Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2011, 18:11   #1
stistens
ScanFlyer Blue

SAS Sas rute Oslo - New York via Arlanda i vinter

http://www.hangar.no/archives/826

Dette var jo ikke noe gøy å lese om.

Fra 2007

Corona Airlines @ Airline Manager

Stian
stistens is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 18:16   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Sas rute Oslo - New York via Arlanda i vinter

Dette har vart oppe foer og er heller ikke noe nytt at den skal gaa 4x ukentlig, det har vel den ligget inne med fra starten av, selv om Hangar forst har klart aa oppfatte det naa

Uansett er det ikke behov for baaede SK og UA daglig i vinterhalvaaret. Markedet er rett og slett der ikke og ikke noe poeng aa fly med tap

Last edited by Someone; 13-07-2011 at 18:18.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 18:17   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Jaja, hva kan man si? Hovmod står for fall er vel et velkjent ordtak som slår meg her.

Quote:
- Ruten har hatt høyere belegg enn forventet, og vi har lagt merke til Continental ikke har økt kapasiteten sommerstid på strekningen Oslo – New York, og US Airs sommerrute fra Oslo er også kuttet ut i år. Som kjent er det enda et par norske selskaper som glimrer med sitt fravær på tross av at planene om oppstart har vært kommunisert nå i snart to år, samt at ryktene om at Delta skulle melde sin ankomst også har stilnet, sier Johansen.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 18:17   #4
Dreyer
ScanFlyer Silver

Det var da heller ikke noe nytt på noen måte.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 19:06   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Flyselskapet gikk hardt ut når de annonserte oppstarten på nytt av en rute til USA fra Oslo, denne skulle gå daglig hele året.
Dette er direkte feil. Hvis man ser tilbake på pressemeldingene snakkes det aldri om annet enn sommerprogrammet. Vinterflightene dukket opp i vinter - sånn ca side 16 i den lange 'SAS Starter OSL-EWR'-tråden ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 21:36   #6
ILS2
ScanFlyer Gold

En luftig argurknyhet fra Hangar. Jeg kan ellers melde at Chicago vil oppleve forsinkelser til vinteren grunnet tidvis kraftige snøstormer, samt at greske flygeledere tenker å streike også i 2012.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 21:50   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Dette er direkte feil. Hvis man ser tilbake på pressemeldingene snakkes det aldri om annet enn sommerprogrammet. Vinterflightene dukket opp i vinter - sånn ca side 16 i den lange 'SAS Starter OSL-EWR'-tråden ..
Dette er vel ikke helt riktig. Her er pressemeldingen fra SAS i forbindelse med åpningen (se uthevet setning), og jeg ser ingen referanse til kun sommerprogrammet ved en kjapp gjennomlesning:

Quote:
2011-03-28

SAS' Oslo-New York-rute åpner det amerikanske kontinentet for Norge

28. mars 2011 lettet SAS' SK907 fra Gardermoen med retning New York. Med det åpnes det amerikanske kontinentet for passasjerer fra hele Norge.

