Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 07-09-2011, 22:04   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,559
SAS SAS til Amsterdam

Årets burdagsgave fra min kjære var en helgetur til Amsterdam i starten av september, hvor fly og hotell var dekket. Var tydeligvis planlagt en god stund for hun hadde tydeligvis slått til på et 3-dagers salg før sommeren og gaven ble overakt på min bursdag 10. august.

Da hun vet hva jeg foretrekker, og er i ferd med å bli en liten bonuspoeng-junkie selv etter min innflytelse samt at hun har funnet ut hvilke fordeler gullkortet min gir, så hadde hun selvsagt booket med SAS SAS flyr bare to ganger om dagen OSL-AMS, men avgangstidene er meget gunstige for en helgetur med utreise 16:20 fra OSL, og retur fra AMS 18:55

Sjekket inn på nettet dagen før og plasserte oss på 3AB, som var fremst på economy.

Jeg hadde vært på en jobbreise på Island hele uken og skulle etter planen ankomme OSL med Icelandair fire timer før flyet til AMS skulle gå også jobbe litt fra loungen før hun dukket opp. Men takket være en to timers forsinkelse med Icelandair fra KEF og treg utleveringen av baggasje ble plutselig mye av tiden borte. Så drøyde med å gå gjennom security og med 15 minutters ventetid før hun skulle komme passet det greit å få skrevet ut boarding card og baggasjelapper for oss begge og slå av en prat med Ticketor i bua hans imens.

Droppey av koffertene på business bagdrop og gjennom fast track på null komme nix, før det gikk noe tregere gjennom tax-free da dama satt seg fast et eller annet sted i parfymeavdelingen. Men fikk revet henne løs til slutt og kom oss opp i Scandinavian Lounge for en liten matbit og litt drikke.

Etterhvert ble det tid for boarding og vi kunne bevege oss ut mot gate 42, hvor folk allerede hadde begynt å gå ombord in LN-RRZ, en 737-600 levert SAS i november 1998, og som var satt opp på denne dagens SK827. Skjønte at maskinen kom til å være full da det allerede ved innsjekk kom opp tilbud i forbindelse med overbooking, men det var egentlig uinteresant, så ignorerte fint det. Boarding card ble scannet og......man fikk høre den deilige piip-piip lyden og maskinen spyttet ut noen nye boarding cards for 2DE og Economy Extra

Ombord i den fullsatte maskinen var det en halv rad business (-600 mangler 1ABC), en rad economy extra og resten economy. Og på rad to er det heller selvsagt ikke noe problem med knyttnevetesten


Avgang på rute og kursen ble satt sørover og det tok ikke veldig lang tid før vi i business og economy fikk tilbud om drikke før maten og valget falt selvfølgelig på Champagne....det hadde det blitt om vi hadde sittet lenger bak også, men forskjellen nå var at jeg slapp betale for den


Etterhvert kom matboksen som idag var fullt med spekeskinke og potetbåter, samt en ost jeg mistenker være Port Salut. Itillegg kom de med varme rundstykker, av god gammel SAS-klasse


Landet i "Belgia" før rutetid, og etter å ha kjørt hele veien inn til AMS så dokket vi ved gaten omtrent på tiden ytterst på C-piren. En drøye 10 minutters venting før kofferten kom, og kunne konstatere at pri-tag ikke virket her heller før vi hev oss på bussen inn til Leidesplein hvor hotellet vårt lå.

...........


Søndag etter middag var det klart for returen og tok samme bussen ut til AMS. Hadde som vanlig sjekket inn dagen før, og valgt meg ut første tilgjenglige rad på economy som også denne gangen var rad 3.
Ingen business innsjekk hos SASAMS, men heller ingen kø, så fikk raskt sent fra oss koffertene og utlevert boarding cards.

Opp i Servisairloungen som SAS bruker i AMS og spiste litt snacks og surfet litt på nettet mens vi ventet. Dette er en nyoppusset lounge så selv om interiøret er nytt og fint, så var det lite mat å bli mett av så gikk litt tidligere enn planlagt for å ta oss et pizzastykke hver på veien ut til ytterst på C-piren hvor SK828 skulle gå fra.

Det var boarding nesten ferdig så var ikke noe vits å vente på å gå ombord. Så det lå noen boarding card og slang på disken, og jammen så oppdaget jeg at navnet mitt stod på en av de, så det betydde rad 1 istedet for 3....så nok en oppgradering

Kunne så fornøyd gå ombord in LN-RRB, en 737-700 levert i juli 2007. Ikke noe business på en søndagskveld tilbake til Oslo, hvilket egentlig ikke var noe overaskende, en rad extra med 5 personer og fullt i resten av flyet hvilket skulle gi et belegg på 99,3%. Og også på rad 1 fikk jeg plass til knyttneven


Langt heldige med rullebanetildelingen denne gangen, og var ikke mange steinkastene å kjøre bort til enden, og man kunne sette kursen mot Oslo

Og som på utreisen så fallt valget på Champis


Litt dårligere kvallitet på matboksen på denne flighten. Kjøttet var greit nok, men coleslaw kommer aldri til å bli noen favoritt


Hadde med oss en voldsom medvind, for det var ikke så mange kapitler i Jo Nesbø sin Gjennferd jeg rakk før vi etter litt flaksing over Minnesund landet i regnværet på OSL nesten et kvarter før rutetid. En rask tur innom tax-free og tok vel 8-10 minutter før koffertene kom på båndet og vi rakk akurat Flybussekspressen til Storo


Konkusjon:
Amsterdam er en glimrende by for en helgetur, og det er raskt og ofte billig å komme seg dit. Vi betalte ved 990kr t/r per pers.

Ellers så kom den berømte ketchupeffekten og rant tydeligvis over av god karma. Seks måneder siden jeg ble EBG, og hadde til nå ikke blitt oppgradert en før jeg nå fikk to flighter på rappen. Maten i Extra er ikke den mest spennende, men jeg synes den er grei nok og alt i alt fornøyd med produktet. Spesielt siden man får ferske rundstykker, og man kan si mye om SAS, men rundstykker til business og economy extra, det kan de.

Topp crew begge veier, og var både hyggelige og serviceminded, og det tok ikke lang tid da jeg sølte et halvt glass champis over dama på utreisen før de kom å tørket opp

Ikke den helt store poengopptjeningen på turen, hvilket er greit på de aller billigste billettene synes jeg, men 385 poeng hver vei, og 770 totalt er poeng å ta med seg det også og tilsvarer 1,7% av veien til fornyelse av gullkortet
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Har du lyst til å bli med til Amsterdam på miniDO? Tommy777 Flyforum 4 26-11-2013 22:38
Kristiansand - Amsterdam - Detroit - New York - Amsterdam - Stavanger Flybird TripReports 9 28-02-2010 21:53
SAS-fly måtte sikkerhetslande i Amsterdam TG923 Flyforum 11 02-06-2006 21:57
Sterling til Amsterdam CK Flyforum 21 01-02-2005 23:22
BA983 en-route til LHR omdirigert til Amsterdam BU595 Flyforum 1 30-09-2004 16:33


All times are GMT +2. The time now is 04:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.