Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2005, 09:16   #1
PP
ScanFlyer Molded

Default Passagerafgift på vej i Norge?

Takeoff.nu skriver at når den norske regering i dag fremlægger finanslovs forslag for 2006, kan dette indeholde et comeback til passagerafgiften i Norge.

Er dette sandt kan det kun være dårligt nyt for norsk luftfart - at sporene fra Danmark hverken skræmmer i Sverige eller Norge er bemærkelsesværdigt synes jeg.

Fra takeoff.nu:

Norge genopliver passagerafgift

PP is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2005, 09:46   #2
ENKB
ScanFlyer Gold

Default Replying to Topic 'Passagerafgift på vej i Norge?'

Ikke overraskende i det hele tatt, husk du snakker om nissenes hjemland ....
ENKB is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2005, 09:51   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

med vår nye avgiftskåte regjering kommer det nok både passasjeravgift, ulandsskatt, høyere mva og co-avgift....

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2005, 10:19   #4
LN-RKF
Banned

Og folk vil klage over høyere priser på billetter...også de som har stemt på regjeringspartiene!
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2005, 10:22   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Men det er SASBraathens som har skylda! Det må dere da skjønne. SASBraathens er et kapitalistisk selskap som bare utnytter oss forbrukere. Det er ikke vår kjære og solidariske regjering som kan lastes for at SASBraathens (styggedommen selv) tar ut økte avgifter på passasjenere. Det vil aldri solidariske Norwegian gjøre. Norwegian har ikke som mål å suge mest mulig av forbrukerne. Det har de vist!

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2005, 10:44   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by PP

Takeoff.nu skriver at når den norske regering i dag fremlægger finanslovs forslag for 2006, kan dette indeholde et comeback til passagerafgiften i Norge.

Er dette sandt kan det kun være dårligt nyt for norsk luftfart - at sporene fra Danmark hverken skræmmer i Sverige eller Norge er bemærkelsesværdigt synes jeg.
Sporene fra Danmark er kanskje ikke spesielt relevant i Norge og Sverige - det er tross alt nokså store forskjeller mellom Norge og Sverige på den ene siden og Danmark på den andre når det kommer til behovet for flyreiser....

Når det er sagt kan man sikkert diskutere om det er en god ide med en slik avgift. Jeg har nevnt det tidligere, men sier det gjerne igjen: Persontransport i Norge (herunder flyreiser) betaler (nesten?) ikke merverdiavgift, noe som gjør at denne typen produkter er langt lavere skattlagt enn f.eks. klær og forsåvidt også mat. Man bør kanskje se litt på den større sammenhengen før man evt. klager på en passasjeravgift, men det kan kanskje være kjekt for bransjen å ha noe slikt å skylde på når ting ikke går så bra (for det er jo stort sett alle andres feil....). En passasjeravgift a la den danske varianten på 75 kroner tror jeg ville spilt fint liten rolle....

En annen ting er vel at det er vanskelig å finne noen som helst referanser til innføring av en ny passasjeravgift i forslaget til endringer i statsbudsjettet som nettopp er lagt frem.... Innslagspunktet for toppskatt nivå 1 økes også, samt at satsen reduseres så jeg vet ikke om man kanskje ser spøkelser på høylys dag....:
TOS is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2005, 11:29   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by BU662

Ökte avgifter resulterer direkte i mindre reiser blant turister. Det kan man vise med de tallene fra de årene da det ble en passgerafgift i Norge.

Men CK, vi har samme her nede. Den nye regjeringen snakker om innsparinger men hva kommer først? Økte skatter. Allikevel bør folk ikke klage, fordi de valgte seg sine politikers selv...
De fleste land i Europa har merverdiavgift på persontransport såvidt jeg vet, selv om det finnes unntaksmuligheter i EU-lovgivingen. Om det var sete-/passasjeravgiften som førte til midre trafikk enn ellers (om det er tilfelle) eller helt andre faktorer er vel ikke helt enkelt å si, eller hva...?

