Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2011, 20:20   #1
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

Amsterdam: Schipol (AMS) Fly, bil, og spotting, Del 1:


I denne delen finnes:

1) Bilder av selve Amsterdam Schipol (AMS/EHAM)
2) Bilder fra flyturen med Norwegian og tre mnd. gamle: "LN-DYQ"
m/ Sky Interior m.m.
3) Bilder fra spotte-terrassen på Amsterdam: Schipol
4) Flybilder i bøtter og spann (resten i Del: 2)


(I Del 2: vil du finne: flere flybilder, samt bilder
av leiebilen (Opel Insignia Turbo), litt lokalt dyreliv,
og div andre relaterte bilder til turen)




Bildene ble tatt i perioden: 17. til 19. august 2011, og
for å ha sagt det med en gang: JA, det er mye KLM-fly i
denne fotoserien (Amsterdam: Schipol er tross alt pepret
med KLM-fly, tross alt). JA, det er mye bilder av MD-11
(kan man egentlig se nok MD-11, nei er mitt svar). Dersom
dette skulle skremme deg allerede, så bør du nok hoppe over
denne fotoserien først som sist. Til de som tar sjansen:


Flybildene ble tatt på følgende steder:

1) Spotte-terrassen i tilknytning til selve terminalen.
2) Ved "Buitenveldertbaan" (27-09) ved McDonalds.
3) Ved "Kaagbaan" (06-24)
4) Ved "Polderbaan" (36L-18R)



(Litt skjeve bilder her og der, sammen med til tider noe
utfordrende lysforhold - har gjort at jeg har prøvd å være
ganske selektiv med bildene jeg har valgt ut. Håper allikevel
bildene faller i smak totalt sett)

La oss begynne helt fra starten, med flyturen med Norwegian
og en av deres neste (nest-nyeste faktisk, når vi reiste
med denne maskinen) B737-800 med Winglets og "Sky Interior".
Individet var som sagt: "LN-DYQ": levert til Norwegian
pr: 24. mai 2011, og var knappe tre mnd. når vi reiste med
maskinen. Man kunne fortsett kjenne en svak "ny-bil lukt"
(ehh.. jeg mener "ny-fly lukt", selvsagt). Flyet bærer
navnet: Helge Ingstad.





Over: litt oppdatert og mere "moderne" PSU, i forhold til
B737NG serien uten "Sky Interior".





Over: fortsatt blå "mood-lightning", men det skal det snart bli en slutt
på - i det vi nærmer oss Nederland og det stadig blir senere på kvelden.





OVer: i takt med at det ble mørkere ute, så ble det nesten "horerødt"
i hele kabinen - men stilige effekter er det definitivt. Ble dessuten
ingen sikkerhetsdemo på LCD-skjerm, til tross for intens trykking av SCC
på betjeningsskjermen ved L1-døren. Så da ble det manuell demo i stedet..




Hadde selv booket EMC-seter begge veier, og benplassen var som
forventet storveis.







Over: velkommen til Amsterdam Airport: Schipol (AMS/EHAM)!












Over: Spotteterrassen på Amsterdam: Schipol er noe for seg selv,
definitivt en av de aller største i Europa (om ikke størst?) - med
matservering, statisk flymodell (Fokker-100), toaletter, krakker, ølservering,
butikk som solgte flymodeller (og andre artikler), fri inngang til denne terassen.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 20:21   #2
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1



Over: KLM: MD-11, reg: "PH-KCF", vært hos KLM siden flyet ble levert
des. 1994 - og er dermed snart 17 år gammel.



Over: KLM: B747-400, reg: "PH-BFG", også vært hos KLM siden flyen
var nytt. Levert: april 1990, maskinen er snart 21.5 år gammel.



Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOI", vært hele sin levetid hos KLM.
Levert: feb. 2007, og er litt over 4.5 år gammel.



Over: lang lang rekke.



Over: KLM: B737-700 (B73G), reg: "PH-BGQ", ganske så nytt fly dette -
levert til KLM: 22. juni 2011. Er kun ca. tre mnd.




Over: fin rekke med store maskiner, nærmest Martinair med
B767-300ER (levert: 25. feb. 1992 - ca. 19.5 år). Så har vi
Delta-maskinen uten winglets (også) en B767-300ER, denne ble
levert til Delta: mai 1999 - og nærmer seg 12.5 år. Delta-maskinen
ved siden av (med winglets), som også er B767-300ER, ble
levert ny til Delta: juni 1998 - litt over 13 år gammel.



PrivatAir (som flyr på vegne for KLM, direkteflyvn. rett fra Amsterdam
og over til USA), her med: Boeing BBJ (Boeing Business Jet, som
er en modifisert: B737-700) - med reg: "HB-JJA". Levert ny til
PrivatAir: aug. 2005, ca. seks år gammel.




Over: KLM: B737-900 (med SkyTeam-alliance farger), reg: "PH-BXO".
Levert ny til KLM: juni 2001, litt over 10 år gammel.



Over: lang og variert rekke med fly, nærmest: Air Astana fra Kazakhstan
med: B767-300ER, reg: "P4-KCB". Levert ny opprinnelig til KLM: mai 1997, og
videre til Air Astana: april 2007. Maskinen er litt over 14 år gammel.





