![]() |
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
|
![]()
Jeg er neppe den eneste som har tunet inn dekoderen på "Nrk1" de siste Torsdagene, hvor James May's fantastiske serie "Toy Stories" - eller "Store leker" - har prydet tvskjermen. Voksen på papiret og barnslig inni går jeg enda for, og med en velbevart guttejente inni meg som aldri fikk bygge modellfly med mamman sin - var triggerpunktet ganske enkelt å fyre av. Trengte bare en passe engasjerende og fantastisk tv-serie.
Airfix. Javel, Airfix og modellbygging måtte jo være tingen. Slippe å sitte foran pc'n eller tv'n og slave i alle timene av døgnet. Noe å roe hjerterytmen til etter joggeturer med bikkja. Perfekt nok har jeg også besøk av et søskenebarn på 11 år, så det fantes faktisk ikke unnskyldninger for å ikke dra på lekebutikken! Jeg så den umiddelbart, en 737-200, fra Airfix. Den skulle vi ha, kjapt prosessert. Men så viste det seg jo at man må kjøpe maling og pensel og lim og greier - det hørtes fryktelig masete ut når man aldri hadde gjort dette før - så jeg gikk heller for en starters kit med både maling og alt inkludert. Jeg følte meg som en 5åring på bursdagen sin når jeg satt i bilen og regelrett ruget på boksen. Jippi jippi jippi så moro dette kom til å bli! Noe helt nytt og kjempeengasjerende. ![]() Hawker Typhoon! Pent fly! Vel hjemme hyler og skriker to søstre på nærmere 50 år om migrene og løsemiddelskade, så vi må bygge ute på verandaen. Skakke værra lett å følge sine hobbyer, er det rart man trives foran hjemmekinoen med et zombieblikk? Ikke måtte vi søle lim på verandabordet heller. ![]() Fersk laks og innledende faser på gang! Litt famling med instruksene før store forventninger ble lagt utover bordet og vi satte i gang. Dette VAR gøy! Mens vi ventet på at de første bitene skulle størkne, gikk vi inn og slo på spillmaskina med litt Gran Turismo 5. I midten av et heftig løp lyder det ovenfra "eh, dere har ikke merka at det regner ute?". Glass og playstationstikker fløy i været, vi måtte redde airfixmodellen vår!!! Vi som jo hadde malt og alt! Surketrollene i andre etasje som trossalt hadde reddet airfixprosjektet vårt bestemte at vi ikke fikk dra det inn på grunn av lukta. Så hold dere fast, vi måtte legge det i uteboden! Prosjektet ble utsatt til dag 2. Ny dag, enda regn, så carporten blir et greit tilholdssted i dag. Vi legger nytt avispapir på bakken (...) og strør bitene utover. Krise - to biter mangler! Halehjulet og den lille pinnen hvor propellen skulle limes på. De forsvant nok med det våte avispapiret som ble kastet i gårkveld. Shitt. Jaja. Halehjulet var mikroskopisk uansett, propellen klistrer vi på med store mengder lim - problem solved! Skal jo være litt startvansker ![]() Vingene måtte vi klippe litt av for å få stappa inn i flykroppen, så de skippa vi å lime på. De satt veldig godt uten lim. ![]() Den svarte malinga fra inni cockpiten har rent litt utover pga regnet, og propellen har små biter tørkepapir tørket fast i malinga. I tillegg ble vi ikke helt sikker på hvordan vi skulle male propellen, så det ble med selve propellbladene i første omgang. Men ellers ser det sexytime ut, det var vi enige om! ![]() Fin tørkestasjon laget for vår Typhoon, ut og leke med bikkja mens vi venter på å få male underverket. Merk forøvrig at en av bombene ikke ville feste seg, vi hadde visst fyllt de små hullene med maling. Pyttsann, gir bare mer realisme. Den har allerede vært i krigen, den! (Senere ville dette vise seg å være veldig sant) Malingen gikk som smurt, jeg og søskenebarnet mitt er visst ganske skilled i maling og vi var enige om at malerverket var noe av det BEDRE vi hadde gjort så langt på denne modellen. ![]() Maling på g, yes! Og så til noe av det mest JÆVLIGE jeg har vært borti.... Å putte på dekalene. Fy faen for noe inni pilke helv *kutter bort store mengder nord-norsk bannskap* ...jit arbeid!!! wrghnnkfdflslablæææææ sier jeg bare. Men det kom seg med litt forståelse for hva et dekal egentlig er og hvordan de små barn av satan oppfører seg etter du har klippet de av papirlappen. Så det ble nå så som så med påføringa, søskenebarnet mitt ble brått litt mer stille og jeg måtte love han at neste modell kanskje burde se litt bedre ut en denne. Jeg liker å si at det møtte et jordskjelv under påføringen av liveryet, det ble jo dødskult LELL! ![]() ![]() Det som irriterte meg kanskje mest av alt, var at noen ganger så satt dekal-lappene som støpt i det de traff flyet (sånn som flagget som ligger 90grader i feil vei på halen) - mens andre ganger beveger de seg leeenge etter du har tatt de på, bare du er borti de (L'en som er på tur under flyet). ![]() Neste stopp: Spitfire, Messerschmitt og Boeing 737-200!
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
HAHA - megabra! Minner meg om hvorfor jeg sluttet å bygge modeller i tenårene ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Front section flyer
|
![]()
Flink du er Polaris
![]() Gruer meg til å fortsette med det jeg begynte på i vinter, ikke morro når reg bokstavene sklir nedover akkurat ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Free Luigi
|
![]()
Takk!
