Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-02-2016, 10:18   #1
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Ryanair Ryanair og sikkerhet

Kanskje litt på siden, men dette står skrevet i en kronikk i Dagbladet, før i pennen av pensjonert flyver Haakon Enoksen.

Hele kronikken bygger på den pågående disputten mellom Trine Skei Grande (V) og Rygge/Ryanair/ansatte på RYG.

Her kommer Enoksen med følgende, etter min mening, friske utsagn:

Quote:
Jeg var flyger i forsvaret i åtte år, i Widerøe i 21 år før jeg begynte i Ryanair. Jeg kan garantere at kvaliteten på flysikkerhet er langt høyere i Ryanair enn i Widerøe, hva prosedyrer og utførelsen av flygingen angår.

Når det gjelder arbeidsforholdene, er de utmerket for både cockpit- og kabinbesetning. Man jobber fem dager med tidlig-flyginger, fire dager fri og fem dager med sein-flyginger og fire dager fri, før alt gjentar seg.
Som diskutert tidligere er vel selve avgiften noe som rammer alle selskaper og til slutt forbrukerne, så det er vel isåfall det som bikker hele FR lasset i disfavør RYG.

Men uansett, det er en ganske frisk uttalelse fra Enoksen, selv om FR har en plettfri ulykkesstatistikk å vise til.
Old 08-02-2016, 11:43   #2
Strominho
ScanFlyer Blue

Default Re: Hva skjer med Rygge, Ryanair og Wizz?

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Men uansett, det er en ganske frisk uttalelse fra Enoksen, selv om FR har en plettfri ulykkesstatistikk å vise til.
Jeg finner denne uttalelsen helt i tråd med mitt inntryk av FR.

Satt på fremste rad mellom STN-RYG noen uker før Germanwings ulykken. Da registrererte jeg at pilotene ringte ut til kabinpersonalet, før en av de skulle på toalettet. Slik at en flyvertinne kunne låse seg inn i cockpit sammen med den gjenværende piloten. Stusset litt, da jeg aldri hadde registrert denne "rutinen" noen andre steder.
Et par uker seinere smalt det i Alpene, og årsaken vet vi alle. Kort tid etterpå innførte Lufthansa, SAS med flere nettopp denne rutinen for å bedre sikkerheten.
En rutine Ryanair allerede praktiserte.

Jeg har andre eksempler også. Faktum er at FR er et ekstremt veldrevet flyselskap.
Med førsteklasses punktlighet og selvfølgelig sikkerhet også.
Old 08-02-2016, 13:00   #3
Futura
ScanFlyer Gold

Ang sikkerhet og Ryanair og deres plettfrie historik. Hadde de ikke en maskin som måtte kondemneres i italia for noen år tilbake? kan de ha hatt fler som jeg ikke husker?

Uten samenlikning så har vel ikke Lion air i Indonesia noe fly som har styrtet, så den statistikken ser pen ut, men de må vel kondemnere et par fly i året.

P.S. av mine siste 7 utenriksflyvninger er 1 med DY, 2 med Wizz og 4 med Ryanair.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2016, 16:16   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Ang sikkerhet og Ryanair og deres plettfrie historik. Hadde de ikke en maskin som måtte kondemneres i italia for noen år tilbake? kan de ha hatt fler som jeg ikke husker?

Uten samenlikning så har vel ikke Lion air i Indonesia noe fly som har styrtet, så den statistikken ser pen ut, men de må vel kondemnere et par fly i året.

P.S. av mine siste 7 utenriksflyvninger er 1 med DY, 2 med Wizz og 4 med Ryanair.
EI-DYG ble helt korrekt kondemnert etter at den traff en flok paa 90 "Starlings" under innflygning til Rome. Kollisjonen med fuglene foerte til store skader paa en av motorene, skroget og understellet - noe som foerte til at det ene hovedunderstellet kollapset under landing, maskinen dro ut mot venstre tildels av rullebanen, men crewet fikk kontroll og den stoppet paa rullebanen. Under evakueringen ble 2 crew og 8 passasjerer lettere skadet. Saavidt jeg husker var det kun lovord om crewet og deres handlinger - ingen kritikk.
Old 08-02-2016, 22:39   #5
Flap15
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
EI-DYG ble helt korrekt kondemnert etter at den traff en flok paa 90 "Starlings" under innflygning til Rome. Kollisjonen med fuglene foerte til store skader paa en av motorene, skroget og understellet - noe som foerte til at det ene hovedunderstellet kollapset under landing, maskinen dro ut mot venstre tildels av rullebanen, men crewet fikk kontroll og den stoppet paa rullebanen. Under evakueringen ble 2 crew og 8 passasjerer lettere skadet. Saavidt jeg husker var det kun lovord om crewet og deres handlinger - ingen kritikk.
Det ble vel satt full G/A-thrust da man var midt inne i flokken. Dvs. at mange flere pippiper ble sugd inn i motoren og mye shit hit the fan. Ingen eller lite thrust var å oppdrive etter dette. Det ble vel i alle fall internt kritisert etter hva jeg vet.

Jeg har også jobbet i dette selskapet, og kan ikke stille meg bak hva denne kapteinen sier i Dagbladet. Ja, utrolig gode prosedyrer og mange flinke folk. Veldig bra treningsavdeling. Men selskapet har mange svakheter hva gjelder sykdom på jobb, management by fear, osv. Om det påvirker sikkerheten får andre avgjøre. Jeg har min mening. (Og alt dette er selvfølgelig bare min humble opinion). Mon tro hvorfor jeg må skrive det...
Flap15 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules