Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-09-2011, 17:42   #1
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
SAS SAS til Chios - veldig kort rullebane

En bekjent av meg reiser til Chios med SAS neste lørdag.
Sjekket hvor "kort" denne flyplassen er, faktisk bare 1511 meter.
Klarer SAS å fly en fullastet 737-700 fra denne flyplassen uten mellomlanding på veien?

Til sammenligning er Skiathos 1628 meter lang - og der klarer man det uten mellomlanding, visstnok.

Noen som har vært der? Må vel være full bremsing når man lander..

Last edited by Glenn; 24-09-2011 at 18:29.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2011, 18:02   #2
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: SAS til Chios - veldig kort rullebane

Det må nok bli full revers og kjøre fullt turtall på motorene før takoff.
Det er jo ganske utrolig som med en Boeing 737.
Satt en gang for mange år siden på klappsete ifra Vørnes til Vigra,skal love att det var ikke mange meterene igjen av rullebanen.Flytypen var en B737-205ADV.
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2011, 18:24   #3
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
Default Re: SAS til Chios - veldig kort rullebane

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
Klarer SAS å fly en fulllastet 737-700 fra denne flyplassen uten mellomlanding på veien?
Med en -700 med 24K motorer, ja. Med 22K blir det mer marginalt og avhengig av vær og vind, også underveis og i andre enden. -800 kan jeg ikke uttale meg om, men det er nok mulig, spesielt med 27K motorer.

BU fløy lenge på både Chios og Skiathos med -400 og -500, da var det normalt med et lite hopp opp til Thessaloniki for refueling før turene videre. Da -700'ene kom ble det slutt på dette.

Blant pilotkorpset ble landinger med søkklastede -400 betegnet som "interessante"...
Stone is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2011, 18:40   #4
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default Re: SAS til Chios - veldig kort rullebane

Ser at SAS bruker 737-700 med 24K-motorer til Chios. LN-TU*-serien har vel 24K.
Må være litt mer gøy og utfordrene for pilotene på disse flyplassene, ingenting er vel som fullt turtall.

På Skiathos klarer man med veldig liten margin en 757, her brukes de siste meterne til siste sekund.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2011, 19:05   #5
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Thomas Cook Re: SAS til Chios - veldig kort rullebane

Begge stedene gir operative begrensninger. Thomas Cook Scandinavia flyr bl.a. fra OSL med A321 til Skiathos (211 pax). Nå er det ikke så ofte det regner der nede på sommeren, men om banen er WET, betyr det at man ikke opererer der da. Landingene foregår med autobrake medium, som gir en markert nedbremsing.
Kun spesielt godkjente kapteiner flyr steder som Skiathos og Madeira/Funchal.

For øvrig er take off normalt enn større utfordring enn landingene (balanced take off / rejected take off), med hensyn til banelengde.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2011, 19:53   #6
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,067
Default Re: SAS til Chios - veldig kort rullebane

Vi var på Chios for 11 år siden og det var Braathens som stod for flyvningen. Husker at det var LN-TUF og LN-TUA vi fløy med. Må innrømme at jeg ikke husker landingen noe spesielt og hvordan oppbremsingen var. Dette var før 11. september og på oppover turen fløy de med åpen cockpitdør og vi fikk også komme frem på besøk i cockpit. Meget hyggelig crew på flightdeck på returen og vi pratet litt om rullebanen og begrensningene. Med 700 maskinene var det normalt ikke noe problem med å nå Oslo uten mellomlanding, mens med 500 maskinene som de tidligere brukte på ruten gikk de som oftest nedom Tessaloniki og fuelte. Flyet var smekk fullt på returen, iallefall med passasjerer.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2011, 21:47   #7
Voipe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 414
Default Re: SAS til Chios - veldig kort rullebane

Var på Chios for 2 år siden. Fløy med LN-TU ett eller annet.
Flyet var fullastet, og passasjeren i nabosetet spurte crewet om det gikk an å fly nonstop hjem igjen. Kapteinen hadde svart noe sånt som at det skulle visst gå akkurat. Og det gikk greit
Voipe is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2011, 22:19   #8
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default

Sterling fløy FLR med -700. 1500m bane med et fjell i enden. På tørr bane var det aldri noe problem, men helt på grensen når den var våt. Gikk litt bedre om man hadde -700 med winglet, mener å huske man hadde ca 1200kg mer å gå på da.

-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2011, 22:41   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: SAS til Chios - veldig kort rullebane

Virket uproblematsisk da jeg fløy med Sterling for noen år siden..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2011, 23:42   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,613
Default Re: SAS til Chios - veldig kort rullebane

Som passasjer merker du sjelden noe til slikt. Du blir normalt ikke tatt med på råd ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 25-09-2011, 02:05   #11
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: SAS til Chios - veldig kort rullebane

Har sett en lastet -700 lande på ca 1600 meter med bremseeffekt langt nede på 20 tallet, dvs poor pga våt is.

......men det var fordi man ikke benyttet seg av de første 1000 meterene av rullebanen......og det endte nesten i snøhaugen også!
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2011, 02:51   #12
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: SAS til Chios - veldig kort rullebane

Var ikke Molde en av europas korteste baner, sertifisert for 737 da? Og da tok vell SAS ned -700. Sikkert ikke full payload, men alikevell.
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2011, 07:07   #13
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Var på Skiatos med en -200 fra Braathens i 1991. At vi skulle fylle drivstoff i Thessaloniki på vei hjem var lagt inn i programmet på forhånd (det sto vel til og med på trykk i Gulliver-katalogen).
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2011, 17:42   #14
pmb
Newcomer
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 13
SAS Re: SAS til Chios - veldig kort rullebane

Husker godt landing og take-off på Chios med 737 i LN-TU*serien fra Sas/Braathens for noen år tilbake. Opplevde klart nedbremsinga som mer direkte enn vanlig, og det var heller ikke særlig mye nøling ved takeoff.

På Chios kunne reiseselskapet (var nok Lilleput) opplyse om at bakgrunnen for den korte rullebanen var at en tilgrensende grunneier ikke ville selge eiendommen sin til flyplass.
pmb is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fly tar av på kort rullebane henrikas Flyforum 1 31-03-2011 09:00
Veldig kort volltur 10mai TigerBlack Bilder & foto 3 12-05-2009 14:52
Kort rullebane bearnick Flyforum 7 29-07-2008 17:54
Flybytte i Helsinki - Veldig kort tid espenlok Flyforum 2 22-06-2007 22:40
747 vs. VELDIG smal rullebane Blubird Flyforum 28 06-10-2006 23:46


All times are GMT +2. The time now is 22:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.