved 137 Luftving (137LV).Flere tidligere tråder her på forumet har dreid seg om restriksjonene MLR har fått pålagt fra myndighetene, det har vært restriksjoner på antall passasjerer, nå er det et tak på antall flybevegelser som gjelder. Flere av dere som har skrevet kritiske kommentarer til Pål Tandbergs uttalelser, er folk som har vært aktive på forumet så lenge at dette burde være kjent. Når Pål Tandberg sier at han heller ønsker store passasjerfly fremfor små privatfly, er vel det bare å gjøre jobben med å sørge for inntjening for eierne. Å la en masse småfly spise av kvoten som man helst vil bruke på fly det er mulig å tjene penger på, er neppe et utslag av stormannsgalskap som noen antyder. Forøvrig, så sent som i går var det tre fly LN-NAR, LN-TFS og LN-NFR som fløy ca. 10 landingsrunder hver til de måtte returnere Kjeller før det ble for mørkt. Dette kostet dem nok ikke mer enn årskortet for landingsavgift på MLR. At en tilfeldig forbipasserende gidder å skrive her at det ikke foregår noe slik på Rygge, for det han ikke så det den gangen han var der, blir for dumt. Om det er for dyrt å lande på Rygge? Ja, det kan godt hende. Det synes jeg også. Men det er en del av den myndighetspålagte hjemmeleksa å sette seg inn i hva som gjelder for de flyplassene man skal fly til, så prisen kan ikke komme som noen overraskelse for noen, og det er jo alltid den muligheten å la være å fly til Rygge hvis man ikke vil betale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
|
![]()
Wig Wag,
du har utvilsomt rett i dine faktiske opplysninger, men det er ikke det det dreier seg om. Les innlegget til Jumper G5 lenger opp i tråden, dette oppsummerer situasjonen meget bra. Skjer det ikke endringer på Rygge, håper jeg virkelig denne lufthavnen går dundrende konkurs. Jeg liker normalt ikke å komme med slike uttalelser, men i dette tilfelle klarer jeg ikke å la være... Last edited by Extra230; 13-11-2009 at 11:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Ved Tromsø lufthavn er også alle parkeringsområder del av CSRA, som er aktivert H24. Dette gjør at småfly må parkere inne på CSRA om man ikke kjenner noen i flyklubben og kan fikse parkering på den siden OG noen som kan slippe en ut/inn gjennom klubbens port.
Ellers må man stå i tilknytning til terminalen, og da blir man møtt av en hyggelig person fra lufthavntjenesten eller fra airport patrol som plukker deg opp og kjører deg til security slusen ved lufthavntjenestens bil adkomst. Snu rekkefølge ved avreise. Kostnad utover avgangsavgift i gebyrregulativet? 0,- NOK RSL må se til å få hue ut av r@va. De har tatt et aktivt valg på at de vil være anti-GA. Tilgangen for touch and go er det ikke RSL som sørger for, det er flyplassjef 137 LV.
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() Quote:
Det har jo lenge vært jobbet med å flytte flyklubbaktiviteten over på sivil side, og når det skjer vil det muligens bli tilgjengelig for besøkende fly uten å måtte forholde seg til RSL og terminalen. Men jeg har fått inntrykket avat flyklubbene på Rygge motsetter seg flyttingen, og dessuten har flymotstanderne vært svært negative til dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]() Quote:
Quote:
Eftersom jag jobbar i tornet på Rygge så vet jag hur mycket ga trafik som är. Som wig-wag nämner så har vi väldigt mycket aktivitet från Kjeller. Rygge är enda kontrollerade flygplatsen på östlandet som det är tillåtet med träningsflygning. Jumper, att jag skriver "vi" är för jag påverkas av alla andra delar och operatörer på flygplatsen. Att inte ha en parkering att erbjuda besökare utan massa avgifter tycker jag personligen är tråkigt men det är inget jag kan göra något "slik er det" Jag kan inte sätta mig över de regler vi har fått av försvaret. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Eget småfly, dyrt? | Sveinmk | General Aviation og sjøfly | 17 | 06-04-2014 00:07 |
Dyrt snøvær...... | Extra230 | Flyforum | 1 | 11-02-2010 14:50 |
Veldig dyrt | imm | Flyforum | 13 | 18-10-2007 10:35 |
Dyrt å lande | Roxman | Flyforum | 0 | 09-08-2007 12:17 |
C for K ble dyrt | AirbusTrond | Flyforum | 16 | 24-04-2007 15:18 |