Edit: Noe reduksjon i antall reiser kan man nok forvente med høyere priser, men spørsmålet er vel hvor stor denne effekten er.
Old 10-11-2005, 11:35   #8
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

og den berømmelige 200kr grensa på varer importer fra utlandet blir værende.. selvom de rød/grønne lovet i valgkampen å heve denne.. var er par illsinte kommentarer på dagbladet ang dette
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is online now   Reply With Quote
Old 10-11-2005, 11:37   #9
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Men det er SASBraathens som har skylda! Det må dere da skjønne. SASBraathens er et kapitalistisk selskap som bare utnytter oss forbrukere. Det er ikke vår kjære og solidariske regjering som kan lastes for at SASBraathens (styggedommen selv) tar ut økte avgifter på passasjenere. Det vil aldri solidariske Norwegian gjøre. Norwegian har ikke som mål å suge mest mulig av forbrukerne. Det har de vist!
Ja ved å ansette fremmedarbeidere i kabinen, det styrker Norske Arbeidsplasser !
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2005, 11:53   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Ser ingenting om avgiftsøkning på flyreiser i de 289 sidene med St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1.

Er det mine briller det er noe feil med eller er sutringen ovenfor bare basert på rykter/frykt?
Old 10-11-2005, 12:01   #11
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

BU662: Du har helt rett. Det er ironi og sarkasme fra min side, men det reflekterer nok dessverre noe av den debatten som vi kan få i ettertid - både her på forumet og generelt i Norge.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2005, 12:04   #12
Jack
ScanFlyer Blue

Jack's Avatar

Er nok bare sutring fra de høyrevridde nissene på dette forum…
Var det ikke her vi skulle slippe å høre politisk tullprat(Både når det gjelder høyre og venstrevridd vissvass)? Det ser ikke ut til at dette blir overholdt her! Men kanskje det er lov så lenge sjefen er enig med sutringen?
:smokin :smokin :devil
Jack is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2005, 12:16   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-KGL

Ser ingenting om avgiftsøkning på flyreiser i de 289 sidene med St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1.

Er det mine briller det er noe feil med eller er sutringen ovenfor bare basert på rykter/frykt?
Jeg finner, som nevnt ovenfor, heller absolutt ingen referanser til passasjeravgift.
Old 10-11-2005, 12:32   #14
PP
ScanFlyer Molded

Rygtet kom fra danske takeoff - der tilsyneladende har snakket med boarding.no. Det stod KAN indeholde en passagerafgift, hvilket vil sige måske - det tyder så på at det ikke er tilfældet!

Old 10-11-2005, 12:45   #15
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by PP

Sporene fra Danmark er kanskje ikke spesielt relevant i Norge og Sverige - det er tross alt nokså store forskjeller mellom Norge og Sverige på den ene siden og Danmark på den andre når det kommer til behovet for flyreiser....
Jeg må tilstå at jeg har meget svært ved at se på forskellen mellem Danmark, Sverige og Norge i denne sag.

I bund og grund har problemet med afgiften i Danmark været, at en række aktører inden for LCC segmentet har holdt sig væk fra det danske marked, da deres påstand er at det ikke er muligt at få en tilfredsstillende yield med en statsafgift på 75 kr. pr. afrejsende passager.

Sterling f.eks. ønsker at køre med en minumums pris på 298 kr. ink. alle skatter og afgifter - med en fjernelse af afgifteb på 75 kr. bliver der således pr. solgt billet 75 kr. mere til Sterling. Leger vi med et tal for Sterling på 1.000.000 afrejsende pax. fra DK om året bliver dette på årsbasis 70 mio kr. Aboslut ikke et ubetydeligt beløb for et selskab i en presset branche. For et selskab som Easyjet vil det med deres nuværende tilstedeværelse på CPH svare til ca. 13 mio. kr.

Så hvordan nogen kan påstå at en sådan afgift ikke også vil have indflydelse i forhold til det norske marked har jeg svært ved ar forstår - nu ser det ikke ud til at det alligevel er aktuelt, men det er da interessant at der faktisk er folk her der er positive over for en sådan afgift.

Old 10-11-2005, 12:54   #16
LN-RKF
Banned

Quote:
Originally posted by Jack

Var det ikke her vi skulle slippe å høre politisk tullprat(Både når det gjelder høyre og venstrevridd vissvass)? Det ser ikke ut til at dette blir overholdt her! Men kanskje det er lov så lenge sjefen er enig med sutringen?
Man behøver ikke være høyrevridd for å være skeptisk til bruk av div. avgifter i en bransje som har slitt økonomisk lenge.
Old 10-11-2005, 13:07   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by PP
Jeg må tilstå at jeg har meget svært ved at se på forskellen mellem Danmark, Sverige og Norge i denne sag.
Tja, det er jo i mange tilfeller nokså mye større avstander å snakke om både i Sverige og Norge, noe som nok gjør at norske og svenske reisende er mye mindre følsom for prisendringer i forhold til sitt valg av fly kontra alternativ transport. Dette er vel blitt hevdet ikke er tilfelle i Danmark (det ble sagt i en annen tråd at flyavgiften har gjort at flere finner det mer aktuelt å ta toget med avgift enn uten - i Norge er det en rekke reisende som ikke har alternative transportmåter som er realistiske). Det er, etter mitt syn, en viktig forskjell i denne saken.

