![]() |
|
![]() |
#1 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Se Nrk kl 2315 i kveld. Hele historien om hvorfor Peter Nielsen ble drept etter at han fikk skylden for ( av en hevngjerrig russer) av å ha forårsaket kollisjonen mellom DHL og et russisk fly.
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Takk for tipset!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
fikk ikke sett programmet, men dette er jo en urtragisk historie - for alle involverte parter. Bare trist
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Posts: 49
|
![]()
Så programmet. Meget god forklaring på fakta i saken. Og den tragiske utgangen.
Men jeg har aldri, aldri sett en så totalt ubehjelpelig informasjonssjef. Han var ikke "up to it" på engelsk. Han kunne vel snakket sveitsertysk som de andre. Men nei. Den totale motsatsen til denne saken er hvordan SAS takla Milano. Her kunne noen og enhver lære noe om hvordan man ikke skal behandle sine ansatte og pressen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
"There ARE enough controllers in Norway! There ARE no American tanks in Baghdad!" ![]() Hele hendelsen er en tankevekker. Det som er fascinerende er at man i Avinor bruker ûberlingen som et case studie alle i lufttrafikktjeneste må gå gjennom for å forstå hva som kan gå galt når man fjerner nok sikkerhetsbuffere. Reason's Lov om osteskivene som fjernes uten erstatning med "bedre" pålegg illustrerer godt det som skjedde i Überlingen. Cue Take Off 05... Kyrre |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Programmet var bra det men jeg reagerte på at flygelederen ble fremstilt såpass "handlingslammet" og lite kreativ i sin arbeidsmåte. Jeg ville tro at hvis man vet at når det er teknikere i arbeide og telefone ikke virker så ville han ha gjort mye mere for å finne ut av den feilen. En annen sak er at det kunne se ut som om han bare hadde 2 to flyene på sin radar og burde ha oppdaget konflikten lenge før den oppstod.
Skyguide i Sveits gjorde sitt beste for å kaste sin flygeleder til løvene dvs pressen. Når kommer Avinor til å offentliggjøre navnet på den flygelederen som sist Søndag nesten greide å gjøre det samme over Kristiansand ??? ALDRI--heldigvis. ![]()
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]()
I innlegget fra Tertit54 så blir jo flygelederen som var alene på Oslo Control da den hendelsen oppsto regelrett forhåndsdømt. Pussig nok ser denne uttalelsen ut til å være helt i orden for moderatorene.
Nei det har vel mest med hvem som skriver innleggene tenker jeg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Nej det är det inte!
Håll er till ämnet som behandlar TV-dokumentären annars blir det låsning här också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2005
Posts: 138
|
![]()
Bra dokumentar (selv om jeg selvfølgelig "sluknet" på slutten før flyveledern ble drept).
Men reagerte også på at han ikke så at de to flyene var på kollisjonskurs, i hvertfall når han pratet med det russiske flyet når de var få sekunder fra hverandre. Men hva vet vel jeg om hvordan dette er etter normalen, men har aldri vært inne på tanken om at flyvelederne ikke har kontroll på luftrommet, en har ikke noe annet valg enn å stole på at de gjør jobben sin. Samt at TCAS også er en bra sikkerhet, selv om det da ikke gikk helt etter boka i denne tragiske ulukken. Nyter hver flyreis og det kommer jeg alltid til å gjøre ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Hele Uberlingen-incidenten er en kompleks situasjon som beskrives blant annet her
http://www.avweb.com/news/columns/191072-1.html eller hele rapporten på forferdelig mange sider som kan finnes her: http://www.bfu-web.de/nn_53086/EN/Publications/Investigation_20Report/reports__node.html__nnn=true Det er ingen tvil om at flygeleder er han som kunne forhindret denne situasjonen. Men en rekke uheldige omstendigheter medførte at det ble en kollisjon. Årsakene til ulykken kan hentes fra så mange hold: - Uheldig avløsningskultur hos ATC - Uheldig kultur i ledelse - Ufullstendig regelverk - Feil TCAS-response i TU-154 - Feil prioritering av flygeleder - Feil som oppstod under vedlikehold - Feil initiering av vedlikehold - Feil informasjon om effektene av vedlikehold... Kyrre |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,321
|
![]()
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Det staar at de er kolleger av Nielsen men ikke at de er flyveledere ..
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Skyguide-Mitarbeiter wegen fahrlässiger Tötung verurteilt
Ein Gericht hat vier Mitarbeiter der Schweizer Flugsicherung Skyguide wegen fahrlässiger Tötung verurteilt. Bei der Kollision eines Frachtflugzeugs mit einem Passagierjet waren vor fünf Jahren 71 Menschen gestorben. Drei Angeklagte erhielten Bewährungsstrafen, der vierte eine Geldstrafe. http://www.spiegel.de/panorama/justiz/0,1518,503799,00.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Pluss at 4 Flygeleder-sjefer er dømt for uaktsomt drap.
Bülach (NTB-AFP-Reuters): Fire direktører i flygelederselskapet Skyguide er kjent skyldig i uaktsomt drap etter en flyulykke i Sveits i 2002 der 71 passasjerer omkom, de fleste russiske skolebarn. - De tiltalte er skyldige i en rekke tilfeller av uaktsomt drap, sa den sveitsiske dommeren Rainer Hohler da han leste dommene mot de fire Skyguide-direktørene. Tre av dem ble idømt ett års betinget fengsel, en fjerde ble bøtelagt mens fire andre tiltalte ble frikjent, opplyser domstolen. Deres uaktsomhet besto først og fremst i at det var for få flygeledere på vakt da ulykken skjedde. Å bare ha en eneste flygeleder på vakt for å overvåke flytrafikken i hele Zürich-området er stikk i strid med prinsipper for flysikkerhet, sa dommer Hohler. Flygelederselskapet Skyguide hadde ansvaret for å overvåke luftrommet over sørtysk og sveitsisk territorium da et russisk passasjerfly kolliderte med et fraktfly over Bodensjøen like før 1. juli 2002. De fleste omkomne var russiske skolebarn på vei til ferie i Spania. Den danske flygelederen som var alene på vakt da ulykken skjedde ble i februar 2004 drept i sitt hjem i Sveits. En russisk mann som mistet sin kone og parets to barn i ulykken er dømt for drapet og soner i et sveitsisk fengsel. (©NTB)
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
kan det være en by her? | Isbamse | Flyforum | 22 | 15-09-2007 11:51 |
Hvilken rute kan det være? | Bizflyer | Register- og ATC-Forum | 18 | 02-03-2007 22:31 |
Hvem kan det være? | B737 | Flyforum | 7 | 22-01-2007 23:44 |
OT: Hvorfor være stor når man kan være lykkelig som liten... | G-COLE | Flyforum | 4 | 02-03-2006 22:28 |
-Kan det være mulig ? | G-COLE | Flyforum | 16 | 16-06-2005 21:32 |