![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
..under innflygning til TOS:
"Jag fattar inte at det kan vär nån stor stad här mitt i ingenting" - sa dama i setet foran meg da vi fløy over Malangen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Grunnen til det finnes en så stor by "midt ute i ødemarken" er jo statlige bevilgninger. Omtrent hele Tromsø jobber jo i offentlig administrasjon eller statlig finansiert virksomhet ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
"Stor"??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Så, så, hørt om fisk? Og det er ganske mye industri og teknologi her også, ringvirkninger av Universitetet.
OK, byen kom først, Universitetet etterpå, men det er vel et element av sannhet av det de sier i Harstad: - Det Gud ikkje har gjedd Tromsøværingan, det får dæm av staten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#9 | |||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#12 | |||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
For et par uker siden, da jeg som fadder tok imot nye studenter på universitetet i tromsø, traff jeg to fra bærum og oslo som begge var storforbauset over vi hadde kjøpesentre, at faren min ikke var fisker og at rorbua ikke var det eneste utestedet. Dette var ellers oppegående mennesker, men med total mangel på kunnskap om norge utenom osloområdet. Ahh, det var godt med en liten utblåsning. Ikke ta det ille opp, men jeg vil tro at mange rundt i Norge til tider irriterer seg over dette! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Kommentaren min var selvsagt overdrevet, men det er mye sannhet i det jeg skriver. Hva hadde Tromsø vært uten Universitetet i Tromsø med 1800 ansatte (og alle knoppskytingene fra forskning på universitetet), Universitetssykehuset med 4500 ansatte, Høgskolen i Tromsø, Troms fylkeskommune, Fylkesmannen i Troms og statsfinansierte forskningsinstitusjoner som Norsk Polarinstitutt? I tillegg finnes det en rekke mindre avdelinger av satsinstitusjoner med hovedkontor andre steder. Så kommer selvsagt servicenæringene som betjener disse arbeiderne som får lønn fra staten, som f. eks hotell- , transport- og butikkvirksomhet. Jeg kritiserer ikke dette, men konstaterer at det er situasjonen. ![]() Forvørig synes jeg at Tromsø er en fantastisk flott by, som jeg gleder meg til å besøke snart igjen. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Den situasjonen som du beskriver i Tromsø (som du kjenner godt, det skal du ha) går igjen i hele Norge, inkludert Oslo, om enn i noe lavere grad. Det burde være nok å vise til det enorme forvaltning- og embetsverket som holder til i Oslo, som et kjapt eksempel på dette. Din sannhet er sann den, men du overser at dette slett ikke er en særegen situasjon for Tromsø. PS: Var selv i Fredrikstad for to uker og trivdes utmerket i den hyggelige byen ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Forøvrig et morsomt tankeeksperiment:
Dersom hver region i Norge (Sørlandet, Østlandet, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge) var selvstendige stater og selv forvaltet inntekter fra det kysten og kontinentalsokkelen har å by på, ville Østlandet komme desidert dårligst ut mhht eksportinntekter. Ikke har de olje/gass og fisket er det også dårlig med. Man måtte vel øke salget av østlandsvåpen til mer eller mindre fredelige stater for å finansiere det offentlige på Østlandet. Jada, modellen er overforenklet, men den viser et lite paradoks i Norge idag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er vel ikke så enkelt å svare på ditt spørsmål om hva Tromsø ville vært uten alle disse institusjonene. Svaret ville iallefall ikke vært å se på hva som ville skjedd i dag om alle disse forsvant. Hadde ikke universitetet blitt etablert, UNN lokalisert et annet sted osv. så hadde folk her sikkert drevet med noe annet (om enn i noe mindre skala, det er nok sannsynlig). Hva hadde Oslo vært uten statsadministrasjonen og all tilhørende herlighet? Hva hadde Norge vært uten oljen? Hva hadde Brussel vært uten EU osv.? Svaret er ikke enkelt, men hadde nok garantert ikke vært at disse stedene hadde vært som i dag minus statsadministrasjon, oljen, EU osv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Er dette saklig og konstruktivt, nei.
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SKAL DET VÆRE EN BY HER: Utsagnet fikk en ny betydning for meg når vi var på vei fra ANC til TYO et halvår etter Russerenes nedskytning av Korean Airlines over Sakalin.
DC 10'eren fløy stille og rolig avgåre --jeg var på flight deck---alt var mørkt. Plutselig åpenbarte det seg hundrevis av lys der nede ---VI SKULLE VÆRE OVER SVART HAV!!! Gutta kastet seg over FMS'en-------------VAR VI FOR LANGT VEST?????????? Over Russland??? Etter 2-3 spente minutter sa El Capitain---Vi er on track---DET DER ER EN JAPANSK FISKEFLÅTE------PÅ FLERE HUNDRE BÅTER :-)) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() For det første, på utgiftsposten for Nord-Norge anfører du forsvaret! Det forsvaret vi har i Norge idag, hvor store deler av Hæren er lokalisert i indre Troms, er til for å ivareta HELE Norge. (Om det faktisk er vellykket, er en annen sak). Dersom Østlandet skulle ha en tilsvarende utgift for å utdanne og trene personell, noe de måtte ha hatt dersom de var en selvstendig stat, ville det langt overstige de utgiftene de har ved Rena, Haslemoen osv idag. Nord-Norge ville kunne ha senket sine utgifter, siden de ikke trengte å trene personell til de øvrige norske "stater". Videre anfører du en statsfinansierte flyruter som en stor utgiftspost (du nevner den ihvertfall spesifikt, så en skulle tro du mente den var signifikant). Sjekk statsbevilgningene for kortbanenettet opp mot inntektene for staten gjennom Melkøyautvinningen. Går det i minus? Nei. Østlandet "eksporterer" statlige funksjoner og statsapparat til det øvrige Norge, men uten de inntekter det øvrige Norge bringer til Østlandet ville denne forvaltningen idag vært underfinansiert og hadde stoppet opp. BNP per innbygger i Nord-Norge idag (ja, en slik beregning innad i et land vil aldri bli 100 % korrekt) overstiger BNP per innbygger på Østlandet. For å se olje/gass-inntektenes betydning for Norge idag, se her Forøvrig tror jeg at du har rett i at deler av Norge har (tildels) ubegrunnede fordommer mot Bærum. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder! | Tertit54 | Flyforum | 14 | 04-09-2007 22:52 |
Hvilken rute kan det være? | Bizflyer | Register- og ATC-Forum | 18 | 02-03-2007 22:31 |
Hvem kan det være? | B737 | Flyforum | 7 | 22-01-2007 23:44 |
OT: Hvorfor være stor når man kan være lykkelig som liten... | G-COLE | Flyforum | 4 | 02-03-2006 22:28 |
-Kan det være mulig ? | G-COLE | Flyforum | 16 | 16-06-2005 21:32 |