![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takeoff.nu skriver at når den norske regering i dag fremlægger finanslovs forslag for 2006, kan dette indeholde et comeback til passagerafgiften i Norge.
Er dette sandt kan det kun være dårligt nyt for norsk luftfart - at sporene fra Danmark hverken skræmmer i Sverige eller Norge er bemærkelsesværdigt synes jeg. Fra takeoff.nu: Norge genopliver passagerafgift
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ikke overraskende i det hele tatt, husk du snakker om nissenes hjemland ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
med vår nye avgiftskåte regjering kommer det nok både passasjeravgift, ulandsskatt, høyere mva og co-avgift....
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banned
|
![]()
Og folk vil klage over høyere priser på billetter...også de som har stemt på regjeringspartiene!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Men det er SASBraathens som har skylda! Det må dere da skjønne. SASBraathens er et kapitalistisk selskap som bare utnytter oss forbrukere. Det er ikke vår kjære og solidariske regjering som kan lastes for at SASBraathens (styggedommen selv) tar ut økte avgifter på passasjenere. Det vil aldri solidariske Norwegian gjøre. Norwegian har ikke som mål å suge mest mulig av forbrukerne. Det har de vist!
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Når det er sagt kan man sikkert diskutere om det er en god ide med en slik avgift. Jeg har nevnt det tidligere, men sier det gjerne igjen: Persontransport i Norge (herunder flyreiser) betaler (nesten?) ikke merverdiavgift, noe som gjør at denne typen produkter er langt lavere skattlagt enn f.eks. klær og forsåvidt også mat. Man bør kanskje se litt på den større sammenhengen før man evt. klager på en passasjeravgift, men det kan kanskje være kjekt for bransjen å ha noe slikt å skylde på når ting ikke går så bra (for det er jo stort sett alle andres feil....). En passasjeravgift a la den danske varianten på 75 kroner tror jeg ville spilt fint liten rolle.... En annen ting er vel at det er vanskelig å finne noen som helst referanser til innføring av en ny passasjeravgift i forslaget til endringer i statsbudsjettet som nettopp er lagt frem.... Innslagspunktet for toppskatt nivå 1 økes også, samt at satsen reduseres så jeg vet ikke om man kanskje ser spøkelser på høylys dag.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Edit: Noe reduksjon i antall reiser kan man nok forvente med høyere priser, men spørsmålet er vel hvor stor denne effekten er. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
www.lch78.net
|
![]()
og den berømmelige 200kr grensa på varer importer fra utlandet blir værende.. selvom de rød/grønne lovet i valgkampen å heve denne.. var er par illsinte kommentarer på dagbladet ang dette
![]()
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ser ingenting om avgiftsøkning på flyreiser i de 289 sidene med St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1.
Er det mine briller det er noe feil med eller er sutringen ovenfor bare basert på rykter/frykt?
![]() |
#11 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
BU662: Du har helt rett. Det er ironi og sarkasme fra min side, men det reflekterer nok dessverre noe av den debatten som vi kan få i ettertid - både her på forumet og generelt i Norge.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er nok bare sutring fra de høyrevridde nissene på dette forum…
Var det ikke her vi skulle slippe å høre politisk tullprat(Både når det gjelder høyre og venstrevridd vissvass)? Det ser ikke ut til at dette blir overholdt her! Men kanskje det er lov så lenge sjefen er enig med sutringen? :smokin :smokin :devil |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Rygtet kom fra danske takeoff - der tilsyneladende har snakket med boarding.no. Det stod KAN indeholde en passagerafgift, hvilket vil sige måske - det tyder så på at det ikke er tilfældet!
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
I bund og grund har problemet med afgiften i Danmark været, at en række aktører inden for LCC segmentet har holdt sig væk fra det danske marked, da deres påstand er at det ikke er muligt at få en tilfredsstillende yield med en statsafgift på 75 kr. pr. afrejsende passager. Sterling f.eks. ønsker at køre med en minumums pris på 298 kr. ink. alle skatter og afgifter - med en fjernelse af afgifteb på 75 kr. bliver der således pr. solgt billet 75 kr. mere til Sterling. Leger vi med et tal for Sterling på 1.000.000 afrejsende pax. fra DK om året bliver dette på årsbasis 70 mio kr. Aboslut ikke et ubetydeligt beløb for et selskab i en presset branche. For et selskab som Easyjet vil det med deres nuværende tilstedeværelse på CPH svare til ca. 13 mio. kr. Så hvordan nogen kan påstå at en sådan afgift ikke også vil have indflydelse i forhold til det norske marked har jeg svært ved ar forstår - nu ser det ikke ud til at det alligevel er aktuelt, men det er da interessant at der faktisk er folk her der er positive over for en sådan afgift.
![]() |
![]() |
#16 | |
Banned
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
At fx Sterling ønsker å sette 298,- som en minimumspris er jo et valg de som selskap gjør. De velger da å påta seg hele byrden med avgiften, noe de vel ikke må gjøre, men som kanskje er på grunn av konkurransesituasjonen inn/ut av Danmark. Sterling bør vel sørge for å ta høyde for avgifter i sine billettpriser, og dersom det ikke er mulig så må man kanskje vurdere fx frekvenser på ulike destinasjoner osv. Quote:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() OG bransjen sliter IKKE på grunn av avgifter... men av dårlig ledelse! Og hvis jeg ikke tar helt feil så har vel de seneste årene vært veldig ille… Og det har vært et høyreregime i flesteparten av de årene…. Har det ikke? ![]() Og de ansatte slipper loven om midlertidig ansettelse… dette har jeg prøvd og vil ikke anbefale noen… Glad for reversering av arbeidsmiljøloven… ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banned
|
![]()
Var det ikke her vi skulle slippe å høre politisk tullprat(Både når det gjelder høyre og venstrevridd vissvass)?
![]() Snakk om å kaste stein når man sitter i glasshus! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Venstrefløjen vil genindføre passagerafgift i Danmark | jefi99 | Flyforum | 19 | 09-11-2023 10:16 |
Mats Jansson på vej ud? | FlyHi | Flyforum | 18 | 05-02-2010 19:01 |
endelig på vej | sk931 | Flyforum | 3 | 18-01-2007 07:55 |
Dansk passagerafgift på vej væk! | PP | Flyforum | 4 | 05-11-2005 19:11 |
Ny Airbus på vej | Bll spotter | Flyforum | 14 | 23-11-2004 11:35 |