Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-09-2007, 10:05   #1
Isbamse
ScanFlyer Molded

Default kan det være en by her?

..under innflygning til TOS:

"Jag fattar inte at det kan vär nån stor stad här mitt i ingenting" - sa dama i setet foran meg da vi fløy over Malangen...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 10:09   #2
Herlov
ScanFlyer Molded

Default Re: kan det være en by her?

Grunnen til det finnes en så stor by "midt ute i ødemarken" er jo statlige bevilgninger. Omtrent hele Tromsø jobber jo i offentlig administrasjon eller statlig finansiert virksomhet ..
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 10:20   #3
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

"Stor"??
CFM is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 10:20   #4
Isbamse
ScanFlyer Molded

Så, så, hørt om fisk? Og det er ganske mye industri og teknologi her også, ringvirkninger av Universitetet.

OK, byen kom først, Universitetet etterpå, men det er vel et element av sannhet av det de sier i Harstad: - Det Gud ikkje har gjedd Tromsøværingan, det får dæm av staten!
Old 14-09-2007, 10:27   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Herlov

Grunnen til det finnes en så stor by "midt ute i ødemarken" er jo statlige bevilgninger. Omtrent hele Tromsø jobber jo i offentlig administrasjon eller statlig finansiert virksomhet ..
Tja, staten er stor i Tromsø, men utsagnet ditt er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Offentlig virksomhet er jo stor i hele Norge, så det ville vært underlig om det skulle være veldig anderledes i Tromsø....:wink Jeg tror det riktige er at ca 40% av alle arbeidsplasser i Tromsø er tilknyttet offentlig forvaltning, og så kommer offentlige foretak i tillegg (så tallet er nok ca 50% totalt). Det er kanskje drøyt 10% mer enn i Fredrikstad.....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 10:29   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by CFM

"Stor"??
I norske målestokk er den vel iallefall mellomstor som den 7. største byen i kongeriket. Mye flytrafikk er det også til/fra byen (sammenliknet med like små byer ute i Europa).:-p
Old 14-09-2007, 10:36   #7
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by Isbamse

"Jag fattar inte at det kan vär nån stor stad här mitt i ingenting" - sa dama i setet foran meg da vi fløy over Malangen...
Hun har tydeligvis reist lite nord i Sverige også...
OJB is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 10:45   #8
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:
Originally posted by OJB
Quote:
Precisely! Hun har ikke fløyet til Kiruna, Kramfors eller Østersund, byer som dukker opp midt i ødemarken, nesten uten grunnlag for eksistens. Vel, Kiruna har jo en stor gruveindustri, det er sant, men i Østersund har de ikke annet å gjøre enn å søke vinter-OL i ny og ne. Kramfors ?

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 10:55   #9
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Quote:
Originally posted by OJB
Quote:
Precisely! Hun har ikke fløyet til Kiruna, Kramfors eller Østersund, byer som dukker opp midt i ødemarken, nesten uten grunnlag for eksistens. Vel, Kiruna har jo en stor gruveindustri, det er sant, men i Østersund har de ikke annet å gjøre enn å søke vinter-OL i ny og ne. Kramfors ?
"Søke OL i ny og ne"?? De søker vel ganske nøyaktig hvert 4. år
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 11:18   #10
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:
Originally posted by Balle Chlorin
I ny og ne etter mine standarder!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 11:44   #11
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Quote:

Quote:
De kan godt få OL "snart"...
Old 14-09-2007, 11:45   #12
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by LN-MEH

Quote:

Quote:
De kan godt få OL "snart"...
Gjerne det, bare vi slipper!
Old 14-09-2007, 18:42   #13
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:

Unnskyld meg, men dette er jo på nivå med utsagnet fra den svenske damen. Jeg slutter virkelig ikke å forbause meg over at mennesker lenger sør i Norge (her sikter jeg hovedsaklig til østlandsområdet) er såpass uvitende om resten av Norge, og da spesielt nord for Trondheim. I lille Norge er det virkelig rart at man ikke har stort sett oversikt over hva som skjer de andre stedene. For dette er er grov overdrivelse!

For et par uker siden, da jeg som fadder tok imot nye studenter på universitetet i tromsø, traff jeg to fra bærum og oslo som begge var storforbauset over vi hadde kjøpesentre, at faren min ikke var fisker og at rorbua ikke var det eneste utestedet. Dette var ellers oppegående mennesker, men med total mangel på kunnskap om norge utenom osloområdet.

Ahh, det var godt med en liten utblåsning. Ikke ta det ille opp, men jeg vil tro at mange rundt i Norge til tider irriterer seg over dette!
sukram is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 19:06   #14
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by sukram

Quote:

Unnskyld meg, men dette er jo på nivå med utsagnet fra den svenske damen. Jeg slutter virkelig ikke å forbause meg over at mennesker lenger sør i Norge (her sikter jeg hovedsaklig til østlandsområdet) er såpass uvitende om resten av Norge, og da spesielt nord for Trondheim. I lille Norge er det virkelig rart at man ikke har stort sett oversikt over hva som skjer de andre stedene. For dette er er grov overdrivelse!

