![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Det er jo slik at at twinjets skal kunne fortsette å fly selv om en av motorene ryker. Jeg vil mene at å fly f.eks. en 738 med bare en av motorene burde gi et enormt moment. Hvordan unngår man at flyet flyr i sirkel rundt seg selv i slike tilfeller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Canonskytter
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
|
![]()
Haleroret...?
__________________
You Can, Canon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Sideror (rudder) og litt krengning mot motoren som virker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Canonskytter
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
|
![]()
Var det jeg mente ja, kjært barn, mange navn
![]()
__________________
You Can, Canon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
|
![]()
Et moment her er vel hvor langt ut fra kroppen motorene er plassert. Dette er vel sikkert tatt hensyn til under konstruksjon ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
|
![]()
Et spørsmål i så henseende: F.eks. når det gjelder plassering av motorer. Hva er det som bestemmer hvor motorene blir plassert på et fly ? Aerodynamikk, praktisk(når det gjelder vedlikehold) eller f.eks. rett og slett det estetiske ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
77L er f.eks høyere enn 77W. Når det gjelder moment er det kraft x arm som gjelder, så hvor mye skyvekraft motoren gir er like viktig som hvor langt fra lengdeaksen motoren er plassert. Vedrørende plassering av motoren, så har estetikk ikke noe å si. Det er rett og slett for mye penger i bildet ved å plassere den på "riktig" sted ut fra et økonomisk synspunkt. Last edited by Dag Viking; 13-11-2011 at 20:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Så sideroret fungerer faktisk effektivt nok? Syns det er litt utrolig med tanke på hvor stor skyvekraft en jetmotor har
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
For de som måtte ha interesse av å lese litt mer detaljert om dette, anbefaler jeg denne linken. http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&...J1PAw6SZy1-lLQ Last edited by Dag Viking; 14-11-2011 at 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
A380'en til QF, der ene motoren eksploderte, er et godt eksempel på dette. Det var ikke rare motorkraften som var tilgjengelig da flyet landet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Det er vel slik at under take off må man være over en viss hastighet for at siderotet skal ha noe effekt ved motorkutt på den ene siden. Husker ikke i farten hva den hastigheten var, men 737-800 har lavere hastighet enn -300 for å kunne holde flyet kontrollert under take off ved kun en motor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
'Uncontained engine failure' - Atlanta i går | LN-MOW | Flyforum | 7 | 07-09-2018 13:48 |
AA71 engine failure Glasgow 7/5 | RJon | Småprat | 0 | 07-05-2015 13:45 |
Yak 50 engine failure | Jan H | Flyforum | 3 | 15-02-2011 21:34 |