Direkteruten gjenåpnes syv år etter forrige SAS-flygning mellom Oslo og New York, og nærmere 65 år etter at SAS for første gang etablerte rute mellom Skandinavia og New York.
Ruten trafikkeres daglig med en Airbus A330-300 som har 34 Business class-seter, 35 seter i Economy Extra og 195 seter i Economy-klasse. Etter åpningen av denne ruten har SAS ti interkontinentale fly i trafikk.
- Betydelig reduserte kostnader, et topp produkt, og bedre markedsvilkår gjør det mulig for SAS å vokse på en lønnsom måte, sier kommersiell direktør Robin Kamark. Han slår samtidig fast at New York-ruten fra Oslo åpner det amerikanske kontinentet for SAS-passasjerer fra hele Norge.
Den nye ruten fra Gardermoen har avgang kl 1105 og er dermed lagt opp slik at passasjerer fra 39 flyplasser rundt om i Norge kan fly inn til Oslo på morgenen, og være fremme i New York allerede tidlig samme ettermiddag, lokal tid.
Flygningen ankommer Newark Liberty International Airport kl 13.10. Dermed er man fremme i New York tidlig nok til å "gjøre" The Big Apple allerede på ankomstdagen. Samtidig gir ankomsttidspunktet på Newark meget gode muligheter for å nå resten av det amerikanske kontinentet samme dag. I løpet av tre timer etter ankomst kan SAS-passasjerer velge mellom flere enn 150 avganger med SAS' alliansepartnere til over 50 byer i Nord- og Sør-Amerika.
- Mange passasjerer skal til New York, men erfaringen vår fra de etablerte rutene fra Stockholm og København til verdensmetropolen, viser at nærmere 50 prosent av passasjerene flyr videre. Dette behovet dekker vi gjennom samarbeidet med våre partnere i STAR Alliance, United/Continental som tilbyr ruter til en lang rekke av de viktigste destinasjonene over hele Amerika, avslutter Robin Kamark.
SAS' rute mellom Oslo og New York åpner også nye muligheter for flyfrakt. SAS er det eneste flyselskapet med Widebody-kapasitet på denne strekningen og kan tilby en fraktkapasitet på ca 15 - 28 tonn avhengig av passasjerbelegget.
For mer informasjon om SAS' langdistanseflåte, inkludert filmer og bilder, besøk "Media center" under www.sasgroup.net (http://www.sasgroup.net) (http://media.ne.cision.com/l/azbfmzai/www.sasgroup.net/ (http://media.ne.cision.com/l/azbfmzai/www.sasgroup.net/))

For mer informasjon, kontakt:

Kenneth Vikse,
Kommunikasjonssjef
Mob: 47 95719211
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 22:01   #8
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Hmm.. jeg følger vel ikke så godt med, men hadde et klart inntrykk av at dette skulle bli et helårstilbud. Regner med at en del ikke-flynerd reisene også trodde dette.

Jeg hadde tenkt meg en helg i november, direkte.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 22:08   #9
Andre1980
ScanFlyer Blue

Det var vel kanskje poenget at den skal gå via Arlanda som var nytt?

Dvs ARN-OSL-EWR-OSL-ARN regner jeg med. Dette var ihvertfall nytt for meg.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 22:10   #10
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg hadde tenkt meg en helg i november, direkte.
...og det bør neppe by på større problemer:
Quote:
Originally Posted by Hangar.no;
Når sommersesongen er over nedjusterer SAS sin rute mellom Oslo og New York til kun fire dager i uken, og de ligger rundt helgene.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 22:11   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Hmm.. jeg følger vel ikke så godt med, men hadde et klart inntrykk av at dette skulle bli et helårstilbud. Regner med at en del ikke-flynerd reisene også trodde dette.
Det var det SAS fortalte media - se pressemeldingen jeg har sitert.
Old 13-07-2011, 22:13   #12
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

SAS sa i intervjuer at det ville bli redusert til 3-5 avganger på vinterprogrammet.
Så det er ingen stor nyhet.
Men det er sikkert ganske mange konspiratører som nå mener det er begynnelsen på slutten.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 22:15   #13
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dette er vel ikke helt riktig. Her er pressemeldingen fra SAS i forbindelse med åpningen (se uthevet setning), og jeg ser ingen referanse til kun sommerprogrammet ved en kjapp gjennomlesning:
Det er heller ingen referanse til vinterprogrammet. Det er ikke vanlig i bransjen å forholde seg til mer enn ett trafikkprogram av gangen.
Radar Station KGRV3
Old 13-07-2011, 22:18   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
De har vel sånn sett sitt på det tørre, sier de starter opp 28. mars og med daglige flyginger, hverken referanse til sommer- eller vinterprogrammet. De sier ingen ting om hvordan fremtiden skal bli, og det er vel normalt i markedsføringssammenheng at man gjør det på den måten, og snakker om de nære tingene først. Jeg ville vært mer overrasket om de hadde kjørt ut med store bannere "Nå vi flyr daglig til New York, men bare frem til oktober, mens neste mars er det daglig igjen."

Quote:
Originally Posted by Andre1980 View Post
Det var vel kanskje poenget at den skal gå via Arlanda som var nytt?

Dvs ARN-OSL-EWR-OSL-ARN regner jeg med. Dette var ihvertfall nytt for meg.
Flyet skal ikke gå den veien, men man må fly via ARN eller CPH om man vil til EWR de dagene OSL-flighten ikke går.

