Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-01-2006, 22:56   #1
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!

Se Nrk kl 2315 i kveld. Hele historien om hvorfor Peter Nielsen ble drept etter at han fikk skylden for ( av en hevngjerrig russer) av å ha forårsaket kollisjonen mellom DHL og et russisk fly.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2006, 22:58   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Takk for tipset!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 07:41   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

fikk ikke sett programmet, men dette er jo en urtragisk historie - for alle involverte parter. Bare trist
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 09:33   #4
Baktusbror
Newcomer
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 49
Default Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Så programmet. Meget god forklaring på fakta i saken. Og den tragiske utgangen.

Men jeg har aldri, aldri sett en så totalt ubehjelpelig informasjonssjef. Han var ikke "up to it" på engelsk. Han kunne vel snakket sveitsertysk som de andre. Men nei.

Den totale motsatsen til denne saken er hvordan SAS takla Milano.

Her kunne noen og enhver lære noe om hvordan man ikke skal behandle sine ansatte og pressen.
Baktusbror is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 11:33   #5
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Quote:
Originally posted by Baktusbror
Men jeg har aldri, aldri sett en så totalt ubehjelpelig informasjonssjef. Han var ikke "up to it" på engelsk. Han kunne vel snakket sveitsertysk som de andre. Men nei.

Den totale motsatsen til denne saken er hvordan SAS takla Milano.

Her kunne noen og enhver lære noe om hvordan man ikke skal behandle sine ansatte og pressen.
Heh. Har du sett informasjonsdirektøren i Avinor? Komiske Ove?
"There ARE enough controllers in Norway! There ARE no American tanks in Baghdad!"

Hele hendelsen er en tankevekker. Det som er fascinerende er at man i Avinor bruker ûberlingen som et case studie alle i lufttrafikktjeneste må gå gjennom for å forstå hva som kan gå galt når man fjerner nok sikkerhetsbuffere. Reason's Lov om osteskivene som fjernes uten erstatning med "bedre" pålegg illustrerer godt det som skjedde i Überlingen.
Cue Take Off 05...

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 13:42   #6
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Programmet var bra det men jeg reagerte på at flygelederen ble fremstilt såpass "handlingslammet" og lite kreativ i sin arbeidsmåte. Jeg ville tro at hvis man vet at når det er teknikere i arbeide og telefone ikke virker så ville han ha gjort mye mere for å finne ut av den feilen. En annen sak er at det kunne se ut som om han bare hadde 2 to flyene på sin radar og burde ha oppdaget konflikten lenge før den oppstod.
Skyguide i Sveits gjorde sitt beste for å kaste sin flygeleder til løvene dvs pressen. Når kommer Avinor til å offentliggjøre navnet på den flygelederen som sist Søndag nesten greide å gjøre det samme over Kristiansand ??? ALDRI--heldigvis.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 15:42   #7
Airwolf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
Default Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

I innlegget fra Tertit54 så blir jo flygelederen som var alene på Oslo Control da den hendelsen oppsto regelrett forhåndsdømt. Pussig nok ser denne uttalelsen ut til å være helt i orden for moderatorene.

Nei det har vel mest med hvem som skriver innleggene tenker jeg...
Airwolf is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 15:44   #8
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Nej det är det inte!

Håll er till ämnet som behandlar TV-dokumentären annars blir det låsning här också.

Savipix is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 22:15   #9
TG
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 138
Default Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Bra dokumentar (selv om jeg selvfølgelig "sluknet" på slutten før flyveledern ble drept).
Men reagerte også på at han ikke så at de to flyene var på kollisjonskurs, i hvertfall når han pratet med det russiske flyet når de var få sekunder fra hverandre.

Men hva vet vel jeg om hvordan dette er etter normalen, men har aldri vært inne på tanken om at flyvelederne ikke har kontroll på luftrommet, en har ikke noe annet valg enn å stole på at de gjør jobben sin. Samt at TCAS også er en bra sikkerhet, selv om det da ikke gikk helt etter boka i denne tragiske ulukken.

Nyter hver flyreis og det kommer jeg alltid til å gjøre
TG is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2006, 00:15   #10
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!'

