![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Amsterdam: Schipol (AMS) Fly, bil, og spotting, Del 1:
I denne delen finnes: 1) Bilder av selve Amsterdam Schipol (AMS/EHAM) 2) Bilder fra flyturen med Norwegian og tre mnd. gamle: "LN-DYQ" m/ Sky Interior m.m. 3) Bilder fra spotte-terrassen på Amsterdam: Schipol 4) Flybilder i bøtter og spann (resten i Del: 2) (I Del 2: vil du finne: flere flybilder, samt bilder av leiebilen (Opel Insignia Turbo), litt lokalt dyreliv, og div andre relaterte bilder til turen) Bildene ble tatt i perioden: 17. til 19. august 2011, og for å ha sagt det med en gang: JA, det er mye KLM-fly i denne fotoserien (Amsterdam: Schipol er tross alt pepret med KLM-fly, tross alt). JA, det er mye bilder av MD-11 (kan man egentlig se nok MD-11, nei er mitt svar). Dersom dette skulle skremme deg allerede, så bør du nok hoppe over denne fotoserien først som sist. Til de som tar sjansen: Flybildene ble tatt på følgende steder: 1) Spotte-terrassen i tilknytning til selve terminalen. 2) Ved "Buitenveldertbaan" (27-09) ved McDonalds. 3) Ved "Kaagbaan" (06-24) 4) Ved "Polderbaan" (36L-18R) (Litt skjeve bilder her og der, sammen med til tider noe utfordrende lysforhold - har gjort at jeg har prøvd å være ganske selektiv med bildene jeg har valgt ut. Håper allikevel bildene faller i smak totalt sett) La oss begynne helt fra starten, med flyturen med Norwegian og en av deres neste (nest-nyeste faktisk, når vi reiste med denne maskinen) B737-800 med Winglets og "Sky Interior". Individet var som sagt: "LN-DYQ": levert til Norwegian pr: 24. mai 2011, og var knappe tre mnd. når vi reiste med maskinen. Man kunne fortsett kjenne en svak "ny-bil lukt" (ehh.. jeg mener "ny-fly lukt", selvsagt). Flyet bærer navnet: Helge Ingstad. ![]() ![]() Over: litt oppdatert og mere "moderne" PSU, i forhold til B737NG serien uten "Sky Interior". ![]() ![]() ![]() Over: fortsatt blå "mood-lightning", men det skal det snart bli en slutt på - i det vi nærmer oss Nederland og det stadig blir senere på kvelden. ![]() ![]() OVer: i takt med at det ble mørkere ute, så ble det nesten "horerødt" i hele kabinen - men stilige effekter er det definitivt. Ble dessuten ingen sikkerhetsdemo på LCD-skjerm, til tross for intens trykking av SCC på betjeningsskjermen ved L1-døren. Så da ble det manuell demo i stedet.. ![]() Hadde selv booket EMC-seter begge veier, og benplassen var som forventet storveis. ![]() Over: velkommen til Amsterdam Airport: Schipol (AMS/EHAM)! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Over: Spotteterrassen på Amsterdam: Schipol er noe for seg selv, definitivt en av de aller største i Europa (om ikke størst?) - med matservering, statisk flymodell (Fokker-100), toaletter, krakker, ølservering, butikk som solgte flymodeller (og andre artikler), fri inngang til denne terassen.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() Over: KLM: MD-11, reg: "PH-KCF", vært hos KLM siden flyet ble levert des. 1994 - og er dermed snart 17 år gammel. ![]() Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFG", også vært hos KLM siden flyen var nytt. Levert: april 1990, maskinen er snart 21.5 år gammel. ![]() Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOI", vært hele sin levetid hos KLM. Levert: feb. 2007, og er litt over 4.5 år gammel. ![]() Over: lang lang rekke. ![]() Over: KLM: B737-700 (B73G), reg: "PH-BGQ", ganske så nytt fly dette - levert til KLM: 22. juni 2011. Er kun ca. tre mnd. ![]() Over: fin rekke med store maskiner, nærmest Martinair med B767-300ER (levert: 25. feb. 1992 - ca. 19.5 år). Så har vi Delta-maskinen uten winglets (også) en B767-300ER, denne ble levert til Delta: mai 1999 - og nærmer seg 12.5 år. Delta-maskinen ved siden av (med winglets), som også er B767-300ER, ble levert ny til Delta: juni 1998 - litt over 13 år gammel. ![]() PrivatAir (som flyr på vegne for KLM, direkteflyvn. rett fra Amsterdam og over til USA), her med: Boeing BBJ (Boeing Business Jet, som er en modifisert: B737-700) - med reg: "HB-JJA". Levert ny til PrivatAir: aug. 2005, ca. seks år gammel. ![]() Over: KLM: B737-900 (med SkyTeam-alliance farger), reg: "PH-BXO". Levert ny til KLM: juni 2001, litt over 10 år gammel. ![]() Over: lang og variert rekke med fly, nærmest: Air Astana fra Kazakhstan med: