![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det må jo være en enorm manifestasjon av Norwegian, som soleklar prisleder, at de som har funnet en billigere bilett enn dem konsekvent må få det omtalt i pressen, NRK eller på et eller annet forum.
Det er vel knapt noe annet fenomen i verden som har større sjans på å bli formidlet omverdnen. Det måtte i så fall være e-coli funn i en eller annen matvare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Når ble Norwegian prisleder?
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fordi Norwegians priser alltid blir brukt som målestokk når andre billige flybiletter skal beskrives. Det gjelder hele veien fra SAS sine sammenligningsannonser, FBI på NRK og i utallige fortellinger i fora om opplevde tilfelle der andre flyselskap har vært billigere enn Norwegian.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Har du hørt om et selskap som heter Ryanair? Har inntrykk av at Norwegian kopierer stadig mer fra Ryanair, unntatt prisene.
Ellers var Norwegian tidligere prisledende blandt de nordiske selskapene, men det var for 3-4 år siden.
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 14-07-2011 at 11:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ryanair oppererer noe anneledes enn andre flyselskap. Produktet til Ryanair er kanskje for forskjellig fra andre og at de derfor sjeldent brukes som referanse på lave flypriser.
Det er bare min observasjon at når det sammenlignes lave fly priser er det nesten alltid Norwegian det sammenlignes imot (ref deg selv med inlegget ditt igår). I og med at Norwegian er "lista" alle måler seg imot så vil jeg påstå at de er prisledene. Tilsvarende med smarttelefoner. Alle merker av smarttelefoner sammenlignes frivillig eller motvillig imot Apple iPhone's kapasiteter. Det er fordi Apple er teknologiledende på smartelefoner. Noen vil sikkert bestride om iPhone ER teknologiledene, men det blir uinteressant. Det ER iPhone det sammenlignes imot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Nå er dette faktisk en tråd om Norwegian og da er det naturlig å sammenligne med deres priser. Spesielt når det blir fremsatt påstander om at de har valgt en ukurrant flyplass for å kunne være billigere, mens de i virkeligheten ikke er spesielt billige til denne destinasjonen.
![]() |
#7 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Den dagen f.eks. SAS endrer 2 siders fargeoppslagene sine fra å sammenligne sine priser med Ryanair i stedet for Norwegian... og at jeg samme dag leser et foruminlegg om tanta som trodde at Ryanair var billigst, men ble rådet til å skjekke med SAS for sikkerhetsskyld også... og at sannelig var SAS billigere enn Ryanair. Ja, den dagen skal jeg jommen være tilbøylig til å være enig med deg :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Google "Billigere enn Norwegian" => 6.620 treff
Google "Billigere enn SAS" => 12.600 treff Slik du definerer det ser det ut til at SAS er "prisledende".
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er praktiskt at ordet "prisledene" eksisterer siden det ikke alltid betyr nøyaktig/akkurat det samme som "billigst". Men det virker som du insisterer på at "billigst" = "prisledende" basta!
Da er man altså over på den evindlige diskusjonen "hvem er billigst?". Norsk Flyprisindeks, publisert av reisesøkemotoren travelmarket.no, er vel det nærmest en kommer noen som gjør et forsøk på å logge dette nogelunde objektivt. Fra deres siste list ser det ut som Norwegian har omtrent dobbelt så mange score som neste flyselskap. Da vil jeg si at vi er like langt; Norwegian virker å være både prisledene og billigst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er da ikke noe mål å være billigst? Målet er å være smartest og få mest i snitt per sete.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Enig, og det er nok selskapet det hele tiden sammenlignes imot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er forskjell på å lede (verbet) og å være en leder (substantivet). Det å lede er vise vei, og en kan vise vei til dyrere billettpriser eller en vise vei til billigere priser. En leder derimot er over noen andre og per se noen som er høyere enn andre.
Dermed har jeg betenkeligheter med å si at Norwegian ledende og fastsetter prisnivået i markedet, men er ikke en prisleder.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det spiller i grunnen ingen rolle hvem den rette leder sålenge det er Norwegian som har fått medaljen rundt halsen. Det er de som blir dratt frem som eksempel hver gang lave priser skal omstrides. The winner takes it all, fair or foul doesn't matter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Front section flyer
|
![]()
Litt på sidelinjen, men hvor plaseres FR i denne kabalen? Prispresser eller prisleder?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS med vennetilbud (Splitta frå SAS mot overskot) | Ramgad | Småprat | 12 | 21-12-2013 21:44 |
Eigarskap og vilkår (Splitta frå "WF skal selges") | 73H | Flyforum | 20 | 14-11-2012 06:44 |
Transport frå Rygge (splitta frå God mandag fra 35000' over Canada) | SudCaravelle | Småprat | 18 | 04-10-2012 17:16 |
Samarbeidet mellom Dy og hurtigruten i TOS (Splitta frå AES-LON med DY-tråden) | BU662 | Flyforum | 28 | 14-08-2010 14:16 |
Liv laga for rute KSU - TRD ? (splitta ut frå Vestlink-tråden) | MD11 | Flyforum | 14 | 03-06-2010 00:05 |