Hele Uberlingen-incidenten er en kompleks situasjon som beskrives blant annet her

http://www.avweb.com/news/columns/191072-1.html

eller hele rapporten på forferdelig mange sider som kan finnes her:

http://www.bfu-web.de/nn_53086/EN/Publications/Investigation_20Report/reports__node.html__nnn=true

Det er ingen tvil om at flygeleder er han som kunne forhindret denne situasjonen. Men en rekke uheldige omstendigheter medførte at det ble en kollisjon. Årsakene til ulykken kan hentes fra så mange hold:

- Uheldig avløsningskultur hos ATC
- Uheldig kultur i ledelse
- Ufullstendig regelverk
- Feil TCAS-response i TU-154
- Feil prioritering av flygeleder
- Feil som oppstod under vedlikehold
- Feil initiering av vedlikehold
- Feil informasjon om effektene av vedlikehold...

Kyrre

atck is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2006, 17:38   #11
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,321
Default Re: Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!

Åtte flyveledere tiltalt etter Bodensjøulykken

http://www.boarding.no/art.asp?id=22662
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2006, 18:38   #12
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!

Quote:
Originally posted by TG923

Åtte flyveledere tiltalt etter Bodensjøulykken

http://www.boarding.no/art.asp?id=22662
Det kan godt hende det er flygeledere blant de tiltalte men slik jeg har forstått det er det ledelsen som blir tiltalt.
atck is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2006, 18:51   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!

Det staar at de er kolleger av Nielsen men ikke at de er flyveledere ..

Quote:
Sveitsiske påtalemyndigheter har tatt ut tiltale mot åtte ansatte i Skyguide etter dødskrasjen over Bodensjøen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2007, 21:18   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!

Skyguide-Mitarbeiter wegen fahrlässiger Tötung verurteilt

Ein Gericht hat vier Mitarbeiter der Schweizer Flugsicherung Skyguide wegen fahrlässiger Tötung verurteilt. Bei der Kollision eines Frachtflugzeugs mit einem Passagierjet waren vor fünf Jahren 71 Menschen gestorben. Drei Angeklagte erhielten Bewährungsstrafen, der vierte eine Geldstrafe.

http://www.spiegel.de/panorama/justiz/0,1518,503799,00.html
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2007, 22:52   #15
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder!

Pluss at 4 Flygeleder-sjefer er dømt for uaktsomt drap.

Bülach (NTB-AFP-Reuters):

Fire direktører i flygelederselskapet Skyguide er kjent skyldig i uaktsomt drap etter en flyulykke i Sveits i 2002 der 71 passasjerer omkom, de fleste russiske skolebarn.
- De tiltalte er skyldige i en rekke tilfeller av uaktsomt drap, sa den sveitsiske dommeren Rainer Hohler da han leste dommene mot de fire Skyguide-direktørene.

Tre av dem ble idømt ett års betinget fengsel, en fjerde ble bøtelagt mens fire andre tiltalte ble frikjent, opplyser domstolen. Deres uaktsomhet besto først og fremst i at det var for få flygeledere på vakt da ulykken skjedde. Å bare ha en eneste flygeleder på vakt for å overvåke flytrafikken i hele Zürich-området er stikk i strid med prinsipper for flysikkerhet, sa dommer Hohler.

Flygelederselskapet Skyguide hadde ansvaret for å overvåke luftrommet over sørtysk og sveitsisk territorium da et russisk passasjerfly kolliderte med et fraktfly over Bodensjøen like før 1. juli 2002. De fleste omkomne var russiske skolebarn på vei til ferie i Spania.

Den danske flygelederen som var alene på vakt da ulykken skjedde ble i februar 2004 drept i sitt hjem i Sveits. En russisk mann som mistet sin kone og parets to barn i ulykken er dømt for drapet og soner i et sveitsisk fengsel. (©NTB)

__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
kan det være en by her? Isbamse Flyforum 22 15-09-2007 11:51
Hvilken rute kan det være? Bizflyer Register- og ATC-Forum 18 02-03-2007 22:31
Hvem kan det være? B737 Flyforum 7 22-01-2007 23:44
OT: Hvorfor være stor når man kan være lykkelig som liten... G-COLE Flyforum 4 02-03-2006 22:28
-Kan det være mulig ? G-COLE Flyforum 16 16-06-2005 21:32


All times are GMT +2. The time now is 23:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.