Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-11-2011, 15:29   #1
O_K_
ScanFlyer Silver

Default Reiseforsikring og dekning av innsjekket bagasje

Etter at noen innenfor "sikker sone" på flyplassen i Zambia tok en nærmere titt i kofferten til min mor så manglet plutselig et par ting, deriblandt et par QC15 og noen ladere til mobiltelefoner etc. Kofferten var også ødelagt som følge av at låsen var brutt opp (TSA godkjent lås).

Vi tok først kontakt med europeiske for å høre hva som var dekket, og fikk til svar INGEN TING. Jeg var litt tvilsom til om de dekket QC15, men ladere og skader på koffert hadde jeg faktisk forventet at de skulle dekke. De sa at de ikke dekket noen av følgende ting: Elektriske eller elektroniske artikkler, smykker, solbriller og briller, fotoutstyr, samt skader på koffert / bag.

Det jeg lurer på er om det finnes andre reiseforsikringer som gir noe bedre dekning for innsjekket bagasje. Selv sender jeg aldri PC eller mobil i koffert, men om jeg virkelig skal drasse med meg alt av ladere, elektrisk tannbørste (strengt tatt også reisestrykjern), solbriller og annet i håndbagasjen så vil jeg nok i blandt få litt problemer med vektkravene der også.
Old 14-11-2011, 16:17   #2
BårdK
ScanFlyer Silver

Default Re: Reiseforsikring og dekning av innsjekket bagasje

Jeg har fått erstattet ødelagte kofferter, men da av flyselskap.
Old 14-11-2011, 16:20   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by BårdK View Post
Jeg har fått erstattet ødelagte kofferter, men da av flyselskap.
Det er ikke det han spørr om, men dekning av stjålet elektronikk og andre ting som ofte ikke dekkes når man leser det med liten skrift
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 16:25   #4
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Jeg har fået dækket dyre solbriller mv (dog ikke elektronik) som blev stjålet fra en kuffert mens den var indtjekket hos United. Ialt var der stjålet for omkring 8000,- DKK - intet problem. United dækkede ca halvdelen da de krævede kvitteringer, hvilket vi ikke havde på alt. Resten fik jeg fra min rejseforsikring på mit Mastercard Platinum.
Old 15-11-2011, 08:54   #5
O_K_
ScanFlyer Silver

Default Re: Reiseforsikring og dekning av innsjekket bagasje

Hmmm, jeg får gjøre litt mer finlesing av villkår for forskjellige forsikringer etterhvert, for det er tydeligvis en de forskjeller i hva de dekker på dette området også. Jeg har tidligere fokusert mest på hvordan "delayed luggage" har blitt kompensert når jeg har valgt reiseforsikring ettersom det er det som jeg oftest har kommet ut for.

Er selvfølgelig enig i at man ikke skal putte dyre og lett omsettelige gjendstander som laptop eller mobil i kofferten, og jeg synes nok ikke det var veldig smart av min mor å sjekke inn et par QC15, både fordi de er dyre og fordi de faktisk er utrolig gode å ha når man sitter i flyet. Ladere til laptop og reservebatteri er noe jeg helst vil slippe å dra med i håndbagasjen, men en ny lader eller batteri er jo elektronikk og det koster ganske mye å kjøpe nytt.

Posting Rules