![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Stockholm
Posts: 322
|
![]()
Idag 10/6 har "Arlanda planen" LN-NOM, NOL,NOU,DYI,DYK haft flera olika konstiga flightnr.
Tex LN-NOM: NAX8GH seen @ 2011-06-10 11:03 CET NAX5QA seen @ 2011-06-10 09:29 CET NAX7IJ seen @ 2011-06-10 07:55 CET Någon som vet vad "Arlanda planen" varit ute på för flygturer?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Det er noe flyverne finner på i baren om kvelden før de skal ut og fly.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Dette er helt normale flightnr, som du garantert vil se mye mere av i tiden fremover.
Det er vanlige ruteflyginger, og overhodet ingenting spesielt med dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Og det er ikke uvanlig, og kommer som sagt til å bli enda mere vanlig i tiden fremover.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 956
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Men til de som lurte: For å unngå sammenblandinger og misforståelser på radiosambandet, anbefaler Luftfartstilsynet flyselskapene å velge kallesignal med en kombinasjon av tall og bokstaver og å unngå flere enn tre siffer. Det er en del flere ting de skal passe på også, men det kan man lese om i lenken over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Stockholm
Posts: 322
|
![]()
Jaha! Men det finns ju ingen information om vad dessa är för flygningar och var de går.
Har inte sett några sådana här flightnr på de DY flygplan som flyger i Norge, Danmark & Finland. Endast i Sverige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
EKCH
Join Date: Nov 2010
Location: ESML
Posts: 451
|
![]()
Det er oprindelig meget större
det er infört på flere selskaber Lufthansa Easyjet o.s.v BEMAERK ; at det er RANDOM computer generated callsigns (sometimes) vilket gör det meget svaert for databaser som henviser till ett visst callsign som tidligere var baseret på Flightnummer, (oftes) direktivet kommer fra Eurocontroll : http://www.eurocontrol.int/press-rel...raft-operators 27/4 -2010 og har varet i drift et stykke tid Ulf Last edited by scanhorse; 12-06-2011 at 19:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Man bør være klar over at dette er callsign som brukes med ATC. Det er ikke samme flightnummer som fremkommer på blletter, infotavler i terminalen o.l.
Jeg kommer ikke på noen konkrete eksempler i farta, men huske at Lufthansa og Ryanair har slike alfanumeriske callsign som trådstarter spør om, men har andre flightnummer passajerer forholder seg til.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]() Quote:
I dag går NAX8S fra Flesland til Praha, og kommer tilbake som NAX8S8. Som Wig-wag sier, dette er kallesignalene som benyttes mellom fly og ATC, det som står på billetten og info-tavlene i terminalene er et helt annet. Sign of the future. Mvh,
__________________
You look like I need a drink... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
- Og DY1035 fra EPWA kommer inn som NAX2V2 i "vårt" språk.
Mvh,
__________________
You look like I need a drink... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
|
![]()
Hva med oss som følger med på data.flight da? Blir ikke enkelt og følge med på rutene flyet har flydd med sånne "rare" tall og bokstavkombinasjoner. Dy612 er jo velkjent, det er ikke NAX8S. Ikke for meg ihvertfall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
For min del må jeg si jeg er veldig fornøyd med at Lufthansa har flydd med slike callsign i mange år, mye å fortrekke foran SAS7335 f.eks. 4 tall er for meget! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,645
|
![]()
Vi har også benyttet dette i flere år nå. De fleste av våre har en viss sammenheng med commercial flight nr., gjerne et par av tallene. Fungerer fint, men vi opplever stadigvekk endel forvekslinger på radio. Både fra ATC og cockpit sin side.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Posts: 280
|
![]()
Jeg kan også gi ett eksempel. Air Baltic har den samme praksis.
BTI182 fra Riga til Tromsø går på ATC språket BTI18S. BTI181 fra Tromsø til Riga går på ATC språket BTI18L. Så dette selskapet bruke også denne kombinasjonen bokstaver og tall.
__________________
Fotoutstyr: Canon EOS450D. Canon EF-S 18-55mm. 1:3.5-5.6 IS objektiv Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2 objektiv Upcoming flights: Ingen i nær fremtid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Radar man
Join Date: Jul 2008
Location: Stockholm
Posts: 406
|
![]()
If there is someone out there willing to help us keep Norwegian (and other) callsigns up to date I can give one person access to FR24 database. If your are interested please contact me on mike@flight24.com
__________________
Flightradar24 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LN-NGS vad är fel? | HenrikL92 | Register- og ATC-Forum | 0 | 04-08-2015 23:06 |
Vad har SE-REX för hexcode? | OpelZafira | Register- og ATC-Forum | 1 | 27-01-2013 02:21 |
Vad laver NAX768 | scanhorse | Småprat | 1 | 05-08-2012 09:25 |
Lufttrycket för högt för Jas | sail4fun | Flyforum | 22 | 02-02-2012 07:38 |
För långt namn för Ryanair | sail4fun | Flyforum | 13 | 22-09-2008 23:43 |