Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-08-2005, 18:39   #1
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Outsourcing

En stor, internationell studie där 8000 kundprojekt i 32 länder studerats har visat att 60% av projekten misslyckats och inte gett de fördelar som förväntats. Outsourcing har visat sig vara en osäker strategi, en trend på frammarsch. Nyligen visade en studie i Sverige att endast ett av 10 företag hade tjänat på outsourcing. Långa och många beslutsvägar, långa väntetider och långa leveranser av bl.a. reservdelar var exempel på vad som blivit sämre. Således inte alltid trend- och konsultnissarna får rätt. Något att tänka på, inte minst inom airline business.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2005, 19:50   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Outsourcing

Jeg tror nok at outsourcing har vært gjenstand for litt vel mye "beundring" av konsulentselskap, og litt lite kritisk blikk på hvilke faktorer som er nødvendig for å få til vellykket outsourcing. Bare man outsourcer så blir alt bra....

Noe av problemet er bl.a. knyttet til manglende "eierforhold" til sluttproduktet, samt at det kan være svært vanskelig å skrive kontrakter mellom uavhengige bedrifter for å sikre leveranser av tjenester/varer av riktig kvalitetsnivå. Det vil alltid kunne oppstå situasjoner som ikke er beskrevet i kontraktene som kan skape større problemer enn om alle de involverte partene jobber i samme bedrift.

Noen fordeler kan det selvsagt også være med bruk av outsourcing - blant annet knyttet til bedre utnyttelse av spesialkompetanse.

jy
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2005, 20:04   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Outsourcing

Her kunne jeg holdt paa i timevis .. men tror jeg vil begrense meg til ett noekkelord: Motivasjon.
Er du flink til aa motivere, enten ved hjelp av loenn, fordeler, inspirasjon eller annet, faar du et produkt som er deretter.
Daarlig produkt og likeglade ansatte kommer like gjerne innen egne rekker som hos kontraktfirma. Det stilles gjerne stoerre krav til de som jobber paa kontrakt, saa jeg er ikke helt uten videre enig i disse konklusjonene ...

Har man ikke en klar strategi, mislykkes man uansett.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2005, 20:16   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Outsourcing

Quote:
Originally posted by LN-MOW
Det stilles gjerne stoerre krav til de som jobber paa kontrakt, saa jeg er ikke helt uten videre enig i disse konklusjonene ...
Jeg er forsåvidt enig i at motivasjon er en viktig faktor for å få ting til å fungere. Når det gjelder at kontraktsarbeiderne ofte stilles over for strengere krav enn egne ansatte så er det nok noe i det også, men problemet er ofte at kontraktsarbeiderne ofte belønnes ut i fra hvor godt de gjør det langs enkelte "kvalitetsparametre" men ikke langs andre. Dette kan, om man ikke er bevisste nok, resultere i dårligere produkt. Det klassiske eksemplet på hvor galt det kan gå er hentet fra tidligere Sovjetunionen, hvor bussjåførene ble belønnet etter hvor flinke de var til å holde rutetidene. Det resulterte, kanskje naturlig nok, i at det ikke ble så mange passasjerer ombord i bussene....
:
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2005, 22:39   #5
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Outsourcing

Min (ukvalifiserte) oppfatning er at outsourcing er OK "bak kulissene", men frontlinepersonale bør være ansatte.
(ikke A N S A T T E )
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2005, 10:31   #6
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Outsourcing

Quote:
Det klassiske eksemplet på hvor galt det kan gå er hentet fra tidligere Sovjetunionen, hvor bussjåførene ble belønnet etter hvor flinke de var til å holde rutetidene. Det resulterte, kanskje naturlig nok, i at det ikke ble så mange passasjerer ombord i bussene....
:
Eller fabrikken som fikk belønning etter hvor mange kilo sko de laget - og derfor laget såler med blyinnlegg...eller den som fikk bonus etter antall pelsluer de laget - og derfor bare laget veldig små størrelser...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2005, 10:35   #7
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Outsourcing

Quote:
Originally posted by TOS
Jeg tror nok at outsourcing har vært gjenstand for litt vel mye "beundring" av konsulentselskap, og litt lite kritisk blikk på hvilke faktorer som er nødvendig for å få til vellykket outsourcing. Bare man outsourcer så blir alt bra....
Selvsagt. det er det blårusskonsulentene tjener penger på. Når outssourcingen er ferdig kommer de til å tjene penger på å insource det igjen.

En konsulent er som kjent en som først stjæler klokka di og så tar seg grovt betalt for å fortelle deg tiden.:devil
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2005, 14:21   #8
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: Outsourcing

Quote:
Originally posted by LCH
Min (ukvalifiserte) oppfatning er at outsourcing er OK "bak kulissene", men frontlinepersonale bør være ansatte.
(ikke A N S A T T E )

För att citera min bok ("Introduction to Modern Management" ). "NEVER OUTSOURCE YOUR CORE ACTIVITIES!!! Doing it can be fatal".