Old 13-07-2011, 22:19   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Det er heller ingen referanse til vinterprogrammet. Det er ikke vanlig i bransjen å forholde seg til mer enn ett trafikkprogram av gangen.
Quote:
Originally Posted by Discus View Post
De har vel sånn sett sitt på det tørre, sier de starter opp 28. mars og med daglige flyginger, hverken referanse til sommer- eller vinterprogrammet. De sier ingen ting om hvordan fremtiden skal bli, og det er vel normalt i markedsføringssammenheng at man gjør det på den måten, og snakker om de nære tingene først. Jeg ville vært mer overrasket om de hadde kjørt ut med store bannere "Nå vi flyr daglig til New York, men bare frem til oktober, mens neste mars er det daglig igjen."
Jeg skjønner det, men det er heller ingen spesifikke referanser til sommerprogrammet. Det som står er at ruten skal flys daglig. Jeg vil tro at de fleste som ikke jobber innen luftfart ikke tenker på at de er to "sesonger" i luftfarten, og man kan dermed også forstå utsagn som at "Flyselskapet gikk hardt ut når de annonserte oppstarten på nytt av en rute til USA fra Oslo, denne skulle gå daglig hele året." Det er iallafall ingenting i pressemeldingen som leder en til å tro noe annet.
Old 13-07-2011, 23:30   #16
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Tviler på at Ola Dunk som kanskje reiser med fly 1 gang i året, i det hele tatt har peiling på, eller i det hele tatt bryr seg om SAS flyr daglig eller bare 4 ganger i uka til EWR
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2011, 23:45   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Tviler på at Ola Dunk som kanskje reiser med fly 1 gang i året, i det hele tatt har peiling på, eller i det hele tatt bryr seg om SAS flyr daglig eller bare 4 ganger i uka til EWR
La meg korrigere: Jeg, som er opptatt av luftfart og mer enn gjennomsnittlig orientert om hva som foregår, klarer ikke å lese noe annet enn at denne flygningen skal gå daglig.

Pussig at man i mange andre sammenhenger er så usedvanlig opptatte av at selskapene skal være presise i sine formuleringer, mens man andre ganger ikke klarer å se at det er et problem at man "glemmer" visse presiseringer. Nu vel, slik er vel verden....
Old 13-07-2011, 23:45   #18
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Det som står er at ruten skal flys daglig. Jeg vil tro at de fleste som ikke jobber innen luftfart ikke tenker på at de er to "sesonger" i luftfarten, og man kan dermed også forstå utsagn som at "Flyselskapet gikk hardt ut når de annonserte oppstarten på nytt av en rute til USA fra Oslo, denne skulle gå daglig hele året." .
Dette synes jeg er kverulering ...
Radar Station KGRV3
Old 13-07-2011, 23:47   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Dette synes jeg er kverulering ...
I refer the gentleman to the answer I gave some moments ago...

Jeg må muligens bare lære meg når det er viktig å være presis i formuleringene og når det ikke er så nøye, for ellers er man vel konsiprasjonsteoretiker igjen...

For ordens skyld: Jeg har for lenge siden fått med meg at man ikke skal fly daglig til vinteren og har ikke noe problem med det. Jeg kan likevel forstå at noen som leste den opprinnelige pressemeldingen i forbindelse med oppstarten ikke får dette med seg.

Last edited by TOS; 13-07-2011 at 23:54.
Old 13-07-2011, 23:55   #20
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Dette har jo vært oppe flere ganger før - at hangar.no tar opp dette uten at noe nytt har skjedd passer jo deres redaksjonelle profil. Synd at SAS ikke flyr daglig fra Oslo i vinterprogrammet, men det er tross alt syv og fire ukentlige flyvninger i flyrutens første år, avhengig av årstid. Det er halvparten så mange reisende mellom Norge og USA i vinterprogrammet sammenliknet med sommerprogrammet, så en reduksjon er ikke overraskende - særlig med tanke på at SAS har sagt at de vil være svært forsiktig med nye ruter. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor hangar.no bare nevner Arlanda - da SAS også flyr fra København, i tillegg altså fire ukentlige fra Oslo. Daglige avganger kommer igjen i sommerprogrammet.

Belegget på ruten ligger tett opp mot 90 prosent så langt.

Posting Rules