Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2011, 01:17   #1
Flying-news
ScanFlyer Silver

Avinor BGO - Slik skal køene reduseres

Det finnes x antall tråder om køkaos etc på BGO. Nå skal iallefall problemene (delvis) bedres. Det settes ut flere automater! Kanskje noen burde tenkt på det før?
BGO går altså nye veier og installerer automater (regner med at det snakkes på tvers av selskapene) i bl.a. parkeringshuset! Må bare le, men det vel litt smart også...
Det skal altså delvis løse problemet inntil den nye terminalen står ferdig i 2015/2016.

Quote:
Originally Posted by Bergens Tidende
- Vi skal installere 16 nye innsjekkingsautomater for å avhjelpe trafikken. De vil stå på hotellet, i parkeringsanlegget og i helikopterterminalen, sier Sognefest.

[...]

Til høsten skal de nye automatene stå klare.
(Regner med at Terminalsjef Alf Sognefest snakker på vegne av alle selskapene.)

http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Fel...s-2531292.html

Så får vi håpe de finner på enda en "genial" løsning når det kommer til security i 2. etg også.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 04:15   #2
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: BGO - Slik skal køene reduseres

Nuvel. Det er fortsatt bare 3 luker i sikkerhetskontrollen, og det er her de verste køene kommer fra.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 04:44   #3
ILS2
ScanFlyer Gold

Sikkerhetskontrollen på BGO er skremmende dårlig. Greit at de har lite plass å boltre seg på, men det virker som Flesland aksepterer - og er fornøyd med - at køtiden er på pluss/minus 10-15 minutter, selv utenfor rushtrafikk. Det mest tragiske eksempelet var en lørdag ettermiddag nå nylig med kun noen få avganger, begge sidene var åpen da jeg kom i køen, men den ene ble stengt ned mens jeg stod der (allerede da var køen 50% av kapasitet). På kort tid - mens vekterne holdt på å pakke sammen - ble køen så lang at den strakk seg utover hele køområdet og ned i trappen. Valgte de å åpne opp for å sluse unna? Neida, vær så god; 20-30 minutter i kø. Kos dere!

Samtidig virker BGO å være ekstremt utsatt for sykdom blant sikkerhetskontrollørene, noe som til stadighet fører til underbemanning på kritiske tidspunkt. Nå kjenner ikke jeg til hva slags avtaler Avinor har med vekterselskapet, men man kan ikke akseptere at de reisende skal lide fordi noen vektere plutselig blir syke. Da får de få på plass et system med ringevakter, ev. overbemanne slik at man alltid har "litt å gå på". Av alle verdens sikkerhetskontrollen er BGO den som får meg i dårlig humør før jeg i det hele tatt kommer til flyplassen. Det er ikke nødvendigvis vekternes skyld - de gjør så godt de kan - men de som står for organiseringen gjør en elendig jobb, og gjemmer seg kun bak "manglende kapasitet" hver gang det stilles kritiske spørsmål.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 10:10   #4
CV440
ScanFlyer Blue

Et lite eksempel fra Flesland sist fredag ca. kl. 0515.

Køen foran KLM skranker ca. 50-60 personer. 6 stk. automater hvor 2 var ute av drift og ingen brukte de 4 andre. Grunnen var at det ikke var egen skranke for bag-drop og da havnet man sist i køen dersom man brukte tid på automaten. Jeg brukte automaten og på den tiden det tok før jeg hadde fått ut boardingkort var køen øket med 5-10 personer foran meg. At det gikk fort i skranken med bag-drop da jeg endelig kom frem hjalp ikke mye.
CV440 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 12:54   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Ingenting bør overraske blant SGSBGO. Der kjører de stort sett sitt eget løp, uansett hva som er bestemt sentralt eller blant de flyselskapene de handler. Det eneste unntaket her må være den Biz-skranken Utflyttet fikk på plass etter utallige henvendelser og klager.
Old 04-07-2011, 19:51   #6
doffer
ScanFlyer Blue

Synes det er merkelig at sgs på bgo ikke 'åpner' charterautomatene for SAS-innsjekk når det ikke er noen charter fly som skal gå. I går stod det ti stk i kø bak hver automat, mens charterautomatene stod der fint alene. Det var ikke noe SAS-knapp på den, noe jeg synes et utrolig korttenkt!
doffer is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 20:56   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by doffer View Post
Synes det er merkelig at sgs på bgo ikke 'åpner' charterautomatene for SAS-innsjekk når det ikke er noen charter fly som skal gå. I går stod det ti stk i kø bak hver automat, mens charterautomatene stod der fint alene. Det var ikke noe SAS-knapp på den, noe jeg synes et utrolig korttenkt!
Er du sikker på det? Hvis dette er de to automatene under rutetavlen, så har jeg brukt disse på vanlige SAS-avganger tidligere. Da var det faktisk en dame som sa at de også kunne brukes.
Old 04-07-2011, 21:07   #8
doffer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Er du sikker på det? Hvis dette er de to automatene under rutetavlen, så har jeg brukt disse på vanlige SAS-avganger tidligere. Da var det faktisk en dame som sa at de også kunne brukes.
Jeg fant ikke noe sasknapp, men kanskje jeg kunne trykket på hva som helst. Det var i allefall ingen som brukte de.. :s
doffer is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2011, 21:10   #9
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Det var nesten ingen som brukte de da heller, før SAS-damen sa at disse kunne brukes.
Reply

Posting Rules