B767-300ER, reg: "P4-KCB". Levert ny opprinnelig til KLM: mai 1997, og videre til Air Astana: april 2007. Maskinen er litt over 14 år gammel. ![]() ![]() OVer: KLM: B737-800 med fine retrofarger, reg: "PH-BXA". Vært hos KLM siden ny, levert: feb. 1999 - ca. 12.5 år gammel. ![]() Over: British Airways med: A321-200, reg: "G-EUXL". Levert ny til BA: sept. 2007, fire år gammel maskin. ![]() Over: nok en British Airways-maskin: A320-200, reg: "G-EUUT" - levert ny til BA: des. 2007, snart fire år gammel. ![]() Over: TACV / Cabo Verde Airlines med B757-200, reg: "D4-CBG" Levert ny til selskapet: mars 1996, maskinen er ca. 15.5 år. ![]() Over: KLM Cityhopper: Embraer 190, reg: "PH-EZD". Levert ny til KLM: april 2009, snart 2.5 år gammel. ![]() ![]() Over: Royal Jordanian Airlines: A319, reg: "JY-AYL", levert ny til selskapet: mars 2008 - maskinen er 3.5 år. ![]() Over: KLM Cityhopper: Fokker-100 (F28-0100), reg: "PH-OFM". Levert ny til Midway Airlines i USA: januar 1994, så over i eie hos Fokker selv - fra 25. juni 2002 til 25. juli 2002; hvor maskinen ble kjøpt av Pelita Air Service. I bruk til den ble lagret pr. juni 2005, så kjøpt av KLM medio januar 2006 - og vært i bruk hos KLM siden. Maskinen nærmer seg 18 år. Dette var en av SVÆRT mange F-100 og F-70 maskiner vi stadig så på AMS, men F-100 har KLM Cityhopper kun fem stk. igjen av. Men F-70 har de hele 26 maskiner av i drift enda.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: Corendon Air (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-TJG". Levert ny til Air Berlin: feb. 1999. Så kjøpt av Corendon: april 2010, maskinen er litt over 12.5 år gammel. ![]() Over: Qatar Airways (Cargo): B777-FDZ, reg: "A7-BFA". Levert ny til Qatar Airways: mai 2010 - kun litt over ett år gammel. ![]() Over: Alitalia: A320-200, reg: "EI-DTG". Levert ny til selskapet: juli 2009 - litt over to år gammel. ![]() Over: EasyJet: A319, reg: "G-EZBO". Levert ny: april 2007, ca. 4.5 år gammel. ![]() Over: bmibaby: B737-300, reg: "G-TOYL" (passer jo godt med "Toy" i reg. siden vi snakker om "bmiBABY" ja. Levert ny til: Go Fly i England pr: april 1999, så over til EasyJet: juli 2002, så til Thomson Airways: mai 2006. Kjøpt av nåværende bmibaby: april 2011, maskinen er ca. 12.5 år gammel. ![]() Over: British Airways: A319, reg: "G-EUPN". Levert ny til BA: juli 2000, maskinen er litt over 11 år. ![]() Over: CityJet (Irland): BAe Avro RJ85, reg: "EI-RJC". Levert ny til Mesaba: aug. 1998. Kjøpt av CityJet: des. 2007, maskinen er 13 år gammel. ![]() Over: Transavia Airlines: B737-700, reg: "PH-XRE". Levert ny til selskapet: april 2004, maskinen er snart 7.5 år gammel. ![]() Over: AirFrance Regional: Embraer-145, reg: "F-GRGB". Levert ny til selskapet: april 1997, ca. 14.5 år gammel. ![]() Over: Alitalia med A321-100 (ikke -200!), så disse er det ikke så mange av. Opprinnelig demo/test-fly hos Airbus Industrie, på vingene fra: sept. 1993. Så kjøpt av Alitalia: nov. 1994, så en overføring internt og skifte av reg.nr. Maskinen er 18 år gammel. ![]() Over: Albinati Aeronautics: Bombardier BD-700 (-1A11 Global 5000), reg: "HB-JIH". ![]() Over: AnadoluJet (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-JGK". Levert ny til: THY Turkish Airlines: april 2006, så over til AnadoluJet medio: mars 2011. Maskinen er ca. 5.5 år. ![]() Over: KLM: B777-200ER, reg: "PH-BQG". Levert ny til KLM: april 2004, maskinen er ca. 7.5 år gammel. Så en liten "designstuide" i hvor vakker en MD-11 maskin er, her kommer en fotoserie på fire bilder av samme maskin - jo du leste riktig (hele fire, av SAMME). Men MD-11 bilder blir man vel aldri lei av? ![]() ![]() ![]() ![]() Over: KLM: MD-11, reg: "PH-KCI". Levert ny til KLM: nov. 1995, så en tur innom VASP i ca. 2.5 år (fra des. 1995, til aug. 1998). Tilbake til KLM igjen fra: 21. aug. 1998, og vært der siden - maskinen er snart 16 år gammel. ![]() Over: ArkeFly (TUI: Nederland): B767-300ER. Levert ny til SAS i: 19. nov. 1990 som "OY-KDL", maskinen var hos SAS frem til feb. 2004 - og ble solgt til Holland Exel. Der var maskinen ca. ett år, siden hele selskapet opphørte pr: 10. mai 2005. Så over til Dutch Caribbean Airlines (i knappe tre mnd.). Flyet ble så kjøpt av ArkeFly for å fly charterpax pr. 18. aug. 2005. Maskinen er snart 21 år gammel.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Så en liten serie med MD-11 igjen, en maskin man praktisk talt