For et par uker siden, da jeg som fadder tok imot nye studenter på universitetet i tromsø, traff jeg to fra bærum og oslo som begge var storforbauset over vi hadde kjøpesentre, at faren min ikke var fisker og at rorbua ikke var det eneste utestedet. Dette var ellers oppegående mennesker, men med total mangel på kunnskap om norge utenom osloområdet.

Ahh, det var godt med en liten utblåsning. Ikke ta det ille opp, men jeg vil tro at mange rundt i Norge til tider irriterer seg over dette!
Hehe, jeg kjenner godt til Norge utenfor Oslo. Jeg har vært mange ganger i Nord-Norge.

Kommentaren min var selvsagt overdrevet, men det er mye sannhet i det jeg skriver. Hva hadde Tromsø vært uten Universitetet i Tromsø med 1800 ansatte (og alle knoppskytingene fra forskning på universitetet), Universitetssykehuset med 4500 ansatte, Høgskolen i Tromsø, Troms fylkeskommune, Fylkesmannen i Troms og statsfinansierte forskningsinstitusjoner som Norsk Polarinstitutt? I tillegg finnes det en rekke mindre avdelinger av satsinstitusjoner med hovedkontor andre steder. Så kommer selvsagt servicenæringene som betjener disse arbeiderne som får lønn fra staten, som f. eks hotell- , transport- og butikkvirksomhet.

Jeg kritiserer ikke dette, men konstaterer at det er situasjonen.

Forvørig synes jeg at Tromsø er en fantastisk flott by, som jeg gleder meg til å besøke snart igjen.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2007, 19:30   #15
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:

Quote:

Quote:

Hehe, jeg kjenner godt til Norge utenfor Oslo. Jeg har vært mange ganger i Nord-Norge.

Kommentaren min var selvsagt overdrevet, men det er mye sannhet i det jeg skriver. Hva hadde Tromsø vært uten Universitetet i Tromsø med 1800 ansatte (og alle knoppskytingene fra forskning på universitetet), Universitetssykehuset med 4500 ansatte, Høgskolen i Tromsø, Troms fylkeskommune, Fylkesmannen i Troms og statsfinansierte forskningsinstitusjoner som Norsk Polarinstitutt? I tillegg finnes det en rekke mindre avdelinger av satsinstitusjoner med hovedkontor andre steder. Så kommer selvsagt servicenæringene som betjener disse arbeiderne som får lønn fra staten, som f. eks hotell- , transport- og butikkvirksomhet.

Jeg kritiserer ikke dette, men konstaterer at det er situasjonen.

Forvørig synes jeg at Tromsø er en fantastisk flott by, som jeg gleder meg til å besøke snart igjen.
Haha, min gode venn, dette beskriver ikke Tromsø i et nøtteskall, dette beskriver Norge i nøtteskall. Vi har en særdeles høy andel av befolkningen ansatt i det offentlige eller som betjener det offentlige. Det er ganske enkelt konsekvensen av at samfunnsbyggingen i Norge ble satt i gang i et sosialdemokratisk perspektiv med sterk fokus på distriktspolitikk og velferdsutbygging.

Den situasjonen som du beskriver i Tromsø (som du kjenner godt, det skal du ha) går igjen i hele Norge, inkludert Oslo, om enn i noe lavere grad. Det burde være nok å vise til det enorme forvaltning- og embetsverket som holder til i Oslo, som et kjapt eksempel på dette.

Din sannhet er sann den, men du overser at dette slett ikke er en særegen situasjon for Tromsø.

PS: Var selv i Fredrikstad for to uker og trivdes utmerket i den hyggelige byen
Old 14-09-2007, 19:48   #16
sukram
ScanFlyer Gold

Forøvrig et morsomt tankeeksperiment:

Dersom hver region i Norge (Sørlandet, Østlandet, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge) var selvstendige stater og selv forvaltet inntekter fra det kysten og kontinentalsokkelen har å by på, ville Østlandet komme desidert dårligst ut mhht eksportinntekter. Ikke har de olje/gass og fisket er det også dårlig med.

Man måtte vel øke salget av østlandsvåpen til mer eller mindre fredelige stater for å finansiere det offentlige på Østlandet.

Jada, modellen er overforenklet, men den viser et lite paradoks i Norge idag.
Old 14-09-2007, 20:20   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Kommentaren min var selvsagt overdrevet, men det er mye sannhet i det jeg skriver. Hva hadde Tromsø vært uten Universitetet i Tromsø med 1800 ansatte (og alle knoppskytingene fra forskning på universitetet), Universitetssykehuset med 4500 ansatte, Høgskolen i Tromsø, Troms fylkeskommune, Fylkesmannen i Troms og statsfinansierte forskningsinstitusjoner som Norsk Polarinstitutt? I tillegg finnes det en rekke mindre avdelinger av satsinstitusjoner med hovedkontor andre steder.
Jeg tenkte nok at du ikke mente så mye med ditt utsagn, men likevel får du nå et par kommentarer...

