Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-10-2019, 09:28   #1
C130
ScanFlyer Gold

Avinor Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

En familie på seks personer mistet flyet til Tyrkia fordi infotavla på OSL viste feil innsjekkingsskranke og de måtte kjøpe nye billetter til over 23000 kr.
Flyselskapet, Pegasus, nekter å utbetale noen erstatning selv om flyklagenemnda har gitt familien medhold i at det har de krav på.
Fra Flysmart24:
Quote:
Da familien på seks kom til Oslo Lufthavn sjekket de informasjonstavlen i avgangshallen som fortalte dem hvilken skranke innsjekkingen skulle foregå i. Det de ikke visste var at tavlen viste helt feil skranke.
Det førte til at familien mistet ferie-flyet til Tyrkia, og måtte kjøpe nye billetter med et annet selskap for 23 400 kroner for at de skulle komme seg til Antalya. Det flyet måtte de vente på i 14 timer på flyplassen.
https://flysmart24.no/2019/10/26/mis...en-tar-ansvar/

Last edited by C130; 26-10-2019 at 09:32.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2019, 10:32   #2
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

men alle de andre ombord klarte alikevel å finne rett skranke.. Burde være mulig å spørre seg til hva som skjer da de står der så lenge og avgangstiden nærmer seg,,
Old 26-10-2019, 10:58   #3
krølle
ScanFlyer Crusty

Med all respekt. Ringer der ikke noen bjeller når tiden går og ingenting skjer
krølle is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2019, 11:49   #4
Staralliance
ScanFlyer Blue

Enig, merkelig at de ikke begynte å spørre/se seg om når det var halvannen time til avgang og ingen skranker på område 4 ble åpnet.
Jeg vet ikke hvem som er ansvarlig for informasjonen som legges ut på infoskjermene på OSL. Min første tanke er at det er OSL som er ansvarlig, og ikke flyselskapet (om det ikke er flyselskapet som legger inn informasjon om innsjekkingssted på flightene).

Men igjen, merkelig at de ikke gjorde noe når ingenting skjedde...evt gikk en liten tur og så seg om.
Staralliance is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2019, 12:52   #5
mann78
ScanFlyer Blue

Er jo ikke flyselskapet sin feil.

Men er jo spesielt å være der 2 timer før tiden uten å oppdage problemet på egenhånd, men jeg er ikke sjokkert. Etter å ha sett så mye rart på flyplasser.

Noen løper til riktig gate, å spør om den er riktig. Selv om det står tydelig på skjermen om avgangstid, selskap og det hele.

Jeg tror ikke alle er laget for å reise, eller å klare seg på egenhånd i livet.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2019, 21:19   #6
Bergern
ScanFlyer Dusty

Merkelig at ikke flere som skulle samme vei, ikke kom innom...
Dette er vel nok et forsøk på å skyve eget slurv og dårlig planlegging over på fly- eller reiseselskapet.
Old 27-10-2019, 00:00   #7
Gunnar
ScanFlyer Gold

At infotavlen viser feil er jo ikke akkurat noe nytt. Gudene skal vite det har blitt bannet mang en gang i innsjekkshallen mens man forsøker å få fatt i rett kontor for å fikse feil, selv når man har å gjøre med et selskap som "alltid" er på samme sted, og som også denne dagen befinner seg på samme sted som alltid ellers. Alikevel sier infotavla plutselig en dag noe helt annet, og muligens også bare for en enkelt flyvning. Og hjelpes for et rot dersom en hel innsjekksøy plutselig er ute av drift.

Og så har vi, som mann78 er inne på, reisende som i grunnen aldri burde fått sette sine ben på en flyplass, i alle fall ikke uten å bestille full UMNR-tjeneste. Var en gang med på ombordstigning for siste fly fra utland på OSL (før åpning av T2, mot slutten av anlegsperioden): vi er nesten ferdig, og med meget god tid til overs, men vi mangler en liten familie som har sjekket inn bagasje men ennå ikke gått ombord. Ettersom vi har tilstrekkelig folk på gate sjekker en i flyet, mens en annen (meg) gjennomsøker utland fra E8/E9 (med en liten avstikker til bussgate bare "i tilfelle") og videre opp til E18. Niks og nada. Opprop rundt gate er selvsagt resultatløst. Nuvel, god tid som sagt, og bagasjen blir funnet i god tid. Vi venter så lenge vi kan, men sender til slutt flyet avgårde i rute. På vei tilbake til kontoret oppdager vi en liten familie på en benk rett ved trappa til loungene (der Starbucks er nå), og av ren nysjerrighet spør vi om de trenger hjelp til noe: "Nei, vi bare venter på at avgangen vår skal bli ropt opp".
(og ja, det var akkurat dem vi manglet)

Tilbake til hovedsaken mener jeg det mest oppsiktsvekkende er at Flyklagenemda åpenbart (i følge artikkelen, har ikke lest selve vedtaket) mener at flyselskapene står ansvarlig for at de reisende ikke kan/vil/evner å spørre om hjelp i situasjoner der informasjonen på tavla er åpenbart feil...
Old 27-10-2019, 02:04   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Nå er det riktig sent og et par (tre-fem) øl er konsumert. Men jeg synes vi er bra bedrevitende her.

Jeg reiser mye. Allikevel har jeg funnet meg i å gjøre dustefeil eller å bli hengt opp i noe siden "skjermen sier". Jeg synes ikke dette var så gal avgjørelse jeg. Basert på artikkelen.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 27-10-2019, 04:52   #9
Edvard
一期一会

Edvard's Avatar

Apropos husk å stille klokken tilbake i dag og infoskjermer på Oslo Lufthavn.

