![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
I australienske Qantas opplever en noe av det samme som i Norwegian, men med en litt annen vri, ettersom også det innleide flyselskapet heter noe annet.
Qantas-piloter varsler streik for første gang på 45 år, for å belyse at kundene ikke får det de forventer: http://qantaspilots.com.au/whats-at-...lightless-bird
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Forstålig at de aksjonerer, men er arbeidsvilkårene i New Zealand så mye dårligere enn i Australia?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette er vel mer likt om SAS skulle velge å la Blue1 eller Widerøe fly på SK ruter, er det ikke? Jetconnect er ifølge artikkelen heleid av Qantas, så i mitt hode må det vel være opp til Qantas gruppen å velge hvordan de skal utføre sin produksjon.
At Qantas-personell reagerer på slike endringer er forståelig. Argumentet som fremlegges er rimelig tynt, synes nå jeg: "Passengers boarding a ‘Qantas’ flight between, say, Auckland and Sydney, would be unaware that they are not getting what they paid for. They are not receiving the full Qantas product, they are receiving Jetconnect, dressed up in Qantas colours." Jeg vet imidlertid ikke om det som leveres av service ombord og på bakken er forskjellig om man flyr flightene operert av Jetconnect kontra Qantas, så kanskje får de ikke rent faktisk det samme? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Er nå egentlig dette så mye verre enn at Cityline eller Eurowings flyr for LH, evt. at Cimber flyr for SAS? Jeg ser ærlig talt ikke helt forskjellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
I Tyskland har meg bekjent pilotforeningen i LH fått igjennom tiltak som innebærer blant annet at Cityline og Eurowings-ansatte ikke automatisk får søke over til LH mainline uten videre, samt at de også må gjennomgå de samme strike opptaksprøver som hos DLH før ansettelse i datterselskapene. Noen andre vet sikkert mer om dette. Sammenligningen med Blue1 og WF er relevant, om ikke helt korrekt. For det første flyr ikke Blue1 og WF rundt i SAS-farger og uniformer, og de selger ikke et fullt SAS-produkt til en lavere kostnad. Hadde dog Blue1 blitt malt i fulle SAS-farger, samt tatt over full produksjon fra HEL på alle SAS-ruter, med innleide piloter på estisk kontrakt så hadde vi hatt en lignende problemstilling. Men dette er det et annet norsk selskap som driver med for tiden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 27-07-2011 at 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er inkorrekt. Prøv å book en tur fra TOS til BOO på www.sas.no og se hva som kommer opp..
Forøvrig må vi skille mellom om man ser dette fra en passasjers eller en arbeidstakers synspunkt. Du virker å kommentere fra det første, mens jeg fra det siste. For arbeidstakerne er det himmelvid forskjell på eksemplene du nevner. WF overtagelse av de tynne SAS-rutene i nord-Norge er ikke outsourcing av samme produksjon (eks B737) til et lavkostland med dårligere arbeidsvilkår, snarere tvertimot. Last edited by scarebus; 27-07-2011 at 16:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Blue1 & Widerö flyger väl dessutom på KF/WF flightnummer där SAS har codeshare.
DYs HEL bas är annulunda. Det är DY flygplan, personalen bär DY uniform men personalen är inte DY anställda, utan anställda av ett östeuropeiskt bemanningsföretag. Jag tror DYs skandinaviska personal också skulle hota med strejk OM DY vill använda östeuropa personalen på ex inrikesflighter i Sverige, Norge & Danmark. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Til det andre så er det nok riktig at jeg ser dette fra en passasjers ståsted. Som arbeidstaker ser jeg problemstillingen, men mener likefullt det er nokså likt den flyttingen av produksjon man gjør internt i et konsern. Finland er jo f.eks. lavkost i forhold til Norge. Jeg ser imidlertid poenget med at det er forskjell på å la WF overta tynne ruter kontra det man ser i Qantas. Likefullt er Jetconnect heleid av Qantas, og flygningene går vel fra NZ om ikke annet, så det er ikke slik at de henter billige piloter/CC fra NZ for å fly i Australia (om jeg nå har forstått dette riktig). At de ansatte ikke liker utviklingen har jeg ingen problemer med å forstå. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Skillnaden i pris på varor och tjänster i Norge och Finland är mycket mycket mycket mindre än den mellan Finland och Estland.
Jag bara väntar på vad som händer den dag Kjos & Co vill outsourca inrikesrutter i Norge och Rutter mellan Norge, Sverige & Danmark till personal från det estniska bemanningsföretaget. Jag gissar att det blir strejk OM DYs ledning försöker genomföra det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Om det er 40% lavere lønn eller 100% lavere lønn er ikke så vesentlig. Man ble vel også litt sure i et annet skandinavisk selskap når man snakket om å la svenskene ta over mer produksjon, fordi de var billigere. Det er klart det vil bli reaksjoner om DY skulle finne på å bruke innleid personell til å erstatte ordinært personell, men jeg tror vi kan ta den debatten hvis det ser ut til å bli en realitet. Nå dreier denne saken seg riktignok om NZ og Australia, og der vet jeg ikke hvor store forskjeller det er i relevante lønnskostnader, men et eller annet sier meg at jeg har hørt tallet 30-40% lavere lønn i NZ. Det vil i så fall være omtrent sammenliknbart med forskjellen mellom Norge og Finland (basert på offisiell statistikk). Last edited by TOS; 27-07-2011 at 19:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() <mod> Korrekt TOS, nå dreier dette seg på Qantas og Australia, men det begynner å lukte at den den tradisjonelle DY/SK-kranglingen er på vei inn. Vi ber debattantene om å styre tilbake mot temaet i denne tråden før det skjærer ut igjen. </mod>
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Likevel så kan nok det som har vært diskutert her så langt vurderes til å være relevant for tråden, men slike diskusjoner har vel en tendens til å skli ut. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Haugesund lufthavn - outsourcing av driften | SBT | Flyforum | 23 | 15-11-2024 10:42 |
Teknisk outsourcing oeker | LN-MOW | Flyforum | 0 | 20-12-2005 16:23 |
KLM Outsourcing AMS-IAH | dc-8-63 | Flyforum | 16 | 02-09-2005 10:49 |
Outsourcing | RolfL | Flyforum | 14 | 31-08-2005 14:52 |
Mer om Alaska og outsourcing | LN-MOW | Flyforum | 2 | 03-06-2005 04:39 |