Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-01-2012, 15:18   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Sverige Lufttrycket för högt för Jas

Quote:
Den maksimale lufttrykk på 40 år stoppet det en stor luft øvelse i Norrbotten som skulle ha startet på mandag. Årsaken er at mange instrumenter i Jas Gripen jagerfly få feil.
Gripen , ingen godværskriger ?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lu...as_6810125.svd
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2012, 16:20   #2
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Sliter med det sitatet der altså..
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2012, 16:25   #3
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Lost in translation
Quote:
Det högsta lufttrycket på 40 år stoppade den en stora flygövning
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2012, 16:37   #4
77W
Lima November
 
77W's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 354
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Man skal aldri oversette et sitat!
77W is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2012, 16:37   #5
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

I forbindelse med nytt felles nordisk TA ( transition altitude ) kunne ikke svenskene akseptere høyere enn 10000 fot da det var maks for software i Gripen.
Mye den maskinen ikke kan tydeligvis
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2012, 23:00   #6
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Godt me velgte amerikansk. Då angripe ikkje fienden på finværdager. Surt å la de få finværsdagene her til land bli ødelagt av flyangrep hvis vi gikk for Gripen ;-)
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 13:54   #7
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Det här extremt höga bartrycket har bara uppträtt över Sverige 3 gånger totalt sedan mätningarna startade. Första gången år 1907, sedan 1972 & så häromdagen 2012.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 14:46   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Er nok mange fly som blir satt på bakken om lufttrykket går over 1050 hpg. DHC8 med konvensjonelle høydemålere går f.eks. bare til 1050.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 14:58   #9
bjaolsen
Newcomer
 
Join Date: Feb 2010
Location: Shanghai
Posts: 35
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Ble ikke S-92 også grounded pga. dette når de var nye ?
bjaolsen is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 15:00   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Det här extremt höga bartrycket har bara uppträtt över Sverige 3 gånger totalt sedan mätningarna startade. Första gången år 1907, sedan 1972 & så häromdagen 2012.
Ja, la oss haape at fienden ikke angriper paa disse dagene.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 15:08   #11
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Ja, la oss haape at fienden ikke angriper paa disse dagene.
Og at de gjør det på en mandag, så vi ikke får ødelagt helgen
Futura is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 15:12   #12
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Quote:
Originally Posted by Futura View Post
Og at de gjør det på en mandag, så vi ikke får ødelagt helgen
Det er en tanke at store deler av Norges Forsvar ligger på brakka og er fyllesyke på lørdager og søndager eller har langhelg osv., så hjelper lite at flyene er amerikanske eller svenske
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 15:15   #13
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Og så får vi håpe på at det er andre som skriver software for F-35 -
enn de som skrev for F-22 Raptor.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 17:00   #14
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Er nok mange fly som blir satt på bakken om lufttrykket går over 1050 hpg. DHC8 med konvensjonelle høydemålere går f.eks. bare til 1050.
Godt vi ikke har valgt disse for å forsvare oss da
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 20:58   #15
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Fly blir ikke satt på bakken når trykket overstiger 1050. Ingen høydemålere kan setter med QNH høyere enn 1050, men det finnes "plan B"-prosedyrer, både hos fly og ATC.

Probleme til Gripen er at "datoren" tripper når den ikke forstår forskjellen mellom satt QNH og faktisk trykk på mer enn det.

(Norge kjøper JSF)
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 21:17   #16
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Fly blir ikke satt på bakken når trykket overstiger 1050. Ingen høydemålere kan setter med QNH høyere enn 1050, men det finnes "plan B"-prosedyrer, både hos fly og ATC.
...og hvordan fungerer plan-B? Noe så enkelt som tabeller?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 21:41   #17
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Detta har inget med flygplanets möjligheter att flyga att göra. Det handlar om att ställa in lufttrycket, så att höjdmätaren visar rätt. Höjdmätaren mäter ju egentligen inte faktiskt höjd, utan lufttryck. Och sedan kan man med hjälp av lite matematik räkna ut höjden. Om jag minns rätt från när jag tog mitt segelflygcert för många år sedan, så sjunker lufttrycket med en millibar per åtta meter höjd. Så om du ställer in att lufttrycket vid havet är 1000 mbar, och din höjdmätare nu mäter upp 900 mbar, så befinner du dig alltså på 800 meters höjd, vilket höjdmätaren visar. Om du nu rattar ned höjdmätarens inställning till 900 mbar, så kommer höjdmätaren säga att du befinner dig på 0 meters höjd.
Men i verkligheten befinner du dig på samma höjd som innan du skruvade på höjdmätaren.
Och flygplanet bryr sig över huvudtaget inte om vad du rattar in för lufttryck på din höjdmätare. Flygplanet fortsätter att flyga i vilket fall som helst.