Quote:
I bund og grund har problemet med afgiften i Danmark været, at en række aktører inden for LCC segmentet har holdt sig væk fra det danske marked, da deres påstand er at det ikke er muligt at få en tilfredsstillende yield med en statsafgift på 75 kr. pr. afrejsende passager.

Sterling f.eks. ønsker at køre med en minumums pris på 298 kr. ink. alle skatter og afgifter - med en fjernelse af afgifteb på 75 kr. bliver der således pr. solgt billet 75 kr. mere til Sterling. Leger vi med et tal for Sterling på 1.000.000 afrejsende pax. fra DK om året bliver dette på årsbasis 70 mio kr. Aboslut ikke et ubetydeligt beløb for et selskab i en presset branche. For et selskab som Easyjet vil det med deres nuværende tilstedeværelse på CPH svare til ca. 13 mio. kr.
I Norge så er det vel slik at flyselskapene ofte legger til statlige avgifter til billettprisen de setter. Yielden påvirkes vel således ikke nødvendigvis av en ny avgift om hele beløpet veltes over på kundene, men det kan selvsagt slå ut i noe reduksjon i antall reisende. Et av mine poeng var at det ikke er sikkert at dette vil slå like negativt ut i Norge som det kanskje har gjort i Danmark.

At fx Sterling ønsker å sette 298,- som en minimumspris er jo et valg de som selskap gjør. De velger da å påta seg hele byrden med avgiften, noe de vel ikke må gjøre, men som kanskje er på grunn av konkurransesituasjonen inn/ut av Danmark. Sterling bør vel sørge for å ta høyde for avgifter i sine billettpriser, og dersom det ikke er mulig så må man kanskje vurdere fx frekvenser på ulike destinasjoner osv.

Quote:
Så hvordan nogen kan påstå at en sådan afgift ikke også vil have indflydelse i forhold til det norske marked har jeg svært ved ar forstår - nu ser det ikke ud til at det alligevel er aktuelt, men det er da interessant at der faktisk er folk her der er positive over for en sådan afgift.
Staten må vel hente inn inntekter på et eller annet vis, og en passasjeravgift er en slik mulighet. Hvorvidt det er den beste måten å gjøre det på, ja se det er forsåvidt en annen sak. Som jeg skriver i mitt første innlegg i denne tråden: "Når det er sagt kan man sikkert diskutere om det er en god ide med en slik avgift".

Old 10-11-2005, 13:13   #18
Jack
ScanFlyer Blue

Jack's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-RKF

Quote:

Man behøver ikke være høyrevridd for å være skeptisk til bruk av div. avgifter i en bransje som har slitt økonomisk lenge.
Her har det vært mye sutring! Og MYE vissvass! At man er kritisk til avgifter gjør en ikke til en høyrevridd sutrekopp... men i blandt annet denne tråden så er det vel akkurat det som skjer... sutring fra høyresiden... og helt ubegrunnet... som skjer relativt ofte... Norge går ikke til skogs med dette regimet.. det tør jeg nesten å garantere... :smokin
OG bransjen sliter IKKE på grunn av avgifter... men av dårlig ledelse! Og hvis jeg ikke tar helt feil så har vel de seneste årene vært veldig ille… Og det har vært et høyreregime i flesteparten av de årene…. Har det ikke?
Og de ansatte slipper loven om midlertidig ansettelse… dette har jeg prøvd og vil ikke anbefale noen… Glad for reversering av arbeidsmiljøloven…
:devil
Jack is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2005, 13:32   #19
LN-RKF
Banned

Var det ikke her vi skulle slippe å høre politisk tullprat(Både når det gjelder høyre og venstrevridd vissvass)?

Snakk om å kaste stein når man sitter i glasshus!
Old 10-11-2005, 13:38   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Norge går ikke til skogs med dette regimet.. det tør jeg nesten å garantere... :smokin
Jens, er det deg...?
Reply

Posting Rules