![]() |
Banak tar av
"Norwegian vurderer direkterute til Oslo fra Lakselv hele året. "
http://www.finnmarkdagblad.no/nyhete...cle5689229.ece |
Re: Banak tar av
Norwegian er helt rå Kjosen satser jo på alt. En god og dårlig ide på begge måter. Tenk om ruten går rett til vest da har Kjos gjort en bommert, men hvis ruten blir med fulle fly er det jo en gullgruve.
|
Re: Banak tar av
<mod>
En vennlig oppfordring om å la denne tråden handle om DY, og ruten OSL-LKL, og ikke la dette bli nok en "SK vs. DY"-debatt. <mod> |
Re: Banak tar av
Quote:
|
Re: Banak tar av
Litt spent på denne faktisk! Mener selv at det ikke er belegg for en helårsrute, hvertfall ikke med så stort materiell som Norwegian oppererer. Var i militæret i porsanger, og vet at mye av trafikken fra og til Lakselv var med militert personell. Nå derimot, er porsangmoen omtrent nedlagt, så dagens opperatør av rutene fra LKL (Widerøe) har vel merket det en god del kanskje? Uansett, finnmark er en naturperle, og mange reiser dit for å fiske o.l, men å fylle en 300/800? skeptisk... :)
|
Re: Banak tar av
Belegget på denne ruten har vært meget bra, med mye turister. Men nettopp at det er mye turister gjør meg tvilende til helårsrute. Hvor stor er turisme i Lakselv på vinteren?
|
Re: Banak tar av
Tja, Finnair pleide jo før å ha DC9/MD80 fra Banak (via Rovaniemi?) til Helsinki på sommeren som visstnok trakk PAX fra omkringliggende kommuner, da også inkludert Alta. Minnes at Arctic Air hadde en rute fra Alta til Banak (Do-228) som korresponderte med Finnair en sommer.
Så er jo også Lakselv et ganske godt utganspunkt for reise til ganske store områder av Finnmark, og med tanke på vinte- og værrstengte veier mm. kan det godt tenkes at en god del av befolkningen ute i Porsangerfjorden samt på indre strøk vil kunne foretrekke direkterute fra Banak heller enn f.eks. fra Alta. Det er for eksempel ikke umulig at folk i Kautokeino-regionen vil kunne foretrekke Banak fremfor Alta grunnet tidvis ustabile forhold gjennom Kløfta (Rv. 93). En -800 blir muligens noe optimistisk for mesteparten av vinteren, men det kan nok godt være mulig med et lønnsomt belegg på en -300. Blandt annet meldte Charterselskapene for en tid siden i Finnmark Dagblad (papiravisen) om et totalt sett økt marked i Finnmark etter at de begynte å fly aktivt på Banak. Jeg ser ingen grunn til at ikke Norwegian skal kunne få en liknende effekt. Siden artikkelen det linkes til innledningsvis henviser til papirutgaven kan jeg alltids skaffe rett utgave til veie i morgen (Onsdag) for å se om den gir ytterligere opplysninger om emnet. Forøvrig har Norwegian også før startet "dødsdømte" ruter som har vist seg lønnsom. Hva med å vente med å avskrive en eventuell vinterrute Oslo-Banak til det faktisk har blitt forsøkt? |
Re: Banak tar av
Har nå lest artikkelen i papiravisa, men ble ikke særlig klokere av det. Slik jeg forstår, så vil charterselskapene øke kapasiteten på Banak over det neste året, og Norwegian vil helt sikkert komme tilbake sommeren 2012. Men jeg fikk inntrykk av at en eventuell vinterrute ikke vil komme på plass før vinteren 2012/13? Men Norwegian bekrefter i alle fall at de regner på muligheten for en direkte vinterrute...
|
Re: Banak tar av
Norwegian vurderer alle ruter de flyr i dag og eventuelt vil opprette i fremtiden. At de klarer å lage sak av enhver mulig rute, er imponerende bra av Norwegian's PR strategi, og imponerende dårlig av alle aviser som sluker det meste rått.
|
Quote:
|
Re: Banak tar av
Quote:
|
Re: Banak tar av
Er usikker på hvilke flyselskaper som blir leid inn, men Apololo arrangerer i alle fall turer til Bulgaria. Samt at det tidvis kommer noen med utlendinger til Norge, hvorav SAS sin flyvning fra NRT er mest kjent. Det øvrige er vel for det meste "engangstilfeller" tror jeg...
Når det gjelder at Finnmark Dagblad lager sak av vinterrute-spekulasjonene blir vel det en kombinasjon av agurktid samt at Lakselv og omegn ikke egentlig er bortskjemt mht. transporttilbud... :stir |
Det har vel vært romaniacharter fra Lakselv en gang, vet ikke hvordan det gikk.
|
All times are GMT +2. The time now is 12:07. |
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.