over alt på Amsterdam: Schipol - uansett hvor man snur seg. Totalt har KLM 10 stk. MD-11 i flåten: ![]() ![]() ![]() ![]() Over: KLM: med nok en MD-11, reg: "PH-KCB". Levert ny til KLM pr. mars 1994, maskinen 17.5 år gammel. ![]() Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOF". Levert ny til KLM: des. 2006, maskinen er snart fem år gammel. ![]() Over: ett knippe mindre maskiner ved gate. ![]() Over: Olympic Air: A320-200, reg: "SX-OAH". Levert ny til selskapet: Air Deccan, pr: nov. 2007. Så kjøpt av Olympic Air: okt. 2009, maskinen er snart fire år gammel. Så var det slutt på Del: 1, men ta gjerne et titt på Del: 2 - som inneholder fler "wide-bodies", samt litt militærhelikopter, leiebilen (Opel Insignia), og smått og godt.. Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048), og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen). Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Herlig herlig..
![]()
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
rigtig flot serie fra AMS....og dejligt at du har sat dig ind i flyenes historie...Det viser hvor godt du har arbejdet med materialet...bliv ved med det
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Location: Rogaland
Posts: 1,200
|
![]()
Helt enig!
__________________
Fly interessert Rogalending. Sony RX100 M1 Sony HX-90V Canon 7D + Canon 70-200 f/2.8 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]()
Supert! Minner meg om mitt dagslange besøk ved flyplassen der i fjor, mye KLM og Delta. Forbausende lite variasjon der, egentlig, selv om du har langt flere godbiter på bildene dine enn hva jeg så der. Mye pent! Takk for dokumentasjonen :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
|
![]()
Er det nå man skal si shitt-pommfritt?
![]() Dag
__________________
http://home.online.no/~dhaaeide/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
|
![]()
Fantastiske artige og informative bilder! Noen som vet hva som er forskjellen på A321-100/200? (med henblikk på Alitalia maskinen beskrevet på et av bildene).
__________________
Bom viagem! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Tusen hjertelig takk! Utrolig hyggelig med slike
tilbakemeldinger!! SE-DYD: he he, 10 poeng til deg! ![]() FlyTAP: A321-100 vs. A321-200, er ikke noen eksteriøre forskjeller - men -100 versjonen ble aldri noen stor "hit" for Airbus. -100 modellen ble produsert i begrenset opplag, siden -200 modellen som kom ikke lenge etterpå; hadde bedre egenskaper. Bl.a. hadde -200 kan ta av med høyere vekt, lengre rekkevidde, bedre motorer, og en center fueltank (som ikke -100 modellen hadde overhodet). Derfor er A321-100 litt "morsom" å se, siden det er såpass lite av denne i forhold til -200. Av totalt ca. 656 stk. A321 (tall fra Airbus, pr. 31. juli 2011), er det kun ca. 78 stk. -100 modeller, resten er A321-200.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... Last edited by Blackhawk; 04-09-2011 at 14:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
|
![]()
Tusen takk for flotte bilder.
![]()
__________________
Ja vi elsker alle og fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
|
![]()
@ Blackhawk: Takker for info! :-)
__________________
Bom viagem! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
|
![]()
Flotte bilder fra en flott plass!
EI-IXU (Alitalia A321-100) hadde jeg gleden av å fly for ca. en måned siden på FCO-CDG! Hadde nødutgang og det ble dermed en fin tur i en gammel maskin, men kan kunne nesten ikke merke alderen innvendig. Personalet kunne nok derimot ha trengt et smilekurs... Har forøvrig 2 av 3 A321 turer i -100 serien... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Amsterdam Schipol utvider med ny pir A | Someone | Flyforum | 10 | 04-07-2024 23:37 |
Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM) | Blackhawk | Bilder & foto | 21 | 05-06-2015 20:29 |
Mai2013: Del 2: AMS: Schipol+fly/2 x Jr.Suite: Radisson Blu | Blackhawk | Bilder & foto | 10 | 27-05-2013 20:42 |
Okt2012: Spotting/flyfoto: Amsterdam Schipol (Del2) | Blackhawk | Bilder & foto | 6 | 05-12-2012 23:01 |
Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2 | Blackhawk | Bilder & foto | 19 | 08-09-2011 13:47 |