![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
|
![]()
Lurte litt på om jeg skulle poste dette eller ikke, er jo en ganske mannsdominert hobby, men hvem vet, kanskje det finnes noen interesserte jenter også?
![]() Ta en titt på http://www.vatsim-scandinavia.org/ . Her driver vi med virtuell bemanning av flyplasser og luftrom rundt i Skandinavia og gir service til alle verdens FlightSimulator-piloter som flyr på flyplassene våre. Vi prøver å følge real-world prosedyrer så nøye som mulig og gi pilotene en realistisk opplevelse. For å bli flygeleder hos VATSIM SCANDINAVIA sender du en mail til training directoren vår hvor du spør om å få en treningsplass, og han vil finne en norsktalende mentor for deg. Han vil lære deg alt du trenger for å gå opp til en liten "utsjekk" så du kan sitte alene i tårnet på alle flyplasser i Norge - bortsett fra Gardermoen hvor du trenger en liten ekstrautsjekk. Alt går over internett og du kan sitte på hvilken som helst PC med headsett og mikrofon. Når du har fått rating så du kan sitte i tårnet, kan du bygge deg høyere å få "approach"-rating (krever også noen treningstimer med en mentor + utsjekk) der du dekker et mye større område enn tårnet. Som approach-controller jobber du med å separere og lede fly inn mot landing, samt lede utgående og passerende fly trygt ut/gjennom området ditt. Videre kan du ta enda en utsjekk så du kan sitte Gardermoen Approach. Og helt til slutt kan du få rating som "Enroute controller" så du kan dekke for eksempel "Oslo Control" der du vil ha ansvaret for området fra bakken på alle østlandets(++) flyplasser og oppover til flyenes marsjhøyde. Om du ikke har erfaring fra flightsimulator eller flyving ellers, må du nok belage deg på en del timer (kanskje 5-10 fordelt på noen kvelder + en 1-2 timers utsjekk) med trening for å få den første ratingen din (tårnkontroller). Det er helt gratis alt sammen, så man får såklart ikke noe betalt for dette... men det er jo såpass gøy at vi er flere titalls "flygeledere" her nå som driver med dette på fritiden... ![]() Ellers må jeg vel inrømme at det kreves litt tolmodighet (mtp. lav trafikkmengde til tider), dataferdigheter og tid til overs, pluss litt interesse for å drive med dette. Vi består jo tross alt bare av gutter som er aktive for øyeblikket ![]() Realismen er på et ganske høyt nivå, i hvertfall hvis du får høyere rating enn tårnkontoller. Som tårn kan du kan ikke se utover flyplassen som en ekte flygeleder gjør, men du vil se alt på en radarskjerm hvor du får opp flyene som er på bakken og i lufta. Så prinsippet blir det samme. En annen ting som er forskjellig fra en ekte tårnposisjon er at du ikke vil bli "plaget" av snøfresere og andre biler som skal ut på taxebaner og rullebaner. Når du begynner å sitte Approach derimot kan man begynne å snakke om visuell realisme. Her har du en radarskjerm med all informasjon du trenger for å holde trafikken separert og holde en god flyt. Softwaren vi bruker heter "Euroscope" og er minst like flott som systemet som brukes i real-world (NATCON). Vi bruker også et intercom panel (GVCCS) som vi bruker for å planlegge dirigering av fly++. Dette kan også gå over private chat, som vi bruker mest. Men husk det er snakk om en nettbasert hobby, og har ikke noe med utdanningen eller yrket å gjøre. Dvs, du skal ikke forvente at du kan bruke alt du lærer her i en evt. utdannelse - alt må læres om igjen uansett når du starter utdannelsen, men kan jo være artig å kunne bittelitt av pensumet fra før ![]() Men om det skulle være noen interesserte da.. så kan dere ta kontakt med vår training director på epost: accsca2 [at] vatsim-scandinavia.org . Kan også ta kontakt med meg på PM om det skulle være noe spørsmål.. Last edited by Even92LN; 15-06-2011 at 21:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 103
|
![]()
Herlig post Even!
Kanskje vi kunne lagt ut ett lyd klipp også? Slik at folk får høre hva de går i? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
|
![]()
Har ikke noe lydklipp liggende nå, men her er en time-lapse video fra et event vi hadde for i oktober i fjor:
[video:youtube] Last edited by Even92LN; 17-06-2011 at 13:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
|
![]()
"Cross The Pond" heter eventet, og det går ut på at hundrevis av flightsim-piloter fra hele verden flyr fra USA over til Europa på en og samme kveld. Denne gangen var Gardermoen en av destinasjonene. Dette skapte enorme trafikkmengder over atlanteren, og hele veien fikk flyene flygelederassistanse, fra takeoff til landing. Trafikken fordeles mellom flere flygeledere, og bare på østlandet hadde vi vel rundt 10 flygelederposisjoner bemannet. Bakke-kontrollen på Gardermoen, todelt tårn (ansvaret for hver sin rullebane), samme med innflygningskontrollen, director (siste ledd før flyene ligger på finale), til flere oppdelinger av Oslo Control som dekket de øverste luftrommene.
Den lille hvite stiplede sekskanten i midten av bildet er området tårnet dekker. Dette går opp til 2500 fot. Den fylte 10-kanten som går rundt der igjen er området som inn/ut-flyvingskontrollen dekker, før Point Merge kom dekket de opp til 19 500 fot. Utenfor/over dette igjen ligger Oslo Control som dekker resten av luftrommet. På vatsim gjør vi det sånn at enroute controller'ne dekker fra bakken og opp, slik at vi gir service til de som står på bakken selv om det ikke er noe tårn eller bakkekontroll online. Sjelden det så mye trafikk som på denne videoen, men vi arrangerer stadig nye events. Nå som vi begynner å bli vant med det nye innflyvningssystemet på Gardermoen (Point merge), planlegger vi å holde et event for å få testet det skikkelig. Det tror jeg kan bli artig! Dette eventet var før Point Merge systemet ble innført, men dagen ble innført i real-world tok vi det også i bruk på VATSIM. Litt problemer var det jo med piloter som ikke hadde fått oppdatert navigasjonsdataene sine, men det har blitt mye bedre etterhvert! Last edited by Even92LN; 17-06-2011 at 13:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Jeg er en av de virtuelle flygelederne! Og dette er vanvittig morro! Anbefales for alle som har interesse for dette, å gjøre dette!
Vanvittig morsomt og lærerikt! Anbefaler dette! Flott post Even! Vi må få fatt på flere jenter til dette.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Enda fler bilder fra de siste dagene for de som har lyst til å se | Tom McNikon | Bilder & foto | 4 | 08-07-2010 21:13 |
Noen som har lyst til å lese TSA sin sjekkpunktmanual? | LN-MOW | Flyforum | 9 | 09-12-2009 22:25 |
Lyst til at købe en 40 år gammel 727 som privatfly? | Joker7913 | Flyforum | 4 | 10-11-2009 14:59 |
Lyst til å prøve AY biz MD11 til Asia for minimalt med penger? | Dag Viking | Flyforum | 10 | 14-02-2008 16:45 |
Noen som har tid/lyst til å hjelpe meg? | Stian | Flyforum | 12 | 15-10-2007 23:00 |