Skall man överhuvudtaget hålla på med outsourcing bör man göra det inom de områden där det inte märks utåt. Ett exempel är städtjänster. Tidigare gjorde vaktmästarna städjobbet, men från januari 2004 hyr vi in en firma. Detta fungerar utmärkt. Men att göra detsamma med administration och föreläsare.. I think not.


Savipix is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2005, 14:53   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Outsourcing

Jeg kan gi eksempel paa det motsatte:
Det Servisair-teamet som handlet oss (ATA) paa Sea-Tac frem til Swissport tok over for to aar siden, ytet en formidabel service og leverte service som ikke sto tilbake for noe man kunne gjort selv.
Desverre leverte Swissport et like godt eksempel paa motsatt argument ...

Men her kommer motivasjonen inn. Servisair hadde et lederteam som hadde evnen til aa faa folk til aa skjerpe seg, samt ha det morro paa jobb.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2005, 15:00   #10
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: Outsourcing

On the other hand är det väl en definitionsfråga om groundhandling är en "core core" activity och därför går det alldeles utmärkt att outsourca (bara man gör det till rätt bolag).


Men att outsourca själva flygningen hade varit att skjuta sig själv i foten tror jag.


Men att motivation är "they key" tvivlar jag inte en sekund på.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2005, 15:07   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Outsourcing

Quote:
Men att outsourca själva flygningen hade varit att skjuta sig själv i foten tror jag.
Hva med "wet-lease" avtaler...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2005, 15:31   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Outsourcing

Quote:
Originally posted by Savipix
On the other hand är det väl en definitionsfråga om groundhandling är en "core core" activity och därför går det alldeles utmärkt att outsourca (bara man gör det till rätt bolag).
Naa glemte jeg aa spesifisere at det dreide seg om frontlinjetjenester ...
Det gaar fint an aa outsorce flyvningene .. se paa Goodjet .. crewet var ansatt i et vikarbyraa, var de ikke? :smokin

Mener ogsaa ha lest at den norske Ryanair-kabinen er ansatt i et eksternt selskap?

Restaurantbransjen er ogsaa full av 'outsourcing' .. se paa flyplassene, for aa holde oss der. Starbucks, Burger King, Pizza Hut mm .. alt driver paa lisens av flyplassenes konsesjonshavere .. ingen er ansatt i firmaene. Merker du forskjell?

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2005, 18:42   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Outsourcing

Jeg tror ikke outsourcing er bra eller dårlig. Man må rett og slett vite når og hvordan og hva. Og selvom en outsourcing var velykket i forhold til f.eks en SLA så er det ikke sikkert man tjener mer penger på det.

Det er også viktig at man er en viktig kunde for det eksterne firmaet, eller har avtale som straffer riktig når man leverer en dårlig jobb.

Skal man outsource kjerneområdene så må man også være obs på at man risikerer å 'outsource' også 'kjerneintektene'. Det eksterne firmaet kan jo finne ut at de kan gjøre alt helt selv og ta hele kaka.

En del konsulenter anbefaler også outsourcing til eksterne firmaer for å kunne dumpe lønninger og goder. Jeg tror at det er ofte i disse tilfellene at man får ofte dårlige resultater.

Dessuten så synes jeg det er litt skummelt å se at toppsjefer kan finne på å gå til ukjente konsulentfirmaer med ansatte i begynnelsen av 20-årene som aldri har sett eller vært i en bedrift før.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2005, 12:38   #14
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Outsourcing

Heisann... her kunne jeg sitte i timesvis... som LN-MOW skrev... og gitt dere forskjellige eksempler og erfaringer, men stort sett så er det ikke ett enkelt svar på dette.

Vi bruker for eksempel OEM, som GE Aircraft Engines, Rolls Royce osv. for overhaling av alle motorene våres, Honeywell, Hamilton Sundstrand osv. for komponenter, og har fått levert kvalitetsprodukter i åresvis. På grunn av mengden har vi forhandlet oss til veldige gunstige priser.

Jeg vet også at GE bruker KLM motor verkstedet i AMS som overflow for CFM56-7 motorene... og de kan jobben sin. Vi brukte også VOLVO Aero Engines for JT8D motorene med like god erfaring. Vi tar mange B737 og B757 heavy maintnenance in-house, men har også brukt for eksempel Monarc for B757. HAECO tar mange widebodies som B767 og B777 som de har spesialisert seg på.

Jeg har også sett eksempler på dårlig kvalitet fra enkelte firma... som jeg ikke trenger å nevne her... og dette er en lærekurve....

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2005, 14:52   #15
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Outsourcing


Denne tråd er vel egentlig et rigtig godt eksempel på "dårlig" outsourcing:

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=6513

Hilsen

Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Haugesund lufthavn - outsourcing av driften SBT Flyforum 23 15-11-2024 10:42
Outsourcing i Australia Jumper G5 Flyforum 12 27-07-2011 21:32
Teknisk outsourcing oeker LN-MOW Flyforum 0 20-12-2005 16:23
KLM Outsourcing AMS-IAH dc-8-63 Flyforum 16 02-09-2005 10:49
Mer om Alaska og outsourcing LN-MOW Flyforum 2 03-06-2005 04:39


All times are GMT +2. The time now is 17:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.