Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ryanair inngår avtale med COMAC (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=88196)

henning 21-06-2011 11:41

Ryanair inngår avtale med COMAC

Ryaniar inngår utviklingsavtale med COMAC for C919 på Paris Airshow. For å si det pent så kan vel det være en flying start for et kinesisk eventyr dersom de får solgt 300 enheter til et vestlig selskap som Ryanair.

http://www.ryanair.com/en/news/ryana...9-mou-in-paris

FBUMAN1 21-06-2011 11:56

Re: Ryanair inngår avtale med COMAC

Kan også være spill for galleriet, og strategi for å presse prisen hos Boeing ?

Polaris 21-06-2011 13:02

Neish hvorfor skulle det være det? Vi veit jo fra før av at "made in China" ikke akkurat er kjent for kvalitet, ei heller Ryanair. I call for a match made in "heaven"..... ;)

BU662 21-06-2011 13:08

Etter at Airbus nekted a forhandle med FR, sa ma MoL se etter andre...

Men, det haster ogsa for ham. Han fa sine siste -800er neste ar og dersom FR vil forsette sitt business modell som baserer pa salg av flyene för C6 sjekk sa ma han snart legge inn en nye ordre...

Samtidlig kan man tvile at Boeing er saerlig interessert a se bruktmarked av 73H bli floomed med exFR fly. Derfor vil de ikke prise seg for lav...

sk931 21-06-2011 13:29

Når jeg se en C919 flyvendes for FR i Europa, ja så tror jeg på det her,men heller ikke før.
Det må være et reklame stunt...FR er lig med Boeing..såååååååå
Hilsen Ole

TOS 21-06-2011 14:54

Quote:

Originally Posted by Polaris (Post 646121)
Neish hvorfor skulle det være det? Vi veit jo fra før av at "made in China" ikke akkurat er kjent for kvalitet, ei heller Ryanair. I call for a match made in "heaven"..... ;)

Nå er det vel en hel del saker & ting som lages i Kina, og jeg betviler vel egentlig at alt som lages der er av mindreverdig kvalitet. Ei heller at alt FR leverer er av mindreverdig kvalitet.;)

Someone 21-06-2011 15:09

Quote:

Originally Posted by Polaris (Post 646121)

Som TOS sier:

Quote:

Originally Posted by TOS (Post 646180)
Nå er det vel en hel del saker & ting som lages i Kina, og jeg betviler vel egentlig at alt som lages der er av mindreverdig kvalitet.

De siste man bør gjøre er å anta at Kina bare lager dårlig kopiprodukter, det er endel folk som har antatt det i mange andre bransjer, og de sliter big time nå

imm 21-06-2011 18:09

Ja du sier noe der Someone.
Det finnes også flyselskap som har sett på andre som mindreverdige og leverer lav kvalitet. Og så plutselig er de forbigått både i passasjerantall og lønnsomhet.
Man skal ikke se ned på andre, men ta de alvorlig. Uansett hvem det er og hvor de måtte være fra.
Brasilianske fly er vel greie nok de også, eller hva?

Polaris 21-06-2011 18:47

Til opplysning: hei jeg er visst ikke veldig flink å fremme ironi på nett, selv om jeg tenkte det var "dumt nok" til at folk automatisk dro på smilebåndet. Opplysning herved utført.

FlyHi 21-06-2011 18:59

Quote:

Originally Posted by Someone (Post 646186)
Som TOS sier:

De siste man bør gjøre er å anta at Kina bare lager dårlig kopiprodukter, det er endel folk som har antatt det i mange andre bransjer, og de sliter big time nå

Helt enig og hvis der er nogen der kan blive en reel konkurrent til A og B, så er det nok kineserne - de har både pengene og evnerne. Men ting tager tid men produktion af et fly fra bunden tager nok længere ;)

Selv tror jeg på at COMAC over tid nok kan blive en reel konkurrent - omend nok mest på pris. Kineserne sælger jo også biler, men nogen topkvalitet er det jo ikke. Prisen derimod er lav.

Men at Ryanair skal blive første storkunde tror jeg ikke på som det ser ud nu. Der vil uden tvivl komme en masse forsinkelser og indkøringsvanskeligheder - noget som næppe passer særligt godt til FR's forretningsmodel, hvor alt skal optimeres mest muligt og flyene skal være mest muligt i luften. En mulighed kan selvfølgelig være at FR ser en forretningsmulighed i en masse kompensation fra COMAC for sådanne ting, mens de ikke betaler tilsvarende til pax når de strander pga teknik.

Mest af alt er denne aftale nok kommet i stand for at have forhandlingskort på hånden overfor B - nu hvor de ikke længere kan bruge A til det. Til dette formål kan kineserne være ganske velegnede. På lidt længere sigt kan de sikkert også være en reelt erstatter for 737, men inden da er nok både A og B kommet med nyere modeller der kan tage over - selvom kineserne nok stadig kan konkurrere på pris.

imm 21-06-2011 19:30

Quote:

Originally Posted by FlyHi (Post 646298)
Men at Ryanair skal blive første storkunde tror jeg ikke på som det ser ud nu. Der vil uden tvivl komme en masse forsinkelser og indkøringsvanskeligheder - noget som næppe passer særligt godt til FR's forretningsmodel, hvor alt skal optimeres mest muligt og flyene skal være mest muligt i luften.

Er ikke det en forretningsmodell som alle selskaper har? Mest mulig optimering, og at flyene skal være mest mulig i luften. Der er jo i luften de tjener penger. Ikke på bakken.

sail4fun 21-06-2011 20:10

Hvordan skal FR klare å være prisledene i Europa i fremtiden.
Det er vel en relativ høy lønns og prisvekst østover i Europa slik at crew i Europa blir dyrerer.
Oljeprisen går vel pent og pyntlig oppover.
Flyplassene er lei av FR sine diktate avtaler, det samme begynner vel å gjelde endel stater og EU .
Da gjenstår det vel å forsøke å få hardware så billig som mulig

TOS 21-06-2011 20:25

Quote:

Originally Posted by sail4fun (Post 646325)
Da gjenstår det vel å forsøke å få hardware så billig som mulig

Det antar jeg at de fleste andre aktører også har som målsetting når de forhandler pris på fly...

FlyHi 21-06-2011 20:35

Quote:

Originally Posted by imm (Post 646309)
Er ikke det en forretningsmodell som alle selskaper har? Mest mulig optimering, og at flyene skal være mest mulig i luften. Der er jo i luften de tjener penger. Ikke på bakken.

Naturligvis, men med 25 min turnaround når man ikke at fixe mange småting, som kan dukke op under ind indfasning. Skal de pludseligt have længere turnaround pga dette betyder det også dårligere udnyttelse af Crew m.v - noget som jeg har meget svært ved at se MOL acceptere.

imm 21-06-2011 20:49

Quote:

Originally Posted by FlyHi (Post 646334)
Naturligvis, men med 25 min turnaround når man ikke at fixe mange småting, som kan dukke op under ind indfasning. Skal de pludseligt have længere turnaround pga dette betyder det også dårligere udnyttelse af Crew m.v - noget som jeg har meget svært ved at se MOL acceptere.

Har ikke andre selskap også tilsvarende lav turnaround? SAS har vel også 25 minutter, og DY det samme. For å nevne våre to hjemlige selskap. Ingen selskap driver lenge med å ikke være effektive, enten det er i lufta eller på bakken. Tror ikke noen andre selskap er mer interresert enn andre til å ha småproblem på bakken. Det ville ihvertfall overraske meg meget.

All times are GMT +2. The time now is 21:07.

Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.