Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2011, 19:50   #1
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Engine failure og moment

Det er jo slik at at twinjets skal kunne fortsette å fly selv om en av motorene ryker. Jeg vil mene at å fly f.eks. en 738 med bare en av motorene burde gi et enormt moment. Hvordan unngår man at flyet flyr i sirkel rundt seg selv i slike tilfeller?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 19:57   #2
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Engine failure og moment

Haleroret...?
__________________
You Can, Canon.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 20:07   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Engine failure og moment

Quote:
Originally Posted by gilera View Post
Haleroret...?
Sideror (rudder) og litt krengning mot motoren som virker.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 20:12   #4
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Engine failure og moment

Var det jeg mente ja, kjært barn, mange navn
__________________
You Can, Canon.
gilera is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 20:46   #5
Cessna182
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
Default Re: Engine failure og moment

Et moment her er vel hvor langt ut fra kroppen motorene er plassert. Dette er vel sikkert tatt hensyn til under konstruksjon ?
Cessna182 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 20:49   #6
Cessna182
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
OBB 19 Re: Engine failure og moment

Et spørsmål i så henseende: F.eks. når det gjelder plassering av motorer. Hva er det som bestemmer hvor motorene blir plassert på et fly ? Aerodynamikk, praktisk(når det gjelder vedlikehold) eller f.eks. rett og slett det estetiske ?
Cessna182 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 20:55   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Engine failure og moment

Quote:
Originally Posted by Cessna182 View Post
Et moment her er vel hvor langt ut fra kroppen motorene er plassert. Dette er vel sikkert tatt hensyn til under konstruksjon ?
Ja, på samme måte som det er viktig hvor langt bak rudder sitter, og hvor stort det er. Et langt fly trenger mindre rudder og halefinne, og dermed vil man spare drag.
77L er f.eks høyere enn 77W.

Når det gjelder moment er det kraft x arm som gjelder, så hvor mye skyvekraft motoren gir er like viktig som hvor langt fra lengdeaksen motoren er plassert.

Vedrørende plassering av motoren, så har estetikk ikke noe å si. Det er rett og slett for mye penger i bildet ved å plassere den på "riktig" sted ut fra et økonomisk synspunkt.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 13-11-2011 at 20:57.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 21:58   #8
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Engine failure og moment

Så sideroret fungerer faktisk effektivt nok? Syns det er litt utrolig med tanke på hvor stor skyvekraft en jetmotor har Man kjører den muligens på svært lav effekt?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 22:04   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Engine failure og moment

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Så sideroret fungerer faktisk effektivt nok? Syns det er litt utrolig med tanke på hvor stor skyvekraft en jetmotor har Man kjører den muligens på svært lav effekt?
Hvis den ene av to motorer svikter under take-off, kan du være sikker på at man ikke kjører den motoren som fremdeles virker, på lav effekt.

For de som måtte ha interesse av å lese litt mer detaljert om dette, anbefaler jeg denne linken.
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&...J1PAw6SZy1-lLQ
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 14-11-2011 at 10:18.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 10:03   #10
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Engine failure og moment

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Så sideroret fungerer faktisk effektivt nok? Syns det er litt utrolig med tanke på hvor stor skyvekraft en jetmotor har Man kjører den muligens på svært lav effekt?
Hvis du regner på det, så vil mesteparten av kreftene fra motoren fortsatt virke i lengeaksen av flyet, selv om motoren sitter a-sentrisk. Kreftkomponenten som virker normalt på flyet er langt mindre. Dette er et vesentlig moment i designet av flyet fra grunnen av, nettopp at det skal kunne fly på en motor, akkurat som et firemotorsfly skal kunne fly på kun to motorer som virker kun på ene siden (ikke dermed sagt at det er dimensjonert for dette).

A380'en til QF, der ene motoren eksploderte, er et godt eksempel på dette. Det var ikke rare motorkraften som var tilgjengelig da flyet landet.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 14:27   #11
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Engine failure og moment

Det er vel slik at under take off må man være over en viss hastighet for at siderotet skal ha noe effekt ved motorkutt på den ene siden. Husker ikke i farten hva den hastigheten var, men 737-800 har lavere hastighet enn -300 for å kunne holde flyet kontrollert under take off ved kun en motor.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
'Uncontained engine failure' - Atlanta i går LN-MOW Flyforum 7 07-09-2018 13:48
AA71 engine failure Glasgow 7/5 RJon Småprat 0 07-05-2015 13:45
Yak 50 engine failure Jan H Flyforum 3 15-02-2011 21:34


All times are GMT +2. The time now is 06:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.