![]() LN-MOW - jeg prøvde nå å få det til å høres litt morsomt ut daaa! Hehe. Jeg har vel innsedd raskt at dette ikke handler om å få noe til å se vanvittig pent ut, men heller om å skape noe selv enten i samarbeid med andre, eller i eget selskap. Er jo morro å bygge noe! Håper bare jeg finner flere passasjerfly, det jeg synes er morsomst.
![]() |
#5 |
Front section flyer
|
![]()
Finnes masse på ebay som er billige. Bare finne malingen her og lakke de
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
|
![]()
Syns det var råmorsomt jeg! Venter spent på 737'en.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Free Luigi
|
![]()
I dag har jeg og søskenebarnet mitt vært Tromsø hjelpemeg rundt - ALT - av lekebutikker... Men det vakke lett å finne noe airfix eller revell å finne, kun i bil-modeller. Selv hobbybutikken var dårlig, tusen tanks og båter; et par fly fra produsenter jeg aldri har hørt om... Så det var bare å dra tilbake til der vi fant Airfix: extra leker!!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hehe.. Dette er den mest underholdende tråden jeg har lest på lenge.
![]() Gleder meg til fortsettelsen... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg var også veldig glad i å bygge modeller som tenåring, men det tok jo lang tid!!!
og den tiden har jeg ikke hatt for mye av seinere... Takk for at det finnes 1/400 som er ferdig til utstilling ![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg holder på med en A380 stress. Men må si det så bra ut til og være din første modell
![]()
![]() |
#13 |
Free Luigi
|
![]()
Takk takk
![]() ![]() Her er dagens kreasjon, en Mitsubishi Zero! ![]() ![]() ![]() Litt mye lim rundt cockpitvinduet, men lell ![]() På denne modellen ble jeg litt skuffet over fargen som fulgte med til flykroppen. Det ser jo ut til at flyet skulle være hvitt, eller iallefall mer hvitt enn grått. Men det endte jo opp som like grå som en regnværsdag ved Tromsø Lufthavn. Og det er grått det! Ser vi har slurvet litt med å fjerne de små plast-utstikkerene. Gikk substansielt mye bedre med dekalene denne gang! Var fryktelig vanskelig å få motoren til å passe, måtte skjære bort MYE med kniv. ![]() Sånn så det ut på eska, for sammenlikning... Er nok mer fornøyd med Typhoonen.
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 12-08-2011 at 21:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
|
![]()
Tips: Det finnes fine 737-200 dekaler å få kjøpt via rhusberg her på forumet ..
![]() http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=85076 |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Du må pusse å ha på klarlakk ;-) neida e imponert, du som kalte mæ en geek førr modellan ;-)
![]() |
#16 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() LN-TIB, æ sir bare...... ![]()
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Wow så flink du er polaris! For en tålmodighet!
![]() De blei jo fine de! Gleder meg til å se du fikler med 737-en ja! ![]() Hihi, ja, også må jeg bare si at du har en fantastisk og levende flott måte å skrive på som gjør at jeg leser med stor innlevelse og spenning! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Free Luigi
|
![]()
Nå har jeg ENDELIG begynt på 737'en!
![]() Jeg ELSKER å bygge modellene, lime de sammen og male dem. Men dekal-helvetet kunne jeg vært meg foruten. Hawker Typhoonen min står enda i uteboden til "lufting" (mamma takler ikke at jeg har den innahus), og når jeg fikla litt på den datt alle dekalene på den ene siden av. Flaff sa det bare, og så lå de i tusen biter på bakken. Jeg kjente jeg ble sint og oppgitt, før jeg lo litt. Nesten så jeg hadde klart meg uten liveries, alle mine fly kan leveres med en svart prikk på halen = LUNA airlines. Anyways. Pictures: ![]() Salig blanding av plast, sivert høyem, biffkniver og yogurtbeger. Ute på verandaen selvfølgelig, muttern får migrene bare av å se på limet. ![]() Synd at 737-200 mangler tailskid, denne hadde trengt det! (Det stod ingen ting om at jeg burde puttet vekt i neseområdet, nå er det jo litt for sent for det også... Irriterende) ![]() Jeg kompenserte for feilen fra produsentens side med å ordne modellen sånn at det så ut som flyet på ordentlig hadde hatt en hard landing (se landingshjulet... hehe. Jeg er sinnsykt dårlig å få landingshjulene limt rett på, men det ordner seg vel *flir* De siger liksom så ned når jeg setter flyet til tørking) ![]() Alt i alt er jeg nå fornøyd, 737-200 er nydelig og modellen ser flott ut, er detaljert "nok" og var trivelig å ha med å gjøre. Minus den baktunge ræva *flir* ![]() Mine to siste innkjøp: SAS DC-10 og Eurofighter Typhoon. Extra Leker i Tromsø har fått inn en HAUG med airfix. LØP OG KJØP, jeg visste ikke hvor jeg skulle begynne engang ![]()
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 28-09-2011 at 20:58. Reason: 737-200 er vel ikke classic... Den er vel mer... first generation :p |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Legal Eagle
|
![]()
Polaris! Ingen over. Ingen ved siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Første forsøk | jameson82 | Bilder & foto | 5 | 16-10-2012 21:03 |
Panorering - første forsøk | viking1965 | Bilder & foto | 21 | 04-07-2012 18:09 |
Første forsøk hos Airliners.net | Benjamin Hennes | Bilder & foto | 0 | 02-06-2012 15:27 |
Nattbilder Osl. Første Forsøk | baselutvann | Bilder & foto | 10 | 01-09-2010 13:05 |
Mitt første forsøk (RAW-format) | Lennart | Bilder & foto | 20 | 03-10-2007 09:33 |