Det er hyggelig å se at OSL hører på tilbakemelding. For en stund tilbake sa jeg ifra om at den store klokken
var vanskelig å lese grunnet tynne visere og strek på midten, spesielt for eldre og svaksynte.

"Vi har mottatt din henvendelse ang. klokken i den nye avgangshallen, og takker for konstruktivt innspill. Beklager vårt noe sene svar.
Klokken er nok i henhold til universell utforming, men det betyr ikke at vi ikke kan gjøre forbedringer. Innspillet er videresendt til relevant avdeling her for vurdering."

Lo and behold, en måned senere.

Codeshare-runddans på departure board er noe annet som kan bidra til forvirring.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2019, 07:58   #10
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
At infotavlen viser feil er jo ikke akkurat noe nytt. Gudene skal vite det har blitt bannet mang en gang i innsjekkshallen mens man forsøker å få fatt i rett kontor for å fikse feil, selv når man har å gjøre med et selskap som "alltid" er på samme sted, og som også denne dagen befinner seg på samme sted som alltid ellers. Alikevel sier infotavla plutselig en dag noe helt annet, og muligens også bare for en enkelt flyvning. Og hjelpes for et rot dersom en hel innsjekksøy plutselig er ute av drift.

Og så har vi, som mann78 er inne på, reisende som i grunnen aldri burde fått sette sine ben på en flyplass, i alle fall ikke uten å bestille full UMNR-tjeneste. Var en gang med på ombordstigning for siste fly fra utland på OSL (før åpning av T2, mot slutten av anlegsperioden): vi er nesten ferdig, og med meget god tid til overs, men vi mangler en liten familie som har sjekket inn bagasje men ennå ikke gått ombord. Ettersom vi har tilstrekkelig folk på gate sjekker en i flyet, mens en annen (meg) gjennomsøker utland fra E8/E9 (med en liten avstikker til bussgate bare "i tilfelle") og videre opp til E18. Niks og nada. Opprop rundt gate er selvsagt resultatløst. Nuvel, god tid som sagt, og bagasjen blir funnet i god tid. Vi venter så lenge vi kan, men sender til slutt flyet avgårde i rute. På vei tilbake til kontoret oppdager vi en liten familie på en benk rett ved trappa til loungene (der Starbucks er nå), og av ren nysjerrighet spør vi om de trenger hjelp til noe: "Nei, vi bare venter på at avgangen vår skal bli ropt opp".
(og ja, det var akkurat dem vi manglet)

Tilbake til hovedsaken mener jeg det mest oppsiktsvekkende er at Flyklagenemda åpenbart (i følge artikkelen, har ikke lest selve vedtaket) mener at flyselskapene står ansvarlig for at de reisende ikke kan/vil/evner å spørre om hjelp i situasjoner der informasjonen på tavla er åpenbart feil...
Apropos noe annet. Opplever(de) du at folk bommet på avgangene som følge av overgang fra sommertid til vintertid?
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2019, 08:41   #11
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Apropos noe annet. Opplever(de) du at folk bommet på avgangene som følge av overgang fra sommertid til vintertid?

Det er en klassiker siden tidenes morgen ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2019, 08:47   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er en klassiker siden tidenes morgen ....

For ikke snakke om de som kommer en dag for sent til flyet fra BKK som går/gikk 00:20 på natta
Old 27-10-2019, 09:01   #13
view
ScanFlyer Gold

Jeg møtte opp en time for tidlig en gang med 06-avgang og jeg hadde vært på fest dagen før, og ja klokka skulle stilles tilbake en time. Greit når det går den veien hvertfall.
view is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2019, 10:06   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty

Jeg har en kollega som valgte å stille klokken en time frem i stedet for tilbake en høst for noen år siden. Veldig fint for meg, som kunne dra hjem fra nattevakt to timer før arbeidstidens slutt
Old 27-10-2019, 13:30   #15
Gunnar
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Ikke sommer til vinter, men motsatt kan være en sann plage. Og så har vi, som Someone nevner, de flyavgangene som går rett etter midnatt...
Old 27-10-2019, 16:37   #16
mann78
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
For ikke snakke om de som kommer en dag for sent til flyet fra BKK som går/gikk 00:20 på natta
Hvordan går det ann egentlig?
Old 27-10-2019, 17:02   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
Man tenker at flyet går på kvelden, det står mandag på billetten, kan jeg faktisk forstå at man tenker at det går mandag kveld (og ikke søndag kveld/kjempetidlig mandag morgen).
Martin is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2019, 17:54   #18
Gunnar
ScanFlyer Gold

Dersom flyets avgang er satt til mandag 4. november kl. 00.20 er det fort gjort å glemme at du faktisk bør møte på flyplassen søndag 3. november kl. 22.20...
Old 27-10-2019, 17:59   #19
pingo
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by mann78 View Post
Har selv været tæt på at gå i fælden en gang , hvor jeg havde en 00.30 afgang fra Hong Kong. Jeg var ude i byen og tænkte lige på , at det var sidste dag og at jeg skulle flyve hjemad i morgen. Men med ét gik det op for mig at det faktisk var "i aften" jeg skulle af sted.
Nu havde jeg heldigvis god tid så ingen problemer der, men det var altså en speciel oplevelse alligevel.
pingo is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2019, 08:57   #20
mann78
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Dersom flyets avgang er satt til mandag 4. november kl. 00.20 er det fort gjort å glemme at du faktisk bør møte på flyplassen søndag 3. november kl. 22.20...
Javel, godt gjort hvertfall!
Reply

Posting Rules