Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-11-2012, 13:02   #1
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Vi vet jo at vi Skandinaviere er et av folkeslagene i verden som reiser mest, vi er rike, og trenden er at vi reiser oftere enn før, og lengre enn før.(Tar gjerne ei langhelg i NYC). KLM, Lufthansa, BA, Finnair, Quatar osv støvsuger det skandinaviske markedet for IC reisende.

Likevel har vår flag carrier en veldig liten IC-flåte. Kun 11 fly. Hvorfor tør ikke SAS å stase? Markedet er jo tydeligvis her.

En satsing på IC vil jo også kunne fylle opp feeder fly fra Nord-Europa. Som igjen vil kunne resultere i at SAS kan sette inn større fly på de rutene og senke CASK uten å senke RASK så veldig.

Last edited by Dash; 22-11-2012 at 15:07.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 13:12   #2
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Kan det vara resultatet av Lindegards satsning på Europa som inleddes för 10 år sedan?
Back in the good old days hade SAS ett stort interkontentalt linjenät...
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 13:23   #3
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

En del kan vel forklares med SAS' høye kostnadsnivå på IC. Mange særrettigheter fra dinosaurenes tid som fikk humpe og gå for lenge. Er vel bedret seg nå, men konkurransen er tøff. Tviler på noe stort IC-comeback med det første.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 13:40   #4
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
En del kan vel forklares med SAS' høye kostnadsnivå på IC. Mange særrettigheter fra dinosaurenes tid som fikk humpe og gå for lenge. Er vel bedret seg nå, men konkurransen er tøff. Tviler på noe stort IC-comeback med det første.
Men med de nye betingelsene nå så har vel ikke SAS noe høyere kostnader på IC enn f.eks LH?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 13:47   #5
ESSA_TWR
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Location: On top of ESSA
Posts: 80
Default

Rickard Gustavsson svarade på den frågan för någon vecka sedan och han sade:
"Det finns en hel del potentiella destinationer som skulle kunna vara lönsamma - men just nu har vi inga pengar att investera i fler flygplan."
ESSA_TWR is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 13:50   #6
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Vi vet jo at vi Skandinaviere er et av folkeslagene i verden som reiser mest, vi har rike, og trenden er at vi reiser oftere enn før, og lengre enn før.(Tar gjerne ei langhelg i NYC). KLM, Lufthansa, BA, Finnair, Quatar osv støvsuger det skandinaviske markedet for IC reisende.

Likevel har vår flag carrier en veldig liten IC-flåte. Kun 11 fly. Hvorfor tør ikke SAS å stase? Markedet er jo tydeligvis her.

En satsing på IC vil jo også kunne fylle opp feeder fly fra Nord-Europa. Som igjen vil kunne resultere i at SAS kan sette inn større fly på de rutene og senke CASK uten å senke RASK så veldig.
Er vel flere ting som spiller inn her, min antagelser:
  1. Usikkerhet om lønsomhet i markedet.
  2. Kostnadene(denne bør delvi være løst)
  3. Tilgang på fly som passer SAS sin organisasjon og bemaning.

Tipper at my nå står på det siste punktet. De må finne riktige fly, eller eventuelt bytte ut hele flåten. Det vil koste, kanskje mer enn det smaker.
storg is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 13:54   #7
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Tror nok mye skyldes avtaler for ansatte her som gjorde at det ble veldig vanskelig å tjene penger på mange IC ruter.
Selv om de var dyrest i klassen og allikevel på en eller annen merkverdig måte ofte fylte flyene.

Nå er det nok klippet ned på avtalene etterhvert så kanskje mer konkurransedyktig nå. Men det er jo too late.
SAS er jo mer eller mindre konkurs.

Da passer det sikkert dårlig å fortelle banken at de ønsker å kjøpe 15 stk A350 for å bygge IC.

