Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-06-2011, 11:41   #1
henning
ScanFlyer Blue

Ryanair Ryanair inngår avtale med COMAC

Ryaniar inngår utviklingsavtale med COMAC for C919 på Paris Airshow. For å si det pent så kan vel det være en flying start for et kinesisk eventyr dersom de får solgt 300 enheter til et vestlig selskap som Ryanair.

http://www.ryanair.com/en/news/ryana...9-mou-in-paris
henning is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 11:56   #2
FBUMAN1
ScanFlyer Blue

OBB 19 Re: Ryanair inngår avtale med COMAC

Kan også være spill for galleriet, og strategi for å presse prisen hos Boeing ?
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 13:02   #3
Polaris
Free Luigi

Default Re: Ryanair inngår avtale med COMAC

Neish hvorfor skulle det være det? Vi veit jo fra før av at "made in China" ikke akkurat er kjent for kvalitet, ei heller Ryanair. I call for a match made in "heaven".....
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 13:08   #4
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Etter at Airbus nekted a forhandle med FR, sa ma MoL se etter andre...

Men, det haster ogsa for ham. Han fa sine siste -800er neste ar og dersom FR vil forsette sitt business modell som baserer pa salg av flyene för C6 sjekk sa ma han snart legge inn en nye ordre...

Samtidlig kan man tvile at Boeing er saerlig interessert a se bruktmarked av 73H bli floomed med exFR fly. Derfor vil de ikke prise seg for lav...
Old 21-06-2011, 13:29   #5
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Når jeg se en C919 flyvendes for FR i Europa, ja så tror jeg på det her,men heller ikke før.
Det må være et reklame stunt...FR er lig med Boeing..såååååååå
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 14:54   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Neish hvorfor skulle det være det? Vi veit jo fra før av at "made in China" ikke akkurat er kjent for kvalitet, ei heller Ryanair. I call for a match made in "heaven".....
Nå er det vel en hel del saker & ting som lages i Kina, og jeg betviler vel egentlig at alt som lages der er av mindreverdig kvalitet. Ei heller at alt FR leverer er av mindreverdig kvalitet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 15:09   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Som TOS sier:

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå er det vel en hel del saker & ting som lages i Kina, og jeg betviler vel egentlig at alt som lages der er av mindreverdig kvalitet.
De siste man bør gjøre er å anta at Kina bare lager dårlig kopiprodukter, det er endel folk som har antatt det i mange andre bransjer, og de sliter big time nå
Old 21-06-2011, 18:09   #8
imm
ScanFlyer Crusty

Ja du sier noe der Someone.
Det finnes også flyselskap som har sett på andre som mindreverdige og leverer lav kvalitet. Og så plutselig er de forbigått både i passasjerantall og lønnsomhet.
Man skal ikke se ned på andre, men ta de alvorlig. Uansett hvem det er og hvor de måtte være fra.
Brasilianske fly er vel greie nok de også, eller hva?
Old 21-06-2011, 18:47   #9
Polaris
Free Luigi

Til opplysning: hei jeg er visst ikke veldig flink å fremme ironi på nett, selv om jeg tenkte det var "dumt nok" til at folk automatisk dro på smilebåndet. Opplysning herved utført.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 18:59   #10
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Som TOS sier:

De siste man bør gjøre er å anta at Kina bare lager dårlig kopiprodukter, det er endel folk som har antatt det i mange andre bransjer, og de sliter big time nå
Helt enig og hvis der er nogen der kan blive en reel konkurrent til A og B, så er det nok kineserne - de har både pengene og evnerne. Men ting tager tid men produktion af et fly fra bunden tager nok længere

Selv tror jeg på at COMAC over tid nok kan blive en reel konkurrent - omend nok mest på pris. Kineserne sælger jo også biler, men nogen topkvalitet er det jo ikke. Prisen derimod er lav.

Men at Ryanair skal blive første storkunde tror jeg ikke på som det ser ud nu. Der vil uden tvivl komme en masse forsinkelser og indkøringsvanskeligheder - noget som næppe passer særligt godt til FR's forretningsmodel, hvor alt skal optimeres mest muligt og flyene skal være mest muligt i luften. En mulighed kan selvfølgelig være at FR ser en forretningsmulighed i en masse kompensation fra COMAC for sådanne ting, mens de ikke betaler tilsvarende til pax når de strander pga teknik.

Mest af alt er denne aftale nok kommet i stand for at have forhandlingskort på hånden overfor B - nu hvor de ikke længere kan bruge A til det. Til dette formål kan kineserne være ganske velegnede. På lidt længere sigt kan de sikkert også være en reelt erstatter for 737, men inden da er nok både A og B kommet med nyere modeller der kan tage over - selvom kineserne nok stadig kan konkurrere på pris.
Old 21-06-2011, 19:30   #11
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Men at Ryanair skal blive første storkunde tror jeg ikke på som det ser ud nu. Der vil uden tvivl komme en masse forsinkelser og indkøringsvanskeligheder - noget som næppe passer særligt godt til FR's forretningsmodel, hvor alt skal optimeres mest muligt og flyene skal være mest muligt i luften.

Er ikke det en forretningsmodell som alle selskaper har? Mest mulig optimering, og at flyene skal være mest mulig i luften. Der er jo i luften de tjener penger. Ikke på bakken.
Old 21-06-2011, 20:10   #12
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Hvordan skal FR klare å være prisledene i Europa i fremtiden.
Det er vel en relativ høy lønns og prisvekst østover i Europa slik at crew i Europa blir dyrerer.
Oljeprisen går vel pent og pyntlig oppover.
Flyplassene er lei av FR sine diktate avtaler, det samme begynner vel å gjelde endel stater og EU .
Da gjenstår det vel å forsøke å få hardware så billig som mulig
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 20:25   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Da gjenstår det vel å forsøke å få hardware så billig som mulig
Det antar jeg at de fleste andre aktører også har som målsetting når de forhandler pris på fly...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2011, 20:35   #14
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Er ikke det en forretningsmodell som alle selskaper har? Mest mulig optimering, og at flyene skal være mest mulig i luften. Der er jo i luften de tjener penger. Ikke på bakken.
Naturligvis, men med 25 min turnaround når man ikke at fixe mange småting, som kan dukke op under ind indfasning. Skal de pludseligt have længere turnaround pga dette betyder det også dårligere udnyttelse af Crew m.v - noget som jeg har meget svært ved at se MOL acceptere.
Old 21-06-2011, 20:49   #15
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Naturligvis, men med 25 min turnaround når man ikke at fixe mange småting, som kan dukke op under ind indfasning. Skal de pludseligt have længere turnaround pga dette betyder det også dårligere udnyttelse af Crew m.v - noget som jeg har meget svært ved at se MOL acceptere.
Har ikke andre selskap også tilsvarende lav turnaround? SAS har vel også 25 minutter, og DY det samme. For å nevne våre to hjemlige selskap. Ingen selskap driver lenge med å ikke være effektive, enten det er i lufta eller på bakken. Tror ikke noen andre selskap er mer interresert enn andre til å ha småproblem på bakken. Det ville ihvertfall overraske meg meget.

Posting Rules