Som pilot är det relevant att veta om du just nu skrapar bottensidan an planet i backen, eller om du har massor av luft under dig. Men det är klart, om vädret är klart så spelar det inte så stor roll. Då kan du ju faktiskt se om du befinner dig vid marken eller ej. Men om det är tjock dimma, snö, regn och elände, då blir man lite mer beroende av att instrumenten visar rätt, så att man inte gör något dumt vid fel tillfälle.

Och om du matar in att lufttrycket vi havet är 1057 mbar, så tror systemet att du måste ha matat in något tokigt, för så högt kan väl ändå inte lufttrycket vara. (Dumt gränsvärde med andra ord, eftersom nu lufttrycket faktiskt kan vara så högt utan att du befinner dig på Jupiter).

Men det har absolut inget att göra med om planet kan flyga eller inte. Det har bara att göra med vad för information piloten får, och som piloten agerar på.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 21:51   #18
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Fly blir ikke satt på bakken når trykket overstiger 1050. Ingen høydemålere kan setter med QNH høyere enn 1050, men det finnes "plan B"-prosedyrer, både hos fly og ATC.

Probleme til Gripen er at "datoren" tripper når den ikke forstår forskjellen mellom satt QNH og faktisk trykk på mer enn det.

(Norge kjøper JSF)
Nå er jeg litt usikker på hva du mener her, men ihvertfall det finnes mengder av fly som kan sette høyere qnh enn 1050, 737NG er ett godt eksempel (den går vel opp til litt over 1080 hPa såvidt jeg husker i farta). Forøvrig, fly blir satt på bakken pga av dette. Våre 300 får ikke lov til å fly på steder med høyere qnh enn 1050.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 22:39   #19
intotheblue
ScanFlyer Blue
 
intotheblue's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Fly blir ikke satt på bakken når trykket overstiger 1050. Ingen høydemålere kan setter med QNH høyere enn 1050, men det finnes "plan B"-prosedyrer, både hos fly og ATC.

Probleme til Gripen er at "datoren" tripper når den ikke forstår forskjellen mellom satt QNH og faktisk trykk på mer enn det.

(Norge kjøper JSF)
Operer ikke militære med QFE? Da må jo QNH være høyere eller lik 1050 igjen isåfall.
intotheblue is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 22:59   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Lufttrycket för högt för Jas

Quote:
Det högsta lufttrycket på 40 år stoppade den en stora flygövning i Norrbotten som skulle ha inletts på måndagen. Anledningen är att flera instrument i Jas Gripen-planen får felmeddelanden.
Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Och flygplanet bryr sig över huvudtaget inte om vad du rattar in för lufttryck på din höjdmätare. Flygplanet fortsätter att flyga i vilket fall som helst.
...
Men det har absolut inget att göra med om planet kan flyga eller inte. Det har bara att göra med vad för information piloten får, och som piloten agerar på.
Ja og nei, det står jo ingen ting om hvilke instrumenter som ikke virker/viser feilmeldinger. Antagelig ikke gøy å fly rundt med et software-styrt fly når man er usikker på hva som er i orden.

Om flyet funker så ville de sikkert vært på vingene om det hadde vært akutt behov. Men, ja, en liten "softwaretabbe" antagelig.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
För långt namn för Ryanair sail4fun Flyforum 13 22-09-2008 23:43
Rekordresultat för MyTravel NE Perra Skoog Flyforum 15 20-12-2006 00:15
Rivstart för snowflake TG923 Flyforum 0 28-01-2005 02:02


All times are GMT +2. The time now is 12:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.