![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Vi vet jo at vi Skandinaviere er et av folkeslagene i verden som reiser mest, vi er rike, og trenden er at vi reiser oftere enn før, og lengre enn før.(Tar gjerne ei langhelg i NYC). KLM, Lufthansa, BA, Finnair, Quatar osv støvsuger det skandinaviske markedet for IC reisende.
Likevel har vår flag carrier en veldig liten IC-flåte. Kun 11 fly. Hvorfor tør ikke SAS å stase? Markedet er jo tydeligvis her. En satsing på IC vil jo også kunne fylle opp feeder fly fra Nord-Europa. Som igjen vil kunne resultere i at SAS kan sette inn større fly på de rutene og senke CASK uten å senke RASK så veldig. Last edited by Dash; 22-11-2012 at 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Kan det vara resultatet av Lindegards satsning på Europa som inleddes för 10 år sedan?
Back in the good old days hade SAS ett stort interkontentalt linjenät... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
En del kan vel forklares med SAS' høye kostnadsnivå på IC. Mange særrettigheter fra dinosaurenes tid som fikk humpe og gå for lenge. Er vel bedret seg nå, men konkurransen er tøff. Tviler på noe stort IC-comeback med det første.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Location: On top of ESSA
Posts: 80
|
![]()
Rickard Gustavsson svarade på den frågan för någon vecka sedan och han sade:
"Det finns en hel del potentiella destinationer som skulle kunna vara lönsamma - men just nu har vi inga pengar att investera i fler flygplan." |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]() Quote:
Tipper at my nå står på det siste punktet. De må finne riktige fly, eller eventuelt bytte ut hele flåten. Det vil koste, kanskje mer enn det smaker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]()
Tror nok mye skyldes avtaler for ansatte her som gjorde at det ble veldig vanskelig å tjene penger på mange IC ruter.
Selv om de var dyrest i klassen og allikevel på en eller annen merkverdig måte ofte fylte flyene. Nå er det nok klippet ned på avtalene etterhvert så kanskje mer konkurransedyktig nå. Men det er jo too late. SAS er jo mer eller mindre konkurs. Da passer det sikkert dårlig å fortelle banken at de ønsker å kjøpe 15 stk A350 for å bygge IC. Men jeg håper dette er begynnelsen på noe stort og fint for SAS og at de nå snur skuta en gang for alle. Er forsiktig optimist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
|
![]()
Har selv lurt på det samme. Har vært 7 ganger til USA de siste årene, og kun brukt SAS en gang ufrivillig. Da pga at PAN AM var overbooket. (1986). Ellers så har det vært: BA 3 ganger og KLM 3 ganger. Det er prisen som gjelder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
De trenger vel ikke starte med en ordre på A350 (selv om det hadde vært digg). De kunne jo leased 3-4 ekstra a333 eller a343. Nå vet ikke jeg hvordan markedet for leasing på disse flytypene er, men det må jo være mulig. Eller?
Last edited by Dash; 22-11-2012 at 15:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,122
|
![]()
For en del år siden prøvde SAS å starte IC-rute mellom OSL og New York. Den var ikke lønnsom og ruta ble lagt ned. Etter flere runder med kostnadskutt startet de ruta opp igjen og den går fremdeles, noe som jeg tar som et tegn på at den er lønnsom i dag. Mao har en tidligere satsing på IC antakelig begrenset seg selv på grunn av høye kostnader i forhold til inntjening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Den historiske biten er jeg med på. Men selv nå etter kostnaskutt i lønn, så sier SAS selv at det ikke blir noen satsning på IC. Er markedet for a330/340 så skrapt at SAS ikke får leased?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,527
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,177
|
![]() Quote:
Quote:
Og det er ofte like greit å lease |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor null poeng på SAS EB? | flyKSU | Reiseforum | 6 | 01-10-2013 09:09 |
Hvorfor priser SAS seg ut? | blazius | Reiseforum | 11 | 13-01-2013 22:42 |
Hvorfor refunderer ikke SAS drivsofftillegg? | haavig | Småprat | 1 | 23-07-2012 10:37 |
SAS aflyser 18 afgange i aften - hvorfor | FlyHi | Flyforum | 8 | 23-04-2010 01:08 |
Hvorfor må SAS vite om damer er gift? | Isbamse | Flyforum | 37 | 18-12-2009 10:24 |