Men jeg håper dette er begynnelsen på noe stort og fint for SAS og at de nå snur skuta en gang for alle. Er forsiktig optimist.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 14:10   #8
Cessna182
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
USA Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Har selv lurt på det samme. Har vært 7 ganger til USA de siste årene, og kun brukt SAS en gang ufrivillig. Da pga at PAN AM var overbooket. (1986). Ellers så har det vært: BA 3 ganger og KLM 3 ganger. Det er prisen som gjelder.
Cessna182 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 14:39   #9
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Da passer det sikkert dårlig å fortelle banken at de ønsker å kjøpe 15 stk A350 for å bygge IC.
De trenger vel ikke starte med en ordre på A350 (selv om det hadde vært digg). De kunne jo leased 3-4 ekstra a333 eller a343. Nå vet ikke jeg hvordan markedet for leasing på disse flytypene er, men det må jo være mulig. Eller?

Last edited by Dash; 22-11-2012 at 15:08.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 14:44   #10
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,122
Default Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

For en del år siden prøvde SAS å starte IC-rute mellom OSL og New York. Den var ikke lønnsom og ruta ble lagt ned. Etter flere runder med kostnadskutt startet de ruta opp igjen og den går fremdeles, noe som jeg tar som et tegn på at den er lønnsom i dag. Mao har en tidligere satsing på IC antakelig begrenset seg selv på grunn av høye kostnader i forhold til inntjening.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 14:51   #11
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Den historiske biten er jeg med på. Men selv nå etter kostnaskutt i lønn, så sier SAS selv at det ikke blir noen satsning på IC. Er markedet for a330/340 så skrapt at SAS ikke får leased?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 14:52   #12
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,527
Default Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
For en del år siden prøvde SAS å starte IC-rute mellom OSL og New York. Den var ikke lønnsom og ruta ble lagt ned. Etter flere runder med kostnadskutt startet de ruta opp igjen og den går fremdeles, noe som jeg tar som et tegn på at den er lønnsom i dag. Mao har en tidligere satsing på IC antakelig begrenset seg selv på grunn av høye kostnader i forhold til inntjening.
Den ble vel lagt ned i kjølvannet av 9.11? Det var vel ikke de høye kostnadene som var avgjørende, mer det at det var bedre å ha connections fra CPH/ARN?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2012, 14:57   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
Default Re: Hvorfor er SAS så tafatte på IC?

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Den ble vel lagt ned i kjølvannet av 9.11? Det var vel ikke de høye kostnadene som var avgjørende, mer det at det var bedre å ha connections fra CPH/ARN?
Den ble lagt ned sist gang i 2004

Quote:
Originally Posted by apeks View Post
Da passer det sikkert dårlig å fortelle banken at de ønsker å kjøpe 15 stk A350 for å bygge IC.
Ikke nødvendigvis, da dette kan bidra til å øke inntjeningen i fremtiden og øke sjansen for at banken får igjen pengene. Bare se på AA, og deres flåtefornyingsprogram på tross av Ch.11

Og det er ofte like greit å lease
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2012, 17:45   #14
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ikke nødvendigvis, da dette kan bidra til å øke inntjeningen i fremtiden og øke sjansen for at banken får igjen pengene. Bare se på AA, og deres flåtefornyingsprogram på tross av Ch.11

Og det er ofte like greit å lease
Mener nå er nå Ch. 11 noe annet, enn det SAS har foran seg av utfordringer, selv om grunnlaget er bedre enn det var.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor null poeng på SAS EB? flyKSU Reiseforum 6 01-10-2013 09:09
Hvorfor priser SAS seg ut? blazius Reiseforum 11 13-01-2013 22:42
Hvorfor refunderer ikke SAS drivsofftillegg? haavig Småprat 1 23-07-2012 10:37
SAS aflyser 18 afgange i aften - hvorfor FlyHi Flyforum 8 23-04-2010 01:08
Hvorfor må SAS vite om damer er gift? Isbamse Flyforum 37 18-12-2009 10:24


All times are GMT +2. The time now is 07:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.