Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2011, 23:14   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Longyearbyen oppsatt pa non Schengen?

Tok fly fra OSL er om dagen og sa til min store forskrekkelse at Longyearbyen var oppsatt pa non Schengen? Jeg mener at Longyearbyen gikk fra innenlandspiren for i tia? Betyr det at norske reisende ma ha med pass nar de skal til LYR? Teknisk sett sa er det riktig siden Svalbard ikke er med i Schengen, men jeg stusser litt allikevel da jeg mener at de flya der gikk fra innenlandspiren for. Noen som kan gi meg en forklaring?

Det ma da ogsa bety at man far alle "utenlandsfordelene" om man skal til Svalbard, sa teknisk sett sa kunne jo SAS innfort bonuspoeng for denne ruta.

Last edited by Hypern; 04-07-2011 at 23:17.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 23:16   #2
LN-KRF
ScanFlyer Molded

Default Re: Longyearbyen oppsatt pa non Schengen?

Betyr dette også at de som skal til LYR får handle taxfree på OSL? :P
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 23:24   #3
Glenn
ScanFlyer Molded

Det er passkontroll på alle reiser til Svalbard.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=37704
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 23:27   #4
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Tok fly fra OSL er om dagen og sa til min store forskrekkelse at Longyearbyen var oppsatt pa non Schengen? Jeg mener at Longyearbyen gikk fra innenlandspiren for i tia? Betyr det at norske reisende ma ha med pass nar de skal til LYR? Teknisk sett sa er det riktig siden Svalbard ikke er med i Schengen, men jeg stusser litt allikevel da jeg mener at de flya der gikk fra innenlandspiren for. Noen som kan gi meg en forklaring?
Har ikke enkelte av rutene gått via Tromsø?

Quote:
Det ma da ogsa bety at man far alle "utenlandsfordelene" om man skal til Svalbard, sa teknisk sett sa kunne jo SAS innfort bonuspoeng for denne ruta.
Nei, bonusforbudet gjelder også ruter til Svalbard.
Old 04-07-2011, 23:34   #5
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Har ikke enkelte av rutene gått via Tromsø
Det lander ett kveldsfly i LYR som går direkte fra OSL nå på sommern. Deretter har du OSL-TOS-LYR(-TOS-OSL) (SK4425 // 4414) som er helårsruta, og på sommern har du i tillegg en kveld/natteavgang fra TOS som går "separat" (ikke tilknyttet OSL med rutenr). SK4492 heter den trur eg.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 23:37   #6
LN-RPL
ScanFlyer Blue

LN-RPL's Avatar

Stemmer det Ida. Den hete SK4492 opp til LYR og kommer ned til TOS som SK4493.
Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2 objektiv
Upcoming flights:
Ingen i nær fremtid.
LN-RPL is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 00:08   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Det er jo litt spesielt da at man kan ga igjennom passkontrollen med bare et bankkort. Hehe.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 09:08   #8
Thomas
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Det er jo litt spesielt da at man kan ga igjennom passkontrollen med bare et bankkort. Hehe.
Det er ikke spesielt for det kan man ikke. Det står å lese noen poster lenger opp:

Quote:
Det er passkontroll på alle reiser til Svalbard.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=37704
Old 05-07-2011, 09:26   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Boarder man ved en gate på innenriks eller utenriks? Om førstnevnte, blir man kanskje busset til flyet?
Old 05-07-2011, 09:34   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Det er ikke spesielt for det kan man ikke. Det står å lese noen poster lenger opp:
Som norsk statsborger så holder det med norsk bankkort med bilde eller førerkort. Både fly og passasjerer blir normalt satt opp på non-schengen området for non-stop LYR-avgangene.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 15:15   #11
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Som norsk statsborger så holder det med norsk bankkort med bilde eller førerkort.
Det går jeg ut fra er nok så upresist i og med at det ikke er noe krav til norsk statsborgerskap for å få norsk bankkort med bilde eller førerkort...
Old 05-07-2011, 15:25   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Ellers hørte jeg fra en reisende til LYR at SAS hadde kjørt innlandskonsept med gratis kaffe ene veien, og utlandskonsept med kjøpekaffe andre veien...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 15:35   #13
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Siden Svalbard er en del av Norge, ikke minst med norsk byråkrati, gir det mening å kunne reise med norsk bankkort/førerkort, da dette er godkjent legitimasjon i riket. Grunnen til at man trenger pass på flygninger innen schengen er jo at det er den eneste offisielt godkjente legitimasjonen man har i landet. Regner med statsborgere i andre nordiske land også kan reise med legitimasjon bankkort/førerkort da de nordiske land har en avtale om anerkjennelse av hverandres bankkort/førerkort som gyldig legitimasjon.

