Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-08-2011, 20:20   #1
Jack
ScanFlyer Blue
 
Jack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 333
Norwegian Banak tar av

"Norwegian vurderer direkterute til Oslo fra Lakselv hele året. "

http://www.finnmarkdagblad.no/nyhete...cle5689229.ece
Jack is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2011, 20:34   #2
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: Banak tar av

Norwegian er helt rå Kjosen satser jo på alt. En god og dårlig ide på begge måter. Tenk om ruten går rett til vest da har Kjos gjort en bommert, men hvis ruten blir med fulle fly er det jo en gullgruve.

Last edited by Martin; 02-08-2011 at 20:46. Reason: SK vs. DY
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2011, 20:48   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,638
Default Re: Banak tar av

<mod>
En vennlig oppfordring om å la denne tråden handle om DY, og ruten OSL-LKL, og ikke la dette bli nok en "SK vs. DY"-debatt.
<mod>
Martin is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2011, 20:54   #4
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
Default Re: Banak tar av

Quote:
Originally Posted by FlyboyKarsten View Post
Norwegian er helt rå Kjosen satser jo på alt. En god og dårlig ide på begge måter. Tenk om ruten går rett til vest da har Kjos gjort en bommert, men hvis ruten blir med fulle fly er det jo en gullgruve.
Interessant analyse! Det sier seg kanskje litt selv?
Novair is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 00:15   #5
RampSnake
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 215
Default Re: Banak tar av

Litt spent på denne faktisk! Mener selv at det ikke er belegg for en helårsrute, hvertfall ikke med så stort materiell som Norwegian oppererer. Var i militæret i porsanger, og vet at mye av trafikken fra og til Lakselv var med militert personell. Nå derimot, er porsangmoen omtrent nedlagt, så dagens opperatør av rutene fra LKL (Widerøe) har vel merket det en god del kanskje? Uansett, finnmark er en naturperle, og mange reiser dit for å fiske o.l, men å fylle en 300/800? skeptisk...
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 00:35   #6
vbe86
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2010
Location: OSL
Posts: 513
Default Re: Banak tar av

Belegget på denne ruten har vært meget bra, med mye turister. Men nettopp at det er mye turister gjør meg tvilende til helårsrute. Hvor stor er turisme i Lakselv på vinteren?
vbe86 is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 00:36   #7
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Banak tar av

Tja, Finnair pleide jo før å ha DC9/MD80 fra Banak (via Rovaniemi?) til Helsinki på sommeren som visstnok trakk PAX fra omkringliggende kommuner, da også inkludert Alta. Minnes at Arctic Air hadde en rute fra Alta til Banak (Do-228) som korresponderte med Finnair en sommer.

Så er jo også Lakselv et ganske godt utganspunkt for reise til ganske store områder av Finnmark, og med tanke på vinte- og værrstengte veier mm. kan det godt tenkes at en god del av befolkningen ute i Porsangerfjorden samt på indre strøk vil kunne foretrekke direkterute fra Banak heller enn f.eks. fra Alta. Det er for eksempel ikke umulig at folk i Kautokeino-regionen vil kunne foretrekke Banak fremfor Alta grunnet tidvis ustabile forhold gjennom Kløfta (Rv. 93).

En -800 blir muligens noe optimistisk for mesteparten av vinteren, men det kan nok godt være mulig med et lønnsomt belegg på en -300. Blandt annet meldte Charterselskapene for en tid siden i Finnmark Dagblad (papiravisen) om et totalt sett økt marked i Finnmark etter at de begynte å fly aktivt på Banak. Jeg ser ingen grunn til at ikke Norwegian skal kunne få en liknende effekt.

Siden artikkelen det linkes til innledningsvis henviser til papirutgaven kan jeg alltids skaffe rett utgave til veie i morgen (Onsdag) for å se om den gir ytterligere opplysninger om emnet. Forøvrig har Norwegian også før startet "dødsdømte" ruter som har vist seg lønnsom. Hva med å vente med å avskrive en eventuell vinterrute Oslo-Banak til det faktisk har blitt forsøkt?
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 18:58   #8
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Banak tar av

Har nå lest artikkelen i papiravisa, men ble ikke særlig klokere av det. Slik jeg forstår, så vil charterselskapene øke kapasiteten på Banak over det neste året, og Norwegian vil helt sikkert komme tilbake sommeren 2012. Men jeg fikk inntrykk av at en eventuell vinterrute ikke vil komme på plass før vinteren 2012/13? Men Norwegian bekrefter i alle fall at de regner på muligheten for en direkte vinterrute...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 19:00   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Banak tar av

Norwegian vurderer alle ruter de flyr i dag og eventuelt vil opprette i fremtiden. At de klarer å lage sak av enhver mulig rute, er imponerende bra av Norwegian's PR strategi, og imponerende dårlig av alle aviser som sluker det meste rått.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2011, 19:48   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
Default

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Norwegian vurderer alle ruter de flyr i dag og eventuelt vil opprette i fremtiden. At de klarer å lage sak av enhver mulig rute, er imponerende bra av Norwegian's PR strategi, og imponerende dårlig av alle aviser som sluker det meste rått.
Skulle ønske de ville vurdere SVG igjen - 16:25 som første ledige avgang fra OSL gjennom sommeren blir litt sent ;-)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 11:57   #11
CRJ1000ER
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 179
Default Re: Banak tar av

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Slik jeg forstår, så vil charterselskapene øke kapasiteten på Banak over det neste året
Hvilke charterselskaper flyr til/fra Banak? Er det charter til Syden eller turister til Banak?
CRJ1000ER is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 16:47   #12
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Banak tar av

Er usikker på hvilke flyselskaper som blir leid inn, men Apololo arrangerer i alle fall turer til Bulgaria. Samt at det tidvis kommer noen med utlendinger til Norge, hvorav SAS sin flyvning fra NRT er mest kjent. Det øvrige er vel for det meste "engangstilfeller" tror jeg...

Når det gjelder at Finnmark Dagblad lager sak av vinterrute-spekulasjonene blir vel det en kombinasjon av agurktid samt at Lakselv og omegn ikke egentlig er bortskjemt mht. transporttilbud...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2011, 17:39   #13
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
Default

Det har vel vært romaniacharter fra Lakselv en gang, vet ikke hvordan det gikk.
Glenn is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Åpen dag på Banak flystasjon seliasse Bilder & foto 4 08-09-2012 16:13
Orion nødlandet på Banak LN-VLE Småprat 0 23-08-2012 10:13
Nordavind 2010 - Banak Mantis Bilder & foto 22 15-09-2010 14:18
Banak under Nordavind 07 Scandinavian Bilder & foto 7 05-07-2007 00:10
Antonov 124 på Banak SK384 Flyforum 4 25-03-2006 12:29


All times are GMT +2. The time now is 19:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.