OVer: KLM: B737-800 med fine retrofarger, reg: "PH-BXA". Vært hos
KLM siden ny, levert: feb. 1999 - ca. 12.5 år gammel.




Over: British Airways med: A321-200, reg: "G-EUXL". Levert
ny til BA: sept. 2007, fire år gammel maskin.




Over: nok en British Airways-maskin: A320-200, reg: "G-EUUT" -
levert ny til BA: des. 2007, snart fire år gammel.



Over: TACV / Cabo Verde Airlines med B757-200, reg: "D4-CBG" Levert
ny til selskapet: mars 1996, maskinen er ca. 15.5 år.




Over: KLM Cityhopper: Embraer 190, reg: "PH-EZD". Levert ny
til KLM: april 2009, snart 2.5 år gammel.






Over: Royal Jordanian Airlines: A319, reg: "JY-AYL", levert
ny til selskapet: mars 2008 - maskinen er 3.5 år.



Over: KLM Cityhopper: Fokker-100 (F28-0100), reg: "PH-OFM".
Levert ny til Midway Airlines i USA: januar 1994, så over
i eie hos Fokker selv - fra 25. juni 2002 til 25. juli 2002;
hvor maskinen ble kjøpt av Pelita Air Service. I bruk til den
ble lagret pr. juni 2005, så kjøpt av KLM medio januar 2006 -
og vært i bruk hos KLM siden. Maskinen nærmer seg 18 år.
Dette var en av SVÆRT mange F-100 og F-70 maskiner vi stadig
så på AMS, men F-100 har KLM Cityhopper kun fem stk. igjen av.
Men F-70 har de hele 26 maskiner av i drift enda.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 20:22   #3
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1


Over: Corendon Air (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-TJG". Levert
ny til Air Berlin: feb. 1999. Så kjøpt av Corendon: april 2010,
maskinen er litt over 12.5 år gammel.





Over: Qatar Airways (Cargo): B777-FDZ, reg: "A7-BFA". Levert
ny til Qatar Airways: mai 2010 - kun litt over ett år gammel.




Over: Alitalia: A320-200, reg: "EI-DTG". Levert ny til
selskapet: juli 2009 - litt over to år gammel.



Over: EasyJet: A319, reg: "G-EZBO". Levert ny: april 2007,
ca. 4.5 år gammel.




Over: bmibaby: B737-300, reg: "G-TOYL" (passer jo godt med "Toy" i reg.
siden vi snakker om "bmiBABY" ja. Levert ny til: Go Fly i England pr: april 1999,
så over til EasyJet: juli 2002, så til Thomson Airways: mai 2006. Kjøpt av
nåværende bmibaby: april 2011, maskinen er ca. 12.5 år gammel.




Over: British Airways: A319, reg: "G-EUPN". Levert ny til BA: juli 2000,
maskinen er litt over 11 år.




Over: CityJet (Irland): BAe Avro RJ85, reg: "EI-RJC". Levert ny til
Mesaba: aug. 1998. Kjøpt av CityJet: des. 2007, maskinen er 13 år gammel.




Over: Transavia Airlines: B737-700, reg: "PH-XRE". Levert ny
til selskapet: april 2004, maskinen er snart 7.5 år gammel.




Over: AirFrance Regional: Embraer-145, reg: "F-GRGB". Levert ny
til selskapet: april 1997, ca. 14.5 år gammel.




Over: Alitalia med A321-100 (ikke -200!), så disse er det ikke så
mange av. Opprinnelig demo/test-fly hos Airbus Industrie, på vingene
fra: sept. 1993. Så kjøpt av Alitalia: nov. 1994, så en overføring
internt og skifte av reg.nr. Maskinen er 18 år gammel.




Over: Albinati Aeronautics: Bombardier BD-700 (-1A11 Global 5000),
reg: "HB-JIH".




Over: AnadoluJet (Tyrkia): B737-800, reg: "TC-JGK". Levert ny
til: THY Turkish Airlines: april 2006, så over til AnadoluJet
medio: mars 2011. Maskinen er ca. 5.5 år.




Over: KLM: B777-200ER, reg: "PH-BQG". Levert ny til KLM: april 2004,
maskinen er ca. 7.5 år gammel.


Så en liten "designstuide" i hvor vakker en MD-11 maskin er, her
kommer en fotoserie på fire bilder av samme maskin - jo du leste
riktig (hele fire, av SAMME). Men MD-11 bilder blir man vel aldri
lei av?







Over: KLM: MD-11, reg: "PH-KCI". Levert ny til KLM: nov. 1995, så
en tur innom VASP i ca. 2.5 år (fra des. 1995, til aug. 1998). Tilbake
til KLM igjen fra: 21. aug. 1998, og vært der siden - maskinen er
snart 16 år gammel.