Hvordan de sjekker statsborgerskap lurer jeg også på, men det er vel slik at er man lovlig i Norge kan man reise lovlig til Svalbard, slik at det ikke egentlig er noe problem.

Regner med at boardingkortet ikke funker i tax-free'en?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 17:07   #14
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Ruten direkte til LYR fra OSL er å annse som en "utenriks" destinasjon, derfor går den fra der den gjør.
Når man flyr via Tromsø må alle ut for å id sjekkes etc.

Service messig er dette en innenlands flight. Gratis kaffe etc.
God tur
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 21:53   #15
mo
ScanFlyer Blue

Grunnen til at det holder med bankkort for nordmenn er at Svalbard er under norsk styre, og myndighetene ikke vil lage det for problematisk å reise dit. De utlendinger som har norsk bankkort får heller slippe igjennom. Dette er et unntak som vil gjelde inntil norske myndigheter begynner å produsere nasjonalt ID kort. Deretter vil det være samme regel for alle som gjelder innen EØS, pass eller nasjonalt ID kort er gyldig for ID (veldig generelt sagt). Dette gjelder jo altså også fra andre nordiske land, passfriheten i Norden gjelder ikke Svalbard.

Taxfree får man selvfølgelig ikke kjøpe av den norske tollen, men så er det heller ikke særlige avgifter på Svalbard. Problemet er vel dermed svært liten for akkurat dette?
mo is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2011, 23:44   #16
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by ehall View Post
Taxfree får man selvfølgelig ikke kjøpe av den norske tollen, men så er det heller ikke særlige avgifter på Svalbard. Problemet er vel dermed svært liten for akkurat dette?
Godt poeng! Får prøve å ikke spore for mye av her, men siden Svalbard da går som innenriks med tanke på tax-free og toll, regnes det vel ikke som innførsel med tilhørende kvoter når man har med seg ting derfra. Man kan vel dermed ha med seg det armer og koffert kan bære av avgiftsfri sprit og tobakk når man har vært der oppe?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 00:04   #17
FestiVal
ScanFlyer Blue

Reiste selv til LYR i april og gikk gjennom med bare sertifikatet...
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 00:19   #18
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Godt poeng! Får prøve å ikke spore for mye av her, men siden Svalbard da går som innenriks med tanke på tax-free og toll, regnes det vel ikke som innførsel med tilhørende kvoter når man har med seg ting derfra. Man kan vel dermed ha med seg det armer og koffert kan bære av avgiftsfri sprit og tobakk når man har vært der oppe?
Husk at Svalbard er momsfri og - som du sier - avgiftsfri på sprit og tobakk. Altså har du kvoter, så det ikke skal stå en konstant luftbro mellom LYR-TOS med billig sprit og tobakk...

Du kan kun handle sprit på flybilletten du kom opp med, og fastboende må ha "alkoholkort" for å handle sprit. Jeg fikk med meg 10 bokser snus, 2 vinflasker og 1 konjakk ned sist (ikke til meg, så det så!) - som er sånn +/- kvotegrenseland.

Longyearbyen er jo tax-free land nummer 1. Kjøpte meg sykkel til "25% rabatt" som var ganske greit når det begynner å koste et par tusenlapper, ellers er alt man bestiller opp dit mulig å få momsfradrag på. Så lenge man har fast adresse

Last edited by Polaris; 06-07-2011 at 00:22.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2011, 09:25   #19
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by ehall View Post
Grunnen til at det holder med bankkort for nordmenn er at Svalbard er under norsk styre, og myndighetene ikke vil lage det for problematisk å reise dit. De utlendinger som har norsk bankkort får heller slippe igjennom. Dette er et unntak som vil gjelde inntil norske myndigheter begynner å produsere nasjonalt ID kort. Deretter vil det være samme regel for alle som gjelder innen EØS, pass eller nasjonalt ID kort er gyldig for ID (veldig generelt sagt). Dette gjelder jo altså også fra andre nordiske land, passfriheten i Norden gjelder ikke Svalbard.

For AS Norge er det viktigere å dra inn 1kr på spritavgift enn å passe på hvem som kommer inn i landet. :
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules