![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lu...as_6810125.svd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
|
![]()
Sliter med det sitatet der altså..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Lost in translation
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Lima November
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
|
![]()
Man skal aldri oversette et sitat!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
I forbindelse med nytt felles nordisk TA ( transition altitude ) kunne ikke svenskene akseptere høyere enn 10000 fot da det var maks for software i Gripen.
Mye den maskinen ikke kan tydeligvis ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
|
![]()
Godt me velgte amerikansk. Då angripe ikkje fienden på finværdager. Surt å la de få finværsdagene her til land bli ødelagt av flyangrep hvis vi gikk for Gripen ;-)
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ? Så langt i år: Rundt omkring i Norge |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det här extremt höga bartrycket har bara uppträtt över Sverige 3 gånger totalt sedan mätningarna startade. Första gången år 1907, sedan 1972 & så häromdagen 2012.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Er nok mange fly som blir satt på bakken om lufttrykket går over 1050 hpg. DHC8 med konvensjonelle høydemålere går f.eks. bare til 1050.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Feb 2010
Location: Shanghai
Posts: 35
|
![]()
Ble ikke S-92 også grounded pga. dette når de var nye ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Det er en tanke at store deler av Norges Forsvar ligger på brakka og er fyllesyke på lørdager og søndager eller har langhelg osv., så hjelper lite at flyene er amerikanske eller svenske
![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Og så får vi håpe på at det er andre som skriver software for F-35 -
enn de som skrev for F-22 Raptor. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Fly blir ikke satt på bakken når trykket overstiger 1050. Ingen høydemålere kan setter med QNH høyere enn 1050, men det finnes "plan B"-prosedyrer, både hos fly og ATC.
Probleme til Gripen er at "datoren" tripper når den ikke forstår forskjellen mellom satt QNH og faktisk trykk på mer enn det. (Norge kjøper JSF)
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Detta har inget med flygplanets möjligheter att flyga att göra. Det handlar om att ställa in lufttrycket, så att höjdmätaren visar rätt. Höjdmätaren mäter ju egentligen inte faktiskt höjd, utan lufttryck. Och sedan kan man med hjälp av lite matematik räkna ut höjden. Om jag minns rätt från när jag tog mitt segelflygcert för många år sedan, så sjunker lufttrycket med en millibar per åtta meter höjd. Så om du ställer in att lufttrycket vid havet är 1000 mbar, och din höjdmätare nu mäter upp 900 mbar, så befinner du dig alltså på 800 meters höjd, vilket höjdmätaren visar. Om du nu rattar ned höjdmätarens inställning till 900 mbar, så kommer höjdmätaren säga att du befinner dig på 0 meters höjd.
Men i verkligheten befinner du dig på samma höjd som innan du skruvade på höjdmätaren. Och flygplanet bryr sig över huvudtaget inte om vad du rattar in för lufttryck på din höjdmätare. Flygplanet fortsätter att flyga i vilket fall som helst. Som pilot är det relevant att veta om du just nu skrapar bottensidan an planet i backen, eller om du har massor av luft under dig. Men det är klart, om vädret är klart så spelar det inte så stor roll. Då kan du ju faktiskt se om du befinner dig vid marken eller ej. Men om det är tjock dimma, snö, regn och elände, då blir man lite mer beroende av att instrumenten visar rätt, så att man inte gör något dumt vid fel tillfälle. Och om du matar in att lufttrycket vi havet är 1057 mbar, så tror systemet att du måste ha matat in något tokigt, för så högt kan väl ändå inte lufttrycket vara. (Dumt gränsvärde med andra ord, eftersom nu lufttrycket faktiskt kan vara så högt utan att du befinner dig på Jupiter). Men det har absolut inget att göra med om planet kan flyga eller inte. Det har bara att göra med vad för information piloten får, och som piloten agerar på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]() Quote:
Quote:
Om flyet funker så ville de sikkert vært på vingene om det hadde vært akutt behov. Men, ja, en liten "softwaretabbe" antagelig.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
För långt namn för Ryanair | sail4fun | Flyforum | 13 | 22-09-2008 23:43 |
Rekordresultat för MyTravel NE | Perra Skoog | Flyforum | 15 | 20-12-2006 00:15 |
Rivstart för snowflake | TG923 | Flyforum | 0 | 28-01-2005 02:02 |