Over: ArkeFly (TUI: Nederland): B767-300ER. Levert ny til SAS i:
19. nov. 1990 som "OY-KDL", maskinen var hos SAS frem til feb. 2004 -
og ble solgt til Holland Exel. Der var maskinen ca. ett år, siden
hele selskapet opphørte pr: 10. mai 2005. Så over til Dutch Caribbean
Airlines (i knappe tre mnd.). Flyet ble så kjøpt av ArkeFly for å fly
charterpax pr. 18. aug. 2005. Maskinen er snart 21 år gammel.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 20:23   #4
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

Så en liten serie med MD-11 igjen, en maskin man praktisk talt
over alt på Amsterdam: Schipol - uansett hvor man snur seg.
Totalt har KLM 10 stk. MD-11 i flåten:






Over: KLM: med nok en MD-11, reg: "PH-KCB". Levert ny til KLM
pr. mars 1994, maskinen 17.5 år gammel.






Over: KLM: A330-200, reg: "PH-AOF". Levert ny til KLM: des. 2006,
maskinen er snart fem år gammel.




Over: ett knippe mindre maskiner ved gate.



Over: Olympic Air: A320-200, reg: "SX-OAH". Levert ny til
selskapet: Air Deccan, pr: nov. 2007. Så kjøpt av Olympic Air: okt. 2009,
maskinen er snart fire år gammel.



Så var det slutt på Del: 1, men ta gjerne et titt på Del: 2 - som
inneholder fler "wide-bodies", samt litt militærhelikopter,
leiebilen (Opel Insignia), og smått og godt..



Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.
Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048),
og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for
posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen).


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 22:31   #5
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

Herlig herlig..
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 23:07   #6
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

rigtig flot serie fra AMS....og dejligt at du har sat dig ind i flyenes historie...Det viser hvor godt du har arbejdet med materialet...bliv ved med det
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 23:09   #7
Yankee
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Location: Rogaland
Posts: 1,200
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

Helt enig!
__________________
Fly interessert Rogalending.

Sony RX100 M1
Sony HX-90V
Canon 7D + Canon 70-200 f/2.8
Yankee is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2011, 23:57   #8
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

Supert! Minner meg om mitt dagslange besøk ved flyplassen der i fjor, mye KLM og Delta. Forbausende lite variasjon der, egentlig, selv om du har langt flere godbiter på bildene dine enn hva jeg så der. Mye pent! Takk for dokumentasjonen :-)
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 02:34   #9
SE-DYD
ScanFlyer Gold
 
SE-DYD's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,375
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

Er det nå man skal si shitt-pommfritt? Fin serie! Fine lyse bilder!!

Dag
SE-DYD is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2011, 18:27   #10
FlyTAP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

Fantastiske artige og informative bilder! Noen som vet hva som er forskjellen på A321-100/200? (med henblikk på Alitalia maskinen beskrevet på et av bildene).
__________________
Bom viagem!
FlyTAP is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 13:56   #11
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

Tusen hjertelig takk! Utrolig hyggelig med slike
tilbakemeldinger!!


SE-DYD: he he, 10 poeng til deg!


FlyTAP: A321-100 vs. A321-200, er ikke noen eksteriøre
forskjeller - men -100 versjonen ble aldri noen stor "hit"
for Airbus. -100 modellen ble produsert i begrenset opplag,
siden -200 modellen som kom ikke lenge etterpå; hadde bedre
egenskaper. Bl.a. hadde -200 kan ta av med høyere vekt,
lengre rekkevidde, bedre motorer, og en center fueltank
(som ikke -100 modellen hadde overhodet). Derfor er A321-100
litt "morsom" å se, siden det er såpass lite av denne
i forhold til -200. Av totalt ca. 656 stk. A321 (tall
fra Airbus, pr. 31. juli 2011), er det kun ca. 78 stk.
-100 modeller, resten er A321-200.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...

Last edited by Blackhawk; 04-09-2011 at 14:03.
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 18:23   #12
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

Tusen takk for flotte bilder. AMS er en flott flyplass.
__________________
Ja vi elsker alle og fly
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 21:47   #13
FlyTAP
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Location: Grimstad
Posts: 221
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

@ Blackhawk: Takker for info! :-)
__________________
Bom viagem!
FlyTAP is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2011, 20:55   #14
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1

Flotte bilder fra en flott plass!
EI-IXU (Alitalia A321-100) hadde jeg gleden av å fly for ca. en måned siden på FCO-CDG!
Hadde nødutgang og det ble dermed en fin tur i en gammel maskin, men kan kunne nesten ikke merke alderen innvendig.
Personalet kunne nok derimot ha trengt et smilekurs...
Har forøvrig 2 av 3 A321 turer i -100 serien...
Norwing is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Amsterdam Schipol utvider med ny pir A Someone Flyforum 10 04-07-2024 23:37
Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM) Blackhawk Bilder & foto 21 05-06-2015 20:29
Mai2013: Del 2: AMS: Schipol+fly/2 x Jr.Suite: Radisson Blu Blackhawk Bilder & foto 10 27-05-2013 20:42
Okt2012: Spotting/flyfoto: Amsterdam Schipol (Del2) Blackhawk Bilder & foto 6 05-12-2012 23:01
Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2 Blackhawk Bilder & foto 19 08-09-2011 13:47


All times are GMT +2. The time now is 04:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.