Det er vel ikke så enkelt å svare på ditt spørsmål om hva Tromsø ville vært uten alle disse institusjonene. Svaret ville iallefall ikke vært å se på hva som ville skjedd i dag om alle disse forsvant. Hadde ikke universitetet blitt etablert, UNN lokalisert et annet sted osv. så hadde folk her sikkert drevet med noe annet (om enn i noe mindre skala, det er nok sannsynlig). Hva hadde Oslo vært uten statsadministrasjonen og all tilhørende herlighet? Hva hadde Norge vært uten oljen? Hva hadde Brussel vært uten EU osv.? Svaret er ikke enkelt, men hadde nok garantert ikke vært at disse stedene hadde vært som i dag minus statsadministrasjon, oljen, EU osv.
Old 14-09-2007, 23:03   #18
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:

Akkurat den type ting går begge veier. Mange Tromsø-folk har gjerne ikke peiling på de over 100k som kommer fra Bærum og generaliserer alle sammen til den kjente stereotypen..

Quote:
Dersom hver region i Norge (Sørlandet, Østlandet, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge) var selvstendige stater og selv forvaltet inntekter fra det kysten og kontinentalsokkelen har å by på, ville Østlandet komme desidert dårligst ut mhht eksportinntekter. Ikke har de olje/gass og fisket er det også dårlig med.

Man måtte vel øke salget av østlandsvåpen til mer eller mindre fredelige stater for å finansiere det offentlige på Østlandet.
Jeg tror Nordnorge ville kommet dårligst ut mtp utgifter vs inntekter. Bare tenkt på det dyre forsvaret man har i nord, mye veier, lite folk, statsfinansierte flyruter.. Om man samtidig vurderer Norne som vestland er det vel ikke særlig med offshore virsksomhet som tjener penger enda i nord (arrester meg gjerne her..). Østlandet eksporterer masse til resten av landet av ulike tjenester, både privat og offentlig.

Er dette saklig og konstruktivt, nei.

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2007, 00:13   #19
Merrilfield
ScanFlyer Blue

SKAL DET VÆRE EN BY HER: Utsagnet fikk en ny betydning for meg når vi var på vei fra ANC til TYO et halvår etter Russerenes nedskytning av Korean Airlines over Sakalin.

DC 10'eren fløy stille og rolig avgåre --jeg var på flight deck---alt var mørkt. Plutselig åpenbarte det seg hundrevis av lys der nede ---VI SKULLE VÆRE OVER SVART HAV!!!
Gutta kastet seg over FMS'en-------------VAR VI FOR LANGT VEST?????????? Over Russland???

Etter 2-3 spente minutter sa El Capitain---Vi er on track---DET DER ER EN JAPANSK FISKEFLÅTE------PÅ FLERE HUNDRE BÅTER :-))
Merrilfield is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2007, 01:58   #20
sukram
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by JohnnyEagle

Quote:

Akkurat den type ting går begge veier. Mange Tromsø-folk har gjerne ikke peiling på de over 100k som kommer fra Bærum og generaliserer alle sammen til den kjente stereotypen..

Quote:

Jeg tror Nordnorge ville kommet dårligst ut mtp utgifter vs inntekter. Bare tenkt på det dyre forsvaret man har i nord, mye veier, lite folk, statsfinansierte flyruter.. Om man samtidig vurderer Norne som vestland er det vel ikke særlig med offshore virsksomhet som tjener penger enda i nord (arrester meg gjerne her..). Østlandet eksporterer masse til resten av landet av ulike tjenester, både privat og offentlig.

Er dette saklig og konstruktivt, nei.
Nei, du har helt rett. Dette er ikke saklig (eller korrekt)

For det første, på utgiftsposten for Nord-Norge anfører du forsvaret! Det forsvaret vi har i Norge idag, hvor store deler av Hæren er lokalisert i indre Troms, er til for å ivareta HELE Norge. (Om det faktisk er vellykket, er en annen sak).

Dersom Østlandet skulle ha en tilsvarende utgift for å utdanne og trene personell, noe de måtte ha hatt dersom de var en selvstendig stat, ville det langt overstige de utgiftene de har ved Rena, Haslemoen osv idag. Nord-Norge ville kunne ha senket sine utgifter, siden de ikke trengte å trene personell til de øvrige norske "stater".

Videre anfører du en statsfinansierte flyruter som en stor utgiftspost (du nevner den ihvertfall spesifikt, så en skulle tro du mente den var signifikant). Sjekk statsbevilgningene for kortbanenettet opp mot inntektene for staten gjennom Melkøyautvinningen. Går det i minus? Nei.

Østlandet "eksporterer" statlige funksjoner og statsapparat til det øvrige Norge, men uten de inntekter det øvrige Norge bringer til Østlandet ville denne forvaltningen idag vært underfinansiert og hadde stoppet opp. BNP per innbygger i Nord-Norge idag (ja, en slik beregning innad i et land vil aldri bli 100 % korrekt) overstiger BNP per innbygger på Østlandet. For å se olje/gass-inntektenes betydning for Norge idag, se her

Forøvrig tror jeg at du har rett i at deler av Norge har (tildels) ubegrunnede fordommer mot Bærum.
Reply

Posting Rules