![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Jeg booket billetter gjennom Widerøe fra OSL til SFO via FRA, Lufthansa hele veien. Fordi flygningen fra OSL ble forsinket rakk jeg ikke flyet videre til SFO, og ble booket om av Lufthansas service center via YYC med Air Canada og United. Jeg landet 8 timer og 6 minutter etter skjema.
Så spørsmålet til dere ruttinerte er, har jeg krav på noen form for erstatning av Widerøe, Lufthansa eller forsikringselskapet? I så fall, hva? På forhånd, takk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Hei, godt å høre de fikk deg frem, hvertfall. Antagelig samme dag også? (Å reroute folk rundt halve kloden med kun 8 timers forsinkelse er egentlig ganske bra.)
Widerøe er bare reisebyrået her. Regner med at du fløy LH-metall OSL-FRA? I så fall er det LH som har laget problemet for seg selv. Det er sikkert et villniss av regler som slår inn, her er en av dem: https://secure.wikimedia.org/wikiped...61/2004#Delays
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Du må sjekke forsikringsvilkårene. Mange forsikringer har f.eks. en regel om at hvis du kommer frem under 24 timer forsinket, har du ikke krav på noe som helst utover mat og slikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det samme skjedde med meg. Skulle fly SVG-FRA-CCS-BOG med LH til CCS og Avianca på siste flight (alt bestilt via LH). Men flyet fra SVG hadde noe teknisk tull som resulterte i 2,5 t forsinkelse og CCS flighten dro fra oss. Dermed avgårde med direkteruten til BOG dagen etter med LH, og 23t forsinket. Alt vi fikk av LH var hotell for natten. Mer trengte de ikke å gi ifølge dem.
EU regulation 261/2004 sier vel noe om forsinkelse og noe om kansellering. Men Sturgeon-dommen fra EU domstolen 19 nov 2009 sier at lang forsinkelse og kansellering skal sidestilles og kompensasjon skal utbetales etter samme satser som kansellering. Det hjelper heller ikke å skylde på tekn.feil, da dette ikke regnes som usedvanlige omstendigheter. Men slik jeg har forstått flyselskapene (hadde samme diskusjon med SQ i 2009) velger de å ikke rette seg etter denne dommen, Tror også at den skal opp for en høyere instans i 2012 for endelig avsigelse. Så for den vanlige manen i gata er det lite vi kan stille opp med mot flyselskapene uansett hvor urettferdig det måtte føles å bli forsinket. (tar forbehold om at jeg kan ha lest eller forstått feil, jeg er ikke noe fasitsvar)
![]() |
#5 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Takk for svar folkens. Ser ut som jeg ikke har krav på stort, da forsikringselskapet mitt nektet meg erstatning. Grunnen til forsinkelsen var at vi fikk en elendig slot-tid på FRA fra OSL, noe som skyldtes at de la om systemet i kontrolltårnet eller noe (husker ikke helt..) på FRA. Gjensidige krever at feilen ligger på transportmiddelet, og regner ikke flyplassen som en del av transportmiddelet. Noe slu begrunnelse for å snike se gunna et erstatningskrav spør du meg, men jeg får nok ikke gjort stort med det... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva er det du oensker erstatning for? Har du mistet videre transport paa separate bestillinger, hatt andre ekstraordinaere utgifter p.g.a. forsinkelsen e.l.? Hvis du ikke har hatt det, tror jeg egentlig jeg bare ville lagt ballen doed. Det er sommer og fellesferie med fulle fly over hele fjoela, saa aa komme til SFO kun 8 timer etter skjema maa kunne sies aa vaere ganske bra. En venninne av meg skulle til USA, dro halvannet doegn foer det oevrige reisefoelget, men endte opp aa vaere paa hotellet to timer foer dem...
Hvis du er overbevist om at du fortjener erstatning for "tapt ferie" e.l., kan du ta saken til Flyklagenemden, men forsinkelsen maalt opp mot den totale reisetiden tilsier i mine oeyne at du ikke har krav paa noe som helst - utover mat og drikke. Unntaket er selvsagt ev. ekstraordinaere utgifter du har hatt, men dette dekkes ofte av reiseforsikringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Jeg fikk svar av Lufthansa 2-3 dager etter å ha sendt dem en mail. De var høflige og beklaget forsinkelsen, i tillegg til at de overførte 3500 poeng til Eurobonuskontoen min.
Så hvis noen andre blir forsinket med LH er det verdt å sende dem en mail om det ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forsinket/skadet bagasje og forsikring/erstatning | Are G | Reiseforum | 83 | 30-01-2024 13:26 |
Krav til flygeplan til enhver flygning. | Speedbird | General Aviation og sjøfly | 30 | 24-03-2013 16:52 |
Krav på erstatning når flyet blir forsinket? | Nja | Småprat | 56 | 05-01-2013 23:20 |
2 timer forsinket 757 | NAX115 | Bilder & foto | 5 | 11-06-2011 16:40 |
Norwegianflyet ble forsinket i sju timer - fikk erstatning | TC-JGY | Flyforum | 1 | 22-11-2010 09:55 |